Lugoj
REPORTAJ: Judecata craterelor! Primaria Lugoj, chemata in instanta de 3 ori pentru gropile de pe strazile orasului
Două procese pe rol și unul soluționat, acesta este bilanțul în ceea ce privește litigiile primăriei Lugoj cu șoferii care, după ce și-au avariat mașinile pe străzile din oraș, au apelat la instanță pentru a-și cere drepturile ce li se cuvin. Cum primăriile sunt responsabile de orice daună provocată la autoturismele ce au circulat pe străzile aflate în administrarea instituției, asiguratorii apelează, atunci când cred că este cazul, la soluționarea cauzelor în instanță. Până acum, trei cazuri au fost semnalate și la Lugoj, două dintre ele fiind încă pe rol, iar al treilea terminându-se cu victoria în instanță a primăriei.
Cele două procese pe rol, intentate administrației locale de către asiguratorii a doi șoferi lugojeni au început în 2012 și respectiv 2013. Daunele au fost constatate în primul caz pe strada Făgetului, iar în al doilea pe strada Colloman Wallisch, în ambele cazuri fiind vorba despre mașini afectate de starea proastă a carosabilului. Dacă vor prezenta aceleași probe și în aceste două cazuri, câștig de cauză nu vor mai avea tot cei de la primărie, care au pus tot greul pe umerii celor de la CNADNR, spunând în fața instanței în cazul deja câștigat că drumurile pe care au avut loc incidentele sunt naționale și se aflau la momentul producerii daunelor în administrația companiei naționale de drumuri, fapt acceptat de instanța bucureșteană, acolo unde a ajuns cazul deja soluționat.
Problema în cele două cazuri nesoluționate apare datorită faptului că, din 2011, străzile pe care s-au constatat daunele și pentru care s-a ajuns la judecată au fost predate în administrarea Lugojului. „Străzile Colloman Wallisch, aparținând DN 68B și Făgetului, ce face parte din DN 68A sunt administrate de Lugoj de la 9 august 2011, când au fost predate în scris primăriei, astfel că toate problemele ce apar trebuie să fie rezolvate de primăria Lugoj”, ne-a declarat Monica Mitroi de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timiș din cadrul CNADNR.
Dosarele nerezolvate sunt pe rol la judecătoria Lugoj, străzile fiind în administrația orașului, conform declarației celor de la Direcția de Drumuri Timiș, lucru afirmat de reprezentanții compartimentului juridic al primăriei lugojene, care spun că în cazul celor două procese rămase vor căuta alte căi de apărare. Pentru că strada Colloman Wallisch a fost în administrarea CNADNR înainte de începerea primului litigiu, soluționat în 2013 la București, primăria a putut da vina pe compania națională, însă în cazul celorlalte două litigii nu se mai poate apela la această cale de apărare.
„Ce e în intravilanul orașului, e în răspunderea noastră. Dacă, în cazul unor lucrări, CNADNR preia temporar drepturile de administrare pe unele străzi, atunci CNADNR își asumă răspunderea pentru orice se întâmplă în acea perioadă. Ca regulă generală însă, primăria e obligată să repare, asfalteze și să răspundă de orice stradă este în intravilanul Lugojului”, ne-a declarat juristul Dan Ciucu, secretar al municipiului Lugoj. Acesta a mai adăugat că, în asemenea litigii, reclamantul trebuie să demonstreze clar că este vina primăriei pentru avaria pe care un drum prost îngrijit a provocat-o unei mașini, dovadă ce nu se poate rezuma doar la faptul că șoseaua este în administrarea primăriei.
Pentru a avea o șansă în a câștiga procesele cu primăriile în astfel de cazuri, asiguratorii trebuie să acționeze în instanță direct Compania de Drumuri și Autostrăzi, dacă avariile nu se constată pe străzile aflate în administrarea primăriei, iar dacă acestea se află în intravilanul orașului, să verifice întâi dacă sunt administrate sau nu de către municipalitate. De asemenea, pe lângă aflarea administratorului drumului cu precizie, reclamantul trebuie să dovedească și că acesta este de vină pentru avaria suferită, pentru că, potrivit legii, administratorul nu poate fi tras la răspundere doar pentru că este administrator, dacă nu există probe concludente că avaria a fost cauzată din neglijența acestuia.
Lugoj
Sărbătorim cinci ani de la inaugurarea Iulius Town alături de: Street FOOD Festival, The Motans, Moonlight Breakfast și Mădălina Pavăl Orchestra
Lugoj
Un tir încărcat cu lemne a făcut dezastru pe autostradă, în apropriere de Lugoj FOTO
UPDATE: În accidentul grav de circulație a avut loc joi pe autostrada A1, între Timișoara și Lugoj, conform surselor apropiate anchetei, a decedat Vago Ferenc, consulul ungar la București.
STIREA INIȚIALĂ: La data de 29 august 2024, un tir încărcat cu lemne circula pe A1 Deva-Nădlac dinspre Timișoara spre Lugoj, iar la un moment dat unul dintre pneuri ar fi facut explozie, fapt pentru care tirul a pătruns pe sensul opus de mers și a intrat în coliziune cu un autovehicul condus de un bărbat, în vârstă de 60 de ani, ulterior tirul intrând în coliziune cu alte două autovehicule.
În urma impactului, conducătorul auto, de 60 de ani, a decedat.
Polițiștii au întocmit un dosar penal, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă.
Lugoj
ADR Vest anunță finanțarea pentru un sistem de bike-sharing și 25 de kilometri de piste de biciclete la Lugoj
Cunoscut în trecut drept „𝐎𝐫𝐚𝐬̗𝐮𝐥 𝐛𝐢𝐜𝐢𝐜𝐥𝐞𝐭𝐞𝐥𝐨𝐫”, 𝐌𝐮𝐧𝐢𝐜𝐢𝐩𝐢𝐮𝐥 𝐋𝐮𝐠𝐨𝐣, 𝐝𝐢𝐧 𝐣𝐮𝐝𝐞𝐭̗𝐮𝐥 𝐓𝐢𝐦𝐢𝐬̗, 𝐯𝐚 𝐚𝐯𝐞𝐚 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐩𝐫𝐢𝐦𝐚 𝐝𝐚𝐭𝐚̆ 𝐨 𝐫𝐞𝐭̗𝐞𝐚 𝐜𝐨𝐞𝐫𝐞𝐧𝐭𝐚̆ 𝐝𝐞 𝐩𝐢𝐬𝐭𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐛𝐢𝐜𝐢𝐜𝐥𝐞te. Și asta, cu fonduri europene, printr-un proiect finanțat din Programul Regional Vest 2021-2027, prin care se va realiza o rețea de peste 25 de kilometri de piste pentru biciclete, care va conecta cartierele de blocuri, zonele industriale și cele centrale, precum și instituțiile de învățământ din oraș.
ADR Vest și Primăria Municipiului Lugoj au semnat contractul de finanțare pentru crearea acestor trasee interconectate pentru biciclete. În plus, Lugojul va avea, în premieră, un sistem de bike-sharing, iar proiectul include și amenajarea unor zone pietonale. În prezent, doar 12% dintre lugojeni mai folosesc bicicleta ca mijloc principal de transport.
„Orașele au nevoie de mai multe opțiuni pentru a reduce dependența de autoturismele personale. Prin Programul Regional Vest sunt disponibile peste 157 de milioane de euro pentru investiții în îmbunătățirea transportului public și promovarea modurilor de transport ecologice. Aceste investiții sunt esențiale (…) Transportul nemotorizat și activ poate transforma orașele, dar, pentru ca fondurile să fie utilizate eficient și pentru a încuraja utilizarea pistelor de biciclete, traseele trebuie să fie bine planificate, coerente și să ofere rute utile, cum ar fi cele către școli, centru, dar și către zonele periferice ale orașului. Este de asemenea important ca pistele să fie separate de traficul auto și pietonal, pentru a asigura siguranța utilizatorilor”, a declarat Sorin Maxim, directorul general al ADR Vest.
Lugoj
Legislatia jocurilor de noroc in Europa
In momentul de fata jocurile de noroc sunt permise in aproape toate tarile de pe continentul european, fiind acordate licente inclusiv pentru operatorii din mediul online.
Fiecare tara are insa reglementarile proprii si organisme proprii care se ocupa de legiferarea si de supravegherea desfasurarii acestor activitati.
In unele tari legislatia este mai permisiva, in altele putin mai restrictiva. Hai mai bine sa afli in concret cum stau lucrurile in Romania, dar si in principalele tari din Europa in care locuiesc acum multi romani:
Romania
In Romania lucrurile sunt destul de simplu de inteles. Este permisa organizarea de jocuri de noroc doar de catre companiile care detin o licenta valabila emisa de ONJN.
Oficiul National pentru Jocuri de Noroc (ONJN) este structura din subordinea Guvernului Romaniei care are atributii de reglementare si de monitorizare a activitatii de jocuri de noroc.
Daca incerci sa te joci la operatori nelicentiati vei vedea ca ai accesul interzis. Daca totusi reusesti cumva sa fentezi interdictia, risti o amenda care poate ajunge pana la 10.000 RON, deci mai bine nu incerci.
Cum iti dai seama ca un site de jocuri de noroc este licentiat? Vei vedea in partea de jos a site-ului sigla ONJN si numarul licentei acordate sau poti verifica direct pe pagina oficiala de internet a ONJN.
Exista acum zeci de operatori de jocuri licentiati in tara noastra, unul dintre ei fiind Frank Casino, iar daca introduci si un cod bonus la Frank Casino poti activa oferte promotionale foarte avantajoase.
Taxele de licentiere sunt si ele destul de mari la noi in tara, iar in ultimii ani ele au crescut progresiv, facandu-i pe unii operatori sa dispara de pe piata.
Marea Britanie
Daca esti in Anglia te vei putea juca fara probleme jocuri de noroc, deoarece legislatia este permisiva.
Organul de reglementare de acolo se numeste UKGC (United Kingdom Gambling Commision) si se poate lauda cu faptul ca a adoptat o legislatie moderna si adaptata realitatilor sociale.
Pentru a functiona legal, un operator de jocuri de noroc trebuie sa detina o licenta valabila. Inainte de a fi licentiata, firma este auditata pentru verificarea unor parametri precum vechimea, experienta, lichiditatile, integritatea si competenta pe segmentul jocurilor de noroc.
Vestea buna pentru jucatori este ca in Anglia nu platesti impozit pe veniturile din jocuri de noroc. Indiferent de suma retrasa, in afara de un eventual mic comision perceput de operator, toti banii iti raman tie.
Germania
Germania nu este o tara tocmai prietenoasa cu operatorii de jocuri de noroc. In primul rand, trebuie sa stii ca aici legislatia este destul de schimbatoare.
Strainii care sunt in Germania pot juca la unii operatori de talie mondiala fara restrictii.
In schimb, daca esti cetatean german si vrei sa te joci la pariuri sportive sau la jocuri de cazino, ti se aplica o limita la depunere de maxim 1.000 Euro/luna, considerandu-se necesar pentru a preveni jocul adictiv. De asemenea, la jocurile de tip slot vei putea juca pe mize de maxim 1 euro per rotire.
Mai mult, din fiecare euro jucat pe platformele de jocuri de noroc din Germania, 53% revine statului sub forma de taxa de viciu. Cazinourile online au de platit si o taxa suplimentara de viciu de 12-20% din veniturile realizate.
Franta
ANJ este organul care se ocupa de acordarea licentelor de exploatare a jocurilor de noroc in Franta, momentan fiind peste 16 astfel de platforme licentiate.
Desi exista multi operatori, taxele nu sunt deloc atractive pentru acestia. De exemplu, casele de pariuri sportive sunt obligate sa plateasca o taxa de 8.5% din venitul anual realizat sau estimat (pentru primul an).
In trecut, mai exact pana in urma cu 14 ani, nu puteai juca la pariuri in Franta daca nu aveai varsta de 21 de ani. Acum insa legislatia este mai permisiva si vei putea juca jocuri de noroc incepand cu varsta de 18 ani.
Spania
In Spania lucrurile se complica destul de tare pentru ca exista reglementari in ceea ce priveste organizarea de jocuri de noroc atat la nivel national, cat si la nivel regional.
Exista mai multe tipuri de licente. Spre exemplu, companiile de stat care furnizeaza jocuri de noroc detin o licenta de tip A, in timp ce licentele de tip B sunt rezervate companiilor private care activeaza in domeniu.
Cazinourile online platesc o taxa de 20% din venitul anual, o suma destul de mare totusi.
Si pentru jucatori pragurile de impozitare pe castiguri sunt mari. Daca ai castiguri de peste 40.000 de euro anual, vei plati 20% din suma drept impozit.
Italia
In Italia, legislatia privind jocurile de noroc abordeaza usor diferit acest segment al distractiei.
De exemplu, taxele de licentiere sunt putin mai mici pentru operatorii care organizeaza jocuri in care intra si o componenta de abilitate a jucatorilor, cum ar fi pokerul online sau baccaratul.
In schimb, pentru jocurile unde este nevoie doar de noroc, precum sloturile, taxele de licentiere sunt ceva mai ridicate.
La finalul anului 2024 vor expira toate licentele acordate de AAMS, ceea ce inseamna ca se depun deja documentatii pentru a obtine alte licente noi, iar estimarile sunt ca vor fi aproximativ 50 de operatori. Si aici vorbim de costuri foarte mari de licentiere.
Daca esti un jucator “casual” si castigi sub 500 de euro in Italia, nu vei fi nevoit sa platesti impozit pe venitul din jocuri de noroc.
- Administrațieo săptămână în urmă
Un drum din Lugoj se închide temporar pentru lucrări
- Actualitateo săptămână în urmă
Ministerul Finanțelor propune măsuri radicale de austeritate. Primăria Lugoj ar putea pierde circa 800 de milioane de lei
- Administrațieo săptămână în urmă
Cel mai vechi pod al Lugojului intră în lucrări pentru 6 luni. Localnicii trebui să ocolească chiar și 30 km, ca să ajungă acasă
- Actualitateo săptămână în urmă
Autostrada lipsă face din nou victime. Accident grav pe ruta Coșava-Margina