Connect with us

Administrație

Fostul primar al Lugojului, Francisc Boldea, este citat ca suspect în dosarul stației de epurare

Publicat

în

Se fac progrese în dosarul stației de epurare de la Lugoj. Parchetul de pe lângă Judecătoria Lugoj a citat mai mulți angajați ai Primăriei și urmează să dispună vina fiecăruia. Procurorii au făcut mai multe audieri și urmează ca, după Paști, la Parchet să ajungă cei care au calitatea de suspecți. Printre cei care urmează să fie audiați se află și fostul primar Francisc Boldea, în calitate de suspect.

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

„S-au ridicat documente, există un cerc de suspecți, au fost citați și audiați, procurorul va dispune sa vadă care e culpa fiecăruia, ce a semnat fiecare vizavi de receptie. Dar după Paști”, a declarat pentru Lugojeanul, Dorel Ursulescu, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătoria Lugoj.

În urmă cu trei ani, un raport al Curții de Conturi (pe care îl găsiți aici) confirma dezastrul de la Stația de epurare din Lugoj. Demarată cu zece ani în urmă, reabilitarea stației a fost făcută deficitar.  O mare parte din lucrări nefiind executate pur și simplu. Cu toate acestea, recepția proiectului a fost făcută de către Primăria Lugoj. La câțiva ani după finalizarea lucrărilor, după ce constructorul SC Confort SA & BETONUT ZRT SRL a intrat în faliment, Primăria Lugoj a comandat o expertiză.

Expertiza care arată că lucrările nu s-au executat

În luna iulie 2016, expertul – S.C. PREFCOM SRL – a scos la iveală mari probleme legate modul în care au fost executate lucrările. Raportul respectiv a fost făcut public, la aceea vreme, de către consilierii locali Liviu Brînduşoni şi Marius Martinescu, iar în el specialiştii arată că multe din obiectivele prinse în contract nu au fost realizate, iar unele componente nici măcar nu au fost achiziţionate vreodată.

RETIM

Ciudat e şi modul în care a decurs investiţia. Deşi în aprilie 2009, societatea Confort a câştigat licitaţia pentru modernizarea şi reabilitarea staţiei de epurare, pentru circa 19 milioane de lei, cu termen de finalizare în martie 2010, la doar trei ani, Primăria Lugoj semnează un nou contract cu aceeaşi societate care are ca obiectiv finalizarea şi remedierea oricărei defecţiuni. Pentru cel de-al doilea contract, Primăria mai plăteşte aproximativ 700 mii de lei, firmei patronate de Georgică Cornu, supranumit regele asfaltului din Banat.

La fel ca şi la primul contract s-a încheiat o anexă de obiecţiuni, adică lucrări neconforme sau care nu au fost executate deloc. Ciudat este că şi anexa cu obiecţiuni de la primul contract şi anexa de obiecţiuni de la cel de-al doilea contract au acelaşi termen de finalizare 25 aprilie 2013. Şi mai ciudat şi de neînţeles este cum de prima anexă de obiecţiuni are termen de finalizare după semnarea celui de-a doilea contract cu aceeaşi societate. Sau, cu alte cuvinte, de ce s-a mai semnat un contract atâta timp cât exista o anexă de obiecţiuni în termen?

Toate contractele şi anexele nu au rezolvat însă problemele. Aceste fapt este dovedit de raportul de expertiză întocmit de Prefcom.

Punctual în acest raport se arată că:

  1. Având în vedere situaţia din teren, staţia de epurare de la Jabăr nu poate funcţiona în momentul de faţă, din cauza faptului că majoritatea utilajelor tehnologice sunt nefuncţionale prezentând stări avansate de uzură. Ea nu poate deversa la emisar o apă epurată care să aibă parametrii impuşi. De asemenea, sunt obiecte by-pasate pentru că ele sunt imposibil de utilizat.
  2. Datorită faptului că lucrările nu au fost terminate complet sunt unele instalaţii şi echipamente care nu au fost testate şi/sau nu au funcţionat niciodată
  3. Din cauză că nu merge centrala termică şi nu sunt făcute instalaţiile de căldură în clădiri, utilajele şi echipamentele aflate în acestea au suferit deteriorări
  4. Bazinele selectoare au fost transformate din 2 decantoare primare vechi, fără nicio modificare la formă sau structură. Problemele sunt următoarele: construcţiile civile se află în stare avansată de degradare; datorită faptului că staţia nu a funcţionat niciodată nu s-a putut verifica eficienţa acestora din punct de vedere tehnologic
  5. Menţionăm faptul că treapta biologică este într-o stare avansată de degradare

– bazinele de aerare vechi au fost “reabilitate” aşa cum se vede în poze, pe locul celor existente, păstrând forma şi înălţimea celor vechi, astfel încât, în momentul de faţă ele au o înălţime de 3,5 -4 m

–  trebuie menţionat că sistemele de aerare cu bule fine funcţionează la parametrii optimi pentru realizarea nitrificării la o înălţime a bazinelor de 5-6 m

– deasemenea  se observă că picioarele macaralelor pentru evacuarea mixerelor din bazinele de aerare sunt sudate de armătura din pereţii bazinelor de aerare

– deoarece vechile bazine de aerare nu au avut radierul plan, iar prin reabilitarea lor s-a păstrat aceeaşi formă, adică cu zone înălţate unde nu au putut fi montate panouri de aerare, acest lucru ducând la o nitrificare incompletă datorită prezenţei zonelor neaerate

– nefiind montat un sistem de monitorizare online este foarte greu de urmărit procesul de nitrificare denitrificare

Recomandarea ar fi ca aceste linii biologice să fie dărâmate şi reconstruite

  1. Este posibil ca unele dintre utilaje să nu mai funcţioneze, ele neputând fi probate la momentul redactării acestui raport, din motive diferite cum ar fi lipsa tablourilor electrice, neterminarea montajului etc
  1. Metatancul nu a fost probat, de aceea este recomandat ca înainte de introducerea nămolului îngroşat în vederea fermetării să se facă teste de presiune.

Imposibilitatea funcţionării staţiei rezidă şi în faptul că montajul electric al echipamentelor fie nu a fost terminat, fie lipseşte, fie este degradat şi incomplet.

  1. La clădirea laboratorului, obiect existent şi reabilitat s-a constat că toate dotările care s-au făcut sunt depozitate într-o cameră în condiţii improprii, sticlăria şi unele aparate fiind încă în cutii. Nu s-a putut identifica cu ce aparatură a fost dotat laboratorul staţiei

Având în vedere cele constatate în teren şi ţinând cont de valoarea investiţiei propuse în proiectul de modernizare al staţiei de epurare se consideră că valoarea investiţiei pentru punerea în funcţiune a staţiei este de aproximativ 15-20% din valoarea proiectului iniţial.

Realizatorii expertizei propun beneficiarului să angajeze un proiectant care să ţină cont de problemele tehnologice şi structurale scoase în evidenţă şi apoi întregul proiect să fie preluat de o firmă de construcţii care să realizeze proiectul întocmit ca urmare a observaţiilor din expertiză.

Proiectul care a falimentat o întreagă administrație

După presupusa reabilitare, Stația de epurare a fost dată în administrare Meridianului, societatea Consiliului Local Lugoj. Aceasta însă nu funcționa, iar apele din canalizarea Lugojului au început să fie deversate în râul Timiș fără să fie epurate. Pentru această situație s-au sesizat cei de la Apele Române, care au început să sancționeze societatea lugojeană cu amenzi. În prezent, penalitățile au ajuns la peste 5 milioane de lei și au dus la sechestrul clădirilor și bunurilor societății Meridian.

Consiliul Local Lugoj a înființat deja o altă societate de apă și canal, pe care, în aceste zile, preia activitățile pe care le avea Meridian și angajații acestei firme.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Primăria Lugoj, la primele sancțiuni pentru necurățarea terenurilor de ambrozie. Impozite majorate cu 500%

Publicat

în

ambrozie-lugoj

Foto Arhiva

Două persoane, care dețin un teren de peste 20.000 de mp, pe strada Buziașului, vor fi sancționate cu majorare impozitului cu 500%, pentru anul 2022. Majorarea vine după ce terenurile au fost identificate cu ambrozie, iar proprietarii nu le-au curățat, deși au fost somați de către Poliția Locală Lugoj.

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Mai mult, proprietarii terenului respectiv vor trebui să plătească și o amendă de până la 5.000 de lei, pentru că nu au curățat terenul. Conform procesului-verbal întocmit de polițiștii locali, proprietarii au avut termen, până la 30.06.2001, să cosească și să facă curat pe terenul respectiv, însă nu s-au conformat.

Proiectul de hotărâre privind majorarea impozitului ajunge pe masa consilierilor lugojeni, în ședința din 30 septembrie. După aprobarea lui, proprietarii terenului vizat vor avea de achitat un impozit mai mare cu 500%.

RETIM

Citiţi mai departe

Administrație

Mărunțiș de la județ pentru drumurile satelor din zona Lugojului

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Mai multe sate din zona Lugojului primesc bani pentru reabilitarea de drumuri comunale, de la Consiliul Județean Timiș. Până și satele cu primari PSD au fost incluse pe lista beneficiarilor. Unul dintre absenții principali este Lugojul, care nu va primi niciun leu pentru reparația de drumuri.

În Timiș a ajuns doar 10% din suma cerută de către primării, astfel că sunt administrații locale care nu au primit nimic. Mai jos se află lista cu primăriile și sumele care au beneficiat de pe urma acordării de fonduri guvernamentale. Primarii spun la unison că banii reprezintă a mia parte din necesarul real, fiind doar niște „mărunțiș” față de sumele necesare pentru realizarea de drumuri.

  • Buziaș – 37.000 lei
  • Ciacova – 79.000 lei
  • Deta – 9.000 lei
  • Făget – 175.000 lei
  • Gătaia – 101.000 lei
  • Recaș – 24.000 lei
  • Balinț – 26.000 lei
  • Banloc – 132.000 lei
  • Bara – 57.000 lei
  • Beba Veche – 59.000 lei
  • Belinț – 99.000 lei
  • Bethausen – 142.000 lei
  • Birda – 75.000 lei
  • Bârna – 35.000 lei
  • Bogda – 30.000 lei
  • Boldur – 66.000 lei
  • Brestovăț – 82.000 lei
  • Cenei – 20.000 lei
  • Chevereșu Mare – 87.000 lei
  • Comloșu Mare – 75.000 lei
  • Coșteiu – 70.000 lei
  • Criciova – 55.000 lei
  • Curtea – 60.000 lei
  • Darova – 103.000 lei
  • Denta – 50.000 lei
  • Dudeștii Noi – 99.000 lei
  • Dudeștii Vechi – 122.000 lei
  • Dumbrava – 61.000 lei
  • Dumbrăvița – 80.000 lei
  • Fârdea – 66.000 lei
  • Foeni – 60.000 lei
  • Găvojdia – 86.000 lei
  • Ghilad – 86.000 lei
  • Ghizela – 66.000 lei
  • Giarmata – 61.000 lei
  • Giera – 46.000 lei
  • Giroc – 44.000 lei
  • Giulvăz – 51.000 lei
  • Gottlob – 108.000 lei
  • Iecea Mare – 101.000 lei
  • Jamu Mare – 99.000 lei
  • Jebel – 112.000 lei
  • Lenauheim – 118.000 lei
  • Liebling – 88.000 lei
  • Lovrin – 109.000 lei
  • Margina – 111.000 lei
  • Mănăștiur – 78.000 lei
  • Moravița – 198.000 lei
  • Moșnița Nouă – 91.000 lei
  • Nădrag – 71.000 lei
  • Nițchidorf – 102.000 lei
  • Ohaba Lungă – 61.000 lei
  • Orțișoara – 32.000 lei
  • Otelec – 73.000 lei
  • Pădureni – 89.000 lei
  • Peciu Nou – 78.000 lei
  • Periam – 63.000 lei
  • Pietroasa – 77.000 lei
  • Pișchia – 225.000 lei
  • Racovița – 103.000 lei
  • Remetea Mare – 47.000 lei
  • Sacoșu Turcesc – 135.000 lei
  • Saravale – 36.000 lei
  • Satchinez – 89.000 lei
  • Săcălaz – 117.000 lei
  • Secaș – 67.000 lei
  • Sânandrei – 77.000 lei
  • Sânmihaiu Român – 36.000 lei
  • Sânpetru Mare – 36.000 lei
  • Șag – 59.000 lei
  • Șandra – 81.000 lei
  • Știuca – 111.000 lei
  • Teremia Mare – 132.000 lei
  • Tomești – 82.000 lei
  • Tomnatic – 51.000 lei
  • Topolovățu Mare – 168.000 lei
  • Tormac – 203.000 lei
  • Traian Vuia – 51.000 lei
  • Uivar – 80.000 lei
  • Valcani – 77.000 lei
  • Variaș – 105.000 lei
  • VV Delamarina – 67.000 lei
  • Voiteg – 35.000 lei

RETIM

Citiţi mai departe

Administrație

FOTO Lugojul bunelor maniere a dispărut. Tone de gunoaie pe malurile Timișului, în centrul orașului

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Lugojul bunelor maniere, una dintre campaniile pornite de vechea administrație lugojeană, pare că a fost doar cu vorba întreținută “pe teren”. Zilnic, lugojenii aruncă tone de gunoaie pe unde apucă. Unul dintre locurile favorite unde ajung resturi de la ambalaje și alte deșeuri este malul Timișului.

În câteva imagini suprinse zilele acestea, mai mulți lugojeni au semnalat prezența unui număr tot mai mare de gunoaie lângă Podul de Beton, aruncate de pe falezele de lângă unviersitate și respectiv celelalte zone ale orașului. Chiar dacă polițiștii locali au amendat mai mulți lugojeni pentru gunoaie și resturi de la construcții, acțiunile acestora par a se fi încheiat.

RETIM

Lugojenii care au comentat a postarea de pe FAcebook spun că de vină ar fi “tinerii cu BMW de 1000 de euro, care sparg semințe zi și noapte în zonă”.

Sursa foto: Desideriu Iosif Schneider/Facebook.com

Citiţi mai departe

Administrație

Dezbaterile publice care vor sta la baza noului Plan Urbanistic General continuă, la Lugoj

Publicat

în

Primăria Municipiului Lugoj și UrbanizeHub au organizat luni, 20 septembrie 2021, de la ora 17.00, o dezbatere publică, în cadrul campaniei “Noi revitalizăm orașul”. Din cauza condițiilor meteo, întâlnirea a fost mutată din locația inițială în aer liber din cartierul Micro IV, la Casa Bredicenilor. Reprezentantul UrbanizeHub România, Radu Vânturache, a fost cel care a coordonat această dezbatere publică și a prezentat participanților temele zilei. Acesta a precizat că toate întâlnirile cu lugojenii au ca scop elaborarea temei de proiect pentru actualizarea Planului de Urbanism General al Lugojului, care nu a mai fost refăcut din anul 1998.

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Din partea administrației locale a participat Arh. Paul Gribincea, consilier al primarului, care a prezentat modul în care se desfășoară această colaborare cu UrbanizeHub și care este viziunea Primăriei Municipiului Lugoj. Arh. Paul Gribincea a vorbit și despre finalitatea primei întâlniri, din iunie, din cartierul Eftimie Murgu (Balta Lată), unde se află o zonă pentru care sunt necesare intervenții și care va fi transformată într-un spațiu de recreere în următoarea perioadă.

În continuare a fost prezentat rezultatul chestionarului, lansat pe site-ul Primărie Municipiului Lugoj, care a fost completat de peste 300 de lugojeni. Din documentul respectiv a rezultat că locuitorii orașului nu sunt satisfăcuți de felul în care arată spațiile publice și au făcut propuneri pentru reabilitarea unor zone, cum ar fi: Lunca Timișului, platoul din fața Casei de Cultură a Sindicatelor, parcurile, etc.

Reprezentantul UrbanizeHub i-a invitat pe participanți să marcheze, pe o imagine din satelit a orașului, cartierul de unde vin și locul unde le place să petreacă timpul. În același timp, lugojenii prezenți la dezbaterea publică au fost invitați și să-și exprime necesitățile și dorințele, pe care le-au scris pe mici bilețele, care au fost lipite pe un panou. Aceste propuneri au fost colectate și vor fi analizate în cadrul campaniei “Noi revitalizăm orașul”, derulată de Primăria Municipiului Lugoj împreună cu UrbanizeHub.

RETIM

Campania “Noi revitalizăm orașul” continuă, iar persoanele interesate pot să-și exprime opiniile prin completarea chestionarului accesând următorul link: https://arcg.is/1irCL8

UrbanizeHub România este una dintre cele mai importante grupări de specialiști în dezvoltare urbană, de la noi din țară și din Europa. În colaborarea cu Primăria Lugoj, UrbanizeHub implică o echipă interdisciplinară, formată din specialiști în comunicare, facilitare și design thinking, în peisagistică, în geografie economică, arhitectură și urbanism. În portofoliul UrbanizeHub se află colaborări importante cu Comisia Europeană, Banca Mondială, Ministerul Dezvoltării, EIT Climate-KIC Europe, dar și cu mai multe orașe din România.

Citiţi mai departe
Publicitate
Publicitate

Cele mai citite