Connect with us

Administrație

PNL cere demisia lui Boldea. Cât de gravă e situația

Publicat

în

 

Situația stației de epurare aduce tot mai multe probleme Lugojului, iar administrația locală dă semne că nu este în stare să gestioneze această criză. PNL Lugoj a susținut luni, 6 noiembrie, o conferință de presă, în care subiectul principal a fost starea dezastruoasă a lucrărilor efectuate la stației de epurare.

Claudiu Buciu, președintele PNL Lugoj i-a solicitat primarului Francisc Boldea să-și dea demisia, din cauza modului în care a gestionat marile investiții: strand, SPA, stație de epurare etc. Acesta a mai spus ca inspectorii Curții de Conturi, care se află într-un control prelungit la Lugoj ar putea să ceară suspendarea edilului șef, în baza unui articol de lege care prevede proasta gestionare a fondurilor locale.

Explorează vara bine echipat, cu un premiu din SPOT câștigat!

Situația gravă la stația de epurare

RETIM

Lugojul a cheltuit circa 6 milioane de euro ca să reabiliteze stația de epurare, iar în prezent, după 8 ani de lucrări, nu este finalizată, Meridian –  societatea Consiliului Local – fiind amendată lunar de către Apele Române cu câte 100.000 de lei pentru că deversează ape neepurate în râul Timiș. Claudiu Buciu, președintele PNL, a dezvăluit într-o conferință de presă, la care au mai participat consilierii Mihai Anghel și Bogdan Blidariu, toate neregulile care s-au petrecut la reabilitarea stației de epurare.

“Am reușit să intrăm în posesia mai multor documente și vrem să vă prezentăm concluziile noastre față de modul cum s-au desfășurat lucrurile acolo. Lugojenii trebuie să știe că primăria a demarat procedurile pentru realizarea stației de epurare în anul 2006, când a realizat un contract de proiectare cu firma Hidroexpert din Timișoara, urmând să solicite finanțare pentru reabilitarea stației. În această investiție au fost atrase și fonduri de la Agenția Fondului de Mediu și s-a semnat un contract de finanțare nerambursabil pentru suma de 9.482.778 de lei. Apoi  pe baza proiectului întocmit de către Hidroexperet s-a organizat o licitație și s-a desemnat un constructor în 2009, prima mare investiție și primul mare contract pe care l-a semnat Francisc Boldea, ca primar al Lugojului. Contractul a fost semnat cu o asociere de firme Confort SA și Beton SRL din Ungaria , pentru o valoare totală de 19.169.761 de lei. Este important să reținem că Agenția Fondului de Mediu era condusă de Attila Korody, iar firma venită în asociere cu Confortul este din Ungaria”, spune Buciu.

Președintele PNL Lugoj arată că acest contract s-a prelungit nejustificat de opt ori și au fost încheiate opt acte adiționale pentru motive care se aflau în afara contractului.

“Probabil firma nu a fost capabilă să facă lucrările respective. Problema este că astăzi, după opt ani de zile, nu funcționează nimic în această stație, nici măcar treapta mecanică așa cum susține Francisc Boldea. Dânsul spune că executantul mai are obligația să execute niște lucrări așa cum s-a stabilit la așa zisa recepție. Problema care se pune este că până la momentul recepției nimeni nu a observat nicio deficiență de executare a contractului. Dirigintele de șantier, domnul Pozsar, președinte UDMR la aceea vreme, a semnat toate raportele, fără obiecții. Adică tot ce s-a lucrat până în 2012 a fost în regulă. În acest mod, totul s-a plătit. Până în 2012 în iunie, s-a plătit 98% din contract. S-au încheiat foarte multe note de renunțare și note de comenzi suplimentare. Unii spun că proiectul a fost greșit dar acest lucru trebuia să fie observat de beneficiarul investiției și trebuia remediat din timp”, arată Buciu.

