Administrație
Administraţia Lugojului, aproape de colaps. Serviciul de apă şi canalizare ar putea să rămână fără operator
Una dintre cele mai mari probleme ale administraţiei Boldea, staţia de epurarea ar putea să ducă Lugojului într-o situaţie fără precedent. Serviciul de apă şi canalizare, administrat în prezent de către Meridian 22, societate a Consiliului Local Lugoj, va fi scos la licitaţie.
Problemele mari care încă se înregistrează la staţia de epurare fac pe orice operator să stea deoparte de acest serviciu. Chiar şi conducerea Meridian, care încasează în această perioadă amenzi după amenzi, din cauză că staţia nu este funcţională, se gândeşte dacă va accepta participarea la licitaţie sub o asemenea formă.
“E o decizie pe care trebuie să o ia Consiliul de Administraţie, eu nu pot să-mi asum singur o asemenea decizie”,a declarat pentru Lugojeanul, directorul general al societăţii, Iosif Groza. De altfel zilele trecute, Meridian a cerut clarificări faţă de condiţiile legate de staţia de epurare, trecute în caietul de sarcini.
“Da, am cerut nişte lămuriri. Sunt două lucruri care se bat cap în cap. La unul din puncte spune că sarcina de a pune în funcţiune staţia de epurare este a Primăriei Lugoj, la alt punct spune că în termen de 90 de zile, societatea care câştigă licitaţia trebuie să intre în parametri normali ai staţiei. Ori, dacă ei nu o pun în funcţiune în cele 90 de zile, noi nu putem atinge parametrii aceia. Pentru asta am avut nedumeriri, care le are oricine vrea să participe la licitaţie”, spune Groza.
Contrar celor spuse de primarul Francisc Boldea, directorul Meridian confirmă ca staţia nu este funcţională decât în treapta mecanică şi susţine că Meridian nu are posibilitatea să aducă staţia la staţia de epurarea la starea necesară. “Acolo necesită mulţi bani. Dar primăria are un contract cu o firmă care să o pună în funcţiune şi să atingă parametri. Acolo, încă nu e gata investiţia. Nu există recepţie finală şi nu există punere în funcţiune. Eu spun realitatea, nu mă interesează politica. Scrie clar că Meridian a preluat treapta mecanică şi restul obiectivului spre pază şi în custodie”, a declarat directorul Meridian 22.
PNL îl acuză pe primar că a falsificat o decizie a Consiliului Local
De altfel, zilele trecute, într-o postare pe Facebook, Claudiu Buciu, preşedintele PNL Lugoj îl acuza pe primarul Francisc Boldea că a falsificat decizia Consiliului Local privind organizarea licitaţiei, eliminând aspecte importante pe care consilierii le-au stabilit pentru caietul de sarcini. Printre aceste şi cele legate de staţia de epurare.
“Licitaţia pentru concesionarea serviciului public de alimentare cu apă şi canalizare se va desfaşura având la baza falsificarea documentelor aprobate de Consiliul Local al Municipiului Lugoj in data de 15 martie 2018, prin Hotararea numarul 38. Din patru criterii de atribuire, aprobate de către Consiliul Local, Boldea a lasat doar trei.
În timp ce Consiliul Local a votat un criteriu care asigură calitatea serviciilor prestate (în baza unor indici de performanţă ai viitorului operator), Boldea l-a eliminat complet!!! În timp ce termenul de mobilizare în cazul avariilor trebuia să fie o condiţie obligatorie (adică intervenţiile să fie făcute pe loc, imediat ce au fost sesizate avariile), Boldea a transformat-o într-o opţiune la îndemâna viitorului operator, diminuandu-i importanţa în stabilirea câştigătorului licitaţiei.
În timp ce Consiliul Local a stabilit ca ponderea redeventei este de 20% în punctajul final, Boldea a decis singur ca ponderea redevenţei va fi de 50%!!! Nu este important cât va încasa primăria de la viitorul operator, ci cât de bine îşi va face acesta treaba şi cât de mici vor fi tarifele pe care le vor plăti lugojenii. Până acum Meridianul nu a plătit redevente semnificative către primarie, fiind, în realitate în pierdere.
La fel, Consiliul Local a stabilit ca viitorul operator trebuie să preia o parte din riscurile activităţii de exploatare (10%). Criteriul a fost însa eliminat de către Boldea, probabil pentru că Staţia de Epurare nu poate fi pusă în funcţiune, fapt pentru care niciun potenţial ofertant nu vrea să fie scos ţap ispăşitor.
In mod similar, fara a fi aprobat de Consiliul Local, a fost introdusa obligativitatea procesarii unei cantitati de 400.000 de mc/luna în timp ce Meridianul facturează doar aproximativ 150.000 de mc/luna, fapt ce ne obligă să înregistrăm în continuare pierderi de 65%, pierderi ce se regăsesc în tarifele pe care le plătesc lugojenii. In mod totalmente ilegal, Boldea „comandă“ în mod conştient, procesarea unei cantităţi triple faţă de ceea ce se consuma în prezent, în Lugoj!”, arată Claudiu Buciu.
Primăria replică prin comunicate de presă
Francisc Boldea se apără printr-un comunicat de presă, trimis ca replică la postarea preşedintelui PNL.
“Prin HCL 38/15.03.2018 referitoare la aprobarea documentației privind stabilirea modalității de gestiune, aprobarea studiului de oportunitate, caietului de sarcini și contractului de delegare a gestiunii pentru serviciul public de alimentare cu apă și canalizare din Municipiul Lugoj s-a aprobat și fișa de date a achiziției.
Fișa de date a achiziției nu face parte dintre documentele care se aprobă de către Consiliul Local și a fost supusă aprobării Consiliului Local la solicitarea expresă a consilierilor PNL. Singura autoritate în măsură să aprobe Fișa de date a achiziției este însă Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).
Primăria Municipiului Lugoj a depus la ANAP Fișa de date a achiziției exact în varianta aprobată de către Consiliul Local. ANAP a respins însă succesiv de patru ori în datele de 20.04.2018, 27.04.2018, 10.05.2018 și 15.05.2018 Fișa de date a achiziției, solicitând modificări ale acesteia privind ponderea criteriilor de atribuire, ba chiar eliminarea unuia dintre criteriile stabilite de noi inițial. În acest sens criteriul privind preluarea riscurilor pentru care în Fișa de date a achiziției avea alocată o pondere de 10% a fost eliminat la recomandarea ANAP ca nefiind un factor de evaluare relevant în atribuirea contractului.
În ceea ce privește creșterea de la 20% la 50% a ponderii criteriului privind redevența menționăm că Autoritatea Contractantă va folosi redevența pentru lucrări de investiții în rețeaua de apă canal, ANAP considerând acest apect ca fiind foarte relevant și solicitând mărirea corespunzătoare a ponderii acestui criteriu.
În Fișa de date a achiziției am alocat inițial componentei tehnice o pondere de 40 %. ANAP a considerat ca acest factor nu poate depăși 10% ca pondere pentru a nu distorsiona rezultatul procedurii. Tot la componenta tehnică ANAP a stabilit că Timpul de rezolvare al sesizărilor/reclamațiilor se va elimina pentru că Autoritatea Contractantă are posibilitatea impunerii la nivelul contractului a unor clauze referitoare la Timpul de rezolvare a sesizărilor/reclamațiilor și deci nu poate fi un criteriu de atribuire.
În fișa finală de date a achiziției întocmită cu respectarea tuturor recomandărilor și solicitărilor ANAP care a fost aprobată de către ANAP în data de 21.05.2018, nu a fost introdusă obligativitatea procesării unei cantități de apă de 400.000 mc pe lună, așa cum, în mod complet tendențios și neadevărat, se menționează în articolul amintit. 400.000 mc pe lună este de fapt capacitatea de procesare a celor trei uzine de apă existente la nivelul municipiului Lugoj. Cantitatea procesată va reieși din consumul efectiv care va fi facturat la tarifele aprobate de Consiliul Local și în conformitate cu contractele dintre operator și persoanele fizice și juridice deservite de către acesta, nefiind nicidecum unul discreționar cum se insinuează în articol.
După aprobarea de către ANAP a Fișei de date a achiziției, aceasta nu a mai fost supusă din nou aprobării Consiliului Local nefiind un document care trebuie aprobat în consiliu. De altfel, urgența impusă de termenul foarte scurt pe care îl avem pentru finalizarea achiziției serviciului public de alimentare cu apă și canalizare din Municipiul Lugoj și stabilirea unui operator al acestuia nu ne-a permis o altă întârziere a procedurii.
