Autobuzul de pe ruta Caransebeș – Lugoj staționând pe Str. Banatului în 1931 FOTO/Colecția Adrian Petrașcu
Organizarea transportului interurban cu autobuze pe teritoriul județului Caraș-Severin, ca un mijloc alternativ la calea ferată, a fost propusă de Oficiul maghiar de Construcții de Stat încă din 1906. Deși s-au purtat discuții cu reprezentantul firmei Westinghouse, dl.Rozdonyi Sandor, în vedere achiziționării mai multor omnibuze produse de Fabrica de mașini MARTA din Arad, această acțiune nu s-a materializat.
La începutul anilor’ 20 au apărut o mai multe companii private care au concesionat transportul de mărfuri și persoane (cărăușie) pe drumurile principale din județ. Transportul pe ruta Caransebeș – Lugoj și retur a fost asigurat în perioada interbelică de firma “Tănase Bodea” (Caransebeș, Str. Târgului, nr.21) înființată pe 25 iunie 1931 de mai mulți locuitori din comuna Șugag, jud. Alba.
Domnul Adrian Petrașcu, nepotul unuia dintre asociați, Dumitru Bogdan, cel care se ocupa cu vinderea biletelor, ne-a declarat: “Bunicul s-a născut la Șugag la 28 octombrie 1900. Primul autobuz la care a fost asociat a parcurs ruta Sebeș – Șugag. Pe această rută nu prea mergea lumea din cauză că le era frică, mai ales după ce s-a rupt un pod de lemn. Cei patru asociați au venit apoi în Banat și au avut mai multe autobuze care au parcurs ruta Lugoj – Caransebeș. Mama mi-a povestit că duceau și echipa de fotbal cu autobuzul când aveau meci în deplasare. După ce a strâns banii necesari, bunicul s-a întors la Șugag unde a construit o casă, în care a ținut un magazin universal.”
Din orarul autobuzelor interurbane, publicat în ziarul Banter Bote(1932), reținem că mașina de la RUSCA MONTANĂ prin CARANSEBEȘ ajungea în LUGOJ la 8.40 dimineață, având returul la ora 14.00. O fotografie inedită, pusă la dispoziție de dl Adrian Petrașcu, ne înfățișează unul din autobuzele companiei, marca Citroën, model C6 din 1931, greutate 2200 kg, cu 18 locuri, staționând pe Str. Banatului (intersecția cu Str. Comuna din Paris). În grupul celor patru, se disting Dumitru Bogdan (cel mai înalt) și Tănase Bodea (în stânga lui, mijloc).