Connect with us

Social

Sfaturi despre sănătate, cu dr. Iren Alexoi: Despre fibre și rolul lor în alimentație​​

Publicat

în

Medicii ne atrag tot mai des atenția că trebuie să mâncăm alimente care conțin fibre dacă vrem să fim sănătoși. De ce lucrul acesta este atât de important și care este rolul fibrelor în prevenția bolilor?

Fibrele sunt părți din alimetele de origine vegetală (fructe, legume, cerale, nucifere, semințe) care nu se digeră propriu-zis în tubul nostru digestiv. Bine, bine și atunci la ce folosesc?

Fibrele sunt de două feluri:

-solubile: (interacționează în mediu lichid – absorb lichidul și își măresc volumul) – pulpa fructelor și legumelor (ex: mere, pere, prune, roșii,castraveți etc.), tărâte de psillium, tărâțe de ovăz, semințe de chia, etc..

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

– insolubile: sunt mai dure și nu își modifică structura – coaja fructelor și legumelor, coaja semințelor (de ex: coaja semințelor de in, de cânepă), morcovi, varză, căpșuni.

RETIM

Fibrele:

  •  ajută digestia
  •  reglează scaunul (recomandate pentru cei care suferă de constipație)
  • refac flora bacteriană (sunt alimente prebiotice)
  •  reglează glicemia (blochează absorbția rapidă a glucidelor) – Recomandate  diabeticilor
  •  scad colesterolul rău – LDL COLESTEROL
  •  încetinesc absorbția grăsimilor – recomadate în bolile de ficat și fiere

Fibrele sunt benefice în curele de slăbire si detoxifiere. Fibrele solubile îsi cresc volumul în contact cu lichidele din tubul digestiv, asigurând rapid senzația de sațietate.

Volumul alimentelor consumate se reduce – nu mai au loc – așa că porțiile de mâncare vor fi mai mici.

Fibrele solubile și insolubile ajută la formare bolului fecal și la curățirea colonului de reziduri și toxine.

Un colon curat ne ajută să ne pastrăm sănătosi, energici și plini de vitalitate.

O rețetă pe care o recomand cu încredere pentru  slăbit și reglarea tranzitului:

Și care este de mare ajutor mai ales pentru cei care mănâncă mult seara la cină, în mod special dacă e folosită cu minim 30 minute înainte de masă.

O lingură tărâțe de psillium (se găsesc în magazinele naturiste) + o linguriță de semințe de in pisate (altfel nu au nici un efect) – se pun în 100 ml de lichid – iaurt, kefir, apă, ceai și se consumă repede,repede  – (ele absorb lichidul și se transfomă într-o pastă), apoi se beau cel puțin 300 ml apă dacă nu vrem să ne deshidratăm.

Peste 30 minute putem servi masa. Amestecul se mai numeste BALONUL GASTRIC VEGETAL.

În medie se recomandă un consum de 25-35 g fibre pe zi pentru adulți.

Un  exemplu de cum adunăm cantitatea repectivă:

– 3 linguri de fulgi integrali – 3 g fibre

– o cană de pere – 5,1 g fibre

– o jumătate de cană de mazăre uscată – 8,1 fibre

– 2 căni legume – 10g de fibre

– 30 g nucifere – 4 g fibre

– 2 felii pâine de secară – 4,6 g fibre

TOTAL = 34,8 G FIBRE

Chiar dacă fibrele sunt benefice, trebuie păstrat un echilibru și nu trebuie să exagerăm cu consumul lor

Pentru cei care nu sunt obișnuiți cu ele (de exemplu: marii carnivori sau cei care nu consumă cantitațile recomandate de fructe și legume), atunci când se crește cantitatea de fibre poate apărea balonarea, flatulența si scaunul accelerat. Organismul are nevoie să se adapteze la o cantitate mai mare de fibre.

Fibrele trebuie să provină din alimente vegetale variate și nu doar din concentrate de tărâțe (tărâțe de grâu, tărâțe de secară). Acestea din urmă trebuie consumate pe termen scurt pentru că nu au valoare nutritivă.