Contracte peste contracte, ca să se acopere neregulile

Președintele PNL îl consideră responsabil direct pe primarul Francisc Boldea de situația de la stația de epurare.  “Noi considerăm că Boldea este principalul vinovat pentru modul cum s-a derulat acest contract, cu toate că dânsul spune că lucrările nu sunt efectuate, la momentul când a predat stația către Meridian, nefiind pusă în funcțiune s-a încheiat un proces verbal de predare-primire, fără să se spună că ceva nu merge, la care se anexează procesul verbal de terminare a lucrărilor, iar în 25 ianuarie 2012, o anexa 2, anexă în care în care au fost menționate lucrările care trebuiesc remediate, dar este anexat și procesul verbal de stingere a anexei 2, proces verba încheiat în iunie 2013. Acest proces verbal de stingere înseamnă că primăria, prin reprezentanții ei, a constat și consfințit că toate lucrările prinse în contract au fost executate și sunt funcționale”, afirmă Buciu.

Liberalii consideră că s-a efectuat acest demers pentru că primarul se grăbea să predea stația Meridianului, ca să scape de probleme, dar și pentru ca executantul să-și poată ridica suma de un milion de lei, depusă ca și garanție.

“Exista niște lucruri care dovedesc că Boldea a încercat să ascundă ceea ce s-a întâmplat acolo. Cunoscând situația, Primăria Lugojului, culmea absurdului, a încheiat un contract tot cu Confort pentru a remedia deficiențele din primul contract. Adică noi plătim pe cineva să ne facă o lucrare, constatăm că nu o face și îl mai plătim încă o dată pentru a remedia ce nu a făcut bine. Și acest contract a fost plătit în integralitate. El avea și o parte de lucrări suplimentare care nu au fost prevăzute în proiectul inițial, undeva la 30 la sută. Văzând că nu poate să o pună în funcțiune, ceea ce era obligația primului constructor adică asocierea Cofort&Beton SRL, primăria mai încheie un alt contract în 2014, cu Kematronic, care ca obiect punerea în funcțiune și instruire de personal. Punerea în funcțiune intra în obligația primei firme, nu trebuia să fie cost suplimentar. Plătește un avans ilegal de 42.126 de lei, din nou nu se face nimic. În 2016, la doi ani după ce a fost semnat un contract de punere în funcțiune, primăria comandă o expertiză să vadă ce nu s-a realizat acolo. În mod normal, noi nu trebuia să mai comandăm nicio expertiză. Societatea care face expertiza constată că nimic nu fucționează.  Și această expertiză a costat în jur de 50.000 de lei și a fost plătită. Anul acesta Boldea ne-a spus că decolmatarea canalului colector de la Pohalma va rezolva problema stației de epurare și mai pierde 20 de mii de euro, cu o firmă din Timișoara, care a dat sub antrepriză unei firme din Lugoj, fără niciun efect asupra stației”, arată Claudiu Buciu.

Amenzi lunare de 100.000 de lei

Liberalii avertizeazează că pentru faptul că stația de epurare nu a fost pusă în funcțiune și contractul a fost realizat defectuos, Agenția Fondului de Mediu va  cere cei 9 milioane de lei înapoi. „Cocluziile noastre și dincolo de faptul că am constatat aceste probleme sunt că Boldea ne-a mințit în permanență și că a reușit să mai facă o investiție nefuncțională în Lugoj, pentru o sumă colosală de circa 6 milioane de euro. Din păcate toate echipamentele montate sau nemontate la stație au ieșit din perioada de garanție și nu mai pot fi refolosite. Nimeni nu își mai asumă repararea lor sau repunerea în funcțiune. Care sunt pierderile pentru Primăria Lugoj? În primul rând faptul că acest contract nu a fost dus la sfârșit atrage automat pierderea finanțării de la Agenția de Mediu și Lugojul se află în acest moment în situația în care Agenția Fondului de Mediu poate să ne ceară cei 9 milioane de lei înapoi și sigur ne va cere, iar Primăria va trebui să-i dea de la bugetul local. În plus, amenzile pe care Meridian le primește în fiecare lună, de 100 de mii de lei, vor trebui plătite tot din banii lugojenilor.”

Liberalii îi invită marți, de la ora 13, pe consilierii locali, pe primar și pe reprezentanții Meridian 22, la stația de epurare pentru a vedea la fața locului care este situația și pentru a găsi o soluție.

 

 

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Extinderea rețelelor de gaz la satele din Timiș nu se face prea curând. Nu sunt bani nici măcar pentru studiile de fezabilitate

Publicat

în

Extinderea rețelelor de gaz în Timiș, pentru zonele în care nu există, nu se face într-un ritm prea alert. ADI-uri înființate în 2018 și însărcinate cu acest obiectiv se confruntă cu tot felul de probleme. Cea mai importantă este lipsa banilor necesari pentru efectuarea studiilor de fezabilitate. Sunt probleme însă și din cauza subfinanțarii pentru realizarea efectivă a lucrărilor.

Activitatea ADI-urilor, care sunt asocieri între 55 de unități administrativ teritoriale din județ, ar trebui să rezolve extinderea rețelelor de gaz în Timiș, în zona comunelor și orașelor neracordate. Totul s-a blocat încă de la primii pași. Din cele cinci ADI-uri, doar două au reușit să facă studii de fezabilitate, însă firma care le-a realizat nu este plătită și ar putea să ceară recuperarea banilor în instanță. Silviu Dumitrescu, reprezentantul ADI-urilor în Colegiul prefectural a ridicat această problema la ultima ședință.

„În momentul în care s-au constituit aceste ADI-uri a fost stabilit un algoritm de calcul, privind cotizațiile fiecărui membru, pentru plata studiului de fezabilitate. Între timp, conducerea Consiliului județean a stabilit că acel algoritm nu este întocmai corect și avem un blocaj în ceea ce privește plata către firma care a realizat aceste studii de fezabilitate. Au fost realizate plăți parțiale, purtăm negocieri cu cei la Consiliul județean și sperăm că vom găsi o cale prin care vom putea să achităm aceste sume. În caz contrar, probabil că vor exista niște probleme care nu sunt dorite de către nimeni”, a spus Dumitrescu.

Explorează vara bine echipat, cu un premiu din SPOT câștigat!

Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș susține că neînțelegerile legate de cota sumelor suportate vin din faptul că unele ADI-uri au pretenții nefondate.

RETIM

„Unele ADI-uri veniseră cu pretenții la care noi nu ne-am angajat. Și nu poți să votezi, angajezi răspunderea unui membru doar profitând de majoritate. Adică ceilalți asociați nu pot să spună Consiliul județean plătește jumătate din cheltuieli. Avem și noi bugetul nostru, nu pot alții să ne angajeze cheltuieli pe seama noastră. Am spus că putem să contribuim cu maxim 30 la sută din cheltuielile cu studiile de fezabilitate, dar proporțional cu cota parte pe care o are fiecare unitate administrativ teritorială în capitalul social”, a declarat Alin Nica.

Bani prea puțini pentru efectuarea lucrărilor

Cele cinci ADI-uri sunt: ADI Gaz Vest – 78.000 de locuitori, cu 22 de comune care au aderat la asociație, ADI Gaz Nord, cu 8 comune și orașul Recaș – 32.000 de locuitori, ADI Gaz Centru, cu 9 comune – 25.000 locuitori, ADI Gaz Est, cu 15 comune plus orașul Făget – 35.000 locuitori și ADI Gaz Sud cu Deta, Gătaia și 13 comune – aproximativ 44.000 de locuitori.

Toate cele cinci ADI-uri au depus în acest an solicitări pentru finanțarea efectivă a lucrărilor de extindere a rețelelor în programul guvernamental Anghel Saligny, însă cele trei care nu au studii de fezabilitate nu au nicio șansă să primească banii. Probleme sunt și pentru cele două care au reușit să întocmească aceste studii, pentru că suma cuprinsă în programul de investiții Anghel Saligny, pentru extindere gaz în județul Timiș, este de sub 200 de milioane de lei, iar cheltuielile de extindere pentru un singur ADI prevăd o valoare de 400 de milioane de lei.

Citiţi mai departe

Administrație

S-a încheiat unul dintre procesele deschise de Claudiu Buciu, pentru a reveni în funcția de primar

Publicat

în

Foto Arhiva

Curtea de Apel Timiș a publicat sentința în procesul de suspendare a ordinului prin care prefectul Mihai Ritivoiu i-a încetat mandatul primarului Claudiu Buciu, pentru că și-a schimbat domiciliul. Este vorba de recursul judecat astăzi, 29 septembrie, după ce, inițial, Tribunalul Timiș a dat o sentință nefavorabilă fostului primar.

„Respinge recursul formulat de recurentul-reclamant BUCIU CLAUDIU ALEXANDRU, în contradictoriu cu intimatul-pârât PREFECTUL JUDEŢULUI TIMIŞ, împotriva sentinţei civile nr. 719/10.08.2022, pronunţată de Tribunalul Timiş, în dosarul nr. 3282/30/2022. Respinge cererea recurentului-reclamant de obligare a intimatului pârât la plata cheltuielilor de judecată. Definitivă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin intermediul grefei, azi, 29.09.2022”, se arată în soluția instanței.

Claudiu Buciu mai are deschis un proces pentru anularea ordinului dat de prefect. Următoarea înfățișare în acest proces este programată în 05 octombrie 2022.

Explorează vara bine echipat, cu un premiu din SPOT câștigat!

 

RETIM

Citiţi mai departe

Administrație

Cum percep cetățenii corupția în Lugoj? Studiul realizat de Primărie

Publicat

în

Corupția este un fenomen complex, cu dimensiuni economice, sociale, politice și culturale. Studiul realizat în Lugoj și-a propus să facă o analiză detaliată a percepției asupra corupției în cadrul Primăriei Lugoj, examinând prin aplicarea unor metode calitative și cantitative atât perspectiva cetățenilor, cât și a funcționarilor publici. S-a putut face o distincție între perspectiva cetățenilor și cea a funcționarilor în urma analizei rezultatelor chestionarului combinate cu intervențiile din interviurile cu funcționarii publici, și s-a ajuns la o analiză mai nuanțată a modului în care sunt percepute serviciile din primărie prin luarea în considerare a divergențelor și convergențelor în explicațiile despre cum funcționează această instituție.

În urma aplicării anonime a chestionarului, a rezultat că percepția generală este mai degrabă una negativă, cetățenii fiind mai degrabă nemulțumiți de modul de organizare și operare a serviciilor publice. Acest lucru a fost susținut și de funcționarii publici intervievați care văd neajunsuri importante în resursa umană existentă și simt nevoia eficientizării serviciilor și profesionalizării angajaților.

Parte dintre cetățenii care au răspuns în cadrul sondajului văd corupția ca un fenomen cronicizat la nivelul instituțiilor publice, și totodată ca pe un vocabular general pentru a se referi la lipsa de eficiență nu doar de integritate. Există o tendință generală de a considera că corupția nu este suficient depistată și sancționată în țară, ceea ce duce la un grad de încredere scăzut în capacitatea instituțiilor publice de a stopa fenomenul corupției. Mulți dintre respondenți asociază cel mai adesea corupția din primărie cu personal care necesită o durată îndelungată de rezolvare a unor probleme. Funcționarii publici confirmă faptul că soluționarea unor cereri durează un timp îndelungat, atribuind însă acest lucru lipsei de personal sau de competențe profesionale Astfel, se creează un cerc vicios, în care orice forme de ineficiență birocratică sunt explicate în limbajul corupției de către cetățeni ce le interpretează fie ca invitație la mită, fie ca o consecință a unor angajări ilegitime. În lipsa unor schimbări radicale și dată fiind folosirea vocabularului corupției ca un termen general pentru orice tip de nemulțumire, schimbările de percepție vor apărea foarte greu fiind necesare măsuri nu doar de eliminare a corupției ci și de eficientizare a serviciilor și de a face cât mai transparent modul de a opera al instituției.

Explorează vara bine echipat, cu un premiu din SPOT câștigat!

Concluzia principală a raportului este că termenul corupție a devenit un termen umbrelă pentru a desemna atât lipsa de integritate,
cât și lipsa de profesionalism și competență în oferirea de servicii publice fiind direct corelat cu satisfacția în privința serviciilor
publice. Acest lucru sugerează că nu este de ajuns implementarea unor măsuri care să se adreseze identificării de acte corupte per se
(e.g. primirea de mită pentru a livra un serviciu public) fiind necesare o serie de măsuri coroborate care să ducă la îmbunătățirea
serviciilor publice și la o mai atentă și activă implicare a cetățenilor în elaborarea și livrarea acestora. Este necesar a se sublinia că rolul acestei anchete sociologice nu a fost de a valida dacă ceea ce percep cetățenii este și adevărat în practică sau de a nominaliza cazuri specifice de corupție, un astfel de demers necesitând alte canale de investigare. Rezultatele acestei cercetări trebuie privite mai degrabă ca o reflecție a imaginii primăriei în ochii cetățenilor și a experienței acestora cu diverse servicii publice și funcționarii care le oferă. În același timp, ar trebui evitat a privi o astfel de percepție doar ca ”o etichetare din inerție”, oamenii fiind obișnuiți să atribuie cu ușurință această etichetă, chiar dacă e foarte posibil să fie lipsită de adevăr. Ceea ce relevă această anchetă este că primăria va trebui să depună eforturi susținute de îmbunătățire a imaginii și a serviciilor oferite și să adopte o comunicare mai deschisă cu cetățenii în care să urmărească o transparentizare a modului său de funcționare. Rezultatele studiului vor fi folosite pentru elaborarea unor măsuri concrete pentru a preveni corupția și a unor modalități de
monitorizare a aplicării acestora, dar și a unor schimbări de imagine care să reducă nivelul crescut al percepției corupției.
Orașul e al tău. Primăria e a ta. Primăria se implică. Pentru un oraș fără corupție.

RETIM

Articol realizat în cadrul proiectului „Consolidarea capacității analitice a Municipiului Lugoj prin creșterea transparenței, eticii și
integrității referitoare la prevenirea corupției”/ Cod MySMIS 151977/ Cod SIPOCA 1102 finanțat prin Programul Operaţional Capacitate
Administrativă 2014 – 2020.

Citiţi mai departe

Administrație

Stația de epurare a Lugojului va fi autorizată, dar restricțiile vor fi mari! Penalitățile de 3,6 milioane de lei trebuie plătite

Publicat

în

Cel mai mare eșec al administrației Boldea, Stația de epurare reabilitată cu circa 6 milioane de euro primește, în cele din urmă, autorizație de funcționare. Acest lucru se întâmplă după ce Meridian 22 a mai executat, în ultimii doi ani, o serie de lucrări pentru a îmbunătăți modul de funcționare a fluxului tehnologic. Au fost executate reparații la treapta mecanică și cea biologică și au fost înlocuite echipamente hidromecanice defecte.

Reprezentanții Apelor Române Banat au anunțat că stația se află în procedură de autorizare.

„Conform legislației în vigoare, noua autorizație care e în curs de emitere va impune limite de descărcare a apelor uzate epurate în emisar, cu respectarea NTPA 001 (HG 188/2002), ceea ce înseamnă limite mai restrictive decât au fost în autorizația anterioară. Autorizația anterioară a fost emisă doar în condițiile Legii 298/2018 care prevedea un Plan de măsuri. În baza Planului de măsuri si conform art. 2 din Legea nr. 298/2018, se înscriu în autorizație valori-limită de încărcare cu poluanți a apelor uzate evacuate în receptori naturali conform NTPA 002 – HG nr. 188/2002 cu modificările și completările ulterioare. Acest fapt a dus la reducerea numărului de penalități aplicate pentru depășirea concentrațiilor maxime admise, creând oportunitatea ca SC Meridian 22 SA să poată investi în lucrările necesare Stației de Epurare , care să îndeplinească măsurile cerute de legislație (Planul de măsuri)”, ne-a declarat Sorina Neaga, purtătorul de cuvânt al Administrației Bazinală Apele Române Banat.

Explorează vara bine echipat, cu un premiu din SPOT câștigat!

Meridian 22 are de achitat penalități pentru poluarea râului Timiș, de peste 3,6 milioane lei. Întreaga datorie este înscrisă la masa credală din cadrul dosarului nr. 2650/30/2021 al Tribunalului Timiș.

RETIM

Citiţi mai departe

Cele mai citite