Mai menționăm că, privind achiziția serviciului public de alimentare cu apă și canalizare din Municipiul Lugoj, în data de 22.05.2018 a fost publicat anunțul de concesiune, în data de 25.05.2018 a fost transmisă documentația la Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și în data de 29.05.2018 a fost publicată pe SEAP documentația, data de depunere a ofertelor fiind 05.07.2018.
Articolul amintit politizează un aspect important de aministrație al municipiului Lugoj, respectiv buna funcționare a sistemului public de alimentare cu apă și canalizare și distorsionează complet realitatea în scopul obținerii, cu orice preț, de capital politic.
Menționăm că, pentru noi ca administrație, problemele privind buna gestionare a sistemului de apa și canalizare, precum și investițiile în acest domeniu ocupă un loc prioritar, fiind o problemă de interes major pentru calitatea vieții lugojenilor”, se arată în comunicatul remis de Primăria Lugoj.
Noul operator va trebui să meargă tot cu pierderi de 65 %, plătite de lugojeni
Preşedintele PNL susţine însă că primarul minte inclusiv în comunicatul de presă. “Iata ce spune legea: „autorităţile deliberative ale administratiei publice locale … adoptă hotărâri în legătură cu: aprobarea documentaţiei de atribuire.“ – Articolul 8, aliniatul 3, litera d) din Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice. Primarul minte şi el pe cine poate şi mai şi trimite comunicate în numele primăriei, făcând de ras o instituţie care, până la urmă, ne reprezintă pe toţi. Recunoaşte totuşi, în acelaşi comunicat, faptul că, fiind în întârziere (din cauza incompetenţei), nu a mai avut timp să introduca din nou în Consiliul Local, spre aprobare, documentaţia de atribuire.
PNL ar fi votat din nou propunerea primarului, însa acesta nu dorea să ştim ce şmecherii a făcut între timp. Mai mult, primarul a introdus şi clauza potrivită căreia cantitatea minima care va trebui procestă este de 400.000 mc/luna. Primarul spune că aceasta este capacitatea uzinelor de apă ale Lugojului şi că „cantitatea procesată va reieşi din consumul efectiv care va fi facturat la tarifele aprobate“. Total paralel cu realitatea, primarul dă dovadă că habar nu are (sau îi convine) că în ultimii ani, Meridianul proceseaza 450.000 mc/lună şi factureaza doar 135.000 mc/lună, înregistrând pierderi de 65%, pierderi care sunt introduse în tariful pe care îl plătim fiecare dintre noi.
Boldea vrea ca în continuare camarila PSD să aibă de unde să-şi alimenteze conturile, obligând viitorul operator să proceseze de trei ori mai mult decât livrează populaţiei. Legislaţia în vigoare admite pierderi de maximum 10%, însă la Lugoj, datorită mafiei din PSD, se admite o pierdere de 65%. Tot mai multi funcţionari din primărie ne transmit faptul că licitaţia are şi alte probleme, mai ales legate de faptul că Staţia de Epurare (în care primarul a îngropat 6 milioane de euro) nu funcţionează, fapt pentru care noul operator nu va putea primi licenţa de operare”, susţine preşedintele PNL Lugoj.
Administrație
Lugojul are cel de-al patrulea primar în acest mandat. Va conduce orașul doar pentru câteva zile
Marius Baboniu este cel de-al patrulea primar interimar al Lugojului în acest mandat. El a fost votat astăzi, de către consilierii locali lugojeni în funcția de viceprimar, dar a preluat automat și atribuțiile de primar, având în vedere că fostul primar Claudiu Buciu a fost demis în iulie 2022. Social-democratul Marius Baboniu vine la conducerea municipiului după alți doi viceprimari liberali care au avut prerogative de primar: Bogdan Blidariu și Adrian Serendan.
Numirea lui Baboniu vine într-o perioadă de criză pentru administrația lugojeană, deoarece demisia viceprimarului Adrian Serendan a blocat activitatea financiară a primăriei. În acest context, nu se puteau achita salariile funcționarilor și indemnizațiile însoțitorilor persoanelor cu handicap.
Baboniu a declarat pentru Lugojeanul.ro că, în perioada următoare, va avea ca obiectiv clar plata obligațiilor financiare și se va ocupa de activitățile care nu suferă amânare. În câteva zile, prefectul Mihai Ritivoiu va anunța convocarea ședinței de investire pentru noul primar ales, Călin Dobra, și noul consiliu local.
