Pe tronsonul de 9,13 kilometri al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, cunoscut drept „Autostrada cu Tuneluri,” lucrările continuă într-un ritm alert, chiar și după lăsarea serii, arată adevarul.ro.
Zona nodului rutier Holdea, aflată la limita dintre județele Hunedoara și Timiș, este un adevărat furnicar de activitate, unde utilajele de mare tonaj sunt folosite pentru transportul pietrei necesare drumurilor tehnologice.
Deși progresul pe șantier este vizibil, localnicii din satele apropiate, precum Holdea, Nemeșești și Coșteiu, se confruntă cu disconfortul generat de activitatea intensă. „Se lucrează până la lăsarea întunericului. Este bine într-un fel, pentru că poate astfel vor termina autostrada mai repede, însă zecile de camioane care trec pe șantier încărcate cu piatră și zgură fac mare zgomot, iar norii de praf se ridică peste praf,” spune un locuitor din Holdea.
Începute în vara anului 2022, lucrările la acest tronson au trecut prin etapele de defrișare, decopertare și pregătire a terenului, însă provocările majore urmează abia acum, odată cu forarea tunelurilor de peste doi kilometri. Aceste tuneluri sunt esențiale pentru a proteja mediul, permițând crearea unor ecoducte pentru fauna locală, inclusiv pentru specii precum lupii, urșii și râșii, care traversează între Munții Poiana Ruscă și Munții Apuseni.
Proiectul include, pe lângă tuneluri, construirea a două pasaje, trei viaducte și un centru de întreținere și coordonare, cu o valoare totală de peste 2,2 miliarde de lei. Fondurile sunt parțial asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar termenul de finalizare este stabilit pentru anul 2026.
După o perioadă de stagnare începută în 2017, lucrările au fost reluate în 2022, sub coordonarea unei asocieri de firme condusă de UMB. Finalizarea acestui tronson va închide un capitol important din dezvoltarea infrastructurii rutiere din vestul României, aducând beneficii semnificative traficului și comunităților locale.