
În această săptămână, inspectorii Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS) se află la spitalul din Lugoj unde desfășoară cea de-a doua etapă de acreditare. Conform ANMCS, acreditarea unităților sanitare este modalitatea prin care se demonstrează că o astfel de unitate face eforturi să acorde îngrijiri medicale, care să satisfacă așteptările pacienților, atât din punct de vedere al rezultatelor, cât și din punct de vedere al condițiilor spitalicești.
Spitalele care nu obțin acreditarea pot funcționa în continuare, însă nu vor putea încheia contract cu Casa de Asigurări de Sănătate. Cu alte cuvinte, un spital care nu este acreditat nu mai primește bani din bugetul CAS. Ceea ce înseamnă că, pacienții vor putea să fie îngrijiți, doar contra-cost. Mai precis, prin obținerea acreditării se confirmă că o unitate medicală dispune de resursele și de competențele profesionale necesare pentru a acorda îngrijiri medicale. Pacienții vor avea siguranța că vor fi corect informați asupra problemelor lor de sănătate, asupra posibilităților respectivei unități de a le trata și asupra asigurării continuității îngrijirii medicale pana la însănătoșire.
Acreditarea unităților sanitare are termen de 5 ani, timp în care unitățile acrediate sunt monitorizate permanent. După expirarea perioadei de 5 ani, unitățile intră din nou în procesul de acreditare. Evaluarea unui spital pentru obținerea acreditării are trei etape.
„Primul ciclu a fost în 2015, acuma este ciclu 2, o să urmeze ciclul 3 nu știu exact când, probabil undeva în câțiva ani, că deja se fac standardele pentru ciclul 3. E o procedură periodică”, spune Ionuț Cocoș, managerul spitalului lugojean.
În etapa I, evaluatorii au analizat documentele solicitate de ANMCS, în etapa a II a – vizita, comisia de evaluare s-a deplasat la sediul unității sanitare pentru a valida datele pe baza cărora se stabilește conformitatea cu cerințele din standarde, urmărind obiectivele menționate anterior. În etapa a III – post vizita, în care se realizează proiectul raportului de evaluare, se răspunde la eventualele obiecțiuni sau neclarități ridicate de conducerea unității și se întocmește raportul de evaluare, pe baza căruia se elaborează raportul de acreditare.