Connect with us

Cultură

Cetățean de onoare al Lugojului, onorat cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofițer

Publicat

în

FOTO Adrian Piclisan

Cu o carieră artistică de excepție, Silviu Oravitzan a fost recent onorat cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofițer, în recunoașterea contribuțiilor semnificative pe care le-a adus lumea artei plastice. Ceremonia de decernare a acestui înalt titlu a avut loc la Galeria S.E.N.A.T. din cadrul Combinatului Fondului Plastic, fiind un moment de mândrie nu doar pentru artist, ci și pentru întreaga comunitate.

RETIM

Născut la Ciclova-Montană în județul Caraș-Severin pe 4 octombrie 1941, Silviu Oravitzan și-a petrecut copilăria în inima Munților Banatului de Sud, o zonă îmbogățită de o diversitate de tradiții și culturi. Experiențele sale din copilărie, precum lucrul cu lemnul, explorarea pădurii și învățarea tradițiilor locale, au avut un impact semnificativ asupra dezvoltării stilului său artistic distinct.

Elena-Viorica Danciu, Primar Lugoj

După absolvirea liceului la Oravița în 1957, Silviu și-a continuat studiile la Institutul Pedagogic din Timișoara, unde a petrecut doi ani, între 1958 și 1960. Aici a făcut cunoștință cu viitoarea sa soție, Gina. Însă, pasiunea sa pentru artă l-a condus pe Silviu Oravitzan la Universitatea din Timișoara, unde s-a înscris în 1960, alegând Facultatea de Arte Plastice.

Autoliv angajează!

Perioada petrecută la Lugoj

Conform biografiei artistului, pe care o găsiți aici, în 1962, Silviu Oravitzan Creţu se căsătoreşte cu Gina Căpitan. În 1966 se naşte fiul lor Ionuţ Oraviţan. După absolvirea facultăţii se stabileşte cu familia la Lugoj (la 60 km de Tmişoara) unde activează din 1963 până în 1970 ca profesor de desen la Liceul “Iulia Hasdeu” şi Liceul “Coriolan Brediceanu”.

Anul 1966 marchează o schimbare relevantă în atitudinea faţă de propriul  act de creaţie, în special faţă de spiritualitatea, expresivitatea, filozofia şi scopul artei. Această schimbare se datorează în mare parte vizionării expoziţiei retrospective Ion Ţuculescu la Bucureşti. Lucrările lui Ţuculescu provoacă memoria profundă a artistului Oravitzan prin faptul că reînnodau manifest, prin enunţ şi expresie, universul culorilor cu cel al înţelesurilor ascunse, văzutul cu ceea ce este dincolo de orizontul ochiului. Altfel spus, potrivit mărturiei artistului însuşi, Oravitzan are prin impactul cu arta lui Ţuculescu revelaţia misterului camuflat în realitatea cotidiană şi a sacrului revelat în profan. Rezultatul acestei întâlniri cu caracter iniţiatic se văd în lucrările ale căror teme se refereau la lumea satului, la ciclul muncilor, anotimpurilor şi culorilor, la întrebările fundamentale ale vieţii. Inevitabil, începutul acestei perioade de creaţie nu a fost lipsit de o notă pitorească. În scurt timp, însă, pitorescul dispare, artistul descoperind şi valorificând din ce în ce mai mult puterea de expresie a simbolului-semn. Acesta era recognoscibil tot în mediul satului nealterat de amnezia culturală prin care treceau oraşele mutilate de noua arhitectură comunistă.

Primele expoziţii de anvergură (1968)

Victor Gada, Vasile Drăguț, Silviu Oravitzan și Coriolan Babeți, 1985

Victor Gada, Vasile Drăguț, Silviu Oravitzan și Coriolan Babeți, 1985

Aceste experienţe plastice — în care realismul magic ce înconjoară şi străbate viaţa umană  devine tema centrală a căutărilor artistului — vor culmina în anul 1968 cu  expoziţia personală de la Sala Dalles din Bucureşti. Lansat de marele critic de artă şi om de cultură Petru Comarnescu, pictorul lugojan stârneşte curiozitatea şi admiraţia cercurilor artistice bucureştene. Tematica simezei dezvăluia vizitatorului universul bănăţean de culori şi contururi, totul într-o lumină sugerând ambiguitatea apusului, anunţând un nou răsărit: pânzele lui Oravitzan deschideau privirii noi orizonturi. Pe fondul unei vegetaţii aproape mediteraneene, privitorii descopereau un spaţiu intim, arbori fremătând uşor şi femei îmbrăcate în negru amplasate pe fundalul alb, imaculat, al unor ziduri ce păreau a fi enorme pânze pe care istoria lăsa semne esenţiale, tot atâtea dovezi ale trecerii ei. Subtil şi provocator, blând şi tragic în acelaşi timp, mesajul artistului trimitea la starea de sacrificiu, la miezul simbolic caracteristic, oriunde şi oricând, dezastrelor istoriei, momentelor de cumpănă, marilor transformări care, totuşi, nu reuşesc să facă uitate mesajele fundamentale. Fără să premediteze, Oravitzan propunea la Dalles, în anul revoltelor ideologice din marile capitale vest-europene, un cu totul alt mod de revoltă: cea în numele frumuseţii simbolice care stă la temelia umanităţii.

Căutarea propriului limbaj simbolic se îmbină în aceşti ani cu o efervescentă activitate social-culturală a cărei reuşită este încoronată în 1965 de înfiinţarea la Lugoj a Galerie Pro Arte şi în 1970 a Filialei Uniunii Artistilor Plastici (UAP) din Romania. Pe drumul dificil al efortului de descentralizare şi apărare faţă de vigilenţa doctrinei comuniste în domeniul artelor care luase dimenisiuni din ce în ce mai absurde, Oravitzan a fost însoţit şi susţinut de o seamă de colegi de generaţie precum Tudor Tudan, Mihai Olos, Vladimir  Streleț, Gheorghe Vrăneanțu, Ştefan Ganju, Ilie Boca, Horia Bernea, Florin Ciubotaru, Sorin Dumitrescu.

Contra curentului: Galeria Pro Arte de la Lugoj

În atelierul de la Lugoj, 1992

În atelierul de la Lugoj, 1992

Împreună cu T. Tudan şi V. Streleț, Oravitzan va conduce Filiala de la Lugoj a UAP până la sfârşitul anilor ’80, transformând oraşul bănăţean — în plină epocă a delirului ideologic comunist — în unul dintre cele mai importante repere culturale alternative ale ţării. Galeria Pro Arte din Lugoj devine locul de întâlnire al artistilor plastici, scriitorilor, criticilor de artă, filozofilor,  oamenilor de teatru şi muzicienilor sensibili la valorile autentice. Mai toate personalităţile culturii naţionale de la acea oră se vor regăsi, într-o formă sau alta, pe platforma “avangardistă” a Lugojului deceniilor şapte şi opt a secolului trecut. Expozitiile, conferinţele, simpozioanele, taberele de sculptură – toate aceste momente erau transformate în tot atâtea ocazii pentru schimbul nemijlocit de idei şi conţinuturi care, inevitabil, nu se aliniau politicii culturale a acelor vremuri. Ignorând ideologia realismului socialist şi exprimările groteşti ale acestuia, nu au ezitat să vină la Lugoj figuri marcante precum Vasile Drăguţ, Andrei Pleşu, Ion Frunzetti, Ştefan Bertalan, Corneliu Baba, Alexandru Ciupe, Ştefan Câlţia, Horia Bernea, Sorin Dumitrecu, Constantin Flondor, Livius Ciocârlie, Ion Pacea, Sorin Ilfoveanu, Florin Ciubotaru, Amelia Pavel, Raul Sorban si mulţi alţii. Lugojul căpata astfel dimensiunea unui hortus conclusus al cărei nucleu era animat de Silviu Oravitzan Creţu.

În 1985 devine directorul Galeriei Pro Arte. În tot acest timp, pictorul nu încetează să caute pentru sine, prin discurs şi experienţă artistică, calea către ceea ce va defini stilul său personal. Căutarea era îndreptată către o sinteză a tot ceea ce i-a dăruit intuiţia, rememorarea figurativă a ambientului copilăriei, percepţia metafizică a orizontului şi dialogurile purtate pe tema regăsirii unei unităţi originare, bazate pe simbol şi pe epifania sacrului în lumea materială.

În anii `80 ai secolului trecut arta românească trecea printr-o criză conceptuală. Apelând la limbajul expresionismului abstract ca la un fel de mistică a non-figuraţiei, Oravitzan aprofundează cu consecvenţă ideea solidităţii adevărului iniţial şi a limitelor posibilităţilor acestuia de expresie. Aceasta era o formă de manifestare opoziţională, opoziţie la care se aliaseră prin forme de exprimare foarte diferite – mai ales pe linia unui concept neobizantin iconografic şi peisagistic – şi alţi pictori importanţi ai generaţiei precum Horia Bernea sau Sorin Dumitrescu.

SURSA INFO: Silviu Orăvitzan. O Biografie„

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cultură

„Noaptea Muzeelor” nu se ține la Lugoj. Angajații protestează față de condițiile de muncă și veniturile mici

Publicat

în

Muzeul din Lugoj va fi închis, ca multe alte instituții de acest gen din întreaga țară, de „Noaptea Muzeelor”, chiar dacă în acest an s-ar fi marcat 20 de ani de existență a acestei manifestări. Angajații din muzee cer creșterea cu 20% a salariilor din sectorul muzeal pentru orice poziție profesională, echilibrarea marilor inechități și discriminări care există în interiorul sectorului cultural.

