Connect with us

Administrație

10 Reguli pe care trebuie să le respecte bănățenii pentru a-și gestiona corect deșeurile

Publicat

în

Ne dorim un județ curat, un mediu civilizat și educat pentru a ne crește familiile. Ne dorim o comunitate solidă, în care respectul guvernează și ne dorim, mai presus de toate, să respirăm aer curat. Pentru a ajunge să trăim în localitatea la care visăm, printre oamenii pe care ni-i dorim vecini și în cartiere curate, fiecare dintre noi este responsabil. Gesturile noastre fac diferența.

Societatea RETIM şi ADID Timiş vin în întâmpinarea locuitorilor din județul Timiș cu un set de reguli simplu de urmat pentru a face pași mari în direcția județului curat, cu deșeuri gestionate corect, pe care ni-l dorim. Aceste 10 reguli sunt tot ce trebuie să știm ca abonați ai serviciilor de salubrizare și ca membri ai comunității.

RETIM

Curățenia începe cu tine. Civilizația se menține prin noi. Reține cele 10 reguli RETIM detaliate mai jos și fii un exemplu pentru cei din jur:

  1. REdu risipa

Risipa apare atunci când cumpărăm mai mult decât consumăm, deci când estimăm greșit lista bunurilor necesare acoperirii nevoilor din gospodărie. Prin reducerea cumpărăturilor, alegem să consumăm strict cât avem nevoie și, astfel, diminuăm cantitatea de deșeuri pe care o generăm.

Pubele mai puțin încărcate înseamnă și o reducere a costurilor cu serviciile de salubrizare. Reducerea risipei = bani economisiți.

  1. REpartizează corect deșeurile

Culorile pubelelor ne indică exact ce deșeuri trebuie să conțină fiecare dintre acestea. Astfel, recipientele negre sunt destinate numai deșeurilor menajere și biodegradabile, în cele galbene trebuie să depozităm numai deșeuri din hârtie, carton, plastic, metal și lemn mărunțit, în vreme ce recipientele verzi sunt strict pentru depozitarea sticlei provenite de la ambalaje pentru băuturi sau borcane. Revenim asupra fiecăruia dintre recipiente în rândurile de mai jos, dar este important ca toți abonații să noteze că orice abatere de la cele de mai sus poate avea urmări neplăcute pentru toți cei care nu respectă această regulă.

Astfel, RETIM are dreptul legal de a nu ridica deșeurile dacă se constată că repartizarea acestora nu a fost făcută corect, conform culorilor recipientelor.

  1. REține ce se se depozitează în pubela neagră

Pubela neagră este destinată numai deşeurilor biodegradabile și menajere. Înțelegem prin deșeuri biodegradabile toate deșeurile organice generate zilnic în gospodării. În această categorie intră (pe lângă deșeurile vegetale provenite din activități de grădinărit) deșeurile organice menajere precum: resturi alimentare (mâncare), coji de pâine uscată, coji și resturi de fructe sau legume, coji de ouă, plicuri de ceai sau zațul de cafea, lavete și șervețele folosite (care nu pot fi reciclate!). ATENȚIE! Tot în pubela neagră depozităm scutecele și mucurile de țigară, acestea fiind deșeuri menajere ce nu pot fi reciclate.

Important de notat este că, în cazul locuitorilor din mediul rural, deșeurile biodegradabile (descrise mai sus) pot fi compostate și transformate în îngrășământ natural. Astfel, volumul de deșeuri pentru pubela neagră se diminuează, iar îngrășământul astfel produs poate fi utilizat în propria gospădărie sau, de ce nu, comercializat.

Reamintim că depozitarea incorectă a deșeurilor biodegradabile și menajere (adică debarasarea acestora în alte pubele decât cele negre) va duce la refuzul RETIM de a ridica pubelele încărcate. Deșeurile proprii sunt responsabilitatea fiecărui cetățean în parte și trebuie tratate ca atare din respect atât față de propria persoană, cât și față de comunitate.

  1. REspectă separarea obligatorie a deșeurilor reciclabile

Prin reciclare oferim un sprijin considerabil mediului înconjurător, deșeurile noastre devenind resursele unui viitor durabil. Acestea pot fi reintroduse în uz sub formă de noi ambalaje. Prin acest gest simplu, acela de a depozita selectiv deșeurile, contribuim la diminuarea contaminării mediului natural și a consumului de energie implicată în producția de materie primă nouă. În plus, reciclarea materialelor reutilizabile reduce cu mult atât consumul de petrol sau apă, cât și nivelul emisiilor nocive în aerul pe care îl respirăm cu toții.

Aproape jumătate din toate ambalajele care tranzitează casele noastre pot fi reintroduse în uz, iar reciclarea implică cele mai puține eforturi din partea comunității față de alte metode ecologice.

Iată cum și unde selectezi corect:

În PUBELA GALBENĂ depozităm deșeuri reutilizabile/reciclabile precum hârtie, carton, plastic, metal, lemn mărunțit. Deșeurile se strivesc înainte de depozitare pentru a ocupa cât mai puțin spațiu în pubelele alocate.

În CLOPOTUL VERDE depozităm strict deșeuri reutilizabile/reciclabile din sticlă: ambalaje de la băuturi răcoritoare, alcoolice sau borcane. Înainte de a le depozita, borcanele și sticlele pot fi de folos în propria gospodărie sau a unor membri ai familiei. Sunt resurse excelente pentru conservat preparate pentru sezonul rece. Întreabă vecinii sau părinții/bunicii dacă nu le sunt necesare.

NU UITA! Nu arunca niciun deşeu reciclabil în pubela neagră, foloseşte recipientele dedicate! Și în acest caz se aplică regula depozitării corecte a deșeurilor conform culorii pubelelor. Astfel, dacă sticla va fi depozitată în altă pubelă decât cea verde sau plasticul se va rătăci printre deșeurile biodegradabile, RETIM are dreptul de a nu le colecta. Cu siguranță nimeni nu își dorește să rămână cu deșeurile neridicate, așadar acordați atenție întregului proces. Este foarte simplu!

  1. REamintește-ți să nu depozitezi deșeuri lângă pubelă

Deșeurile depozitate în afara pubelelor alocate nu vor fi ridicate. Dacă nu reușești să te limitezi numai la recipientele pe care le ai la dispoziție, asigură-te că ai respectat corect pașii de mai sus: ai depozitat numai resturi alimentare și menajere în pubela neagră și ai selectat deșeurile în vederea reciclării în pubela galbenă și cea verde. De asemenea, fii sigur/ă că ai pliat/turtit/strivit deșeurile de carton, plastic sau alte deșeuri maleabile pentru a economisi spațiu.

Cu siguranță putem eficientiza spațiul de depozitare maxim alocat pentru fiecare gospodărie. Volumul recipientelor este estimat a fi peste nevoia fiecărui consumator în parte, deci află unde greșești atunci când nu reușești să te încadrezi. Depozitatea deșeurilor lângă pubele este un obicei greșit pe care este bine să îl remediem, mai ales având toate resursele și informațiile necesare mereu la îndemână.

  1. REspectă distanța socială

Distanța socială față de operatorii de colectare este o regulă ce trebuie respectată atât în contextul COVID-19, cât și în afara acestuia. RETIM încurajează toți abonații la serviciile de salubrizare să apeleze la platformele de comunicare online www.retim.ro, pagina oficială de Facebook şi Call Center (număr +40 374 885 692) în cazul în care se dorește contactarea reprezentanților firmei de salubrizare.

Operatorii de colectare nu pot interveni în soluționarea problemelor abonaților. Se solicită respectarea activității acestora care implică strict colectarea deșeurilor depozitate corect. Insistențele și încălcarea acestor reguli poate duce la refuzul operatorilor de a colecta deșeurile persoanelor care le îngreunează activitatea.