Administrație
Cine este consilierul propus de PSD să preia funcția de viceprimar cu atribuții de primar la Lugoj
Marius Baboniu este propunerea PSD pentru funcția de viceprimar cu atribuții de primar, până când noii aleși vor fi investiți în funcție de către prefectul Mihai Ritivoiu. Data estimată pentru ședința de investire este după 18 octombrie.
Consilierii PSD și USR au convocat o ședință de urgență pentru astăzi, 9 octombrie, de la ora 15.00.
” O să-l propunem pe Marius Baboniu, deoarece a apărut această situație legată de plata indemnizațiilor pentru asistenții personali ai persoanelor cu handicap și a salariilor funcționarilor, și nu mi se pare normal, până la urmă, totuși, să blocăm lucrurile pentru că ei (n.r. PNL) fac niște jocuri mișelești, doar ca să scoată în evidență faptul că nu preiau eu funcția. O să preiau cu maximă responsabilitate și-mi asum, din momentul în care depun jurământul, nu din momentul în care vrea unul sau altul”, a declarat Călin Dobra, viitorul primar al Lugojului.
PNL a anunțat că va vota propunerea PSD-USR pentru funcția de viceprimar. „Am propus acest lucru (numirea unui viceprimar PSD) imediat după ce am pierdut alegerile, deoarece voința electoratului trebuie respectată de îndată, nu când au chef câștigătorii. Dobra a refuzat constant pentru că salariul de mii de euro plătit din bani publici era mai bun (în privat nu l-ar angaja nimeni, nici pe gratis) și despărțirea de ‘amorul’ pentru capitală era foarte grea. Astăzi, consilierii PNL vor vota propunerea de viceprimar făcută de PSD (sau de USR), așa cum ar fi făcut-o și imediat după alegerile din iunie”, a scris Claudiu Buciu, președintele PNL Lugoj, pe pagina sa de Facebook.
Administrație
Angajații Primăriei Lugoj nu vor putea să primească salariile în această lună
Angajații Primăriei Lugoj nu vor putea primi salariile în această lună. Situația este cauzată de lipsa unui primar sau viceprimar care să semneze statele de plată. Secretarul municipiului, Dan Ciucu, cel care a preluat atribuțiile de conducere după demisia viceprimarului Adrian Serendan, cel care, în ultima perioadă, deținea și funcția de primar interimar, nu are drept de semnătură pentru operațiuni financiare.
Ziua pentru plata salariilor era 10 octombrie, însă aceasta va fi amânată până la validarea noului primar și a noului consiliu local.
Prefectul Mihai Ritivoiu a declarat, pentru Lugojeanul.ro, că imediat după ce dosarele noilor aleși vor fi validate de către instanță, Lugojul va fi primul oraș unde va convoca o ședință pentru investirea primarului și a noului consiliu local. „Voi prioritiza această ședință în fața tuturor, pentru că este un subiect în care nu vreau ca cetățenii să aibă nici cât de puțin de suferit, dar, conform procedurilor legale, trebuie să aștept validarea mandatelor noilor aleși de către instanța de judecată. Sper ca în 10-15 zile să putem face asta”, a spus el.
O soluție ar fi ca aleșii locali, care se află la final de mandat să numească în ședința de astăzi, 7 octombrie, un viceprimar cu atribuții de primar, însă pe ordinea de zi a întâlnirii de la ora 14.00 se află un singur punct și anume: Aprobarea PUZ locuințe complementare în intravilanul Lugojului.
Administrație
Urmează a patra campanie de preluare gratuită a deșeurilor periculoase din menajer organizată de RETIM împreună cu ADID Timiș
Deșeurile periculoase din menajer sunt extrem de nocive pentru mediul înconjurător și sănătății umane! Acestea trebuie manipulate cu foarte mare atenție și depozitate în condiții speciale. Vă puteți debarasa legal și gratuit de acestea în cadrul unei noi campanii trimestriale organizată de către RETIM și ADID Timiș.
În perioada 07 octombrie – 18 noiembrie 2024 se desfăşoară o campanie dedicată colectării deșeurilor periculoase din menajer în Zona 0 Ghizela a judeţului Timiş. Localitățile incluse, sunt Lugoj, Buziaș, Recaș, Balinț, Bara, Belinț, Bogda (și în Buzad), Boldur (Ohaba – Forgaci și Jabăr), Brestovăț, Chevereșu Mare (și în Dragșina și Vucova), Coșteiu, Criciova (și în Jdioara și Cireșu), Darova, Găvojdia, Ghizela, Nădrag, Nițchidorf, Racovița (Sârbova, Hitiaș și Căpăt), Sacoșu Turcesc (și în Berini), Secaș, Știuca, Topolovățu Mare (Topolovățu Mic și Șuștra) și Victor Vlad Delamarina.
CINE poate preda deşeuri periculoase din menajer
Cetățenii din localitățile menţionate mai sus pot depune prin aport voluntar și gratuit deșeurile periculoase din menajer în containerele special puse la dispoziție în punctele de colectare și între orele menționate în tabelul de mai jos.
CE se poate preda în cadrul acestei campanii
DEŞEURILE PERICULOASE din menajer sunt:
- ambalaje care conţin reziduuri de substanţe periculoase sau sunt contaminate cu substanţe periculoase;
- ambalaje metalice care conţin o matriță poroasă solidă formată din materiale periculoase, inclusiv containerele goale pentru stocarea sub presiune;
- absorbanţi, materiale filtrante (inclusiv filtre de ulei nespecificate în altă parte);
- materiale de lustruire şi îmbrăcăminte de protecţie contaminate cu substanţe periculoase, vopsele, cerneluri, adezivi şi răşini cu conţinut de substanţe periculoase;
- baterii şi acumulatori cu plumb, mercur, Ni-Cd, alcaline;
- baterii şi acumulatori nesortate, altele decât cele menționate mai sus;
- solvenţi, acizi, alcali;
- uleiuri şi grăsimi, altele decât cele comestibile;
- detergenţi cu conţinut de substanţe periculoase;
- spray-uri de vopsea, spumă;
- deşeuri din lemn cu conţinut de substanţe periculoase, pesticide;
- deşeuri de vopsele şi lacuri cu conţinut de solvenţi organici sau alte substanţe periculoase.
CE NU se poate preda în cadrul acestei campanii
- NU se preiau alte categorii de deșeuri: reziduale, reciclabile, de construcții, vegetale, voluminoase;
- NU se colectează deșeurile de echipamente electrice, electronice și electrocasnice (televizoare, mașini de spălat, frigidere, radiouri, echipamente de iluminat, computere, etc.)
UNDE şi CÂND se pot preda deşeurile periculoase din menajer
Amintim populației că deșeurile periculoase din menajer fac parte din categoria deșeurilor cu regim special de colectare, iar gestionarea incorectă a acestora (abandonarea și/sau depozitarea amestecată cu alte categorii de deșeuri) pot cauza daune semnificative mediului și sănătății umane.
Obligație legală pentru colectarea separată a deșeurilor periculoase din menajer
Conform Art. 28, alin. 1 – OUG 92/2021 actualizată „Producătorii și deținătorii de deșeuri periculoase, […], au obligația să nu amestece diferitele categorii de deșeuri periculoase cu alte categorii de deșeuri periculoase sau cu alte deșeuri, substanțe ori materiale.”
Conform Art. 30, alin. 4 – OUG 92/2021 actualizată „Persoanele fizice au obligaţia să depună deşeurile periculoase provenite din gospodărie, pe tipuri, în sistemul de colectare separată a deşeurilor municipale gestionate de operatorii economici prevăzuţi în Legea nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare, inclusiv în centrele prevăzute la Art. 60 pct. A lit. h) şi i).”
Detalii despre efectuarea acestor campanii găsiți pe www.retim.ro și www.adidtimis.ro/stiri.
De asemenea, operatorii serviciului de Call Center sunt disponibili la numărul +40 374 885 692, de luni până vineri, între orele 07:00 – 19:00.
-
Divertismento săptămână în urmă
La Lugoj a ajuns Uraganu! Noile panouri digitale din centrul orașului difuzează gratuit manele VIDEO
-
Sport6 zile în urmă
Început spectaculos de sezon. CSM Lugoj a învins campioana României și are meci împotriva campioanei Cehiei
-
Administrație6 zile în urmă
Angajații Primăriei Lugoj nu vor putea să primească salariile în această lună
-
Lugoj5 zile în urmă
Unul din cele mai populare festivaluri are loc în weekend, la Buziaș: papricaș, vin și muzică bună