Citiți etchetele și faceți diferența între fulgi și tărâțe. Fulgii aduc în organism nutrienți necesari. Tărâțele sunt doar fibre.

Consumul excesiv inteferă cu absorbția vitaminelor liposolubile (vitamina D și vitamina A) sau a unor minerale (fier, calciu, etc.).

Aveți grijă la persoanele care suferă de gastrite sau boli digestive, intoleranțe digetive, la cei cu anemie, iar cei cu diabet zaharat să fie foarte atenți să nu scadă prea brusc glicemia.

În concluzie, totul trebuie să fie în echilibru.

Consumul adecvat de fibre ne ajută să ne menținem greutatea, să avem un scaun regulat și o bună digestie, ne ajută să scădem colesterolul rău și să reglăm glicemia.

Consumați fructe și legume zilnic, cerale integrale, nucifere și semințe crude și învățați să citiți etichetele.

Pentru mai multe sfaturi urmărește filmulețul cu sfaturi ușor de pus in practică care nu numai că te ajută să fii sănătos și în formă, dar te ajută să ajungi la silueta dorită fără prea mari eforturi.

Va sfătuiește cu drag,

Dr. Iren Alexoi

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

Peste două sute de lugojeni pot urma cursuri gratuite de calificare, în mai multe meserii

Publicat

în

FOTO ARHIVA

Primăria Municipiului Lugoj informează cetățenii că în perioada următoare, în municipiul Lugoj se va desfășura proiectul „ACCES PE PIAȚA MUNCII ÎN COMUNITĂȚILE DEFAVORIZATE DIN LUGOJ” finanțat prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) – prin care se propune facilitarea accesului și menținerea pe piața muncii a un număr de 222 de persoane din diferite categorii sociale din municipiul Lugoj, ducând astfel la scăderea fenomenului de marginalizare a persoanelor aflate în risc de sărăcie și excluziune socială existente în municipiul Lugoj.

Persoanele care se vor înscrie în program vor beneficia de măsuri de ocupare a forței de muncă prin informare și consiliere profesională, formare profesională specifică adaptată la cerințele pieței muncii, în cadrul a 15 cursuri diferite de formare dar și sprijin în obținerea unui loc de muncă.
Cele 15 cursuri sunt prezentate astfel:
● curs agent de securitate – nivel 2
● cursuri de stivuitorist (FĂRĂ ISCIR) – nivel 2
● cursuri de operator montaj linii automate – nivel 2
● cursuri de confecționer produse textile – nivel 2
● cursuri de îngrijitor bătrâni la domiciliu – nivel 2
● cursuri de babysitter (bonă) – nivel 2
● cursuri de strungar – nivel 3
● cursuri de sudor – nivel 3
● cursuri de bucătar – nivel 3
● cursuri de ospătar, chelner, vânzător – nivel 3
● cursuri de frizer – nivel 3
● cursuri de coafor – nivel 3
● cursuri de manichiură – pedichiură – nivel 3
● cursuri de vânzător mărfuri alimentare – nivel 3
● cursuri de vânzător mărfuri non-alimentare – nivel 3
Notă!
● calificare nivel 2 (cu durata de 360 h/sesiune) pentru un număr de 96 de persoane
● calificare nivel 3 (cu durata de 720 h/sesiune) pentru un număr de 126 de persoane
Fiecare curs este gratuit (persoanele care se înscriu și sunt eligibile nu vor plăti nimic pentru participarea la curs) acordându-se totodată și subvenții.
Informații suplimentare puteți obține la telefon: 0728 663170.

Citiţi mai departe

Social

Spitalul din Lugoj primește fonduri nerambursabile pentru echipamente medicale, de la Consiliul Județean Timiș

Publicat

în

FOTO arhiva

Vești bune pentru spitalele din Jimbolia, Sânnicolau Mare, Făget, Lugoj și Deta. Consiliul Județean a aprobat finanțarea nerambursabilă din fonduri publice, în cadrul schemei de minimis pentru anul 2022, a spitalelor publice locale aflate în subordinea orașelor și municipiilor din județ. Banii nerambursabili acordați vor putea fi folosiți doar pentru pentru achiziția de echipamente medicale.

Suma totală în acest an se ridică la mai mult de 1.1 milioane lei și a fost împărțită, în baza unor proiecte depuse de către unitățile sanitare, după cum urmează:

Spitalul Orășenesc Deta: 275.544 lei

Spitalul Municipal „Dr. Teodor Andrei” Lugoj: 245.971 lei

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

Spitalul Orășenesc „Dr. Karl Diel” Jimbolia: 239.833 lei

RETIM

Spitalul Orășenesc Sânnicolau Mare: 197.231 lei

Spitalul Orășenesc Făget: 168.408 lei

Citiţi mai departe

Social

O moară de apă de lângă Lugoj, veche de 100 de ani, pusă în valoare într-un circuit turistic

Publicat

în

Moara de la Balinţ, un adevărat tezaur cultural în formă de clădire din apropiere de Lugoj, a fost construită în 1917, în administraţia austro-ungară, şi este singura rămasă în judeţul Timiş care foloseşte puterea apei. Ea nu doar că încă mai macină grâu, ci a fost inclusă şi într-un traseu turistic care le oferă oamenilor oportunitatea să intre în contact cu lumea industrială a vechiului Banat

Una dintre cele 14 mori în funcţiune din Timiş este moara de la Balinţ, o localitate aflată la 20 de kilometri de Lugoj şi aproximativ 60 de kilometri de Timişoara. Moara a fost construită în 1917, încă în administraţia austria-ungară. Este singura rămasă în judeţul Timiş care foloseşte puterea apei. Ea a fost cumpărată în 2008 de către familia Meszaros, după ce fusese abandonată şi nu mai măcinase făină de mai mulţi ani.  

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

Moara de la Balinţ este cu adevărat spectaculoasă. Vechea clădire este împânzită de un mecanism complex, care se întinde pe mai multe etaje, un păienjeniş de curele care învârte roţi, iar grâul circulă în interiorul bârnelor, prin site şi maşinării care se mişcă. Utilajele sunt în mare parte originale, se pot vedea încă etichetele pe ele; unele au fost fabricate în 1900, la Fabrica Ganz din Budapesta, altele la Uzina Klug de Construcţii de Maşini şi Mori din Timişoara ori de la Uzinele Magheru din Topleţ, în perioada interbelică. Au fost înlocuite doar părţile de lemn, vechi şi cariate. 

RETIM

Citeste un material pe larg despre punerea în valoare a morii aici.

Citiţi mai departe

Social

Ștrandul din Lugoj rămâne închis în această vară. Unde te poți bălăci lângă oraș

Publicat

în

Ștrandul din Lugoj rămâne închis în 2022. Deși primăria a încercat găsească un investitor care să închirieze locația spre exploatare, nimeni nu s-a înghesuit să considere oferta administrației locale. Până acum, ștrandul a fost scos la licitație de cel puțin două ori, fără succes.

Din fericire pentru lugojeni, există locuri din apropiere de oraș unde se pot bălăci în acest sezon estival. Un exemplu este piscina de la Hanul lui Bogdan. Aflat la câțiva kilometri înainte de Făget, hanul este dotat cu o piscină și bar, astfel că doritorii pot petrece o zi la piscină pentru a se răcori în timpul verii.

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

O altă variantă este Valea lui Liman. Complexul de la Valea lui Liman dispune de asemenea de o piscină unde doritorii se pot bălăci în zilele toride de vară. Deocamdată doar cei care stau la complexul hotelier pot folosi piscina exterioară, așezată într-un cadru de vis.

RETIM

Dacă cele două opțiuni nu sunt pe placul vostru, în Timișoara există nu mai puțin de 7 variante de ștranduri unde să vă distrați în această vară. Prețurile de intrare sunt între 20 și 45 de lei pe zi.

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite