Connect with us

Administrație

Ultima moară a Lugojului se demolează. Care sunt acuzațiile de încălcare a legii

Publicat

în

Demolarea Morii Clara din Lugoj, o clădire cu o vechime de peste un secol, a început în această săptămână, după ce proprietarul a obținut toate autorizațiile necesare încă din 2023. Moara, construită în 1916, urmează să fie complet distrusă, pentru a face loc unui supermarket modern, în ciuda eforturilor susținute de a proteja acestă clădire istorică.

RETIM

„A fost emisă Autorizația de Desființare nr. 50 din 16.05.2023 pentru <<Desființare construcții existente>>, autorizație emisă conform legislației în vigoare, în urma obținerii tuturor avizelor necesare, solicitate prin Certificatul de urbanism.”, a transmis Primăria Lugoj.

În anul 2022, după o altă tentativă de demolare, Fundația Pro Patrimonio România a solicitat Direcției Județene pentru Cultură Timiș declanșarea procedurii de clasare a corpului principal al Morii Clara Schwartz în Lista Monumentelor Istorice. Argumentele aduse de fundație s-au bazat pe valoarea arhitecturală, istorică și urbanistică a clădirii, care reprezenta un reper semnificativ pentru începutul secolului al XX-lea în Banat. Moara Clara era nu doar un exemplu al arhitecturii industriale, ci și un simbol al comunității locale, având o importanță deosebită pentru generațiile de muncitori care și-au petrecut viața acolo.

Cum s-a fentat legea

Institutul Național al Patrimoniului a intervenit atunci, contrazicând poziția Direcției Județene pentru Cultură Timiș, care semnalase că moara nu ar avea valoare istorică. Într-o scrisoare către Primăria Lugoj, Institutul Național al Patrimoniului a subliniat că moara deține elemente constructive importante care ar trebui protejate. În consecință, primăria a suspendat inițial emiterea autorizației de demolare, până la clarificarea statutului clădirii.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

„Păi e complicat, în sensul că s-a dat un aviz din partea celor de la Monumente, în 2021. În 2022 s-a băgat în procedură de clasare și avea protecție un an de zile, dar procedura de clasare nu s-a finalizat. Pur și simplu a rămas în aer! Procedura aia trebuia să ajungă la Ministerul Culturii și acolo să se dea verdictul: e sau nu e monument? Înainte de a da autorizația de demolare, Primăria trebuia să aștepte finalizarea procedurii de clasare!”, spune istoricul Oliviu Gaidoș, unul dintre cei care susțin clasarea ultimei mori din Lugoj ca monument și interzicerea demolării.

Arhitectul Șerban Sturdza, președintele Fundației Pro Patrimonio, a subliniat în 2022 că moara merita calificative mari la criteriile de valoare arhitecturală și artistică, datorită stilului și semnificației sale pentru zona Banatului. În plus, s-a evidențiat raritatea acestui tip de clădire în România, precum și importanța ei simbolică pentru comunitatea lugojeană. Clădirea documenta o perioadă importantă din istoria industrială a orașului, iar moara era considerată un reper urbanistic care merita păstrat și protejat.

Cu toate acestea, Primăria Lugoj a considerat că argumentele aduse nu sunt suficiente pentru a justifica clasarea morii ca monument istoric și nu a mai așteptat încheierea procedurii la minister. Demolarea, autorizată în 2023, a început în august 2024, deschizând o nouă perioadă de incertitudine și dispute.

 

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Primǎria Lugoj se pregătește de mutare. „Ne aflăm în faza de evaluare a ofertelor”

Publicat

în

RETIM

Primăria Municipiului Lugoj a anunțat relocarea temporară a activităților administrative, pe durata lucrărilor de renovare și modernizare a palatului administrativ. Decizia vine după ce autoritățile locale au demarat un proiect amplu de reabilitare și eficientizare energetică a clădirii istorice, care datează din secolul al XIX-lea și servește drept sediu principal al administrației lugojene.

