Connect with us

Administrație

Fostul primar al Lugojului, Francisc Boldea, este citat ca suspect în dosarul stației de epurare

Publicat

în

Se fac progrese în dosarul stației de epurare de la Lugoj. Parchetul de pe lângă Judecătoria Lugoj a citat mai mulți angajați ai Primăriei și urmează să dispună vina fiecăruia. Procurorii au făcut mai multe audieri și urmează ca, după Paști, la Parchet să ajungă cei care au calitatea de suspecți. Printre cei care urmează să fie audiați se află și fostul primar Francisc Boldea, în calitate de suspect.

Meniul zilei, Octavian

„S-au ridicat documente, există un cerc de suspecți, au fost citați și audiați, procurorul va dispune sa vadă care e culpa fiecăruia, ce a semnat fiecare vizavi de receptie. Dar după Paști”, a declarat pentru Lugojeanul, Dorel Ursulescu, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătoria Lugoj.

În urmă cu trei ani, un raport al Curții de Conturi (pe care îl găsiți aici) confirma dezastrul de la Stația de epurare din Lugoj. Demarată cu zece ani în urmă, reabilitarea stației a fost făcută deficitar.  O mare parte din lucrări nefiind executate pur și simplu. Cu toate acestea, recepția proiectului a fost făcută de către Primăria Lugoj. La câțiva ani după finalizarea lucrărilor, după ce constructorul SC Confort SA & BETONUT ZRT SRL a intrat în faliment, Primăria Lugoj a comandat o expertiză.

Expertiza care arată că lucrările nu s-au executat

În luna iulie 2016, expertul – S.C. PREFCOM SRL – a scos la iveală mari probleme legate modul în care au fost executate lucrările. Raportul respectiv a fost făcut public, la aceea vreme, de către consilierii locali Liviu Brînduşoni şi Marius Martinescu, iar în el specialiştii arată că multe din obiectivele prinse în contract nu au fost realizate, iar unele componente nici măcar nu au fost achiziţionate vreodată.

RETIM

Ciudat e şi modul în care a decurs investiţia. Deşi în aprilie 2009, societatea Confort a câştigat licitaţia pentru modernizarea şi reabilitarea staţiei de epurare, pentru circa 19 milioane de lei, cu termen de finalizare în martie 2010, la doar trei ani, Primăria Lugoj semnează un nou contract cu aceeaşi societate care are ca obiectiv finalizarea şi remedierea oricărei defecţiuni. Pentru cel de-al doilea contract, Primăria mai plăteşte aproximativ 700 mii de lei, firmei patronate de Georgică Cornu, supranumit regele asfaltului din Banat.

La fel ca şi la primul contract s-a încheiat o anexă de obiecţiuni, adică lucrări neconforme sau care nu au fost executate deloc. Ciudat este că şi anexa cu obiecţiuni de la primul contract şi anexa de obiecţiuni de la cel de-al doilea contract au acelaşi termen de finalizare 25 aprilie 2013. Şi mai ciudat şi de neînţeles este cum de prima anexă de obiecţiuni are termen de finalizare după semnarea celui de-a doilea contract cu aceeaşi societate. Sau, cu alte cuvinte, de ce s-a mai semnat un contract atâta timp cât exista o anexă de obiecţiuni în termen?

Toate contractele şi anexele nu au rezolvat însă problemele. Aceste fapt este dovedit de raportul de expertiză întocmit de Prefcom.

Punctual în acest raport se arată că:

  1. Având în vedere situaţia din teren, staţia de epurare de la Jabăr nu poate funcţiona în momentul de faţă, din cauza faptului că majoritatea utilajelor tehnologice sunt nefuncţionale prezentând stări avansate de uzură. Ea nu poate deversa la emisar o apă epurată care să aibă parametrii impuşi. De asemenea, sunt obiecte by-pasate pentru că ele sunt imposibil de utilizat.
  2. Datorită faptului că lucrările nu au fost terminate complet sunt unele instalaţii şi echipamente care nu au fost testate şi/sau nu au funcţionat niciodată
  3. Din cauză că nu merge centrala termică şi nu sunt făcute instalaţiile de căldură în clădiri, utilajele şi echipamentele aflate în acestea au suferit deteriorări
  4. Bazinele selectoare au fost transformate din 2 decantoare primare vechi, fără nicio modificare la formă sau structură. Problemele sunt următoarele: construcţiile civile se află în stare avansată de degradare; datorită faptului că staţia nu a funcţionat niciodată nu s-a putut verifica eficienţa acestora din punct de vedere tehnologic
  5. Menţionăm faptul că treapta biologică este într-o stare avansată de degradare

– bazinele de aerare vechi au fost “reabilitate” aşa cum se vede în poze, pe locul celor existente, păstrând forma şi înălţimea celor vechi, astfel încât, în momentul de faţă ele au o înălţime de 3,5 -4 m

–  trebuie menţionat că sistemele de aerare cu bule fine funcţionează la parametrii optimi pentru realizarea nitrificării la o înălţime a bazinelor de 5-6 m

– deasemenea  se observă că picioarele macaralelor pentru evacuarea mixerelor din bazinele de aerare sunt sudate de armătura din pereţii bazinelor de aerare

– deoarece vechile bazine de aerare nu au avut radierul plan, iar prin reabilitarea lor s-a păstrat aceeaşi formă, adică cu zone înălţate unde nu au putut fi montate panouri de aerare, acest lucru ducând la o nitrificare incompletă datorită prezenţei zonelor neaerate

– nefiind montat un sistem de monitorizare online este foarte greu de urmărit procesul de nitrificare denitrificare

Recomandarea ar fi ca aceste linii biologice să fie dărâmate şi reconstruite

  1. Este posibil ca unele dintre utilaje să nu mai funcţioneze, ele neputând fi probate la momentul redactării acestui raport, din motive diferite cum ar fi lipsa tablourilor electrice, neterminarea montajului etc
  1. Metatancul nu a fost probat, de aceea este recomandat ca înainte de introducerea nămolului îngroşat în vederea fermetării să se facă teste de presiune.

Imposibilitatea funcţionării staţiei rezidă şi în faptul că montajul electric al echipamentelor fie nu a fost terminat, fie lipseşte, fie este degradat şi incomplet.

  1. La clădirea laboratorului, obiect existent şi reabilitat s-a constat că toate dotările care s-au făcut sunt depozitate într-o cameră în condiţii improprii, sticlăria şi unele aparate fiind încă în cutii. Nu s-a putut identifica cu ce aparatură a fost dotat laboratorul staţiei

Având în vedere cele constatate în teren şi ţinând cont de valoarea investiţiei propuse în proiectul de modernizare al staţiei de epurare se consideră că valoarea investiţiei pentru punerea în funcţiune a staţiei este de aproximativ 15-20% din valoarea proiectului iniţial.

Realizatorii expertizei propun beneficiarului să angajeze un proiectant care să ţină cont de problemele tehnologice şi structurale scoase în evidenţă şi apoi întregul proiect să fie preluat de o firmă de construcţii care să realizeze proiectul întocmit ca urmare a observaţiilor din expertiză.

Proiectul care a falimentat o întreagă administrație

După presupusa reabilitare, Stația de epurare a fost dată în administrare Meridianului, societatea Consiliului Local Lugoj. Aceasta însă nu funcționa, iar apele din canalizarea Lugojului au început să fie deversate în râul Timiș fără să fie epurate. Pentru această situație s-au sesizat cei de la Apele Române, care au început să sancționeze societatea lugojeană cu amenzi. În prezent, penalitățile au ajuns la peste 5 milioane de lei și au dus la sechestrul clădirilor și bunurilor societății Meridian.

Consiliul Local Lugoj a înființat deja o altă societate de apă și canal, pe care, în aceste zile, preia activitățile pe care le avea Meridian și angajații acestei firme.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

S-a stabilit managerul spitalului lugojean, pentru următorii patru ani. Ce priorități are

Publicat

în

FOTO arhiva

Astăzi, 17 mai, a avut loc ședința Consiliului de Administrație, din cadrul Spitalului „Teodor Andrei”, în care s-a validat rezultatul concursului pentru postul de manager. Singurul candidat, medicul Ionuț Lucian Cocoș, a fost validat și va conduce spitalul în următorii patru ani. El a asigurat și interimatul, din noiembrie 2020, când fostul manager Erwin Floroni a fost eliberat din funcție, de către primarul Claudiu Buciu.

Meniul zilei, Octavian

„Domnul doctor Ionuț Lucian Cocoș a fost declarat admis după prezentarea unui proiect de management bazat pe siguranța pacientului, dar și pe îmbunătățirea comunicării dintre doctor pacient aparținător”, a declarat city-managerul Lugojului, Anca Micșa Oprea, care este și președintele Consiliului de Administrație din cadrul Spitalului „Teodor Andrei”.

Medicul Ionuț Cocoș spune că, în următorii patru ani, vrea mai multă siguranță pentru pacienți. „Așa cum am scris și în proiectul de management, pe care l-am prezent pentru concurs, îmi doresc să crească siguranța și satisfacția pacientului. În primul rând, comportamentul personalului medical trebuie să se modifice și să fie mult mai implicat și deschis spre pacient”, a declarat noul manager.

Proiectul de management, cu care Ionuț Lucian Cocoș a obținut mandatul de director, poate fi găsit pe site-ul spitalului sau aici.

RETIM

 

 

Citiţi mai departe

Administrație

Consilierii lugojeni, convocați să aprobe agenda acțiunilor sportive și regulamentul CSM Lugoj

Publicat

în

Primarul Claudiu Buciu a convocat Consiliul Local al Municipiului Lugoj în şedinţă extraordinară pentru data de luni, 17 mai, orele 14.00, în sistem online. Pe ordine de zi, sunt trei proiecte:

Meniul zilei, Octavian

  1. Proiect de hotărâre privind alocarea din bugetul local a unei sume necesară pentru  acțiunea cultural – educativă “Tabăra de creație a scriitorilor din Banat” Iniţiator: Primarul Municipiului Lugoj;
  2. Proiect de hotărâre privind modificarea şi completarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al  Clubului Sportiv Municipal Lugoj, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 105 din 19.08.2002 . Iniţiator: Primarul Municipiului Lugoj;
  3. Proiect de hotărâre privind aprobarea agendei acţiunilor sportive pe anul 2021, propuse pentru a fi cofinanţate din  bugetul local capitolul 67.02 – „Cultură, recreere şi religie”, subcapitolul 05.01  „Acţiuni sportive”. Iniţiator: Primarul Municipiului Lugoj.

Citiţi mai departe

Administrație

Fostul primar al Lugojului, criticat vehement pentru achiziții în domeniul floral, are un moștenitor

Publicat

în

Meniul zilei, Octavian

Fostul primar al Lugojului, Francisc Boldea, a fost mereu criticat pentru sumele exorbitante pe care le plătea pentru flori, pe care angajații de la Sere și Spații Verzi le montau prin oraș în fiecare an. Zeci de mii de lei a plătit primăria orașului pentru flori în fiecare an. 

Noul primar, Claudiu Buciu, a strâns un adevărat cult „anti-floral” în jurul său, înainte de alegeri, promițând lugojenilor că nu va cumpăra flori sau arbuști pentru oraș, din puținii bani publici, ci doar gazon.

Deși s-a ținut de promisiune cu iarba, noul edil al orașului a ajuns la a doua achiziție de flori și arbori pentru municipiu, în ciuda promisiunilor. Primăria a plătit nu mai puțin de 32.000 de lei pentru 5.000 de mușcate, flori care vor fi livrate și plantate în curând în diferite zone din oraș. Pe magnolii, achiziționate de curând, Buciu a mai dat 8.220 de lei. Primăria nu a comunicat niciuna dintre cele trei achiziții, de magnolii, mușcate sau gazon, acestea fiind însă publice datorită platformei SEAP.

RETIM

Citiţi mai departe

Administrație

Cinematograful din Lugoj se redeschide. Data la care vei putea merge la film

Publicat

în

Meniul zilei, Octavian

Cinematograful din Lugoj este primul dintre obiectivele de interes din oraș care se redeschid, la mai bine de un an de când a fost închis din cauza pandemiei de coronavirus. Potrivit administrației locale, locația urmează să fie deschisă pentru public începând cu 1 iunie.

Deocamdată primăria nu a anunțat dacă cinematograful se deschide complet sau la capacitate redusă, însă cert este că în interior lugojenii vor trebui să poarte masca de protecție, dar și să păstreze o distanță de cel puțin un scaun între ei.

Un alt obiectiv important pentru care se decide sau nu redeschiderea este piața ocico de vechituri.

RETIM

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite