Educație
Elevii și profesorii de la „Brediceanu” pot avea stagii de pregătire în Europa, în următorii cinci ani
Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu” a primit acreditarea Erasmus+ în cadrul apelului de Proiecte de Acreditare – Educație școlară, în urma unei candidaturi depuse în luna octombrie 2021. După cinci ani consecutivi de Școală eTwinning, liceul lugojean intră în marea familie a școlilor care își pot perfecționa profesorii și elevii accesând fonduri europene.
„Instituțiile acreditate astfel de către ANPCDEFP (Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale) dobândesc acces simplificat la oportunități de finanțare ale Uniunii Europene în cadrul Acțiunii cheie 1 – Proiecte de mobilitate Erasmus+. Beneficiarii direcți ai acestei acreditări vor fi profesorii și elevii instituției de învățământ lugojene, care, pe parcursul următorilor 5 ani, vor urma stagii de pregătire sau job shadow desfășurate în state europene, pentru a fi la curent cu ultimele tendințe în educația secolului XXI sau pentru a-și dezvolta competențele de comunicare în limbi de circulație internațională.”, au transmis reprezentanții liceului.
Lista cu rezultatul selecției procesului de Acreditare Erasmus+ runda 2021 poate fi vizualizată pe pagina https://www.erasmusplus.ro/rezultate-selectie-2
Educație
Elevii de la liceele din oraș își unesc forțele pentru o cauză caritabilă la Târgul de Crăciun din Lugoj
Lugojenii sunt invitați în această perioadă să participe la un eveniment cu un scop nobil, organizat de tinerii liceeni din oraș, în cadrul târgului de Crăciun din Lugoj. Organizatorul acestui eveniment, JCI (Junior Chamber International) l-a avut ca reprezentant local pe Jucu Vlad Alexandru, care a subliniat următoarele detalii referitoare la proiect: “Sub denumirea de „Junior Dah”, elevi din Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu”, Colegiul Național „Iulia Hasdeu”, Liceele Tehnologice „Valeriu Braniște” și „Aurel Vlaicu” și-au unit forțele pentru a susține o cauză caritabilă și pentru a învăța despre antreprenoriat și comunicare.”
Acești tineri talentați au creat cu propriile lor mâini o gamă variată de decorațiuni de Crăciun, care sunt acum disponibile spre vânzare în cadrul târgului din orașul Lugoj. De la globuri personalizate, la ghirlande și luminițe, fiecare obiect reflectă munca și pasiunea acestor elevi, care au pus multă energie și creativitate în realizarea fiecărei piese. Tânărul organizator a mai adăugat și detaliile despre scopul principal al acestei acțiuni: „Invităm lugojenii să ni se alăture la această acțiune, în special pentru scopul caritabil pentru care muncim – să-i putem ajuta pe cei mici care sunt îngrijiți în cadrul Centrului de zi pentru copiii aflați în situație de risc din Lugoj, de pe strada A.D. Xenopol nr. 5 din Lugoj, oferindu-le acestora un viitor mai bun și condiții de trai îmbunătățite”.
Lugojenii vor putea admira și achiziționa articolele oferite spre vânzare de tinerii comercianți în cadrul târgului din oraș, în zilele de 5 și 6 decembrie, respectiv între 13 și 15 decembrie, începând cu ora 16:00, în partea dreaptă a aleii principale din fața Catedralei Greco-Catolice din Piața J.C. Drăgan. Totodată, sunt invitați toți locuitorii Lugojului să treacă pe la standurile lor pentru a descoperi decorațiuni originale, dar și pentru a contribui la o cauză care poate face o diferență reală în viața copiilor din Centrul de zi.
Educație
Primăria Lugoj premiază elevii cu rezultate excepționale. Aproape 140 de mii de lei vor fi împărțiti premianților
Elevii din municipiul Lugoj, de la nivel gimnazial și liceal, au demonstrat și în anul școlar 2023-2024 un nivel bun prin rezultatele obținute la olimpiadele școlare. Aceste performanțe s-au manifestat în toate domeniile de la cel socio-uman, informatic, matematic sau sportiv, dar și în cadrul artelor. Elevii s-au remarcat atât individual, la disciplinele studiate în clasă, cât și în echipe, în cadrul competițiilor sportive sau artistice.
„Pentru a recunoaște eforturile lor și pentru a susține promovarea imaginii municipiului Lugoj prin aceste realizări excepționale, Consiliul Local a decis premierea acestor elevi. Sumele acordate variază în funcție de rezultatul obținut, conform unui regulament aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 126 din 31 mai 2023. Conform art. 5 alin. (1) și alin. (2) din regulamentul respectiv, numărul premiilor și sumele alocate sunt aprobate prin hotărâre a Consiliului Local. Proiectul de hotărâre nr. 199 din 15 noiembrie 2024 include toate detaliile referitoare la premiile ce urmează a fi acordate pentru rezultatele din anul școlar 2023-2024, în baza prevederilor din art. 136 din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în hotărârea Consiliului Local Municipal Lugoj.
Astfel consilierii locali au aprobat categoriile de premiere și sumele acordate.
Premiile sunt structurate astfel:
Rezultate Obținute | Numărul Premiilor | Premiu Net/Elev (lei) | Suma Totală Brută (lei) | Impozit (lei) | Suma Totală Netă (lei) |
---|---|---|---|---|---|
Locul I olimpiada județeană | 25 | 2.000 | 55.000 | 5.000 | 50.000 |
Locul II olimpiada județeană | 25 | 1.000 | 27.500 | 2.500 | 25.000 |
Locul III olimpiada județeană | 32 | 500 | 16.000 | – | 16.000 |
Locul I olimpiada județeană – echipe | 45 | 600 | 27.000 | – | 27.000 |
Locul II olimpiada județeană – echipe | 20 | 400 | 8.000 | – | 8.000 |
Locul III olimpiada națională | 3 | 3.000 | 9.900 | 900 | 9.000 |
Locul III olimpiada națională – echipe | 9 | 500 | 4.500 | – | 4.500 |
Total | 159 | 147.900 | 8.400 | 139.500 |
Educație
Acuzații grave împotriva unui profesor din Lugoj. I-ar fi cerut unei fete să meargă cu ea la toaletă VIDEO
La data de 21 noiembrie a.c., polițiștii municipiului Lugoj s-au sesizat, din oficiu, cu privire la un incident petrecut la o Scoala generală nr.4, din municipiul Lugoj, la data de 20 noiembrie 2024.
Conform informațiilor, o elevă, în vârstă de 16 ani, ar fi solicitat permisiunea de a merge la toaletă, imediat după terminarea pauzei dintre ore, însă între aceasta și profesorul, aflat la clasă, ar fi existat un schimb de replici pe care minora l-ar considera neadecvat.
Polițiștii efectuează verificări în vederea stabilirii situației de fapt.
Informația a fost făcută publică de Televiziunea Europa Nova Timișoara. Jurnaliștii postului timișorean au stat de vorbă cu mama fetei, care a lansat acuzații împotriva profesorului.
“M-a sunat copilul de la școală să îmi spună, plângând, că domnul profesor ar fi vrut să meargă cu ea la toaletă, să vadă cum își face nevoile pe picioare. Are o fantezie sexuală omul. Am înțeles că ar fi fost dat afară și de la Hasdeu, sunt niște zvonuri, nu am dovezi, dar așa s-a spus că a fost dat afară de la Hasdeu pentru avansuri la o fetiță de 11 ani, căreia i-ar fi pus mâna pe sâni. Nu se poate așa ceva. Nu accept”, a declarat mama elevei, pentru Tele Europa Nova.
Reprezentanții Inspectoratului Școlar Timiș au deschis o anchetă internă în acest caz. Profesorul în cauză este cercetat disciplinar acum, fiind suspendat până la finalizarea anchetei.
Iată mai jos știrea:
Educație
Cine sunt cei doi elevi din Lugoj, care au fost selectați și au participat la o tabără internațională NASA
Andrei Muntean și Ștefan Manea, elevi în clasa a XI-a, respectiv a XII-a la Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu” din Lugoj, sunt un exemplu strălucitor al tinerelor talente din România, iar povestea lor ne arată cum pasiunile de azi pot deschide uși spre un viitor remarcabil.
La doar 17, respectiv 18 ani, cei doi au avut ocazia să participe la tabăra internațională „Honeywell Leadership Challenge Academy”, organizată de NASA, o experiență care le-a marcat profund dezvoltarea profesională și personală.
Andrei Muntean – O pasiune pentru știință și tehnologie
„Sunt pasionat, în primul rând, de partea STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics – traducere ro. Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), parte care este tot mai căutată în perioada aceasta de către universități, mai ales de cele din străinătate. Îmi plac foarte mult fizica, matematica, robotica, materii care s-au regăsit și în această tabără și de care am avut nevoie pentru a rezolva anumite task-uri”, povestește Andrei cu entuziasm despre domeniile care îl fascinează.
Călătoria sa spre acest program a început cu o oportunitate neașteptată: tatăl său lucrează la Honeywell, compania care finanțează tabăra, iar Andrei a aflat despre acest proiect exclusivist prin discuțiile cu colegii de liceu care participaseră la evenimente similare. „În liceu am mai discutat și cu alți elevi care au trecut prin această experiență și m-am gândit că ar fi o oportunitate foarte bună să aplic. Mi s-a părut foarte interesant să pot participa într-un asemenea program”, adaugă Andrei.
După un proces de selecție riguros, care a inclus confirmări din partea profesorilor și o scrisoare de intenție, Andrei a fost acceptat și a călătorit în octombrie 2024 la Huntsville, Alabama, pentru a petrece o săptămână alături de tineri din întreaga lume, învățând despre știință, tehnologie și leadership. „Tabăra este foarte bine organizată, este ca un muzeu imens. În zona exterioară sunt rachete și multe elemente care au fost folosite în timpul misiunilor. Sunt chiar rachetele adevărate, săli, amfiteatre unde am urmărit prezentări și am făcut cunoștință cu astronauți. M-au impresionat mediul și copiii care au fost acolo, schimbul de idei pe care l-am avut, toate lucrurile au fost la un alt nivel”, povestește Andrei despre prima impresie.
Experiența nu s-a limitat la vizite și discuții. Tabăra a fost concepută pentru a dezvolta abilități de leadership, iar tinerii participanți au fost implicați în activități intense. „Este o tabără care se bazează pe leadership, se numește Honeywell Leadership Challenge Academy. În primele zile am avut câteva cursuri cu oameni de la NASA și de la Honeywell care ne-au explicat ce trebuie să punctăm în viitor și cum să fim atenți la detalii. După aceste sesiuni teoretice, am avut task-uri specifice, de exemplu, să prezentăm un anumit lucru folosind tehnica LIKES (flux logic, interes, cunoștințe, entuziasm și simplitate), care sunt esențiale pentru a atrage publicul și a transmite mesaje clare.”
Provocările au fost mai mult decât teoretice. Participanții au fost implicați în misiuni simulative, asemănătoare celor desfășurate de astronauți, care au solicitat atât abilități de comunicare și coordonare, cât și un mare efort fizic. „Am avut misiuni exact ca cele ale astronauților. Eu am fost căpitan de navă, dar toți subalternii mei au reprezentat o verigă importantă în deslușirea tuturor ”misterelor” și ducerea misiunii până la capăt”, povestește Andrei despre rolul său în echipă.
Una dintre cele mai mari provocări a fost adaptarea la limbajul tehnic și la termeni specifici, pe care Andrei nu îi stăpânea complet. „În momentul de față mă pregătesc pentru examenul Cambridge și am un anumit nivel în Limba Engleză, dar când am fost implicat în activități din cadrul taberei, am avut nevoie să utilizez termeni tehnici, fiind necesar să mă obișnuiesc cu acest limbaj”, spune el.
Printre lecțiile valoroase pe care le-a învățat în tabără, Andrei subliniază importanța comunicării și colaborării în echipă. „Am avut colegi din China, Africa de Sud, Franța și am înțeles cât de importantă este comunicarea. Am aflat foarte multe lucruri noi de la ei. Programul zilnic era de la ora 7:00 dimineața până la 22:00 seara, timp în care aveam mitinguri, teorie, istorie despre tot ceea ce a făcut NASA și, bineînțeles, foarte multe misiuni”, adaugă el.
Tabăra i-a oferit și o privire asupra viitorului cercetării aerospațiale. „Am aflat despre planurile viitoare ale NASA, cum ar fi reîntoarcerea pe lună. De asemenea, inginerii de la NASA sunt concentrați și pe explorarea planetei noastre. Este impresionant să afli cum contribuie fiecare inginer din domeniul STEM la evoluția tehnologică”, explică Andrei.
După această experiență, Andrei este mai decis ca niciodată să urmeze o carieră în inginerie, deși recunoaște că este încă indecis între inginerie și arhitectură. „La Bacalaureat am ales deja ca materie de examen fizica, fiindcă este materia mea preferată, înțeleg foarte bine partea experimentală și îmi este ușor să înțeleg formulele și să rezolv probleme complexe. Momentan sunt puțin indecis între a alege ingineria sau arhitectura, dar, după această experiență, mă simt mai atras de inginerie.”
În cadrul unei misiuni de echipă, Andrei a avut ocazia să aplice cunoștințele dobândite în tabără într-un proiect practic. „În cadrul taberei am avut o misiune de a construi un scut de căldură. Echipa mea a reușit să creeze un scut care a rezistat cel mai mult, iar noi am venit cu idei inovative – mai multe straturi, o distanță mai mare față de punctul protejat și înclinațiune a colțurilor. A fost un moment de mare satisfacție, iar munca în echipă a fost esențială pentru succesul nostru.”
Andrei le oferă și tinerelor talente care doresc să participe la asemenea tabere un sfat important: „Pentru a putea participa la astfel de tabere sunt necesare multe calități, dar ceea ce pe mine m-a ajutat a fost curiozitatea, dorința de a învăța și de a descoperi. Este important să-ți depășești frica de a comunica și de a împărtăși idei. Primele două zile sunt critice pentru a putea fi luat în considerare în echipă și pentru a-ți face auzite ideile.”
Ștefan Manea – Despre oportunitatea de a învăța de la experți NASA
Un alt tânăr care a avut ocazia să participe la tabăra internațională „Honeywell Leadership Challenge Academy”, organizată de NASA este Ștefan Alexandru Manea, un tânăr de 18 ani din Lugoj, elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu”.
Pasiunea sa pentru știință, matematică, tehnologie și astronomie îl definește, iar participarea la tabăra celor de la NASA a fost pentru el o oportunitate rară, dar și o lecție despre muncă în echipă, perseverență și inovație.
„Mă numesc Manea Ștefan Alexandru, sunt elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic C Brediceanu, profil matematică-informatică cu specializare informatică, în orașul Lugoj. Sunt pasionat de știință, matematică, tehnologie și astronomie. Îmi place să citesc despre descoperiri recente. În timpul liber, ador să mă plimb sau să ies în natură pentru a observa stelele”, povestește Manea despre pasiunile sale care l-au ghidat către acest program.
La fel ca și în cazul lui Andrei, călătoria sa spre tabăra NASA a început tot cu o recomandare importantă din partea tatălui. „Am aflat despre tabăra NASA prin intermediul tatălui meu. Evenimentul a avut loc în perioada 25 octombrie – 2 noiembrie la US Space and Rocket Center din Huntsville, Alabama. M-am hotărât să aplic pentru că am fost fascinat de oportunitatea de a învăța direct de la experți NASA și de a lucra într-un mediu internațional, unde inovația și colaborarea sunt pe primul loc”, explică el.
Pentru a fi acceptat în tabără, Manea a trecut printr-un proces riguros care a inclus completarea unui formular detaliat și realizarea unor eseuri în limba engleză despre interesele sale și motivația de a participa. De asemenea, a trebuit să obțină o viză pentru a călători în Statele Unite. „Procesul a implicat mai mulți pași: completarea unui formular detaliat, crearea de trei eseuri în limba engleză despre interesele mele și motivul pentru care doresc să particip la această tabără și situația cu notele școlare”, spune Manea despre etapa de înscriere.
Odată ajuns în Huntsville, tânărul a descoperit un mediu fascinant de învățare, unde teoria s-a îmbinat perfect cu activitățile practice. „Cel mai interesant lucru din cadrul taberei a fost construirea de rachete și provocarea în care am construit scuturi împotriva căldurii. Echipa mea, numită «Confidence», a construit de la zero propriile rachete și am asamblat un altimetru, sudând componentele și programând această bucată de tehnologie”, povestește el despre una dintre cele mai palpitante activități din tabără.