Lucrările sunt estimate să dureze 18 luni și includ modernizarea sistemelor electrice și sanitare, dar și implementarea unor soluții de eficiență energetică pentru a reduce costurile operaționale ale clădirii. Noua administrație urmează să decidă unde se va muta activitatea pe durata lucrărilor.

„În acest moment ne aflăm în faza de evaluare a ofertelor, astfel că, momentan, nu putem oferi declarații suplimentare. Imediat ce toate detaliile vor fi finalizate și vom dispune de informații complete și actualizate, vom reveni cu clarificări suplimentare. De asemenea, vom organiza marți, 12 noiembrie, la ora 13:00, o conferință de presă în cadrul căreia vom furniza detalii complete, inclusiv referitoare la această situație”, a declarat Laura Vieru, consilier personal al primarului.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Conform surselor Lugojeanul, varianta cea mai probabilă este clădirea fostei prefecturi. Renovată recent, clădirea este în mare parte goală, fiind gata să găzduiască birourile primăriei. Și alte instituții locale, cum ar fi cele situate la fosta Bancă Agricolă, s-au arătat interesate să se mute în palatul fostei prefecturi în anii ce urmează.

Citiţi mai departe

Administrație

Primarul Lugojului are consilier pe probleme de comunicare, pentru prima dată în istoria modernă a orașului

Publicat

în

RETIM

Călin Dobra, proaspăt investit în funcția de primar al Lugojului, aduce o premieră pentru orașul de pe Timiș: și-a angajat o consilieră pe probleme de comunicare și presă. Laura Vieru a fost consilier personal al lui Dobra și în perioada în care acesta ocupa funcția de președinte al Consiliului Județean Timiș.

Originară din Republica Moldova, Vieru se va ocupa de relația cu presa pe durata angajamentelor administrative ale primarului lugojean. Vieru are un palmares impresionant în presa locală și națională.

„Am lucrat încă din facultate la un ziar, *Timpul* se numea, apoi am trecut la ProTV Chișinău. Mai târziu am ajuns la Timișoara, tot la ProTV, ca reporter de eveniment, iar apoi la Digi24, unde am lucrat câțiva ani. La un moment dat, am plecat la TVT89, unde am învățat să editez știrile pe care le realizam pentru jurnal. Am lucrat apoi ca și consilier la Consiliul Județean și, respectiv, la Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în județul Timiș.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Am fost și producător de televiziune la Televiziunea Medicală, la emisiuneaAlo 112, unde mergeam cu ambulanța pe teren, la cazuri. Ulterior, am plecat la Universitatea Politehnica din Timișoara, unde sunt producător de emisiuni – un podcast și o emisiune, Timișoara cu stil. Eu editez, eu prezint, eu fac totul”, a declarat Laura Vieru pentru Lugojeanul.

Noua consilieră pe probleme de comunicare a primarului lugojean nu se teme de muncă intensă. Spune că își poate gestiona timpul în mod productiv și că nu este obișnuită să stea degeaba, ci preferă să fie mereu productivă.

Laura Vieru, în vârstă de 42 de ani, își dorește să stabilească o relație eficientă cu jurnaliștii din oraș, mai ales că fosta administrație a limitat, cel puțin inițial, accesul presei la informații vitale despre activitatea internă a primăriei lugojene.

Citiţi mai departe

Administrație

Primarul Lugojului, solicitare către Ministerul Transporturilor în legătură cu pasajul de pe strada Bocșei

Publicat

în

Primarul Călin Dobra a răspuns unei solicitări de a se întâlni la sediul instituției cu un grup de cetățeni din municipiul Lugoj, care au cerut o audiență pentru un subiect important legat de infrastructura locală. Oamenii locuiesc în zona străzii Bocșei unde se ridică un pasaj suprateran peste calea ferată, o investiție prevăzută în proiectul de modernizare a căii ferate Arad-Timișoara-Lugoj-Caransebeș, derulat de Compania Națională de Căi Ferate „CFR” – SA. Aceștia sunt nemulțumiți de soluție și cer ca pasajul să fie subteran, pentru a nu îngropa efectiv întreaga zonă.

