Connect with us

Actualitate

Situație tensionată din cauza carantinării Lugojului. Comunicat al primarului privind desfășurarea evenimentelor

Publicat

în

Sute de lugojeni au contestat în ultimele ore, pe rețelele sociale, decizia de a băga Lugojul în carantină. Oamenii sunt nemulțumiți și de faptul că alte localități, aflate în situații mult mai grele decât Lugojul, nu au intrat în carantină. Cel mai bun exemplu este Timișoara, un oraș cu un procent mult mai mare al infectaților, cu mai multe focare, cu spitale pline de bolnavi COVID, dar care nu este în carantină.

RETIM

Oamenii sunt intrigați și de bâjbiala autorităților, care prin prefectul județului declarau, vineri dimineața, că nu se intră în carantină, iar la prânz au decis carantina. Decizia fiind pusă în aplicare, peste doar câteva ore.

Un alt aspect de neînțeles este declararea carantinei într-un moment în care rata de infectare scăzuse în ultimele zile, după mai multe săptămâni, sub 7 bolnavi la mia de locuitori.

Primarul Claudiu Buciu a transmis în această după-amiază un comunicat, în care încearcă să explice cum s-au desfășurat lucrurile. Iată, întregul document, mai jos:

„Avand in vedere faptul ca in spatiul public se dezbate intens cu privire la cauzele care au dus la emiterea Ordinului numarul 4660046 din 20 noiembrie 2020 al Sefului DSU privind instituirea carantinei zonale pentru Municipiul Lugoj,

Tinand cont de faptul ca rolul meu, din functia de Primar al Municipiului Lugoj, in astfel de situatii, este acela de a sustine orice decizie care este luata de specialisti pentru binele cetatenilor, indiferent de “costul electoral” al sustinerii unei astfel de decizii,

Consider intemeiat si necesar sa fac urmatoarele precizari:

  1. primariile nu sunt implicate si nu detin nicio atributie legala in luarea deciziilor de carantinare zonala a localitatilor.
  2. conform Articolului 12, Aliniatul 1 din Legea 136 din 18 iulie 2020 (republicata): “Carantina zonală se instituie prin Ordin al Sefului Departamentului pentru Situații de Urgență sau al persoanei desemnate de acesta, în baza hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, la propunerea Direcției de Sănătate Publică teritoriale și cu avizul Institutului Național de Sănătate Publică.” 
  3. conform Aliniatului 3 al aceluiasi articol „masurile prevazute se instituie, atunci cand, in baza evaluarii, se constata ca riscul raspandirii comunitare nu poate fi controlat prin alte metode, iar procentul persoanelor infectate este peste pragul stabilit de Institutul Național de Sănătate Publică.”
  4. prin Ordinul 1309 din 21 iulie 2020 al Ministrului Sanatatii privind modalitatea de aplicare a masurilor de prevenire si limitare a imbolnavirilor cu SARS-COV-2, au fost stabilite criteriile utilizate in evaluarea riscului epidemiologic de imbolnavire cu virusul SARS-COV-2, in vederea instituirii carantinei zonale. Acestea sunt, pe de o parte criterii pentru declansarea analizei amanuntite in vederea propunerii deciziei de carantinare zonala, iar pe de alta parte, criterii aditionale pentru luarea deciziei de carantinare. Iata care sunt criteriile din prima categorie: a) trend crescator in ultimele 14 zile; b) rata de infectare peste nivelul de alerta (3/1000); c) ponderea majoritara a cazurilor in cadrul comunitatii fata de focarele inregistrate in comunitati inchise; d) ponderea populatiei in varsta de 65 de ani si peste; e) personal insuficient pentru desfasurarea anchetelor epidemiologice, in raport cu numarul de cazuri confirmate; f) personal sanitar in/suficient in spitalele care asigura asistenta medicala pacientilor suspecti/confirmati cu COVID-19, dotare insuficienta cu echipamente personale de protectie; g) gradul de ocupare al paturilor, atat pe sectiile COVID-19, cat si pe sectiile ATI sa fie mai mare de 90%; h) populatia din zona afectata nu este complianta la regimul de izolare la domiciliu pentru 14 zile in urma unui contact apropiat cu un caz confirmat sau cazuri confirmate izolate la domiciliu. Iata si criteriile aditionale (prin care se asigura existenta infrastructurii locale care permite satisfacerea nevoilor de baza ale populatiei din zona ce urmeaza sa fie carantinata): a) existenta medicilor de familie pe raza localitatii; b) existenta unei unitati comerciale; c) existenta unei farmacii; d) daca localitatea este traversata de un drum judetean/national; e) daca exista suficiente resurse umane in cadrul politiei locale sau pot fi mobilizate alte resurse umane pentru asigurarea monitorizarii zilnice a respectarii regimului de izolare la domiciliu; f) evaluarea spitalului care asigura asistenta medicala pacientilor suspecti/confirmati COVID-19 din pdv al gradului de ocupare, a situatiei stocului de medicamente, a numarului de personal medical.  
  5. tot conform legii, ordinele Sefului DSU pot fi contestate in instanta. Asadar, daca anumiti politicieni considera ca acest ordin a fost emis fara respectarea legislatiei in vigoare, ii invit sa-l conteste in instanta si nu sa faca politica intr-o situatie atat de grava.     