Un alt moment memorabil a fost provocarea legată de construirea unui scut de protecție împotriva căldurii, similar cu cele folosite în primele misiuni ale navetelor spațiale. „Am mers într-o clădire uriașă unde o doamnă ne-a povestit despre scuturile de foc din primul «space shuttle». După ce s-a terminat prezentarea, doamna ne-a dat o provocare în care a trebuit să construim un scut de foc din materiale precum folie de aluminiu, sârma de aluminiu, plasa de aluminiu, plasa de cupru și un fir de cupru”, povestește Manea. Deși echipa sa nu a avut succes în prima rundă, perseverent, Manea și colegii săi au reușit să construiască un scut care a rezistat 4,56 minute, câștigând astfel provocarea. „Prima rundă a fost un complet eșec, dar nu ne-am dat bătuți și în a doua rundă am reușit să rezistăm cel mai mult datorită ideii mele de proiectare. Scutul a rezistat 4,56 de minute din cele 5 și noi am fost declarați câștigători”, își amintește el cu mândrie.
Pe lângă activitățile practice, tabăra a fost plină de momente de învățare teoretică și interactivă. Manea a avut ocazia să joace rolul unui inginer spațial pe Stația Spațială Internațională (ISS), să colaboreze cu alți tineri din întreaga lume și chiar să piloteze un avion F-15 într-un simulator de zbor. „Am avut activități precum proiectarea unei misiuni spațiale, în care am jucat rolul unui inginer spațial pe ISS, unde am făcut experimente împreună cu ceilalți ingineri din stație. O altă activitate a fost conducerea unui avion de luptă F-15 într-un simulator dotat cu tot felul de butoane”, explică el despre complexitatea activităților din tabără.
Una dintre cele mai mari provocări pentru Manea a fost depășirea timidității sale și adaptarea într-un mediu social internațional. „Cea mai mare provocare din cadrul taberei a fost ieșirea din starea mea introvertită și încadrarea mea într-un loc social. Deși a fost greu la început, pe parcursul taberei am reușit să ies din carapace și pot să zic că am avansat foarte mult pe acest plan”, spune el despre experiența personală de auto-depășire.
În urma acestei experiențe, Manea are o direcție clară pentru viitor. „Această experiență a avut un impact major asupra deciziilor mele legate de viitor. Fiind anul în care mă pregătesc pentru Bacalaureat, tabăra NASA m-a ajutat să îmi confirm dorința de a studia automatizările și calculatoarele și mi-a oferit o perspectivă clară asupra carierei pe care doresc să o urmez”, mărturisește tânărul.
De asemenea, Manea a avut ocazia să învețe despre misiuni spațiale majore, precum Artemis, care vizează revenirea pe Lună și explorarea altor planete. „Ni s-au prezentat proiecte precum misiunea Artemis, care vizează revenirea pe Lună, precum și planuri de colonizare a altor planete. Am învățat și despre colaborările NASA cu alte agenții internaționale, ceea ce mi-a deschis ochii asupra complexității acestor misiuni”, spune el despre lecțiile învățate.
Lecția principală a taberei pentru Manea a fost importanța perseverenței și a muncii în echipă. „Lecția principală a fost importanța perseverenței și a colaborării. Indiferent de obstacole, echipele NASA găsesc mereu soluții prin muncă și inovație. Această mentalitate vreau să o aplic și în viața mea de zi cu zi”, subliniază el.
În final, Manea își încheie povestea cu un mesaj pentru ceilalți tineri: „Le recomand să fie curajoși, să își urmeze pasiunile și să se implice în cât mai multe proiecte extracurriculare. Pregătirea și dorința de a învăța continuu sunt esențiale. Nu ezitați să aplicați, chiar dacă pare dificil – experiența este unică și vă poate schimba viața!”
-
Administrație6 zile în urmă
Noul primar al Lugojului are trei apartamente și o casă. Ce alte avuții a notat în declarația de avere
-
Administrație6 zile în urmă
Dobra l-a pus pe Buciu să rezolve procesul din proiectul noului spital. „Este o problemă delicată”
-
Lugoj5 zile în urmă
Când se deschide patinoarul la Lugoj, funcțional pe toată perioada iernii
-
Lugoj5 zile în urmă
Caz complicat pentru polițiștii din Lugoj: Mașină sub sechestru pe străzi, iarbă printre scaune, tânăr fugit de la centru