Connect with us

Administrație

Fostul primar al Lugojului, Francisc Boldea, este citat ca suspect în dosarul stației de epurare

Publicat

în

Se fac progrese în dosarul stației de epurare de la Lugoj. Parchetul de pe lângă Judecătoria Lugoj a citat mai mulți angajați ai Primăriei și urmează să dispună vina fiecăruia. Procurorii au făcut mai multe audieri și urmează ca, după Paști, la Parchet să ajungă cei care au calitatea de suspecți. Printre cei care urmează să fie audiați se află și fostul primar Francisc Boldea, în calitate de suspect.

„S-au ridicat documente, există un cerc de suspecți, au fost citați și audiați, procurorul va dispune sa vadă care e culpa fiecăruia, ce a semnat fiecare vizavi de receptie. Dar după Paști”, a declarat pentru Lugojeanul, Dorel Ursulescu, purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Judecătoria Lugoj.

În urmă cu trei ani, un raport al Curții de Conturi (pe care îl găsiți aici) confirma dezastrul de la Stația de epurare din Lugoj. Demarată cu zece ani în urmă, reabilitarea stației a fost făcută deficitar.  O mare parte din lucrări nefiind executate pur și simplu. Cu toate acestea, recepția proiectului a fost făcută de către Primăria Lugoj. La câțiva ani după finalizarea lucrărilor, după ce constructorul SC Confort SA & BETONUT ZRT SRL a intrat în faliment, Primăria Lugoj a comandat o expertiză.

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

Expertiza care arată că lucrările nu s-au executat

În luna iulie 2016, expertul – S.C. PREFCOM SRL – a scos la iveală mari probleme legate modul în care au fost executate lucrările. Raportul respectiv a fost făcut public, la aceea vreme, de către consilierii locali Liviu Brînduşoni şi Marius Martinescu, iar în el specialiştii arată că multe din obiectivele prinse în contract nu au fost realizate, iar unele componente nici măcar nu au fost achiziţionate vreodată.

RETIM

Ciudat e şi modul în care a decurs investiţia. Deşi în aprilie 2009, societatea Confort a câştigat licitaţia pentru modernizarea şi reabilitarea staţiei de epurare, pentru circa 19 milioane de lei, cu termen de finalizare în martie 2010, la doar trei ani, Primăria Lugoj semnează un nou contract cu aceeaşi societate care are ca obiectiv finalizarea şi remedierea oricărei defecţiuni. Pentru cel de-al doilea contract, Primăria mai plăteşte aproximativ 700 mii de lei, firmei patronate de Georgică Cornu, supranumit regele asfaltului din Banat.

La fel ca şi la primul contract s-a încheiat o anexă de obiecţiuni, adică lucrări neconforme sau care nu au fost executate deloc. Ciudat este că şi anexa cu obiecţiuni de la primul contract şi anexa de obiecţiuni de la cel de-al doilea contract au acelaşi termen de finalizare 25 aprilie 2013. Şi mai ciudat şi de neînţeles este cum de prima anexă de obiecţiuni are termen de finalizare după semnarea celui de-a doilea contract cu aceeaşi societate. Sau, cu alte cuvinte, de ce s-a mai semnat un contract atâta timp cât exista o anexă de obiecţiuni în termen?

Toate contractele şi anexele nu au rezolvat însă problemele. Aceste fapt este dovedit de raportul de expertiză întocmit de Prefcom.

Punctual în acest raport se arată că:

  1. Având în vedere situaţia din teren, staţia de epurare de la Jabăr nu poate funcţiona în momentul de faţă, din cauza faptului că majoritatea utilajelor tehnologice sunt nefuncţionale prezentând stări avansate de uzură. Ea nu poate deversa la emisar o apă epurată care să aibă parametrii impuşi. De asemenea, sunt obiecte by-pasate pentru că ele sunt imposibil de utilizat.
  2. Datorită faptului că lucrările nu au fost terminate complet sunt unele instalaţii şi echipamente care nu au fost testate şi/sau nu au funcţionat niciodată
  3. Din cauză că nu merge centrala termică şi nu sunt făcute instalaţiile de căldură în clădiri, utilajele şi echipamentele aflate în acestea au suferit deteriorări
  4. Bazinele selectoare au fost transformate din 2 decantoare primare vechi, fără nicio modificare la formă sau structură. Problemele sunt următoarele: construcţiile civile se află în stare avansată de degradare; datorită faptului că staţia nu a funcţionat niciodată nu s-a putut verifica eficienţa acestora din punct de vedere tehnologic
  5. Menţionăm faptul că treapta biologică este într-o stare avansată de degradare

– bazinele de aerare vechi au fost “reabilitate” aşa cum se vede în poze, pe locul celor existente, păstrând forma şi înălţimea celor vechi, astfel încât, în momentul de faţă ele au o înălţime de 3,5 -4 m

–  trebuie menţionat că sistemele de aerare cu bule fine funcţionează la parametrii optimi pentru realizarea nitrificării la o înălţime a bazinelor de 5-6 m

– deasemenea  se observă că picioarele macaralelor pentru evacuarea mixerelor din bazinele de aerare sunt sudate de armătura din pereţii bazinelor de aerare

– deoarece vechile bazine de aerare nu au avut radierul plan, iar prin reabilitarea lor s-a păstrat aceeaşi formă, adică cu zone înălţate unde nu au putut fi montate panouri de aerare, acest lucru ducând la o nitrificare incompletă datorită prezenţei zonelor neaerate

– nefiind montat un sistem de monitorizare online este foarte greu de urmărit procesul de nitrificare denitrificare

Recomandarea ar fi ca aceste linii biologice să fie dărâmate şi reconstruite

  1. Este posibil ca unele dintre utilaje să nu mai funcţioneze, ele neputând fi probate la momentul redactării acestui raport, din motive diferite cum ar fi lipsa tablourilor electrice, neterminarea montajului etc
  1. Metatancul nu a fost probat, de aceea este recomandat ca înainte de introducerea nămolului îngroşat în vederea fermetării să se facă teste de presiune.

Imposibilitatea funcţionării staţiei rezidă şi în faptul că montajul electric al echipamentelor fie nu a fost terminat, fie lipseşte, fie este degradat şi incomplet.

  1. La clădirea laboratorului, obiect existent şi reabilitat s-a constat că toate dotările care s-au făcut sunt depozitate într-o cameră în condiţii improprii, sticlăria şi unele aparate fiind încă în cutii. Nu s-a putut identifica cu ce aparatură a fost dotat laboratorul staţiei

Având în vedere cele constatate în teren şi ţinând cont de valoarea investiţiei propuse în proiectul de modernizare al staţiei de epurare se consideră că valoarea investiţiei pentru punerea în funcţiune a staţiei este de aproximativ 15-20% din valoarea proiectului iniţial.

Realizatorii expertizei propun beneficiarului să angajeze un proiectant care să ţină cont de problemele tehnologice şi structurale scoase în evidenţă şi apoi întregul proiect să fie preluat de o firmă de construcţii care să realizeze proiectul întocmit ca urmare a observaţiilor din expertiză.

Proiectul care a falimentat o întreagă administrație

După presupusa reabilitare, Stația de epurare a fost dată în administrare Meridianului, societatea Consiliului Local Lugoj. Aceasta însă nu funcționa, iar apele din canalizarea Lugojului au început să fie deversate în râul Timiș fără să fie epurate. Pentru această situație s-au sesizat cei de la Apele Române, care au început să sancționeze societatea lugojeană cu amenzi. În prezent, penalitățile au ajuns la peste 5 milioane de lei și au dus la sechestrul clădirilor și bunurilor societății Meridian.

Consiliul Local Lugoj a înființat deja o altă societate de apă și canal, pe care, în aceste zile, preia activitățile pe care le avea Meridian și angajații acestei firme.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Noua campanie de colectare a deșeurilor voluminoase în zona 0 Ghizela a județului Timiș

Publicat

în

RETIM împreună cu ADID Timiș organizează o nouă campanie trimestrială prin care sunt colectate deșeurile voluminoase. Nu ratați ocazia să le predați legal și gratuit la containerul RETIM! 

Compania RETIM împreună cu ADID Timiș organizează în perioada 01 iulie – 30 august 2022 o campanie de colectare gratuită a deșeurilor voluminoase din zona 0 Ghizela a judeţului Timiş. Sunt cuprinse localitățile Lugoj, Buziaș, Recaș, Balinț, Bara, Bogda, Boldur – Jabăr; Brestovăț, Chevereșu Mare – Dragșina, Vucova; Coșteiu, Criciova – Jdioara, Cireșu; Darova, Găvojdia, Ghizela, Nădrag, Nițchidorf, Racovița, Sacoșu Turcesc, Secaș, Știuca, Topolovățu Mare – Iosifălău, Ictar-Budinț; Victor Vlad Delamarina, Belinț.

CINE poate preda deşeuri voluminoase

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

Cetățenii din localităţile menţionate mai sus pot depune prin aport voluntar și gratuit deșeurile voluminoase în containerele special puse la dispoziție în punctele de colectare și între orele menționate în tabelul de mai jos. 

RETIM

CE se poate preda în cadrul acestei campanii

DEŞEURILE VOLUMINOASE sunt:

  • mobilier, comode, mese de cafea, de toaletă, decorative
  • mese de scris pentru copii, rafturi, etajere, etajere metalice
  • covoare, carpete, preșuri
  • canapele, paturi, dulapuri, birouri, scaune, banchete,saltele
  • oale
  • ceasuri
  • perdele, draperii
  • dulapuri de baie, suporturi prosoape
  • lustre, tablouri
  • obiecte sanitare, căzi, vase de toaletă, robineți, cabine de duș, suporturi, baterii sanitare, chiuvete, bideuri, capace vase de toaletă, lavoare, rezervoare de apă pentru vase de toaletă
  • obiecte mari de folosință îndelungată precum : calorifere fontă, calorifere aluminiu, uși, tocuri de uși şi tocuri de geamuri, etc

CE NU se poate preda în cadrul acestei campanii

  • NU se preiau alte categorii de deșeuri : reziduale, reciclabile, de construcții, vegetale,periculoase
  • NU se colectează deșeurile de echipamente electrice, electronice și electrocasnice (televizoare, mașini de spălat, frigidere, radio-uri, echipamente de iluminat, computere, etc.)

UNDE şi CÂND se pot preda deşeurile voluminoase

Citiţi mai departe

Administrație

Preluarea gratuită a deșeurilor periculoase, în cadrul unei noi campanii de colectare organizată de RETIM și ADID Timiș 

Publicat

în

©Cornel Putan

După cum atenționează din start numele generic, deșeurile periculoase din menajer sunt extrem de nocive pentru natură și oameni! Acestea trebuie manipulate cu foarte mare atenție și depozitate în condiții speciale. Vă puteți debarasa legal și gratuit de ele  în cadrul unei noi campanii trimestriale organizată  de către RETIM și ADID Timiș. 

În perioada 11 iulie –  23 august 2022 se desfăşoară o campanie dedicată colectării deșeurilor periculoase în zona 0 Ghizela a judeţului Timiş. Sunt incluse localitățile Lugoj, Buziaș, Recaș, Balinț, Bara, Bogda, Boldur – Jabăr; Brestovăț, Chevereșu Mare – Dragșina, Vucova; Coșteiu, Criciova – Jdioara, Cireșu; Darova, Găvojdia, Ghizela, Nădrag, Nițchidorf, Racovița, Sacoșu Turcesc, Secaș, Știuca, Topolovățu Mare – Iosifălău, Ictar-Budinț; Victor Vlad Delamarina, Belinț. 

CINE poate preda deşeuri periculoase din menajer

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

Cetățenii din localităţie menţionate mai sus pot depune prin aport voluntar și gratuit deșeurile periculoase din menajer în containerele special puse la dispoziție în punctele de colectare și între orele menționate în tabelul de mai jos.

RETIM

CE se poate preda în cadrul acestei campanii

DEŞEURILE PERICULOASE din menajer sunt:

  • ambalaje care conţin reziduuri de substanţe periculoase sau sunt contaminate cu substanţe periculoase
  • ambalaje metalice care conţin o matrică poroasă solidă formată din materiale periculoase (ex. azbest), inclusiv containerele goale pentru stocarea sub presiune, absorbanţi, materiale filtrante (inclusiv filtre de ulei nespecificate in altă parte),
  • materiale de lustruire şi îmbrăcăminte de protecţie contaminate cu substanţe periculoase
  • vopsele, cerneluri, adezivi şi răşini cu conţinut de substanţe periculoase
  • baterii şi acumulatori cu plumb, mercur, Ni-Cd, alcaline sau baterii şi acumulatori nesortate conţinând aceste baterii
  • solvenţi, acizi, alcali
  • uleiuri şi grăsimi, altele decât cele comestibile
  • detergenţi cu conţinut de substanţe periculoase

CE NU se poate preda în cadrul acestei campanii

  • NU se preiau alte categorii de deșeuri : reziduale, reciclabile, de construcții, vegetale,voluminoase
  • NU se colectează deșeurile de echipamente electrice, electronice și electrocasnice (televizoare, mașini de spălat, frigidere, radio-uri, echipamente de iluminat, computere, etc.)

UNDE şi CÂND se pot preda deşeurile periculoase din menajer

Detalii despre efectuarea acestor campanii pe www.retim.ro  si www.adidtimis.ro/stiri.

De asemenea, operatorii serviciului de Call Center sunt disponibili la numărul +40 374 885 692, de luni până vineri, între orele 07.00 – 19.00.

Citiţi mai departe

Administrație

Încep lucrările pentru consolidarea malurilor Insulei din Cotu Mic

Publicat

în

FOTO Facebook/Insula din Cotu Mic

Primăria Lugoj și Administrația Bazinală de Apă Banat au semnat protocolul pentru începerea lucrărilor de consolidare a malurilor pentru Insula din Cotu Mic, care în trecut a fost unul dintre cele mai apreciate locuri de agrement din municipiul de pe Timiș. Decolmatarea și consolidarea malurilor e necesară pentru a evita inundarea insulei, atunci când debitul de apă este crescut.

„În perioada următoare, din luna august, Apele Române, cu utilajele din dotare, vor începe lucrările de decolmatare, în primul rând, pentru asigurarea secțiunii de scurgere în zona Insulei din Cotu Mic. Imediat după ce Primăria reușește să achiziționeze piatra necesară, vom începe și consolidarea malurilor. Durata lucrărilor este până la sfârșitul acestui an. În caz că nu se vor finaliza, vom prelungi acest protocol până la finalizarea lucrărilor”, ne-a declarat Cristian Ciocan, directorul Administrației Bazinale de Apă Banat.

Primăria Lugoj va trebui să asigure combustibilul necesare pentru utilajele cu care se vor executa lucrările, plus piatra necesară la consolidarea malurilor.

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

RETIM

Citiţi mai departe

Administrație

Alin Nica redeschide conflictul cu liberalii lugojeni. Cere suspendarea sau chiar excluderea lui Buciu din partid

Publicat

în

Biroul Permanent Judeţean (BPJ) al organizaţiei județene PNL Timiș anunță printr-un comunicat de presă că se va întruni săptămâna viitoare pentru a analiza activitatea lui Claudiu Buciu, primarul municipiului Lugoj. Motivul ar fi propunerile lui Claudiu Buciu de a desființat Casa de Cultură a Municipiului, Școala de Arte „Remus Tașcău”, Galeria de Artă și Serviciul de Administrare a Cinematografului „Bela Lugosi”.

„Din punctul meu de vedere, ce a făcut Claudiu Buciu la Lugoj este un abuz și o nerespectare a valorilor liberale care promovează cultura și dialogul civic. Voi cere în cadrul BPJ, cel puțin suspendarea pe 6 luni” a spus Alin Nica, președintele PNL Timiș. Biroul Permanent Județean anunță că lugojeanul Claudiu Buciu riscă chiar și excluderea din partid. Totodată, va fi analizată activitatea consilierilor locali ai PNL Lugoj și rezultatele organizației municipale a PNL Lugoj.

„Nu cred că e demersul domnului Nica, cred că e demersul domnului Groza, care citește doar titlurile, ca și domnul Dobra și domnul Floroni. Nu fac decât să se uite la titluri, în loc să se uite la conținut, de aia nici nu au fost în stare de nimic, cât au condus partidele sau anumite instituții. Ca să acuzi pe cineva, de crimă la adresa culturii, cum a făcut-o și ministrul, tot fără să citească materialele, tot la impulsuri politice, care ne-au adus de 30 de ani într-o situație aproape iremediabilă ca țară, e foarte ușor. Politic, sincer, pot să facă ce vor! Dacă îndrăznesc să mă suspende, pentru acest motiv, o să contest această decizie în instanță, pentru că nu are niciun temei. Nu am contestat atunci când am fost suspendat din funcția de președinte, pentru că era o funcție de conducere, la care eu nu țineam și chiar dacă decizia a fost nedreaptă, nu a însemnat nimic pentru mine. Însă funcția de membru al PNL înseamnă foarte mult. Sunt un liberal autentic și asta nu poate să-mi ia nimeni. O astfel de decizie nu e motivată”, a declarat Buciu.

Poveștile îi îndrumă pe cei mici | Colecționează-le pentru ei!

Primarul Lugojului mai spune că, dacă ar fi citit proiectele, Nica ar fi aflat că noua Direcție de cultură are un Birou cultural cu 13 posturi, în timp ce Casa de Cultură avea 10 posturi, din care trei angajați au fost deja preluați de Primăria Lugoj. Despre Școala populară de artă, primarul explică faptul că legal aceasta nu putea funcționa decât pe lângă un consiliu județean, iar profesorii care au predat aici nu aveau acest drept legal, pentru că nu aveau studiile și autorizările necesare, iar în felul acesta i-au păcălit pe părinții ai căror copii urmau cursurile acestei școli. În privința Galeriei de Artă, Buciu spune că aceasta va fi dată în administrarea Uniunii Artiștilor Plastici din Lugoj, iar angajații de la Cinematograf se regăsesc în alte structuri ale Primăriei.

RETIM

 

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite