Connect with us


Lugoj

TrenItalia, cum arata un sistem functional de trenuri intr-o tara normala si cat de usor e de folosit

Publicat

în

excursie venetia 2015 foto san marco ponturi obiective canal grande trenitalia ghid how to (19)A.S.: Aici puteti citi 22 de ponturi pentru o excursie la Venetia

Meniul zilei Octavian

Nu trebuie sa ajungi in Statele Unite sau Japonia sa iti dai seama cat de inapoiati suntem ca popor, ca dezvoltare, infrastructura, economie si asa mai departe. Italia nu e nici pe departe cea mai dezvoltata tara din Europa, dar cateva zile intr-un oras din tara in forma de cizma sunt de ajuns pentru a realiza ca mai avem mult, extrem de mult, infinit pana departe. Un simplu exemplu ar fi sistemul de transport feroviar din Italia.

TrenItalia e compania de stat care se ocupa de bunul mers al trenurilor si duce dintr-o parte in alta a tarii sute de mii de persoane, multe dintre ele turisti. Sistemul pus la punct de acestia e impecabil, aproape complet automatizat si fara probleme. Trenurile sunt majoritatea bine intretinute, multe dintre ele noi, iar cele de mare viteza arata, dupa cum bine stiti, ca niste nave spatiale.

RETIM

Fiecare gara mijlocie sau mare e dotata cu automat de bilete, in mai multe limbi de circulatie internationala, cumpararea unui bilet fiind floare la ureche. Apesi pe engleza, selectezi gara de destinatie, alegi trenul care iti convine cel mai bine, alegi cum sa platesti, cash sau cu card, bagi banii sau pui cardul in dreptul senzorului si gata, in 10 secunde ai biletele. Odata biletul luat, acesta trebuie validat.

Dacă nu introduceți biletele în mașinărie înainte de îmbarcare și vine controlul... amendă usturătoare

Dacă nu introduceți biletele în mașinărie înainte de îmbarcare și vine controlul… amendă usturătoare


In tren urci dupa ce iti verifici garnitura pe una dintre zecile de tabele din gara sau de pe peroane. Fiecare gara, cat de mica, are tabele de afisaj functionale, clare, dar si punct de informare la care angajatii chiar stau si chiar raspund la intrebarile calatorilor, politicos, cu rabdare, in italiana, engleza si chiar spaniola, am auzit in gara din Mogliano Veneto, un satuc de langa Venetia. La fel se intampla si pe peron, unde stau angajatii companiei, gata sa iti raspunda la intrebari.
Fiecare peron are afisaj, cum fiecare gara are tabele electronice cu trenurile care urmeaza sa treaca prin statie

Fiecare peron are afisaj, cum fiecare gara are tabele electronice cu trenurile care urmeaza sa treaca prin statie


Preturile biletelor sunt in functie de ce tren alegi. Exista regional, regional de viteza, intercity, dar si sagetile albe sau rosii, trenurile lor de foarte mare viteza.
Frecciabianca, ajunge la peste 250 de kilometri, dar e totusi un tren mediu ca viteza

Frecciabianca, ajunge la peste 250 de kilometri, dar e totusi un tren mediu ca viteza


Frecciarossa/Frecciargento, 300 de kilometri la ora si peste, are classa exclusive, opt scaune in tot vagonul, fiecare cu servitorul lui

Frecciarossa/Frecciargento, 300 de kilometri la ora si peste, are classa exclusive, opt scaune in tot vagonul, fiecare cu servitorul lui


Nu stau rau nici regionalele si regionalele de viteza, care sunt trenuri normale, dar extrem de curate si precise.
Un Regionale Veloce, nimic impresionant din afara...

Un Regionale Veloce, nimic impresionant din afara…


... in interior insa, gasesti curatenie, eleganta si bun gust

… in interior insa, gasesti curatenie, eleganta si bun gust


Cat poate sa prinda un asemenea tren? Poza asta spune totul. Sa spunem doar ca, la viteza asta, un regio romanesc s-ar plimba de mult pe langa sine, nicidecum pe ele.
Un Regionale Veloce intre Mestre si Treviso, lejer, la 134 de km/h, viteza la care un InterRegio ar sari de pe sine

Un Regionale Veloce intre Mestre si Treviso, lejer, la 134 de km/h, viteza la care un InterRegio ar sari de pe sine


Vrei sa mananci ceva in tren. Nu o faci in poala, ca la Romania, ci pe masute, ca in avion.
Mananci un covrig, bei o cafea, citesti ziarul, totul civilizat, nu in brate sau pe calatorul din fata ta

Mananci un covrig, bei o cafea, citesti ziarul, totul civilizat, nu in brate sau pe calatorul din fata ta


Revenind la garile italiene, in Mestre de exemplu, un oras de 80.000 de locuitori, pe langa ca aveau McDonalds si alte cafenele, dar si o librarie, infopoint si vreo 10 automate de bilete, existau nu mai putin de 16 linii, iar accesul la acestea se faceau exclusiv prin subteran.
Stazione Mestre, 16 linii, acces prin subteran cu lift pentru cei cu multe bagaje sau bicicleta

Stazione Mestre, 16 linii, acces prin subteran cu lift pentru cei cu multe bagaje sau bicicleta


Majoritatea celor care stau in Mestre au o singura destinatie, Venezia Santa Lucia, statie a carui nume il veti auzi non-stop din difuzoarele garii, pentru ca zeci de trenuri merg spre Venetia in fiecare zi din orice gara din regiune. Cum ajungi in gara venetiana, te intampina semnele albastre pe care scrie numele statiei, dar si anuntul de la bordul trenului. Astfel, esti constient in fiecare secunda de unde te afli, fara sa existe sansa sa treci printr-o gara si sa ratezi o oprire.
Un moment de neuitat, prima intrare in Venezia Santa Lucia

Un moment de neuitat, prima intrare in Venezia Santa Lucia


Credeti ca doar in orasele mari e asa organizare? La fel am gasit si la Mogliano Veneto, unde gara, desi mica, e la fel de bine pusa la punct, dar si la Treviso, unde exista panouri de afisaj mari, 12 lini, accesibile tot prin subteran si 6 case de bilete, dintre care patru deschise in dimineata de sambata, cand dupa cum puteti vedea, nu era chiar foarte aglomerat.
Gara din Treviso, cam ca aeroportul din Timisoara de bine dotata

Gara din Treviso, cam ca aeroportul din Timisoara de bine dotata


Un bilet de tren intre Stazione Mestre si Venezia Santa Lucia costa 1,25 de euro, cu 25 de centi mai putin decat cel de autobuz. Pe langa ca e mult mai curat si mai punctual decat un autobuz, in tren ai loc sa stai jos, poti citi un ziar si poti admira privelistea in liniste pana la destinatie, iar pe aceasta ruta, cum de altfel in toata Italia, chiar ai ce vedea.
Pe drumul ce trece din Mestre in Venetia, deasupra lagunei, privelistea, mai ales la prima tura, te va da gata garantat

Pe drumul ce trece din Mestre in Venetia, deasupra lagunei, privelistea, mai ales la prima tura, te va da gata garantat


Daca vrei sa fumezi, in tren nu ai voie, iar daca esti prins, ai pus-o urat de tot. In schimb, exista locuri special destinate in gari pentru fumatori, astfel ca toata lumea e fericita, cei care fumeaza se strang in jurul locului, in timp ce nefumatorii il evita.
Vrei sa fumezi? Stai locului langa stalp si iti fumezi tigara, dupa care te urci in tren, unde fumezi doar daca ai bani... de amenda

Vrei sa fumezi? Stai locului langa stalp si iti fumezi tigara, dupa care te urci in tren, unde fumezi doar daca ai bani… de amenda


Facand o paralela cu CFR, nu am decat cuvinte de lauda pentru cei de la TrenItalia, desi vineri seara, cand aveam mare nevoie de un tren, au decis sa intre in greva si sa opreasca pana si regionalele in gari pana la 18:00, dar pe buna dreptate. Daca ofera servicii de o asemenea calitate, au tot dreptul sa isi ceara ceea ce li se cuvine cu ajutorul unei greve.

P.S.: Daca va pregatiti sa vedeti Italia cu trenul sau va folositi de sistemul feroviar italian, faceti un click aici pentru toate detaliile.

P.P.S.: Trenul (cel din Italia, evident) a devenit al doilea cel mai placut mijloc de transport pentru mine. Pana data viitoare…

I'll be back, Italy, soon... I promise!

I’ll be back, Italy, soon… I promise!

1 Comment

1 Comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Lugoj

Două accidente grave, dintre care unul soldat cu moartea a două persoane, în mai puțin de 24 de ore lângă Lugoj

Publicat

în

Meniul zilei Octavian

Două accidente grave, dintre care unul soldat cu două persoane care și-au pierdut viețile, au avut loc în mai puțin de 24 de ore pe același drum de lângă Lugoj. Este vorba despre drumul European 70, DN6, spre Caransebeș, acolo unde nu de puține ori au loc accidente grave din cauza neadaptării vitezei și a oboselii șoferilor.

Primul accident a avut loc sâmbătă spre duminică, aproape de miezul nopții. Un șofer care ar fi adormit la volan pe raza satului Gavojdia, potrivit polițiștilor, a intrat cu mașina pe care o conducea într-un autotren. Impactul frontal a fost devastator, două persoane decedând pe loc.

RETIM

„Azi-noapte, în jurul orelor 23.35, un bărbat în vârstă de 41 ani, a condus un autoturism pe DN 6, dinspre municipiul Lugoj spre municipiul Caransebeș, iar la km 488+200m a intrat în coliziune cu o autoutilitară ce circula regulamentar condusă de un bărbat în vârstă de 49 ani. În urma impactului a rezultat decesul bărbatului în vârstă de 41 de ani și a unei femei în vârstă de 37 de ani, pasageră în autoturism. În cauză a fost întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă”, au declarat reprezentanții IPJ Timiș.

În al doilea accident, mai ușor, care a avut loc duminică dimineața la Jena, un șofer al unei mașini mici nu a păstrat distanța între autovehicule, acroșând din spate un TIR. În urma impactului a rezultat rănirea șoferului, care a fost dus de urgență la spital. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili circumstanțele exacte ale celor două accidente rutiere.

Citiţi mai departe

Lugoj

Șofer rupt de beat, cascador cu mașina în stația peco, nu departe de Lugoj

Publicat

în

Meniul zilei Octavian

Luni dimineață, în jurul orei 09:00, în timp ce efectuau serviciul de patrulare, polițiștii au depistat, un bărbat în vârstă de 58 de ani, care a condus un autoturism sub influența băuturilor alcoolice. În apropierea unei stații de combustibil din orașul Făget, acesta a lovit o bordură și s-a rasturnat.

În urma impactului au rezultat doar pagube materiale. În urma testării cu aparatul etilotest, a rezultat o alcoolemie de 1,12 mg/l alcool pur în aerul expirat. Cel în cauză, a fost condus la spital pentru recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

RETIM

Pe numele șoferului a fost deschis un dosar penal pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice.

foto: arhiva Lugojeanul

Citiţi mai departe

Lugoj

De ce este vinul de Porto unul dintre cele mai prestigioase vinuri din Europa

Publicat

în

Vinul de Porto este cel mai prestigios și cunoscut dintre vinurile portugheze și unul dintre cele mai consumate din Europa. Își primește numele de la orașul de coastă Porto de unde este expediat, dar, de fapt, este produs cu struguri crescuți în interiorul muntos al Alto Douro (regiunea viticolă). Să aflăm de ce este atât de special!

Meniul zilei Octavian

Porto, oraș al vinului

Am putea numi Porto orașul vinului, deoarece pe de o parte te poți bucura de „vinho verde”. Vinul acela proaspăt, de vârstă fragedă, care nu este de fapt verde! Și, pe de altă parte, poți găsi faimosul „vin de Porto”, care este cel mai exportat vin din Portugalia în toate părțile lumii.
Dar nu a fost exportat întotdeauna de aici.

Centrul comerțului cu vin a fost elegantul oraș Viana do Castelo, de pe coasta de nord a țării. Ceea ce s-a întâmplat a fost că terenul montan nu le-a permis să transporte vinurile pe uscat de pe Valea Douro. Așadar, au început să le transporte de-a lungul râului Douro până în orașul Porto. Și de acolo, în lume!

RETIM

Istoria vinului de Porto

Negustorii englezi au ajuns în orașul Porto în căutarea unui substitut pentru vinul francez când, în 1678, Anglia și Franța au intrat în război. Guvernul francez lansase o serie de măsuri pentru restricționarea importurilor de bunuri britanice în țara lor, iar guvernul britanic a oprit comerțul cu Franța. Deci, Porto a fost această sursă alternativă de aprovizionare pe care doreau să o găsească.