RETIM

„Ediția din acest an a Nopții Muzeelor va fi una aparte și asta nu pentru că marcăm 20 de ani de existență, motiv de sărbătoare în condiții normale, ci pentru că va aduce cu sine probabil cel mai mare protest al muzeelor din ’89 încoace. Din acest motiv veți observa că multe muzee din țară nu apar pe programul Nopții Muzeelor 2024, reprezentanții acestora putând fi găsiți și susținuți în Piața Victoriei”, a scris pe Facebook Dragoș Neamu, manager al evenimentului.

Elena-Viorica Danciu, Primar Lugoj

Directoarea muzeului din Lugoj spune că angajații s-au solidarizat cu celelalte muzee din țară și nu vor organiza niciun eveniment pe 18 mai.

Autoliv angajează!

„Din păcate, în acest an nu vom organiza Noaptea Muzeelor, pentru că acestea se bazează, după cum știți, pe participarea voluntară a angajaților din instituție. Și anul acesta suntem solidari cu colegii noștri, angajați ai muzeelor din Timișoara și din întreaga țară, vizavi de demersurile sindicatelor”, a declarat Daciana Vuia.

Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor a transmis că respectă decizia unei mari și reprezentative părți a muzeelor din România de a nu participa în acest an, „urmare a acestei situații nefirești”, la ediția jubiliară a Nopții Muzeelor, sub deviza „Noapte în muzeele din România”.

„Luând act de disproporțiile salariale majore, incorecte, nejustificate, apărute între muzeografi, cercetători, conservatori, restauratori și celelalte posturi de profil din rețeaua Ministerului Educației, cu peste 20-30% mai mari decât ale celor cu responsabilități mult mai mari, patrimoniu cultural mobil administrat infinit superior și complexitate a muncii net superioare din instituțiile muzeale aflate în rețeaua Ministerului Culturii sau a autorităților locale, generate de aplicarea globală și necorelată sistemic a reglementărilor de salarizare din învățământ, Comisia Națională a Muzeelor și Colecțiilor, organismul științific de specialitate cu rol consultativ în domeniul patrimoniului cultural mobil al Ministerului Culturii, își exprimă respectul față de decizia unei mari și reprezentative părți a muzeelor din România de a nu participa în acest an, urmare a acestei situații nefirești, la ediția jubiliară a Nopții Muzeelor, sub deviza „Noapte în muzeele din România”, se arată într-un comunicat al Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor.

Citiţi mai departe

Cultură

Corul „Ion Vidu”, la înălțime. Coriștii lugojeni au făcut spectacol în avion VIDEO

Publicat

în

Corul „Ion Vidu” a participat, în perioada 7-8 mai, la manifestările dedicate Ioanei d`Arc, care au avut în orașul francez Orleans, înfrățit cu Lugojul. Coriștii lugojeni au interpretat mai multe compoziții românești și internaționale, în  Biserica Saint Pierre du Martroi.

RETIM

„Au avut loc două concerte, unul după altul și ambele au avut un succes răsunător pentru publicul francez, fiecare piesă fiind răsplatită cu ropote de aplauze. Suntem recunoscători membrilor coriști participanți ai delegației municipale și bucuroși vom continua, cu sprijinul Primăriei Municipiului Lugoj, să promovăm și să susținem corul, sub egida Casei de Cultură „Traian Grozăvescu” Lugoj”, au transmis reprezentanții instituției.

Elena-Viorica Danciu, Primar Lugoj

La întoarcere, coriștii lugojeni au fost din nou la înălțime, la propriu și la figurat. La bordul avionului Tarom, Paris – București au dat un adevărat concert.

Autoliv angajează!

Conform http://lugojcultural.3x.ro/ Corul “Ion Vidu” este înființat încă din 1810 (dacă nu chiar din 1808), când funcționa un cor al bisericii ortodoxe, cor care, extinzându-si activitatea si în sfera muzicii laice, se institutionalizează, obține un statut oficial sub denumirea Reuniunea de Cântari și Muzică. Venirea în fruntea formatiei, în 1889, a unei personalitati de talia lui Ion Vidu a însemnat propulsarea pe plan national a corului lugojan. În Banat, timp de decenii, „Corul lui Vidu”, cum era el unanim cunoscut, a fost o adevarată instituție-pilot pentru mișcarea corală din acest colț de țară.

Citiţi mai departe

Cultură

Mihai Mălaimare aduce pe străzile Lugojului un spectacol impresionant, cu costume, alegorii și marionete uriașe

Publicat

în

„Moștenirea – Paradă stradală” este cel mai recent proiect atipic, cu o puternică încărcătură vizuală și muzicală, realizat de Mihai Mălaimare la Facultatea de Muzică și Teatru – UVT.

RETIM

Inițiativa paradei stradale a luat naștere după succesul înregistrat de spectacolele cu statui vivante, prezentate de studenții Facultății de Muzică și Teatru din UVT la Timișoara și Sibiu, sub îndrumarea lui Mihai Mălaimare. Paradă stradală reprezintă un spectacol complex, care necesită mijloace de exprimare remarcabile și servește drept o soluție pedagogică extraordinară pentru studenții aflați la început de drum în această profesie.

Elena-Viorica Danciu, Primar Lugoj

Pentru realizarea acestui proiect, alături de creatorul spectacolului, Mihai Mălaimare, s-au implicat JTI, Fundația Masca și Gilda Lazăr, oferind publicului un spectacol impresionant, cu costume și alegorii, marionete uriașe și o recuzită extravagantă, care demonstrează că actorii sunt nu doar talentați, ci și inteligenți și pasionați de cercetare.

Autoliv angajează!

Primul spectacol din serie este programat pentru sâmbătă, 11 mai, în Piața Unirii din Timișoara, începând cu ora 18:00. Iată întregul calendar al spectacolelor:

– Sâmbătă, 11 Mai, ora 18:00, Piața Unirii, Timișoara;

– Duminică, 12 Mai, ora 16:00 și ora 18:00, Piața Unirii, Timișoara;

– Marți, 14 Mai, ora 11:00, C. S. E. I. „P. Popescu Neveanu”, Timișoara;

– Joi, 16 Mai, ora 11:00, Centrul de zi „Podul Lung”, Timișoara;

– Vineri, 17 Mai, ora 18:00, Lugoj;

– Vineri, 24 Mai, ora 16:00, Piața Victoriei, Timișoara;

– Luni, 27 Mai, ora 18:00, Piața Traian, Timișoara;

– Joi, 06 Iunie, ora 18:00, Cenad;

– În perioada 27-30 Iunie, spectacole prezentate în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu.

La realizarea acestui proiect au contribuit numeroși artiști talentați, printre care Dana Anca Florea, scenaristă inspirată, Anca Albani, scenografă valoroasă, Rǎzvan Diaconu, compozitor formidabil, Mirela Simniceanu, coregrafă extrem de pricepută, Mirela Vescan, profesionistă în machiaj, precum și profesorii facultății, Laura Avarvari, Lavinia Muzicas, Gabriel Muzicaș, Violeta Zonte și Patricia Nedelea.

Citiţi mai departe

Cultură

Lugojenii sunt așteptați la tradiționalul concert al Corului „Ion Vidu”

Publicat

în

Corul „Ion Vidu” al Casei de Cultură „Traian Grozăvescu” Lugoj, sub bagheta dirijorului Alexandru Șuca, va prezenta duminică, 12 mai 2024, de la ora 18.00, tradiţionalul Concert de Paşti, eveniment găzduit de Biserica Ortodoxă „Adormirea Maicii Domnului” din Lugoj.

RETIM

Înscris sub semnul Sărbătorilor Pascale, concertul, intitulat “Ziua învierii”, va avea un repertoriu amplu şi va cuprinde lucrări religioase ale unor celebri compozitori români precum Gavriil Musicescu, Paul Constantinescu, Ioan D. Chirescu, Gheorghe Danga, Anton Pann, Gheorghe Mandicevski sau Nicolae Lungu.

Elena-Viorica Danciu, Primar Lugoj

Vă invităm, așadar, dragi lugojeni, să celebrăm împreună Învierea Mântuitorului nostru Isus Hristos, graţie înălțătoarelor acorduri sacre în interpretarea artiștilor renumitului cor lugojean.

Autoliv angajează!

Solista concertului va fi soprana Ioana Mia Iuga. Intrarea este liberă.

Concerte de succes, în Franța, la Orleans

În această perioadă, corul lugojean se află la Orleans, unde a avut două concerte cu compoziții românești și internaționale, la Biserica Saint Pierre du Martroi.

„Ambele au avut un succes răsunător pentru publicul francez, fiecare piesă fiind răsplatită cu ropote de aplauze. Suntem recunoscători membrilor coriști participanți ai delegației municipale și bucuroși vom continua, cu sprijinul Primăriei Municipiului Lugoj, să promovăm și să susținem corul, sub egida Casei de Cultură „Traian Grozăvescu” Lugoj”, au transmis reprezentanții Casei de Cultură.

 

Citiţi mai departe

Cele mai citite