RETIM

Alături de primarul Călin Dobra, la discuție au participat și specialiști în domeniu, inclusiv reprezentanți ai constructorului și arhitectul șef al primăriei, Dinel Mazilu.

“Discuțiile s-au axat pe viitorul pasaj suprateran și dorința oamenilor de a se realiza un pasaj subteran. Am adus și specialiști, reprezentanți ai constructorului și arhitectul șef, Dinel Mazilu, care au prezentat plusurile și minusurile, argumentând că un pasaj suprateran ar fi mai benefic pentru locuitorii din zonă.

Am decis să înaintăm o adresă către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, beneficiar al acestei lucrări, în ideea de a fi luată în considerare această solicitare a comunității și ce presupune o asemenea solicitare. În plus, încercăm să găsim o soluție pentru persoanele vârstnice, persoanele cu dizabilități, pentru bicicliști și pentru pietoni, astfel încât aceștia să nu fie nevoiți să traverseze calea ferată pe pasajul suprateran.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Sunt ferm convins că, în perioada următoare, vom avea niște răspunsuri la doleanțele cetățenilor cu privire la această propunere”, arată primarul.

Citiţi mai departe

Administrație

Primarul Lugojului s-a declarat nemulțumit de activitatea Consiliului Local Municipal

Publicat

în

Primarul municipiului Lugoj, Călin Dobra, a vorbit recent despre dificultățile legate de organizarea ședințelor Consiliului Local Lugoj în spații improvizate. Acestea s-au desfășurat în sala de cinematograf și în sala de protocol a Primăriei Lugoj. Dobra a făcut apel și la o mai bună organizare în cadrul comisiilor de specialitate. Acesta și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea actuală a ședințelor și a subliniat necesitatea de a avea proceduri clare și eficiență în dezbaterea proiectelor importante pentru comunitate.

RETIM

Dobra a subliniat că este esențial ca toți consilierii să fie bine informați înainte de ședințe de consiliu, inclusiv prin întâlniri online, dacă este nevoie, pentru a asigura că avizele și amendamentele sunt pregătite în timp util. „Consilierii trebuie să fie deja informați, să ridice probleme și să dezbatem proiectele într-o procedură clară,” a declarat primarul.

Primarul a menționat că, în prezent, ședințele consiliului se desfășoară într-o sală improprie, cu proiecții video pentru cei care participă online și un sistem de vot rudimentar, prin ridicarea mâinii, ceea ce creează dificultăți în urmărirea și înregistrarea corectă a voturilor. „Nu sunt mulțumit de desfășurarea acestor ședințe de consiliu. Spațiul este impropriu, sistemul de vot este deficitar, iar monitorizarea voturilor este dificilă,” a spus Dobra.

Primăria intenționează să identifice o soluție pe termen lung pentru îmbunătățirea desfășurării ședințelor Consiliului Local, inclusiv prin găsirea unui spațiu adecvat și prin transmiterea în direct a ședințelor, pentru a asigura transparența față de lugojeni. O sală adecvată la nivelul clădirii administrative este în căutare, deși primarul a subliniat că fosta sală de ședințe de la etajul doi, care era bine adaptată pentru astfel de întâlniri, a fost reamenajată cu o altă destinație.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

„Vom veni cu propuneri de îmbunătățire a activității Consiliului Local pentru a asigura un caracter public și transparent al ședințelor, astfel încât cetățenii să fie informați și să poată participa la luarea deciziilor importante pentru orașul nostru,” a concluzionat Dobra.

Citiţi mai departe

Cele mai citite