Nu cunosc datele exacte pe baza carora s-au facut evaluarile in mod concret, insa tin sa va prezint pe scurt situatia in care ne aflam, din perspectiva elementelor care imi sunt cunoscute in acest moment si la care sunt indreptatit sa am acces in mod legal.

Rata de infectare a crescut in mod constant in ultimele 14 zile, atingand chiar pragul de 7/1000. 

In Lugoj exista in prezent 7 focare in supraveghere: Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica pentru Copii – Lugoj (40 de cazuri, din care 16 copii); Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica nr. 1 – Lugoj (118 cazuri); Clubul Sportiv Municipal – Lugoj (13 cazuri); Primaria Municipiului Lugoj (14 cazuri); Serviciul de Ambulanta – Lugoj (8 cazuri); o intreprindere (18 cazuri) si o casa de persoane varstnice (25 de cazuri), numarul de cazuri de persoane infectate fiind mult mai mare pe raza Municipiului Lugoj, fapt ce confirma ca suntem in prezenta unei transmiteri comunitare. 

Spitalul si-a atins capacitatea maxima, atat in ceea ce priveste numarul de locuri ocupate in sectia ATI, cat si numarul de locuri pe alte sectii in care sunt ingrijiti pacientii suspecti/confirmati, ieri fiind nevoie sa transferam doi pacienti la spitale din Timisoara. In plus, instalatia de oxigen a spitalului face fata cu greu numarului mare de pacienti. Ingrijorator este si faptul ca tot mai multe spitale din Tara raman fara locuri libere si sunt in imposibilitate de a mai interna pacienti. 

Am facut apel la dvs. sa respectam toate masurile de protectie si distantare sociala, tocmai pentru a frana cresterea galopanta a ratei de infectare. Marea majoritate a Lugojenilor respecta toate masurile insa, cu toate acestea, rata de infectare a atins pragul neverosimil de 7/1000. A merge mai departe in acelasi ritm de crestere ar fi catastrofal pentru noi si mai ales pentru noii infectati, care ar putea ajunge in situatia de a nu mai avea unde sa fie internati. Eforturile depuse de personalul medical din spital sunt deja la limita posibilitatilor umane, fapt pentru care orice crestere a volumului de munca duce la o suprasolicitare ce poate afecta calitatea normala a actului medical. 

Tin sa subliniez faptul ca instituirea starii de carantina zonala nu restrange atat de drastic libertatea de miscare si posibilitatea de contact incat sa garanteze 100% scaderea ratei de infectare. Astfel, in continuare, totul depinde de noi. Vom reusi sa scadem aceasta rata doar daca vom tine cont de toate masurile dispuse pana in prezent.”

 

 

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Eșec la Lugoj în prima zi de vaccinare COVID -19, din etapa a doua. De ce au stat oamenii la coadă

Publicat

în

FOTO Arhiva

A început și la Lugoj vaccinarea persoanelor din etapa a doua. Cum pe platforma de vaccinare apar trei centre, înscrierile permise au fost pentru cele trei fluxurile de vaccinare. Din păcate, la Lugoj funcționează, în momentul de față, doar un centru, la spital. Încă două, care sunt pregătite la Sala de sport „Lavinia Milosevici” nu au fost deschise încă, ceea ce a dus la o situația neplăcută. La centrul de la spitalul din Lugoj, zeci de persoane au așteptat să le vină rândul la vaccinare, personalul nu a reușit însă să facă față la toate programările.

RETIM

Ionuț Cocoș, directorul unității medicale din Lugoj a transmis că toate persoanele înscrise vor fi vaccinate.

„Vom face eforturi ca toate persoanele înscrise pe platformă să fie vaccinate. Dacă situația o impune, o să fie contactate telefonic pentru reprogramare în timp util. Pentru orice informații suplimentare, oamenii ne pot suna la 0786.397.206”, ne-a transmis conducerea Spitalului „Dr. Teodor Andrei”.

Cele două centre de la Sala de sport „Lavinia Milosovici”, ar urma să fie deschise la sfârșitul săptămânii, atunci când vor avea asigurat și personalul necesar.

Citiţi mai departe

Actualitate

Lugojenii se implică în sprijinirea lui Aris, care se confruntă cu cea mai mare încercare a vieții lui

Publicat

în

RETIM

Aris, un lugojean pentru care viața s-a schimbat radical după ce a fost diagnosticat cu limfom non-Hodgkin (cancer limfatic) are nevoie de ajutorul nostru. Pe rețelele sociale a început o strângere de fonduri pentru o operație care îi va salva viața lugojeanului, însă care costă 40.000 de euro. Tratamentul post-operator costă încă 30.000 de euro, intervenția urmând să aibă loc la Viena.

Răspunsul lugojenilor a fost unul rapid și impresionant. Pe lângă cei care donează de la sine, există și licitații online prin care unii dintre lugojeni își pun la vânzare anumite obiecte dragi, doar pentru a strânge cât mai repede suma necesară.

Unul dintre lugojenii care au decis să se implice în strângerea de fonduri este Silviu Cadia. Tânărul, cunoscut pentru călătorille prin toată lumea, a scos la vânzare mai multe obiecte pe care le-a adunat în timpul cât a vizitat India.

“Daca doriti sa faceti o fapta buna, eu pun la vanzare ce mi-a mai ramas de prin India, cu mentiunea ca tot ce vedeti este nou iar toti banii merg catre Aris.

3 x shaluri din pashmina la 220RON/buc

4 x shaluri din lână de yac la 120RON/buc

2 x geci de copii (yak si polar) la 150RON si 100RON buc

1 x geaca tibetana XL (yak si polar) la 170RON

1 x haina dama cu motive traditionale din Kashmir, cusute manual 1000RON negociabil”, scrie Silviu Cadia pe pagina lui de Facebook.

O altă lugojeancă, ce se implică în acțiunea de strângere de fonduri, este Cătălina Muntean, o artistă care vinde picturi pentru a sprijini inițiativa.

“D-na Cătălina Muntean ofera spre vanzare câteva tablouri pictate de ea pentru a veni în ajutorul lui Aris. Dimensiune tablouri 50 ×40 pret 70 lei /tablou. Doamna Catalina Muntean împreună cu mine ne vom ocupa de livrarea tablourilor”, scrie Henrieta Szabo, care s-a implicat de la început în campania de strângere de fonduri, pe Facebook.

Mai mulți lugojeni cu situație financiară bună au decis să îl ajute pe Aris. Primarul Claudiu Buciu, la rândul său, a cerut ajutorul lugojenilor și a donat la rândul său bani pentru sprijinirea inițiativei.

Aris Marta are 41 de ani și este cunoscut ca fiind un om liniștit, bun și care obișnuia să sară în ajutorul semenilor lui de fiecare dată când a avut șansa. Povestea lui o găsiți aici, alături de documente și fotografii care explică situația dificilă în care se află. Îl puteți ajuta donând o sumă de bani direct în contul său, la: 

Iban: RO36BRDE360SV32355313600

Brd – Cod Swift BRDEROBU

Moneda : Lei

Titular cont : Marta Aris Richard

Citiţi mai departe

Actualitate

Deșeurile periculoase se colectează SEPARAT de celelalte tipuri de deșeuri din gospodărie

Publicat

în

RETIM Ecologic Service SA și ADID Timiș informează cetățenii din zons 0 a județului Timiș că deșeurile periculoase se colectează separat de celelalte tipuri de deșeuri din gospodărie – reciclabile, reziduale și voluminoase. Astfel, deșeurile periculoase NU se pun în recipientele ridicate în sistem din „poartă în poartă” de către RETIM.

RETIM

Deșeurile periculoase se păstrează în gospodărie, nu se depun în recipientele de colectare a deșeurilor menajare sau pe domeniul public și se vor preda în cadrul campaniilor trimestriale de colectare.

CÂND SE ORGANIZEAZĂ CAMPANII DE COLECTARE A DEȘEURILOR PERICULOASE
În zona 0 a judeţului Timiş – localitățile Lugoj, Buziaș, Recaș, Balinț, Bara, Belinț, Bogda, Boldur, Brestovăț, Chevereșu Mare, Costeiu, Criciova, Darova, Găvojdia, Ghizela, Nădrag, Nițchidorf, Racovița, Sacoșu Turcesc, Secaș, Știuca, Topolovățu Mare și Victor Vlad Delamarina – se vor colecta deșeuri periculoase în cadrul unor campanii trimestriale în perioadele:
• 1 februarie – 15 martie 2021
• 19 aprilie – 3 iunie 2021
• 12 iulie – 23 august 2021
• 11 octombrie – 22 noiembrie 2021

RETIM va anunța în prealabil datele la care se efectuează aceste campanii prin intermediul canalelor mass media și prin distribuirea de fluturași și afișe în fiecare localitate. De asemenea, toate primăriile locale sunt informate despre efectuarea acestor campanii și pot oferi detalii despre calendarul organizării acestora.

CARE SUNT DEȘEURILE PERICULOASE
DEŞEURILE PERICULOASE sunt:
⦁ ambalaje care conţin reziduuri de substanţe periculoase sau sunt contaminate cu substanţe periculoase
⦁ ambalaje metalice care conţin o matrica poroasă solidă formată din materiale periculoase (ex. azbest), inclusiv containerele goale pentru stocarea sub presiune, absorbanţi, materiale filtrante (inclusiv filtre de ulei nespecificate in altă parte),
⦁ materiale de lustruire şi îmbrăcăminte de protecţie contaminate cu substanţe periculoase
⦁ vopsele, cerneluri, adezivi şi răşini cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ baterii şi acumulatori cu plumb, mercur, Ni-Cd, alcaline sau baterii şi acumulatori nesortate conţinând aceste baterii
⦁ solvenţi, acizi, alcali
⦁ uleiuri şi grăsimi, altele decât cele comestibile
⦁ detergenţi cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ butelii de gaz sub presiune (inclusiv haloni), cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ deşeuri din lemn cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ pesticide
⦁ deşeuri de vopsele şi lacuri cu conţinut de solvenţi organici sau alte substanţe periculoase.

ATENŢIE! Deșeurile periculoase nu trebuie amestecate cu alte categorii de deșeuri (reziduale, reciclabile, de construcții, etc.)!
ATENŢIE! Nu se colectează în cadrul acestor campanii deșeurile electrice și electrocasnice (televizoare, mașini de spălat, frigidere, computere, etc.)!

CINE poate preda deşeuri periculoase
Cetățenii din localităţile menţionate mai sus pot depune prin aport voluntar deșeurile periculoase în containerele special puse la dispoziție în punctele de colectare.

Detalii despre efectuarea acestor campanii pe www.retim.ro si www.adidtimis.ro/stiri.
De asemenea, operatorii serviciului de Call Center sunt disponibili la numărul +40 374 885 692, de luni până vineri, între orele 07.00 – 19.00.

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite