Connect with us

Educație

Elevii lugojenii aflați în Franța, prinși in vâltoarea protestelor, adăpostiți de jandarmi intr-o biserică

Publicat

în

Grupul de elevi ai Liceului “Coriolan Brediceanu” din Lugoj, aflați alături de trei profesoare la Orleans, Franța, într-un schimb de experiență, au trecu marți prin momente delicate în timp ce se aflau în oraș. Deoarece în Franța au loc celebrele proteste ale vestelor galbene, și la Orleans mai multe grupuri de protestatari au împânzit centrul orașului.

RETIM

În municipiul francez, care de altfel este înfrățit cu Lugojul, se află și elevii de la Brediceanu, alături de însoțitorii lor. Potrivit părinților unui elev aflat în deplasare, care a discutat cu familia sa la telefon, la un moment dat în timpul zilei de marți, violențele care păreau pașnice au degenerat, protestatarii începând să arunce cu petarde și să dea cu fumigene spre forțele de ordine.

Potrivit publicației Liberation, un elev francez de 16 ani a ajuns la spital cu o plagă împușcată în cap în urma violențelor din oașul francez. Jandarmeria a evacuat o parte din centrul orașului, elevii lugojeni ajungând să fie adăpostiți de către jandarmi, spun sursele noastre, într-o biserică din zonă pentru câteva minute. Am cerut un punct de vedere de la directorul Liceului “Brediceanu” din Lugoj.

“Nu știu de niciun incident de ieri. Eu știu că astăzi totul s-a desfășurat conform planului. Acum nu pot să mă interesez pentru că intru la doctor”, a declarat pentru Lugojeanul.ro Aurelian Sima, director la Liceul “Coriolan Brediceanu”.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Am cerut o opinie și de la conducătorul grupului liceenilor lugojeni. Profesorul însoțitor neagă faptul că elevii au fost implicați în vreo situație periculoasă, însă afirmă că programul vizitei are de suferit de pe urma protestelor.

“La noi programul s-a desfășurat după cum a fost plănuit. Într-adevăr au avut loc proteste, aici unde am fost noi au protestat niște elevi pentru regulile de la bacalaureat. Am trecut pe lângă grupul de protestatari, dar nu am avut nicio implicare. În loc să mâncăm la cantina liceului, am mers să mâncăm în oraș pentru a evita zona în care se protesta. Acum poate elevii au făcut fotografii, pentru că era ceva inedit pentru ei, dar nu s-a întâmplat nimic”, a povestit pentru Lugojeanul.ro Maria Păcurar, profesoară de franceză și însoțitoarea elevilor lugojeni la Orleans.

Mâine, elevii lugojeni pleacă spre Paris, acolo unde vor vizita orașul pe fugă. Singurul eveniment despre care profesorii însoțitori ne-au amintit este o excursie cu vaporașul pe râul Sena, vizita inițial plănuită în capitala Franței fiind mai extinsă.

“Mâine se anunță o zi liniștită la Paris, acolo sâmbătă se anunță proteste de amploare. Noi vom pleca la nouă dimineața, pe lumină, și vom participa la o excursie cu vaporul pe râu”, a mai precizat profesoara Maria Păcurar.

Grupul de elevi lugojeni va sta în Franța până luni, 10 decembrie.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Educație

Primăria Lugoj premiază elevii cu rezultate excepționale. Aproape 140 de mii de lei vor fi împărțiti premianților

Publicat

în

Elevii din municipiul Lugoj, de la nivel gimnazial și liceal, au demonstrat și în anul școlar 2023-2024 un nivel bun prin rezultatele obținute la olimpiadele școlare. Aceste performanțe s-au manifestat în toate domeniile de la cel socio-uman, informatic, matematic sau sportiv, dar și în cadrul artelor. Elevii s-au remarcat atât individual, la disciplinele studiate în clasă, cât și în echipe, în cadrul competițiilor sportive sau artistice.

RETIM

„Pentru a recunoaște eforturile lor și pentru a susține promovarea imaginii municipiului Lugoj prin aceste realizări excepționale, Consiliul Local a decis premierea acestor elevi. Sumele acordate variază în funcție de rezultatul obținut, conform unui regulament aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 126 din 31 mai 2023. Conform art. 5 alin. (1) și alin. (2) din regulamentul respectiv, numărul premiilor și sumele alocate sunt aprobate prin hotărâre a Consiliului Local. Proiectul de hotărâre nr. 199 din 15 noiembrie 2024 include toate detaliile referitoare la premiile ce urmează a fi acordate pentru rezultatele din anul școlar 2023-2024, în baza prevederilor din art. 136 din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în hotărârea Consiliului Local Municipal Lugoj.

Astfel consilierii locali au aprobat  categoriile de premiere și sumele acordate.

Premiile sunt structurate astfel:

Rezultate Obținute Numărul Premiilor Premiu Net/Elev (lei) Suma Totală Brută (lei) Impozit (lei) Suma Totală Netă (lei)
Locul I olimpiada județeană 25 2.000 55.000 5.000 50.000
Locul II olimpiada județeană 25 1.000 27.500 2.500 25.000
Locul III olimpiada județeană 32 500 16.000 16.000
Locul I olimpiada județeană – echipe 45 600 27.000 27.000
Locul II olimpiada județeană – echipe 20 400 8.000 8.000
Locul III olimpiada națională 3 3.000 9.900 900 9.000
Locul III olimpiada națională – echipe 9 500 4.500 4.500
Total 159 147.900 8.400 139.500

 

 

Citiţi mai departe

Educație

Acuzații grave împotriva unui profesor din Lugoj. I-ar fi cerut unei fete să meargă cu ea la toaletă VIDEO

Publicat

în

La data de 21 noiembrie a.c., polițiștii municipiului Lugoj s-au sesizat, din oficiu, cu privire la un incident petrecut la o Scoala generală nr.4, din municipiul Lugoj, la data de 20 noiembrie 2024.

Conform informațiilor, o elevă, în vârstă de 16 ani, ar fi solicitat permisiunea de a merge la toaletă, imediat după terminarea pauzei dintre ore, însă între aceasta și profesorul, aflat la clasă, ar fi existat un schimb de replici pe care minora l-ar considera neadecvat.

Polițiștii efectuează verificări în vederea stabilirii situației de fapt.

Informația a fost făcută publică de Televiziunea Europa Nova Timișoara. Jurnaliștii postului timișorean au stat de vorbă cu mama fetei, care a lansat acuzații împotriva profesorului.

“M-a sunat copilul de la școală să îmi spună, plângând, că domnul profesor ar fi vrut să meargă cu ea la toaletă, să vadă cum își face nevoile pe picioare. Are o fantezie sexuală omul. Am înțeles că ar fi fost dat afară și de la Hasdeu, sunt niște zvonuri, nu am dovezi, dar așa s-a spus că a fost dat afară de la Hasdeu pentru avansuri la o fetiță de 11 ani, căreia i-ar fi pus mâna pe sâni. Nu se poate așa ceva. Nu accept”, a declarat mama elevei, pentru Tele Europa Nova.

Reprezentanții Inspectoratului Școlar Timiș au deschis o anchetă internă în acest caz. Profesorul în cauză este cercetat disciplinar acum, fiind suspendat până la finalizarea anchetei.

Iată mai jos știrea:

RETIM

Citiţi mai departe

Educație

Cine sunt cei doi elevi din Lugoj, care au fost selectați și au participat la o tabără internațională NASA

Publicat

în

Ștefan Manea și Andrei Muntean, primii din stânga, de pe rândul din spate

Andrei Muntean și Ștefan Manea, elevi în clasa a XI-a, respectiv a XII-a la Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu” din Lugoj, sunt un exemplu strălucitor al tinerelor talente din România, iar povestea lor ne arată cum pasiunile de azi pot deschide uși spre un viitor remarcabil.

La doar 17, respectiv 18 ani, cei doi au avut ocazia să participe la tabăra internațională „Honeywell Leadership Challenge Academy”, organizată de NASA, o experiență care le-a marcat profund dezvoltarea profesională și personală.

Andrei Muntean – O pasiune pentru știință și tehnologie

„Sunt pasionat, în primul rând, de partea STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics – traducere ro. Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), parte care este tot mai căutată în perioada aceasta de către universități, mai ales de cele din străinătate. Îmi plac foarte mult fizica, matematica, robotica, materii care s-au regăsit și în această tabără și de care am avut nevoie pentru a rezolva anumite task-uri”, povestește Andrei cu entuziasm despre domeniile care îl fascinează.

Călătoria sa spre acest program a început cu o oportunitate neașteptată: tatăl său lucrează la Honeywell, compania care finanțează tabăra, iar Andrei a aflat despre acest proiect exclusivist prin discuțiile cu colegii de liceu care participaseră la evenimente similare. „În liceu am mai discutat și cu alți elevi care au trecut prin această experiență și m-am gândit că ar fi o oportunitate foarte bună să aplic. Mi s-a părut foarte interesant să pot participa într-un asemenea program”, adaugă Andrei.

După un proces de selecție riguros, care a inclus confirmări din partea profesorilor și o scrisoare de intenție, Andrei a fost acceptat și a călătorit în octombrie 2024 la Huntsville, Alabama, pentru a petrece o săptămână alături de tineri din întreaga lume, învățând despre știință, tehnologie și leadership. „Tabăra este foarte bine organizată, este ca un muzeu imens. În zona exterioară sunt rachete și multe elemente care au fost folosite în timpul misiunilor. Sunt chiar rachetele adevărate, săli, amfiteatre unde am urmărit prezentări și am făcut cunoștință cu astronauți. M-au impresionat mediul și copiii care au fost acolo, schimbul de idei pe care l-am avut, toate lucrurile au fost la un alt nivel”, povestește Andrei despre prima impresie.

Experiența nu s-a limitat la vizite și discuții. Tabăra a fost concepută pentru a dezvolta abilități de leadership, iar tinerii participanți au fost implicați în activități intense. „Este o tabără care se bazează pe leadership, se numește Honeywell Leadership Challenge Academy. În primele zile am avut câteva cursuri cu oameni de la NASA și de la Honeywell care ne-au explicat ce trebuie să punctăm în viitor și cum să fim atenți la detalii. După aceste sesiuni teoretice, am avut task-uri specifice, de exemplu, să prezentăm un anumit lucru folosind tehnica LIKES (flux logic, interes, cunoștințe, entuziasm și simplitate), care sunt esențiale pentru a atrage publicul și a transmite mesaje clare.”

Provocările au fost mai mult decât teoretice. Participanții au fost implicați în misiuni simulative, asemănătoare celor desfășurate de astronauți, care au solicitat atât abilități de comunicare și coordonare, cât și un mare efort fizic. „Am avut misiuni exact ca cele ale astronauților. Eu am fost căpitan de navă, dar toți subalternii mei au reprezentat o verigă importantă în deslușirea tuturor ”misterelor” și ducerea misiunii până la capăt”, povestește Andrei despre rolul său în echipă.

Una dintre cele mai mari provocări a fost adaptarea la limbajul tehnic și la termeni specifici, pe care Andrei nu îi stăpânea complet. „În momentul de față mă pregătesc pentru examenul Cambridge și am un anumit nivel în Limba Engleză, dar când am fost implicat în activități din cadrul taberei, am avut nevoie să utilizez termeni tehnici, fiind necesar să mă obișnuiesc cu acest limbaj”, spune el.

Printre lecțiile valoroase pe care le-a învățat în tabără, Andrei subliniază importanța comunicării și colaborării în echipă. „Am avut colegi din China, Africa de Sud, Franța și am înțeles cât de importantă este comunicarea. Am aflat foarte multe lucruri noi de la ei. Programul zilnic era de la ora 7:00 dimineața până la 22:00 seara, timp în care aveam mitinguri, teorie, istorie despre tot ceea ce a făcut NASA și, bineînțeles, foarte multe misiuni”, adaugă el.

Tabăra i-a oferit și o privire asupra viitorului cercetării aerospațiale. „Am aflat despre planurile viitoare ale NASA, cum ar fi reîntoarcerea pe lună. De asemenea, inginerii de la NASA sunt concentrați și pe explorarea planetei noastre. Este impresionant să afli cum contribuie fiecare inginer din domeniul STEM la evoluția tehnologică”, explică Andrei.

După această experiență, Andrei este mai decis ca niciodată să urmeze o carieră în inginerie, deși recunoaște că este încă indecis între inginerie și arhitectură. „La Bacalaureat am ales deja ca materie de examen fizica, fiindcă este materia mea preferată, înțeleg foarte bine partea experimentală și îmi este ușor să înțeleg formulele și să rezolv probleme complexe. Momentan sunt puțin indecis între a alege ingineria sau arhitectura, dar, după această experiență, mă simt mai atras de inginerie.”

În cadrul unei misiuni de echipă, Andrei a avut ocazia să aplice cunoștințele dobândite în tabără într-un proiect practic. „În cadrul taberei am avut o misiune de a construi un scut de căldură. Echipa mea a reușit să creeze un scut care a rezistat cel mai mult, iar noi am venit cu idei inovative – mai multe straturi, o distanță mai mare față de punctul protejat și înclinațiune a colțurilor. A fost un moment de mare satisfacție, iar munca în echipă a fost esențială pentru succesul nostru.”

Andrei le oferă și tinerelor talente care doresc să participe la asemenea tabere un sfat important: „Pentru a putea participa la astfel de tabere sunt necesare multe calități, dar ceea ce pe mine m-a ajutat a fost curiozitatea, dorința de a învăța și de a descoperi. Este important să-ți depășești frica de a comunica și de a împărtăși idei. Primele două zile sunt critice pentru a putea fi luat în considerare în echipă și pentru a-ți face auzite ideile.”

Ștefan Manea – Despre oportunitatea de a învăța de la experți NASA

Un alt tânăr care a avut ocazia să participe la tabăra internațională „Honeywell Leadership Challenge Academy”, organizată de NASA este Ștefan Alexandru Manea, un tânăr de 18 ani din Lugoj, elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Coriolan Brediceanu”.

Pasiunea sa pentru știință, matematică, tehnologie și astronomie îl definește, iar participarea la tabăra celor de la NASA a fost pentru el o oportunitate rară, dar și o lecție despre muncă în echipă, perseverență și inovație.

„Mă numesc Manea Ștefan Alexandru, sunt elev în clasa a XII-a la Liceul Teoretic C Brediceanu, profil matematică-informatică cu specializare informatică, în orașul Lugoj. Sunt pasionat de știință, matematică, tehnologie și astronomie. Îmi place să citesc despre descoperiri recente. În timpul liber, ador să mă plimb sau să ies în natură pentru a observa stelele”, povestește Manea despre pasiunile sale care l-au ghidat către acest program.

La fel ca și în cazul lui Andrei, călătoria sa spre tabăra NASA a început tot cu o recomandare importantă din partea tatălui. „Am aflat despre tabăra NASA prin intermediul tatălui meu. Evenimentul a avut loc în perioada 25 octombrie – 2 noiembrie la US Space and Rocket Center din Huntsville, Alabama. M-am hotărât să aplic pentru că am fost fascinat de oportunitatea de a învăța direct de la experți NASA și de a lucra într-un mediu internațional, unde inovația și colaborarea sunt pe primul loc”, explică el.

Pentru a fi acceptat în tabără, Manea a trecut printr-un proces riguros care a inclus completarea unui formular detaliat și realizarea unor eseuri în limba engleză despre interesele sale și motivația de a participa. De asemenea, a trebuit să obțină o viză pentru a călători în Statele Unite. „Procesul a implicat mai mulți pași: completarea unui formular detaliat, crearea de trei eseuri în limba engleză despre interesele mele și motivul pentru care doresc să particip la această tabără și situația cu notele școlare”, spune Manea despre etapa de înscriere.

Odată ajuns în Huntsville, tânărul a descoperit un mediu fascinant de învățare, unde teoria s-a îmbinat perfect cu activitățile practice. „Cel mai interesant lucru din cadrul taberei a fost construirea de rachete și provocarea în care am construit scuturi împotriva căldurii. Echipa mea, numită «Confidence», a construit de la zero propriile rachete și am asamblat un altimetru, sudând componentele și programând această bucată de tehnologie”, povestește el despre una dintre cele mai palpitante activități din tabără.

Un alt moment memorabil a fost provocarea legată de construirea unui scut de protecție împotriva căldurii, similar cu cele folosite în primele misiuni ale navetelor spațiale. „Am mers într-o clădire uriașă unde o doamnă ne-a povestit despre scuturile de foc din primul «space shuttle». După ce s-a terminat prezentarea, doamna ne-a dat o provocare în care a trebuit să construim un scut de foc din materiale precum folie de aluminiu, sârma de aluminiu, plasa de aluminiu, plasa de cupru și un fir de cupru”, povestește Manea. Deși echipa sa nu a avut succes în prima rundă, perseverent, Manea și colegii săi au reușit să construiască un scut care a rezistat 4,56 minute, câștigând astfel provocarea. „Prima rundă a fost un complet eșec, dar nu ne-am dat bătuți și în a doua rundă am reușit să rezistăm cel mai mult datorită ideii mele de proiectare. Scutul a rezistat 4,56 de minute din cele 5 și noi am fost declarați câștigători”, își amintește el cu mândrie.

Pe lângă activitățile practice, tabăra a fost plină de momente de învățare teoretică și interactivă. Manea a avut ocazia să joace rolul unui inginer spațial pe Stația Spațială Internațională (ISS), să colaboreze cu alți tineri din întreaga lume și chiar să piloteze un avion F-15 într-un simulator de zbor. „Am avut activități precum proiectarea unei misiuni spațiale, în care am jucat rolul unui inginer spațial pe ISS, unde am făcut experimente împreună cu ceilalți ingineri din stație. O altă activitate a fost conducerea unui avion de luptă F-15 într-un simulator dotat cu tot felul de butoane”, explică el despre complexitatea activităților din tabără.

Una dintre cele mai mari provocări pentru Manea a fost depășirea timidității sale și adaptarea într-un mediu social internațional. „Cea mai mare provocare din cadrul taberei a fost ieșirea din starea mea introvertită și încadrarea mea într-un loc social. Deși a fost greu la început, pe parcursul taberei am reușit să ies din carapace și pot să zic că am avansat foarte mult pe acest plan”, spune el despre experiența personală de auto-depășire.

În urma acestei experiențe, Manea are o direcție clară pentru viitor. „Această experiență a avut un impact major asupra deciziilor mele legate de viitor. Fiind anul în care mă pregătesc pentru Bacalaureat, tabăra NASA m-a ajutat să îmi confirm dorința de a studia automatizările și calculatoarele și mi-a oferit o perspectivă clară asupra carierei pe care doresc să o urmez”, mărturisește tânărul.

De asemenea, Manea a avut ocazia să învețe despre misiuni spațiale majore, precum Artemis, care vizează revenirea pe Lună și explorarea altor planete. „Ni s-au prezentat proiecte precum misiunea Artemis, care vizează revenirea pe Lună, precum și planuri de colonizare a altor planete. Am învățat și despre colaborările NASA cu alte agenții internaționale, ceea ce mi-a deschis ochii asupra complexității acestor misiuni”, spune el despre lecțiile învățate.

Lecția principală a taberei pentru Manea a fost importanța perseverenței și a muncii în echipă. „Lecția principală a fost importanța perseverenței și a colaborării. Indiferent de obstacole, echipele NASA găsesc mereu soluții prin muncă și inovație. Această mentalitate vreau să o aplic și în viața mea de zi cu zi”, subliniază el.

În final, Manea își încheie povestea cu un mesaj pentru ceilalți tineri: „Le recomand să fie curajoși, să își urmeze pasiunile și să se implice în cât mai multe proiecte extracurriculare. Pregătirea și dorința de a învăța continuu sunt esențiale. Nu ezitați să aplicați, chiar dacă pare dificil – experiența este unică și vă poate schimba viața!”

 

 

 

 

RETIM

Citiţi mai departe

Educație

Aniversare a 34 de ani de la înființarea Liceului Tehnologic „Aurel Vlaicu” din Lugoj

Publicat

în

Pe 19 noiembrie 2024, Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” din Lugoj va marca 34 de ani de la înființare, un moment semnificativ în istoria instituției de învățământ care, de-a lungul decadelor, a format și educat mii de tineri pentru un viitor mai bun. Evenimentul va fi sărbătorit printr-un program special, pregătit cu multă dedicare de către elevii, profesorii și foștii absolvenți ai liceului.

Începând cu ora 11:00, la Casa de Cultură „Traian Grozavescu” din Lugoj, publicul va putea urmări un spectacol artistic plin de energie și creativitate, care va cuprinde dansuri, scenete și concerte. Aceste momente de artă vor aduce în prim-plan nu doar talentele elevilor, dar și tradiția liceului, care a fost dintotdeauna un loc al învățământului de calitate, în care cultura și educația se împletesc armonios.

Pentru a adăuga o notă de festivitate, programul artistic va include momente speciale susținute de elevi din diverse domenii de studiu, demonstrând astfel diversitatea și complexitatea ofertei educaționale a liceului. De la dansuri moderne și tradiționale, la scenete pline de umor și seriozitate, spectatorii vor avea ocazia să aprecieze creativitatea și pasiunea tinerelor talente. În plus, vor avea loc și momente muzicale, cu melodii care vor răsuna în întreaga sală, oferind un spectacol complet.

Evenimentul este deschis tuturor celor care doresc să participe, iar intrarea va fi liberă, ceea ce face ca acest moment să fie accesibil pentru întreaga comunitate din Lugoj.

 

RETIM

Citiţi mai departe

Cele mai citite