Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire pentru cele două tuneluri „pentru urși” pe care UMB le va construi pe cei 5 kilometri din Autostrada A1 Lugoj – Deva, singurul tronson care lipseşte pentru a avea autostradă completă între Sibiu şi vama Nădlac II. Constructorul băcăuan poate începe astfel lucrările la tuneluri, care valorează 842 milioane lei și vor dura 34 luni.
Asociația Pro Infrastructură a avertizat recent că tronsonul de 9,13 kilometri al Autostrăzii A1, dintre Margina și Holdea, nu va fi finalizat până în 2026, așa cum era planificat inițial la semnarea contractului din 2022. „Margina – Holdea, la sfârșit de 2027, în cel mai optimist scenariu. Așa cum vă tot explicăm de doi ani, în ciuda promisiunilor fanteziste ale politicienilor, nu este nicio șansă ca Autostrada A1 dintre Holdea și Margina să fie gata complet în actualul termen, 2026”, au declarat reprezentanții asociației care monitorizează proiectele de infrastructură în transporturi din România.
Printre motivele întârzierii se numără depășirea termenului de finalizare a proiectării, noiembrie 2023, dar și mobilizarea resurselor de către antreprenorul UMB pe alte șantiere, cum ar fi A7 Buzău-Focșani și centura Timișoara Sud. În plus, sunt necesare exproprieri suplimentare, defrișări și emiterea autorizației de construire pe secțiunea unde vor fi construite tunelurile de 2,13 kilometri.
„Nu există presiune contractuală pe UMB pentru finalizare în 2026. Termenul de execuție este 34 de luni, deadline care va începe să curgă din momentul emiterii autorizației de construire pe cei 2,13 kilometri de tuneluri. Stăm după… stat. Sperăm să iasă Autorizația de construcție în câteva luni, procedurile de expropriere și scoatere din circuitul forestier (plus defrișări) fiind foarte anevoioase”, au adăugat reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, subliniind că tehnologia de construcție a tunelurilor este foarte complexă și nu poate fi accelerată.
Primele lucrări la acest tronson au început în vara anului 2022, iar constructorii au termen de finalizare pentru anul 2026. Valoarea totală a proiectului este de 2,2 miliarde de lei, din care o parte semnificativă provine din fonduri europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență. Acest tronson este singura porțiune nefinalizată din Autostrada A1 Lugoj – Deva, restul celor 100 de kilometri fiind deja finalizați.