  1. REmunerează la timp

Plata facturilor la timp este o obligație pe care este important să o respecte toți abonații RETIM. Procesul este unul simplu și la îndemâna tuturor, mai ales că există o multitudine de modalităţi de plată a acestora. Printre recomandări se numără aplicaţia ”Contul Meu”, accesibilă direct pe site-ul www.retim.ro, plata online cu cardul sau cea în numerar prin sisteme de plată rapidă. Toate modalităţile de plată sunt prezentate și pot fi parcurse cu ușurință prin simpla accesare a link-ului retim.ro/utile/modalitati-de-plata/

Procesul de plată este simplificat și diversificat pentru a ușura misiunea clientului a achita facturile la timp. Așadar, nu amâna plata lor și planifică eficient achitarea serviciilor de salubrizare.

  1. REpetă legarea sacilor de fiecare datăâ

Pubelele sunt dedicate depozitării SACILOR care conțin deșeuri. Toate deșeurile trebuie, în primul rând, colectate în saci de gunoi negri (pentru deșeuri menajere și biodegradabile = pubela neagră) sau galbeni (deșeuri reutilizabile sau reciclabile prezentate pe larg mai sus = pubele galbene și verzi). Apoi sacii trebuie legați/sigilați și depozitați în interiorul recipientelor.

Deșeurile care nu sunt depozitate în saci închiși, împrăștiate în interiorul pubelelor, nu vor fi colectate.

  1. REnunță la obiceiurile greșite

Abonații RETIM care aleg să abandoneze deșeurile proprii în recipiente care nu le aparțin sau în diferite zone ale localității, riscă sancțiuni din partea Poliției Locale și a administrațiilor locale. Face obiectul acestor sancțiuni inclusiv depozitarea deșeurilor voluminoase sau periculoase pe care cele mai multe persoane sunt tentate să le abandoneze în locuri îndepărtate de locuință sau în zone verzi.

Societatea RETIM vine în întâmpinarea clienților săi cu soluții pentru aceste probleme care pot avea urmări sub formă de amendă. Parcurgeți cu atenție regula 10 de mai jos, informați-vă cu privire la punctele de colectare și adoptați un comportament corect. Este simplu să fim responsabili cu deșeurile noastre, având toate resursele la îndemână.

  1. REgândește depozitarea deșeurilor voluminoase și periculoase

Deşeurile voluminoase şi periculoase trebuie păstrate în gospodărie până la depunerea lor în containere speciale în cadrul campaniilor trimestriale de colectare, care vor fi anunţate în prealabil. Dacă termenul este prea lung și cetăţenii preferă să depoziteze în sistem de urgență aceste deșeuri, se recomandă transportul acestora direct la centrele de colectare speciale.

Lista centrelor de colectare pentru deşeuri voluminoase, vegetale şi pentru deșeuri rezultate din construcţii şi demolări:

Calea Torontalului, nr. 94

Calea Moșniței, nr. 2-4

Str. Avram Imbroane, nr. 70

Calea Chişodei, Str. Mile Cărpenişan, nr. 3

RETIM recomandă persoanelor care nu locuiesc în județul Timiș să contacteze primăriile locale pentru informații referitoare la punctele de colectare din proximitate.

A fi parte dintr-o comunitate înseamnă, la nivel de individ, asumarea unei sume de convenții și responsabilități pentru conservarea unui mediu sănătos și armonios. Respectul pentru ceilalți, păstrarea curățeniei și cooperarea dintre oameni fac deseori diferența dintre civilizație sau progres și regres. Așadar, este momentul ca fiecare dintre noi să respecte toate regulile de mai sus și să facă pași importanți spre județul de mâine.

Pentru a nu REgreta încălcarea vreunei reguli dintre cele de mai sus, fii REsponsabil. Evită amenzile sau neridicarea pubelelor și fii un exemplu pentru cei din jur. EA RE. EL RE. EI RE. TU RE?

Mai multe informații depre serviciile RETIM găsiți pe site-ul retim.ro

sau pe pagina oficială de facebook: www.facebook.com/retimpaginaoficiala

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Program de lucru pentru 30 Noiembrie și 1 Decembrie 2023, Zona 1 și Zona 0 – Recomandări pentru sezonul rece

Publicat

în

©Cornel Putan

Compania RETIM, liderul în gestionarea deșeurilor din județul Timiș, aduce la cunoștința clienților și colaboratorilor săi informații referitoare la programul de lucru în perioada 30 Noiembrie – 1 Decembrie și recomandări pentru sezonul rece.

PROGRAMUL DE LUCRU

RETIM

COLECTARE DEȘEURI

RETIM va continua colectarea deșeurilor menajere de la persoanele fizice și agenții economici fără întreruperea activității în cele două zile libere, 30 Noiembrie și 1 Decembrie, asigurându-se continuitatea serviciului.

BIROURI DE RELAȚII CLIENȚI ȘI CASIERII – Timișoara și Lugoj

Birourile de relaţii clienţi şi casieriile din Timișoara și Lugoj vor fi închise în data de 30 Noiembrie și 1 Decembrie, reluându-și activitatea conform programului obișnuit de luni, 4 decembrie, între orele 08:00 și 16:00.

CELE 4 CENTRE DE COLECTARE A DEȘEURILOR VOLUMINOASE, VEGETALE, DIN CONSTRUCȚII, DIN POLISTIREN ȘI CARTON DIN TIMIȘOARA

Centrele puse la dispoziția cetățenilor de Primăria Timișoara și gestionate de RETIM vor fi închise pe 30 Noiembrie, iar activitatea se va relua conform programului obișnuit din 2 decembrie:

  1. Calea Torontalului, nr. 94(L-V: 9:00-19:00, S: 8:00-16:00)
  2. Calea Moșniței, nr. 2-4(L-V: 9:00-19:00, S: 8:00-16:00)
  3. Avram Imbroane, nr. 70(L-V: 9:00-19:00, S: 8:00-16:00)
  4. Ovidiu Cotruș, nr. 201 (fosta adresă: Calea Chișodei, Str. Mile Cărpenișan, nr. 3) (L-V: 9:00-17:00, S: 8:00-16:00)

RECOMANDĂRI PENTRU SEZONUL RECE

Pentru o mai bună gestionare a deșeurilor în condiții de iarnă:

  • Utilizatorii care fac colectarea în sacii galbeni trebuie să îi lege bine pentru a evita umezirea conținutului în cazul precipitațiilor sub formă de ploaie sau ninsoare. Ca de obicei, RETIM recomandă cetățenilor să depoziteze în pubele sau saci deșeurile reciclabile golite, clătite, pliate, turtite sau strivite;
  • Pentru că, din cauza gradului de umiditate mare, există riscul ca ceea ce se depozitează în pubelele de rezidual să înghețe, RETIM îi sfătuiește pe utilizatori să țină aceste recipiente în zone adăpostite și să le facă disponibile pentru colectare conform programului obișnuit, pentru a evita blocarea deșeurilor sau deteriorarea lor în momentul golirii, dacă deșeurile au înghetat.

 

Pentru sesizări legate de colectarea deșeurilor, RETIM poate fi contactată prin Call Center la numărul de telefon +40 374 885 692, de luni până vineri, între orele 07:00–19:00 sau prin email la contractare@retim.ro.

Citiţi mai departe

Administrație

Indiferență pentru podul de la Tapia și cele două sate izolate: „Se va repara la anul… „

Publicat

în

FOTO Cristian Dan Stanciu

Consilierul județean, Nicu Bădina, a avut o interpelarea în plenul ședinței Consiliului Județean Timiș, în legătură cu data la care se vor începe reparațiile la podul de la Tapia, pe care Consiliul Județean Timiș l-a închis pentru a doua oară. Deși este o problemă urgentă, cunoscută de mai mult de una an de zile, circulația fiind blocată pe drumul dintre Lugoj și satele Tapia și Măguri, reprezentanții forului județean nu sunt foarte grăbiți să o rezolve.

Demersurile pentru reparația acestui pod au început cu mai bine de un an în urmă. La aceea vreme, vicepreședintele Cristian Moș promitea că lucrările vor începe de urgență, adică în primăvara lui 2023. De această dată, deși drumul este închis, iar localnicii fac un ocol de 30 de km(dus-întors), urgența nu mai există.

RETIM

„Suntem la faza de autorizație de construcție, urmează achiziționarea serviciului de execuție. Cel mai probabil la anul… În funcție de alocarea fondurilor și de cum se mișcă executantul. Nu eu îl execut… probabil la vară, la toamnă!”, a explicat Cristian Mincă, directorul executiv al CJT Timiș.

Citiţi mai departe

Administrație

Scandal în ședința Consiliului Județean Timiș. Consilierii lugojeni, Bădina și Dobra printre protagoniști

Publicat

în

Totul a început înainte de ședința Consiliului Județean Timiș, de luni, 27 noiembrie, când reprezentanții PSD au dorit să depună un proiect de hotărâre pentru demiterea vicepreședintelui CJT, Alexandru Proteasa, pe care îl acuzau de fapte de corupție. Conform regulamentului CJT, acest proiect nu a putut fi depus fără să fie înaintat comisiilor forului județeni, urmând să ajungă pe ordinea de zi într-o ședință următoare.

pieseautoscan.roScandalul a izbucnit la punctul al doilea de pe ordinea de zi, unde se discuta despre trecerea unui teren, pe care se construiește centrul de legume și fructe de la Tomnatic, din domeniul public în domeniul privat al consiliului județean. Reprezentanții PSD au cerut explicații, invocând legături dintre acest proiect și tatăl vicepreședintelui Proteasa, implicat în construcție.

RETIM

Alexandru Proteasa a respins acuzațiile, declarând că sunt o înscenare și că informațiile prezentate în media sunt trunchiate. El a menționat că pune la dispoziție documente care atestă corectitudinea acțiunilor sale.

Proteasa: „Ca o coincidență, diriginte de șantier este nimeni altul decât socrul lui Simonis”

Proteasa nu a ezitat să aducă în discuție faptul că ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în timpul mandatului președintelui PSD, al consiliului județean, Călin Dobra. De asemenea, a subliniat că dirigintele de șantier este chiar socrul liderului PSD Timiș, Alfred Simonis.

„V-am spus de atunci că invit toate grupurile politice să vă prezint toate documentele care stau la baza investiției, la felul în care a fost realizat acel reportaj. Au venit colegii de la USR, colegii de la REPER, colegii de la Pro România. Sunt convins că acei consilieri județeni, cu experiența domnului Bădina, a domnului Sorincău, care au o vastă experiență în spate, dacă ar fi stat cinci minute, la fel cum au stat și ceilalți colegi să se uite pe niște documente, din care reiese foarte clar. Nu coordonez această investiție, contractul a fost semnat de domnul Dobra, în timpul mandatului PSD, după o licitație făcută în mandatul PSD. Această firmă, nu a câștigat un alt contract pe timpul mandatului nostru, acolo există un diriginte de șantier, contractat extern, care a aprobat toate actele acelui centru de legume-fructe. Și, ca o coincidență, acel diriginte de șantier, care a semnat toate recepțiile, este nimeni altul decât socrul lui Simonis”, a declarat Proteasa.

Pancarte, afișe și înregistrări cu amenințări în plenul ședinței

topsport.roConsilierul PSD, Nicu Bădina l-a acuzat pe Proteasa că minte și că documentele pentru începerea lucrărilor au fost emise de către actuala conducere a CJT.

„S-a exprimat domnul vicepreședinte că ordinul pentru începerea lucrărilor s-a semnat de domnul Dobra. Eu, din informațiile din referatul de specialitate, văd că ordinul de executare s-a semnat în 2020, iar de începere a lucrărilor în 2021. Deci, fals domnul vicepreședinte”, a spus Bădina.

În tot acest timp, în sala consiliului județean au intervenit membri de la tineretul PSD și PNL, purtând pancarte și afișe care acuzau ilegalități și corupție din partea adversarilor politici. Atmosfera a atins punctul culminant când pe ecranele sălii a fost difuzat un montaj cu o înregistrare cu o discuție telefonică privată între Alexandru Proteasa și fratele lui Alfred Simonis, încheiată cu amenințări din partea fratelui liderului PSD.

Călin Dobra, care participa în sistem online la ședință, a intervenit și a spus că, sub formă de protest față de cum se desfășoară plenul, renunță să mai urmărească ședința și va ieși din sistemul de video-conferință.

Ședința a degenerat rapid, iar timp de aproape o oră, reprezentanții PNL și PSD și-au aruncat jigniri și acuzații reciproc.

 

Citiţi mai departe

Administrație

De ce nu au fost puse în circulație autobuzele electrice din Lugoj. Proiect demarat în urmă cu șapte ani

Publicat

în

Lugojul se numără printre orașele privilegiate din țară care au primit un număr de 81 de autobuze electrice destinate transportului public urban.

Aceste vehicule, cu o lungime de aproximativ 10 metri, ar trebui să îmbunătățească semnificativ calitatea serviciilor de transport în comun. Cu toate acestea, deși cele nouă autobuze electrice și stațiile corespunzătoare au fost deja livrate în Lugoj, acestea nu vor intra în circulație până la începutul anului viitor.

RETIM

Claudiu Buciu, consilier personal al primarului interimar Bogdan Blidariu și fost primar al Lugojului, a explicat motivele întârzierii proiectului de transport electric.

„Avem autobuzele, avem stațiile. Avem norocul că avem energie electrică suficientă pentru trei-patru stații de încărcare la Uzina de Apă 1 și vom încărca acolo autobuzele, până când vom reuși să asigurăm puterea de curent necesară. În zona în care urmează să construim un depou pentru ele, pentru că Lugojul nu are depou, pentru a conecta acolo stațiile de încărcare lentă și o stație rapidă avem nevoie de o investiție de 4 milioane de lei. Licitația este în curs. Sperăm să nu dureze foarte mult licitația, dar asta nu va opri autobuzele să funcționeze, deci vor funcționa cel mai târziu la începutul anului viitor”, a declarat Buciu.

În privința întârzierii acestui proiect, Buciu a adăugat că aceasta a fost cauzată de birocrația specifică României.

„Acest proiect a fost inițiat de fosta administrație, care s-a adresat Guvernului în 2016, în cadrul unui program național de achiziție de autobuze electrice. La momentul respectiv, fostul primar a reușit să introducă Lugojul pe lista orașelor beneficiare, primind astfel nouă autobuze electrice cu stații de încărcare lente și rapide. Din păcate, proiectul, început în 2016, se încheie pe 15 decembrie anul acesta, iar autobuzele au fost livrate abia acum. Stațiile de încărcare au fost livrate în vara acestui an, după multiplele etape de licitație organizate de Guvern pentru selectarea ofertantului. Contestațiile au întârziat procesul, conform procedurilor și birocrației din România. Chiar dacă oamenii așteaptă rezultate rapide, acest proiect a necesitat aproape șapte ani pentru a deveni realitate”, a subliniat Buciu.

Citiţi mai departe

Cele mai citite