Connect with us

Social

Programul prin care românii pot să primească bani pentru lucrări de reabilitare a locuinţei. Ce se decontează

Publicat

în

Programul „Casa eficientă energetic”, a fost lansat în dezbatere săptămâna trecută, oficialii anunţând că românii pot obţine până la 15.000 de euro de la stat pentru decontarea unor anumite cheltuieli de către stat, în proporţie de maximum 60% din investiţia totală.

În cadrul programului, se acordă o finanţare nerambursabilă cuprinsă între 40.000 de lei şi 70.000 de lei, pentru fiecare proiect, suma fiind acordată în funcţie de procentul cu care, în urma îmbunătăţirilor aduse imobilului, a crescut eficienţa energetică a clădirii.

„Finanţarea nerambursabilă se acordă pentru creşterea cu cel puţin a unei clase energetice faţă de nivelul prezentat în cererea de finanţare, precum şi în funcţie de încadrarea tuturor indicatorilor în pragurile de finanţare descrise mai jos, fără a depăşi 60% din costul total de investiţie pentru implementarea măsurilor de creştere a performanţei energetice a clădirii”, se arată în Ghidul programului.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului

(1) Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:

a) cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii privind:

• înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, cu tâmplărie termoizolantă;
• izolarea termică a elementelor de construcţie exterioare opace (pereţi exteriori, terase, învelitoarea şarpantei şi alte elemente similare);
• izolarea termică a planşeului peste sol şi/sau peste ultimul nivel al clădirii;

b) cheltuielile cu lucrările de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de încălzire şi de preparare şi utilizare a apei calde de consum:

• cazane cu condensare; pompe de căldură, cu excepţia aparatelor de tip aer-aer (aparate de aer condiţionat);
• panouri solare termice;
• izolarea termică a conductelor de distribuţie şi a unităţilor de acumulare;
• dotarea cu dispozitive de reglare pentru încalzirea şi preparea apei calde de consum;
• înlocuirea, reablitarea componentelor instalaţiei interioare (corpuri de încălzire, conducte, robinete, boilere, schimbătoare de căldură şi alte elemente similare din componenţa instalaţiei de încălzire şi preparare a apei calde de consum);

c) cheltuielile pentru achiziţionarea şi montarea de sisteme de ventilare mecanică cu recuperare a căldurii (eficienţa minimă de recuperare a căldurii 75%);

d) cheltuielile cu lucrările de reabilitare/modernizare a sistemului de iluminat aferent clădirii:

• înlocuirea corpurilor şi/sau surselor de iluminat fluorescent şi incandescent cu corpuri/surse cu tehnologie LED;
• utilizarea senzorilor de mişcare/prezenţă, acolo unde aceştia se impun pentru economia de energie (poduri, mansarde, debarale) şi dispozitive pentru reglarea nivelului de iluminat;
• programatoare orare pentru comanda instalaţiilor de încălzire şi răcire;

e) cheltuielile aferente implementării de elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă;

f) cheltuieli aferente altor intervenţii ocazionate de implementarea măsurilor menţionate la lit. a)-e):

• creşterea etanşeităţii la aer a anvelopei clădirii şi la montarea tâmplăriei termoizolante;
• asigurarea continuităţii stratului etanş la nivelul îmbinărilor sau străpungerilor în anvelopa clădirii;
• repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;
• demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi montarea/remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
• refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
• repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura clădirii;

g) manopera şi profitul, inclusiv TVA aferentă

h) cheltuielile pentru elaborarea certificatului de performanţă energetică şi efectuarea auditului energetic înainte de intervenţie, elaborarea certificatului de performanţă energetică şi elaborarea raportului de implementare după intervenţie;

Autoritatea decontează pentru toate aceste cheltuieli până la 1.500 lei;

(2) Cheltuielile indirecte şi TVA aferentă acestora, cheltuielile pentru activităţile realizate în regie proprie, precum şi toate cheltuielile care nu se regăsesc la alin. (1), nu sunt eligibile.

(3) Sunt considerate cheltuieli eligibile doar cheltuielile efectuate după semnarea contractului de finanţare, cu excepţia cheltuielilor cu obţinerea certificatului de performanţă energetică şi cu auditul energetic, efectuate înainte de intervenţie.

(4) Cheltuielile efectuate pentru achiziţia de echipamente, aparate electronice, corpuri de iluminat sunt eligibile dacă produsele achiziţionate sunt noi.

Cine poate beneficia

Este considerat eligibil solicitantul care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) este persoană fizică cu domiciliul în România;

b) este proprietar/coproprietar al imobilului – construcţie pentru care solicită finanţare, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în cazul în care sistemul de producere a energiei regenerabile se amplasează pe una dintre anexele care deservesc imobilul construcţie, solicitantul este proprietar/coproprietar al acesteia, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în situaţia în care sistemul se amplasează pe teren, solicitantul trebuie să fie proprietar/coproprietar/să deţină un drept de folosinţă asupra imobilului-teren, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară;

c) are acordul tuturor coproprietarilor cu privire la implementarea proiectului, astfel cum rezultă din cererea de finanţare, în situaţia în care imobilul pe care se implementează proiectul este deţinut în coproprietate;

d) imobilul pe care se implementează proiectul nu este afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară; nu face obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti, vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului comun sau al unei proceduri de expropriere pentru cauză de utilitate publică;

e) solicitantul şi coproprietarii pot depune o singură cerere de finanţare în cadrul programului pentru un imobil identificat cu număr cadastral; în cazul în care există mai mulţi coproprietari asupra imobilului pentru care se solicită finanţare, cererea de finanţare va fi depusă doar de către unul dintre aceştia;

f) nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la momentul depunerii dosarului de finanţare;

g) îşi dă acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;

h) nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.

(2) Nu este eligibil solicitantul care deţine în proprietate un imobil format din teren cu una sau mai multe construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

S-a stabilit data în care se poate deschide ștrandul din Lugoj. În ce condiții va rămâne închis

Publicat

în

Primăria a stabilit data în care va putea să deschidă ștrandul din Lugoj. Primarul Francisc Boldea spune că din punct de vedere administrativ ștrandul lugojean e pregătit să funcționeze de la 15 iunie, însă sunt așteptate noile reglementări de la București.

„Dacă vremea permite și nu apar alte probleme îl deschidem în 15 iunie. Am curățat bazinele, urmează ca mâine să introducem apa în bazine. A mai avut la sala bazinelor să tragem o șapă de beton care se rezolvă chiar acum. Sperăm să permită și timpul și apa să se încălzează, iar Guvernul să permită deschiderea ștrandurilor. Noi suntem pregătiți din toate punctele de vedere”, a declarat primarul Lugojului. Programul de funcționare rămâne același ca și anul trecut:

  • marți – vineri –  orele 10.00 – 18.00
  • sâmbăta și duminica – orele 09.00 – 18.00
  • luni  – închis

Tarifele sunt neschimbate:

  • 5 lei/persoană pentru elevi și studenți,
  • 10 lei/persoană pentru adulți,
  • preșcolarii au acces gratuit pe baza actului de naștere.
Citiţi mai departe

Social

Lugojenii, iubitori de terase de-o viață. Concordia, locul unde se relaxau orășenii cu mici, bere și fum

Publicat

în

Odată cu deschiderea teraselor de la 1 iunie, lugojenii au dat buzna la o cafea, la un suc, un pahar de vin sau o vorbă cu amicii. Plăcerea lugojenilor pentru vizitarea teraselor nu este însă nouă. De când e oraș modern, lugojenilor le plăcea să stea la terase, în compania muzicii bune, a băuturilor reci și a țigaretelor, mult mai în vogă  odinioară decât sunt în prezent. 

Poate cea mai renumită terasă din toate timpurile care a funcționat la Lugoj este Concordia. Situată lângă liceul Iulia Hașdeu și biserca cu două turnuri, terasa Concordia era locul de întâlnire a tuturor celor care își doreau să socializeze sau să se răcorească în aer liber, cu o halbă de bere și o porție de mici în față. Aici, lugojenii de toate vârstele și-au întâlnit viitorii parteneri de viață, în timp ce alții au pus bazele unor afaceri sau a unor prietenii ce încă se păstrează.

Acum, din fosta grădină de vară nu a mai rămas decât o curte, în care primăria a amenajat un spațiu de joacă pentru copii, cu jucării gonflabile. Alte terase sau grădini de vară importante a Lugojului, care au funcționat timp de zeci de ani în oraș, au fost Acapulco sau Ștrand.

foto: Facebook

Citiţi mai departe

Social

Când se redeschide spitalul din Lugoj pentru toate categoriile de pacienți

Publicat

în

Au trecut mai bine de trei luni de la declanșarea pandemiei de coronavirus, iar spitalul din Lugoj a fost printre primele din țară care au fost golite complet pentru a face loc pacienților care ar fi contactat boala. Din fericire însă, la spitalul din orașul de pe Timiș nu au ajuns bolnavi decât foarte puțini pacienți, raportat la media pe țară. 

Având în vedere scăderea constantă a numărului de cazuri din ultima perioadă, managerii de spitale din toată țara se pregătesc să își redeschidă unitățile medicale, cel puțin parțial în primă fază, pentru o gamă largă de probleme medicale.

La Lugoj, situația este una bună, un singur pacient mai fiind internat dintre cei care au avut coronavirus. Spitalul se va redeschide treptat începând cu 15 iunie, dacă autoritățile centrale nu vor decide altfel.

“Noi am început deja să facem internări din urgențe, respectând starea de alertă și măsurile ce se impun și doar la cazuri care necesită neapărat asta, se fac și consultații în ambulatoriu cu programare. Însă fiind spital suport Covid, doar din 15 iunie încolo putem vorbi de o reluare a activității normale”, a declarat pentru Lugojeanul.ro managerul Erwin Floroni. 

Și spitalul Victor Babeș din Timișoara, principalul spital pentru coronavirus din județ, își deschide treptat porțile pentru restul categoriilor de bolnavi începând cu din aceste zile.  

Citiţi mai departe

Cele mai citite