Dar vinul a plecat într-o ​​lungă călătorie spre Anglia și nevoia de a-l păstra i-a determinat pe negustori să adauge rachiu. Acest lucru a stabilizat vinul și i-a permis să reziste la temperaturile și umiditatea excursiilor cu barca. Acest amestec i-a entuziasmat pe englezi, încurajându-i să se stabilească în oraș și să-și deschidă propriile pivnițe acolo. De aceea există atât de multe nume britanice în mărci.

Un secol mai târziu, în 1756, prim-ministrul portughez, Marqués de Pombal, a stabilit limitele geografice ale podgoriilor de vinuri de Porto, creând „Regiunea delimitată a Duoro”. Podgoriile au fost clasificate în funcție de calitatea lor și au fost stabilite standardele de producere a vinului.

Prezent

Există aproximativ 33.000 de cultivatori de struguri certificați în regiunea Douro și peste 30 de soiuri de struguri acceptate pentru a produce acest vin. Sunt cultivate pe o terasă abruptă, ceea ce face foarte dificilă mecanizarea procesului. Dar condițiile climatice, solul și soiul de struguri din regiunea viticolă Douro nu pot fi reproduse în altă parte a lumii!

Există o întreagă afacere de turism în jurul acestei afaceri: degustare de vinuri, excursii cu trenul cu aburi, croazieră pe Douro, participarea la culesul recoltei, suveniruri de vin, etc.

De ce e vinul de Porto special

Caracteristicile vinului de Porto îl disting de vinurile obișnuite. Toate soiurile de vin de Porto au arome și savori bogate, intense și foarte persistente, cu un conținut ridicat de alcool (de obicei între 19% și 22% vol.). vin într-o varietate de culori și niveluri diferite de dulce.

Una dintre cele mai importante calități ale unui vin de Porto adevărat este amestecul unic de struguri indigeni portughezi. Strugurii de Porto includ Touriga Franca, Touriga Nacional, Tinta Roriz (sau Tempranillo), Tinta Barroca și Tinta Cão și se spune că există cel puțin 52 de soiuri! Fiecare strugure adaugă o aromă unică amestecului. De exemplu, Touriga Nacional adaugă note de afine și vanilie, iar Touriga Franca adaugă note de zmeură și scorțișoară.

Stiluri de vin de Porto

Există multe categorii oficiale diferite de vin de Porto, dar cele mai multe se încadrează în aceste 4 categorii:
Vin de Porto Ruby (roșu): un vin de Porto roșu profund, care include vinul de Porto Vintage, târziu îmbuteliat (LBV), Crusted și Ruby
Tawny: un vin foarte dulce, îmbătrânit în butoi, cu arome oxidante de nuci și caramel
Alb: realizat cu struguri albi indigeni, inclusiv Rabigato, Viosinho, Gouveio și Malvasia
Roze: Acesta este un nou stil de vin de Porto făcut ca vin rosat cu arome de căpșuni, violete și caramel.

Vintage, cel mai bun vin de Porto

Vintage este cea mai înaltă clasificare a vinului de Porto. Vintage este un vin de calitate excelentă produs dintr-o singură recoltă. Este considerat regele vinurilor de Porto, reprezentând doar un mic procent din producția totală.

Este îmbuteliat între 1 iulie al celui de-al doilea an și 31 decembrie al celui de-al treilea an după recoltare. Deși poate fi consumat imediat, este de obicei păstrat în pivnițe de îmbătrânire pentru o perioadă care poate dura până la 40 de ani.
Este un vin rosu foarte închis la culoare, care devine mai moale după îmbătrânirea în sticlă.

Servirea vinului de Porto

Vinul de Porto trebuie servit chiar sub temperatura camerei, la aproximativ 16°C.
Vinurile de Porto se potrivesc minunat cu brânzeturi cu aromă bogată (inclusiv brânzeturi albastre), deserturi de ciocolată și caramel, nuci sărate și afumate și chiar și carne dulce-afumată.

Citiţi mai departe

Lugoj

Dezvoltăm România! Dezvoltăm Timișul European! (P)

Publicat

în

În 6 decembrie, timișenii se vor afla în fața unei mari oportunități. Este pentru prima dată după foarte mulți ani, când există posibilitatea ca toți factorii decizionali de la nivel local și național să aibă o viziune comună pentru dezvoltarea județului. Votul din 6 decembrie va fi cel care va da semnificație rezultatului de la alegerile locale. Autoritățile locale au nevoie de sprijin consistent din partea Guvernului și a Parlamentului pentru ca proiectele de care Timișul are nevoie să se concretizeze.

Meniul zilei Octavian

”Guvernul PNL a reușit să atragă într-un an fonduri europene cât toate guvernările PSD la un loc. Președintele Klaus Iohannis a obținut la Bruxelles o sumă record pentru investiții, 80 miliarde de euro. Dezvoltarea Timișului va fi posibilă doar cu un parteneriat puternic administrație locală-Guvern-Președinte și un Parlament sănătos ca liant. Dacă noua conducere a Consiliului Județean nu va avea de partea sa, un Guvern liberal, dezvoltarea Timișului va fi pusă sub semnul incertitudinii”, susține Ionuț Gaiță, candidatul PNL Timiș pentru Senatul României.

Dezvoltarea Timișului la nivel european este deviza liberalilor pentru alegerile parlamentare din 6 decembrie. Guvernul PNL a pornit deja pe acest drum, dar au existat foarte multe situații în care majoritatea toxică din Parlament, reprezentată de PSD, a pus piedici.
”Suntem singura țară din europeană care nu a intrat în recesiune tehnică. Economia a crescut, in trimestrul III, cu 5,6%. Este rezultatul măsurilor bune luate de Guvern: am eliminat supra-acciza la carburant și suprataxarea contractelor part-time, introduse de PSD, am reușit să scădem inflația de la 5,4% la 2,8%. Am mărit alocațiile cu 20% și pensiile cu 14%. Sunt fapte evidente care se simt direct în buzunarele românilor. Am reușit toate aceste lucruri într-o perioadă extrem de dificilă. Dar, toate aceste rezultate sunt confirmarea faptului că în ultimul an am creat premisele pentru dezvoltarea României. De aici înainte, cu un guvern responsabil și cu măsuri deștepte, avem baza pe care putem construi”, afirmă deputatul liberal, Marilen Pirtea.

RETIM

Programul propus de Alin Nica, noul președinte liberal al Consiliului Județean, a câștigat încrederea oamenilor și a adus în discuție, după foarte multă vreme, obiectivele mari pe care acum candidații PNL le-au integrat pe lista priorităților pentru următorii 4 ani. Iată câteva dintre proiectele pe care aceștia le consideră obligatorii pentru dezvoltarea Timișului, la nivel european:
Centura Timișoarei și legătura cu autostrada A1 sunt două proiecte văzute ca un întreg. Centura este o prioritate pentru întreg județul, care va asigura pentru cetățeni și transportatori noi legături cu drumurile de mare viteză și care va fluidiza traficul în Timișoara. De asemenea, o nouă legătură rutieră cu două benzi pe sens, între Arad, Timișoara și DN 69 va fi cea de-a treia descărcare de pe autostradă, după Remetea Mare și Giarmata.

Autostrada Timișoara-Moravița ne va lega de Belgrad. Timișoara poate deveni singurul mare centru universitar din țară înconjurat de autostrăzi cu legături rapide directe spre Europa, prin două rute (Timișoara-Belgrad-Atena și Timișoara-Nădlac-Budapesta-Milano).
Sala Polivalentă cu 16. 000 de locuri. Este un obiectiv care poate da Timișoarei cel mai mare spațiu multidisciplinar din zona de vest a țării. De aici se va da tonul vieții cultural-sportive în România. Noua sală va putea găzdui evenimente, târguri și expoziții naționale și internaționale de mare amploare.

Un stadion nou cu o capacitate de aproximativ 32.000 de locuri. Noua Arenă sportivă poate fi ridicată pe vechiul amplasament ”Dan Păltinișanu”. Timișul are nevoie de infrastructură sportivă de nivel european pentru a putea găzdui evenimente sportive cu relevanță națională și internațională, dar și pentru a da un imbold puternic revigorării sportului bănățean.
Un nou spital modern în Lugoj. Noua structură va avea între 250 și 300 de paturi și va deservi peste 200.000 de cetățeni din estul județului Timiș. Investiția se va ridica la aproximativ 60 de milioane de euro și are șansa de a fi finanțată prin Programul Național de Reziliență, din fonduri europene.

Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Anul 2023 va fi un regal cultural de succes pentru Timișoara și pentru întreg județul, dar pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie ca în următorii 2 ani, publicul timișean să-și recupereze spațiile culturale și patrimoniul cartierului Cetate.

Comandat de PNL Timiș. Executat de SC BANAT PRESS SRL Cod mandatar financiar: 11200025

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite