Fidelity by Iulius Mall

EXCLUSIV! Raportul Curţii de Conturi confirmă dezastrul de la Stația de Epurare

După controlul efectuat la sfârșitul anului trecut, de către Curtea de Conturi, primarul Francisc Boldea a declarat, de mai multe ori că, deși a fost “reclamat de către cârcotași”, inspectorii nu au găsit decât lipsa a două furtune la verificarea investiţiei de la Staţia de Epurare.(vezi aici articolul cu starea statiei) 

Lugojeanul.ro a intrat în posesia documentelor care arată că, în realitate, situația stă cu totul altfel. În raportul întocmit în urma verficărilor efectuate,  auditorii Curții de Conturi au sesizat foarte multe neregului legate de modul cum s-a derulat contractul la investiția respectivă, dar și cu privire la lucrările neexecutate.

Publicitate

Lucrările la stația de epurare au început în septembrie 2009 și ar fi trebuit să fie finalizate în 24 de luni. Prin Actul adițional nr. 1/2010 la Acordul Contractual nr. 28067/27.04.2009, înregistrat la Primăria Municipiului Lugoj sub nr. 33751/06.05.2010, se stabileşte durata contractului până la data de 31.12.2010. În vederea executării lucrărilor finanțate de Agenţia Fondului de Mediu și Consiliul Local al Municipiului Lugoj, la data de 27.04.2009 a fost încheiat Acordul Contractual nr. 28067/27.04.2009 între Municipiul Lugoj, în calitate de beneficiar și SC Confort SA & BETONUT ZRT SRL, în calitate de prestator, având ca obiect – executarea lucrării: ”Modernizarea Stației de epurare (Jabăr) – Execuție”. Antreprenorul se angajează să  realizeze lucrările contractate, la valoarea contractului de 16.693.076,91 lei la care se adaugă 3.171.684,61 lei TVA.

Opt acte adiţionale

În perioada de desfășurare a contractului au fost încheiate un număr de nu mai puţin opt acte adiționale, care au prelungit durata de execuţie. Ca atare, abia la data de 25.01.2013, se întocmește Procesul verbal la terminarea lucrărilor, privind lucrarea ”Modernizarea Stației de epurare (Jabăr). Valoarea declarată a investiției la terminarea lucrărilor este de 20.196.825,16 lei.

În Procesul Verbal de la terminarea lucrărilor, Comisia de recepție întocmește Anexa nr. 2 – Lucrări de completări și remedieri privind lucrarea ”Modernizarea Stației de epurare (Jabăr)”, în care sunt consemnate obiectele de lucrări care necesită completări și remedieri, având ca termen de realizare data de 25.04.2013.

Inspectorii Curţii consemnează că nu s-a procedat la remedierea deficiențelor constatate, neprocedându-se la întocmirea unui Procesul verbal de recepție finală.

“În urma recepției obiectivului de investiții de către Comisia de recepție, prin încheierea  Procesului verbal la terminarea lucrărilor nr. 4557/25.01.2013, deși au fost consemnate obiectele de lucrări care necesită completări și remedieri în Anexa nr. 2 – Lucrări de completări și remedieri, lucrările menționate nu au fost remediate, cu toate că a fost stabilit un nou termen de realizare, respectiv data de 25.04.2013”, se arată în raportul Curţii de Conturi.

Primăria nu a recuperat garanţia de la constructor

La insistenţa auditorilor publici externi, datorită consemnării în Procesul Verbal de Predare – Primire nr. 81296/02.12.2013 încheiat cu Meridian 22,  reprezentanţii legali ai entităţii auditate, au pus la dispoziţia echipei de audit Procesul Verbal de stingere a Anexei nr. 2.

Primăria, în calitate de beneficiar al lucrărilor de investiții a procedat la constituirea garanției de bună execuție constituită în baza Acordului Contractual nr. 28067/27.04.2009, este în sumă de 1.006.262,56 lei, anexa nr. 129. Pentru asta s-au deschis două conturi bancare, unul  la Banca Anglo – Romanian Bank Limited, în care a fost colectată suma de 722.007,51 lei şi al doilea la Banca Comercială Română – contul RO26RNCB0249049272820267, în care a fost colectată suma de 284.255,05 lei.

Primăria Lugoj nu a pus la dispoziția auditorilor extrase de cont care să ateste exercitarea controlului asupra sumelor derulate în conturile de garanții de bună execuție, de asemenea, nu se cunosc informații despre mișcările de sume din aceste conturi.

La data preluării Băncii Anglo – Romanian Bank Limited de către Banca Comercială Română nu există o confirmare a soldului preluat de către BCR. Direcția Economică – Biroul Buget solicită prin adresele nr. 81419/17.10.2017 și nr. 81422/17.10.2017, Băncii Comerciale Române comunicarea soldului preluat de la ARBL la momentul preluării în administrarea BCR, precum și comunicarea disponibilului de cont al garanției de bună execuție a lui SC Confort SA în momentul declarării în faliment a acesteia .

Primăria Lugoj nu a întreprins nici o măsură de recuperare a garanției de bună execuție constituită în baza Acordului Contractual nr. 28067/27.04.2009, între Municipiul Lugoj și SC Confort SA & BETONUȚ ZRT SRL Timișoara, rezumându-se doar la transmiterea câtorva adrese prin care solicită remedierea deficiențelor constatate prin Anexa nr. 2 la PV la terminarea lucrărilor, cu toate că, reprezentanții entității susțin în baza Expertizei Tehnice realizate de către SC PREFCON SRL, că și la această dată, antreprenorul lucrării nu și-a îndeplinit toate sarcinile contractuale, existând lipsuri calitative și cantitative.

Primăria Municipiului Lugoj solicită BCR Centrala București: ”aplicarea pct. 4.4.-”Garanția de bună execuție”, respectiv eliberarea/restituirea garanției de bună execuție, anexa nr. 134. Urmare solicitării, BCR Centrala București comunică prin adresa nr. 1521/06.09.2017, înregistrată la UATM Lugoj sub nr. 70430/08.09.2017, faptul că: ”societatea comercială SC Confort SA se află în procedura insolvenței – lichidare patrimonială, sens în care conform Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenței, toate operațiunile pe conturile debitoarei se derulează cu aprobarea prealabilă a lichidatorului judiciar.

Prin adresa nr. 73883/21.09.2017, transmisă de Primăria municipiului Lugoj către societatea de practicieni în insolvență EXPERT SPRL –  Mot Marius Macedon, prin care solicită recuperarea garanției de bună execuție în sumă de 1.006.262,56 lei, motivând ca și cauze neîndeplinirea contractului de lucrări nr. 28067/27.04.2009 privind lucrarea ”Modernizarea Stației de epurare (Jabăr)”, anexa nr. 136.

Urmare solicitării, societatea de practicieni în insolvență EXPERT SPRL –  Mot Marius Macedon transmite răspunsul cu adresa nr. 1149/11.10.2017, înregistrat la UATM Lugoj sub nr. 80284/12.10.2017, prin care înștiințează: ”solicitarea dvs. de a accesa conturile debitoarei falite SC Confort SA constituite cu titlu de garanție de bună execuție este nelegală, întrucât la momentul deschiderii procedurii falimentului nici o plată efectuată din conturile și pe seama falitei nu poate fi realizată în afara prevederilor Lg. 85/2006, care guvernează ca normă specială, falita ……. Pentru toate aceste argumente, apreciem că orice soluționare favorabilă a cererii dvs. de eliberare a unor sume de bani aflate în conturile falitei reprezintă o încălcare a prevederilor Lg. 85/2006 aferente procedurii falimentului debitoarei SC Confort SA”,

Direcția Tehnică – Biroul de Investiții din cadrul UATM Lugoj invită  de mai multe ori executantul SC Confort SA Timișoara să finalizeze lucrările de execuție și de remediere a defecțiunilor, menționând că, în caz contrar vor fi nevoiți să rețină garanția de bună execuție și să formuleze acțiune în instanță, anexa nr. 138 și nr. 139.

Din cele menționate, reiese faptul că, SC Confort SA & BETONUȚ ZRT SRL Timișoara, nu a executat lucrările de completări și remedieri din Anexa nr. 2.

Primăria municipiului Lugoj solicită în repetate rânduri remedierea defecțiunilor semnalate pentru începerea punerii în funcțiune a obiectivului de investiții, fără a face însă demersuri concrete de a recupera garanția de bună execuție.

Auditorii Curţii de Conturi au înștiințat conducerea Primăriei Lugoj cu privire la deficiențele constatate în vederea elucidării cauzelor și împrejurărilor care au condus la producerea deficiențelor, a consecințelor economico-financiare și sociale ale acestora asupra activității entității. Prin adresa nr. 86667/02.11.2017, echipa de audit a înaintat conducerii entității auditate Proiectul Procesului Verbal de Constatare, în vederea analizării și clarificării aspectelor constatate urmare misiunii de audit efectuată. La data de 06.11.2017 a avut loc Concilierea între echipa de audit și conducerea entității auditate.

Recomandările făcute de auditorii Curţii de Conturi

Stabilirea întinderii prejudiciului și luarea măsurilor de recuperare integrală a acestuia aferent tuturor obiectelor la care expertul a constatat deficiențe, urmând ca entitatea auditată să cuantifice valoarea lucrărilor neexecutate și/sau nefinalizate aferente Contractului nr. 28067/27.04.2009 și Contractului de lucrări nr. 41256/26.06.2012, pentru care trebuiesc calculate majorări de întârziere până la momentul recuperării integrale a acestora.

Inventarierea şi stabilirea exactităţii realităţii lucrărilor executate şi funcţionalităţii acestora.

Persoanele cu atribuții găsite responsabile de către Curtea de Conturi sunt:

Boldea Francisc Constantin – Primar al UATM Lugoj;

Gălin Petru Nicolae – Director executiv economic;

Mazilu Gheorghe Dinel – Arhitect Șef;

Negruțiu Cotizo – Olimpiu – Director executiv al Direcţiei Tehnice;

Nichita Cosmin Sebastian –Director economic (în perioada 2008 – 02.03.2015)

Lazăr Constantin – inspector superior în cadrul Direcției Tehnice;

Ivașcu Nicolae – inspector superior în cadrul Direcției Tehnice;

Borchescu Sorin – inspector superior în cadrul Direcției Tehnice;

Pozsar Iosif – diriginte de șantier

 

 

 

 

 

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul SUBSCRIBE, confirmi că ai citit și ești de acord cu politica noastră GDPR și Termen și condiții
Publicitate