Connect with us

Social

Cum văd lugojenii transformarea într-un oraș verde

Publicat

în

Lugoj este un oraș cu o comunitate activă care reușește să coaguleze cetățenii în jurul inițiativelor locale chiar dacă este UAT-ul cu cei mai puțini locuitori din cele patru orașe incluse în proiect. Lugojul a strâns 244 de răspunsuri de la cetățeni.

RETIM

Aproximativ 97,5% dintre respondenți sunt dornici să se implice pentru dezvoltarea verde a orașului. Modul în care își văd implicarea este prin schimbarea comportamentelor astfel încât să aibă un impact mai redus asupra mediului, participarea la activități de voluntariat și participare la consultări publice.

La nivel de educație, lugojenii pun accent pe programe educative pentru copii și elevi, întreprinderea de măsuri de sancționare a unor comportamente care nu sunt ecologice, programe educative pentru adulți, crearea unui fond privat de către firmele locale și multinaționale pentru proiecte verzi și activități pilot cu scop de conștientizare a publicului larg („Ziua Verde”, „Ziua Reciclării”, „Orașul Pedalează”). 

Autoliv - Paște Binecuvântat!

La nivel de implicarea cetățenilor, notele peste 9 includ Încurajarea și chiar recompensarea comportamentelor ecologice ale cetățenilor și firmelor (9,27), Înființarea unei platforme virtuale/online de interacțiune/sesizare probleme/propuneri cu cetățenii (9,25), Organizarea de consultări periodice cu cetățenii pentru a găsi soluții noi pentru un oraș mai verde (9,08) și derularea unor programe de bugetare participativă verde, în care cetățenii să propună și să voteze proiecte verzi care să fie implementate de către administrația locală (9,05). La foarte mică distanță se află Sprijinirea campaniilor de voluntariat pe diferite teme relevante pentru transformarea verde (8,93). După cum am observat atât în cadrul workshopurilor derulate prin proiect cât și în alte proiecte implementate în Lugoj, comunitatea urbană este un activă și reprezintă un punct forte care poate fi fructificat atât de liderii urbani, mediul de business și administrația publică pentru a implementa inițiative verzi.

La nivelul Dezvoltării urbane Verzi, cu nota 9,55 s-a votat pentru Realizarea unor acțiuni reparatorii pentru cartierele noi deja existente care nu au fost corespunzător planificate. La mică distanță cu 9,34 se află Implementarea unor proiecte punctuale, necostisitoare dar cu efecte vizibile, de transformare a unor zone restrânse în spații prietenoase cu omul și cu 9,33 pentru Planificarea unor trasee verzi-albastre de-a lungul apelor curgătoare și a lacurilor cu rol de promenadă/relaxare și reglementarea strictă din punct de vedere urbanistic a spațiilor verzi existente și a zonelor care pot fi plantate, inclusiv centuri verzi, păduri-parc, aliniamente stradale, scuaruri etc. Atenția pentru regenerare urbană a cartierelor de blocuri (9,23), dezvoltarea proiectelor pilot de economie circulară (8,98) și impunerea de reglementări urbanistice stricte pentru ansamblurile rezidențiale noi (8,87) arată faptul că oamenii sunt preocupați de modul în care arată propriul oraș și nu sunt mulțumiți de situația actuală a patrimoniului deja construit. Prioritatea administrației publice ar trebui să fie pe creșterea calității vieții în cartiere și pe crearea unor spații publice de calitate.

La nivel de Digitalizare, prima opțiune cu 9,47 reprezintă reducerea birocrației și eliminarea timpului de așteptare prin folosirea de baze de date comune de către instituții și digitalizarea unor servicii publice. Următoarele două note au fost de 8,76, respectiv 8,70 pentru Soluții de tip Smart City pentru economisirea consumului de resurse utilizate pentru servicii publice și Platformă digitală verde, care permite cetățenilor să propună și să voteze implementarea de proiecte verzi, precum și să fie stimulați să adopte comportamente urbane verzi prin “gamificare”. Cea mai mică notă acordată la acest capitol a fost 8,47 pentru soluții pentru managementului traficului și încurajării mersului cu transportul public sau bicicleta. Chiar dacă este un oraș cu un număr redus de cetățeni, povara sistemului birocratic se simte pronunțat de către cetățeni și aceștia își doresc soluții smart care să transparentizeze activitatea administrației și să creeze contextul pentru ca oamenii să se implice în dezvoltarea orașului.

Cea mai ridicată notă pentru mobilitatea urbană este 8,99 și se referă la Încurajarea deplasărilor pe jos sau cu bicicleta/trotineta, prin accesibilizarea zonelor de tranzit și promenadă și prin creșterea siguranței utilizatorilor vulnerabili. Pe locul doi se află cu 8,83 Încurajarea transportului public, prin extinderea, optimizarea și modernizarea acestuia (achiziția de vehicule nepoluante, creșterea frecvenței, menținerea unor prețuri acceptabile la bilete etc.).

Cea mai mică notă din chestionar dată de cetățenii Lugojului este la capitolul mobilitate urbană pe criteriul Descurajarea deplasării cu autoturismul propriu pentru beneficiul și siguranța celorlalți utilizatori, prin măsuri coercitive (creșterea costului parcării publice și rezidențiale, creșterea impozitului pentru anumite categorii de vehicule sau restricționarea pătrunderii în anumite zone din oraș cu autovehiculul personal); unde s-a dat 6,61.

Aceste răspunsuri arată că deși sunt de acord cu transportul nepoluant și modernizarea transportului public, lugojenii sunt încă reticenți când vine vorba de a renunța la utilizarea autoturismului personal. Note mai mici au primit și încurajarea achiziției de vehicule electrice pentru serviciile publice, nota 7,7, și soluții digitale pentru mobilitate urbană alternativă (car- sharing, car-pooling etc.) cu 7,64.

O explicație în acest sens ar fi dimensiunile mici ale orașului, unde nu ar avea sens aceste servicii existând deja servicii tradiționale de taximetrie, maxi-taxi etc. Bicicleta face parte din trecutul istoric al Lugojului, orașul fiind cunoscut ca „Orașul Bicicletelor”, iar creearea de infrastructură necesară acestui mijloc de transport este vitală. Fiind un oraș mic, bicicleta poate fi o opțiune de mobilitate pe distanțe scurte. Legat de achiziția de autovehicule electrice, respondenții au dat o notă care arată că înțeleg beneficiile eliminării gazelor de eșapament dar nu văd această investiție prioritară pentru administrația publică.

La nivel de eficiență energetică, favoritele cu 9,41 sunt Acordarea de facilități fiscale pentru proprietarii care își reabilitează singuri clădirile și Modernizarea iluminatului public prin crearea unui sistem inteligent și sustenabil de gestiune (dimming, LED și resurse regenerabile). Urmează cu 9,28 Realizarea de către autoritățile locale a unor facilități de producere a energiei verzi (parcuri eoliene, solare etc.) pentru alimentarea clădirilor și a echipamentelor publice și cu 9,02 Stimularea și facilitarea pentru producerea de energie verde la nivelul fiecărei clădiri (instalare de panouri solare, pompe de căldură etc. Acești indicatori arată disponibilitatea lugojenilor de a-și reabilita locuințele dar și faptul că au nevoie de o susținere financiară pentru a întreprinde lucrările, precum și intenția de a deveni prosumatori de energie electrică. Reducerea costurilor ca urmare a inițiativelor verzi este bine cunoscută de cetățeni, motiv pentru care notele pentru proiecte în acest sens sunt de peste 9. Comparativ cu celelalte orașe incluse în proiect, Lugojul a acordat cea mai mare notă pentru Realizarea de audituri energetice pentru toate clădirile și certificarea celor eficiente energetic ca ”clădiri verzi” care să beneficieze de diferite facilități; adică 8,5. Având în vedere prioritizarea și notele acordate, putem spune că Lugojul este orașul care înțelege cel mai bine cum eficiența energetică poate produce o mai bună calitate a vieții pentru cetățeni.

În ceea ce privește managementul deșeurilor, toate notele acordate au fost peste 9, prioritatea numărul 1 cu 9,66 fiind Amenajarea unor centre unde să se poată duce deșeurile separate care nu se pot depune la punctele gospodărești sau nu pot fi preluate săptămânal din poartă în poartă. Colectarea, tratarea și reutilizarea apelor pluviale pentru sisteme de irigații, stropirea străzilor și alte utilizări și Valorificarea tratării termice a deșeurilor colectate pentru a produce biogaz ocupă următoarele două poziții. Amenajarea de puncte gospodărești sub sau supraterane cu acces pe bază de card / coșuri stradale inteligente care să faciliteze colectarea selectivă a deșeurilor astfel încât în viitor să se poată implementa reduceri la tariful de colectare pentru cei care le colectează selectiv și Prevenirea risipei de alimente, prin măsuri de tip ”Banca de alimente” care colectează surplus de mâncare și îl distribuie către grupuri vulnerabile au primit 9,1 respectiv 9,09 ca note. Aceste aprecieri indică atât dorințele cât și provocările cu care se confruntă lugojenii. Pentru a încuraja comportamentele verzi și răspunde celor indicate în chestionar, administrația publică ar trebui să identifice soluții pentru colectarea conformă a deșeurilor și valorificarea acestora unde condițiile permit.

La finalul chestionarului, am invitat respondenții să ne ofere sugestii care poate nu s-au regăsit în întrebări. Acestea sunt propunerile venite din Lugoj.

Un oraș verde prin:

  • Poliția locală să fie mai prezentă și să amendeze comportamentele non-ecologice
  • Plantarea mai multor copaci pe raza municipiului
  • Cetățenii să conștientizeze importanța spatiilor verzi
  • Igienizarea malurilor râului
  • Crearea unei perdele verzi
  • Găsirea de soluții pentru stoparea poluării olfactive provenite de la deponeul ecologic de la Ghizela
  • Cât se poate de multe parcuri fotovoltaice

Un oraș pentru oameni și biciclete prin:

  • Crearea unui sistem complet de piste pentru biciclete
  • Piste de biciclete sigure care să conecteze municipiul de localitățile limitrofe
  • Decongestionarea traficului prin microbuze școlare care să preia elevii de acasă și să îi transporte către unitățile de învățământ
  • Crearea zonelor de promenadă
  • Crearea de parcări supraetajate pentru a elibera străzile și eliminarea circulației motorizate din centrul orașului
  • Interzicerea accesului auto în centrul orașului, respectiv de la unic la ceasul electric sau Brutăria Ardelean
  • Crearea unei infrastructuri care să permită practicarea sporturilor de apă

Un oraș frumos prin:

  • Programe de reducerea impozitului pe teren/casa în funcție de spațiul verde amenajat/întreținut, care să includă și spațiul public din fața casei
  • Concurs pentru modul în care este amenajat spațiul din cartiere/ din fața locuințelor
  • Implicarea elevilor și premierea lor pentru participarea la acțiuni de înfrumusețare a orașului
  • Transformarea celor două maluri ale Timișului într-un spațiu de relaxare și promenadă, prin amenajări minimale cu mobilier urban, iluminat public, alei pentru pietoni și biciclete
  • Cablurile electrice mutate în subteran
  • Degajarea molozului, resturilor din cartierele (mărginașe) ale orașului și menținerea cartierelor curate

Date demografice

 

Pe baza răspunsurilor colectate din cele patru orașe, am elaborat trei trackuri pentru concursul de soluții UrbanLab for Green Cities. Dacă sunteți din Reșița, Lugoj, Arad sau Timișoara și vreți să vă implicați pentru viitorul verde al orașului, vă invităm să vă înscrieți pe acest link.

Mai multe informații despre concurs găsiți aici și evenimentele noastre de Facebook.

1 Comment

1 Comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

Atenționare ANPC, despre produsele de Paște. La ce detalii trebuie să fiți atenți

Publicat

în

Perioada premergătoare sărbătorii pascale reprezintă un moment de vârf pentru activitățile comerciale, astfel că echipele de comisari ai ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor desfășoară acțiuni de consiliere, prevenire dar și control, în toată țara, privind modul de comercializare a produselor specifice acestei perioade.

RETIM

Sunt verificate produsele alimentare de post, pește și preparate din pește, carne, în special carne de miel, preparate din carne, cozonac, produse de patiserie, ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine), vopsea de ouă, vin și băuturi alcoolice.

Comercializarea cărnii și a produselor din carne

– Achiziționarea cărnii, inclusiv a cărnii de miel, și a produselor din carne se va face numai din locuri special amenajate, dotate și autorizate (măcelarii, magazine alimentare, locuri special amenajate în piețe) și trebuie să aibă ștampila de control sanitar-veterinar. Numai în aceste condiții există garanția unui produs sigur, ce nu vă va afecta sănătatea;

Autoliv - Paște Binecuvântat!

– Evitați cumpărarea de carne de la persoane și din locuri neautorizate, din „portbagajele mașinilor” chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic, comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare și nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială și riscați să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;

– Verificați, prin apreciere directă, proprietățile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect de mâzguit, cu prezența mucilagiilor), culorii (culoare modificată), consistenței, prezența corpurilor străine. Carnea trebuie să prezinte la suprafață o peliculă uscată, de culoare roz până la roșie, să fie fermă și elastică, atât la suprafață cât și în secțiune, iar mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;

– Atenție și la preț! Verificați concordanța dintre prețurile afișate la raft și cele marcate pe bonurile de casă;

– Carnea achiziționată sub forma refrigerată se va transporta, în condiții igienice, cât mai repede la domiciliu și se va depozita la frigider;

– Produsele preambalate, care prezintă ambalajele deteriorate și pentru care există suspiciunea deteriorării conținutului, nu trebuie achiziționate.

Comercializarea ouălor

– Achiziționarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate. Evitați cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

– Evitați cumpărarea ouălor care nu sunt păstrate la temperatura indicată de producător sau care sunt expuse spre vânzare la temperatura mediului ambiant;

– Ouăle de consum trebuie să prezinte coaja intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri și mirosuri străine;

– La spargerea oului, albușul trebuie să fie de consistență densă, transparent, iar gălbenușul semiglobulos, ușor aplatizat și bine delimitat de albuș;

– În cazul ouălor vândute în vrac, trebuie comunicate vizibil, cu ușurință și perfect lizibil, informațiile privind:

– categoria de calitate (A);

– categoria de greutate (clasamentul ouălor din categoria A în funcție de greutate)

· XL – foarte mare: greutate mai mare sau egală cu 73 g;

· L – mare: greutate mai mare sau egală cu 63 g și mai mică de 73 g;

· M – mediu: greutate mai mare sau egală cu 53 g și mai mică de 63 g;

· S – mic: greutate mai mică de 53 g;

– o indicație a metodei de creștere a găinilor;

– o explicație a semnificației codului producătorului;

– data de valabilitate minimă.

Comercializarea vopselei de ouă

Achiziționarea vopselei se va face numai din locuri autorizate și se va citi cu atenție eticheta produsului, care trebuie să conțină: numele și adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucțiuni de utilizare, data durabilității minimale.

Atentie! La vopsirea ouălor nu utilizați vopsea pentru alte destinații, precum cea tipografică

sau pentru textile. Utilizarea altor tipuri de vopsele, poate prezenta un real pericol pentru

sănătate.

Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

– În primul rând, achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spațiile de comercializare trebuie să fie în permanență curate și bine întreținute;

– Personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecție sanitară, respectiv halat de protecție și bonetă, iar manipularea produselor să se facă cu mâinile acoperite de mănuși curate sau de unică folosință;

– Produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf și de insecte, fiind servite numai cu ustensile speciale. Este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna;

– Produsele de patiserie trebuie să aibă menționate pe etichetă, obligatoriu, lista ingredientelor alergene, precum și prezența anumitor premixuri, în compoziție, sau a unor ingrediente care le înlocuiesc pe cele clasice;

– Pentru produsele de patiserie preambalate, data durabilității minimale este stabilită de producător și se va inscripționa pe etichetă/ambalaj.

Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe baza de cacao și grăsimi vegetale (tablete, figurine)

– Etichetele acestor produse trebuie să conțină următoarele informații: denumirea produsului, numele și adresa producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului. În cazul produselor din import, se vor înscrie numele și adresa importatorului sau ale distribuitorului înregistrat în România, data durabilității minimale, cantitatea netă și condițiile de depozitare;

– Toate produsele din import trebuie să fie însoțite de etichete cu elementele de identificare și informare în limba română;

– Pentru ciocolată și produse din ciocolată se menționează în mod obligatoriu conținutul de cacao substanță uscată, exprimat în procente, astfel: “ cacao…% minim”. În cazul ciocolatei umplute se menționează produsul de umplutură. Se exceptează de la indicarea cantității nete produsele din ciocolata preambalate, cu o greutate mai mică de 50 grame. Aceasta excepție nu se aplică produselor cu o greutate netă mai mică de 50 grame fiecare, atunci când sunt prezentate într-un ambalaj conținând doua sau mai multe astfel de produse, dacă conținutul net total, inclusiv ambalajul, este egal sau mai mare de 50 grame. În cazul produselor din ciocolată turnate și goale în interior, această indicație poate fi înlocuită cu conținutul net minim. Se va face o mențiune privind adaosul de cafea sau băuturi spirtoase, atunci când acesta depășește 1% din masa produsului;

– Ciocolata proaspătă trebuie să prezinte o suprafață lucioasă, nestratificată și fără pete, să fie onctuoasă, casantă la rupere fără senzație de rugozitate la masticare, culoare și gust specific, iar drajeurile trebuie să aibă suprafața netedă, lucioasă, uscată și nelipicioasă;

– Achiziționarea produselor se va face numai din locuri autorizate. Trebuie evitată cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic;

– Înainte de cumpărare, consumatorul trebuie să verifice starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilită de producător.

Comercializarea vinurilor și a băuturilor alcoolice

– Conținutul etichetei trebuie să cuprindă: denumirea sub care se vinde produsul, denumirea și adresa producătorului sau a importatorului sau a îmbuteliatorului, volumul net, concentrația alcoolică, o informație privind lotul, data durabilității minimale pentru băuturile alcoolice cu concentrația alcoolică mai mică de 10% vol.;

– Pentru vinuri, eticheta trebuie să mai conțină următoarele informații: categoria de calitate, indicația geografică sau denumirea de origine controlată pentru vinurile de calitate superioară, tipul vinului, în funcție de conținutul de zaharuri;

– Consumatorul trebuie să verifice aspectul lichidului, respectiv culoarea care trebuie să fie corespunzătoare sortimentului, limpede, fără depuneri sau impurități în suspensie;

– La întoarcerea buteliei cu dopul în jos, conținutul nu trebuie să se tulbure sau să prezinte impurități sau scurgeri;

– Marcarea băuturilor alcoolice distilate se face cu respectarea reglementarilor în vigoare emise de Ministerul Finanțelor.

Ce probleme a descoperit ANPC

În urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori, comisarii #ANPC au constatat următoarele abateri la comercializare produselor alimentare specifice sărbătorilor pascale:

– ouă cu data durabilității minimale depășită sau pentru care nu s-a putut stabili încadrarea în termenul de valabilitate (marcare ilizibilă);

– ouă depozitate la temperatura mediului ambiant contrar recomandărilor de a se păstra la loc răcoros;

– comercializarea de ouă sparte, crăpate sau murdare, acoperite de corpuri străine

– neafişarea la locul de vânzare a ouălor în vrac a informaţiilor obligatorii prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 589/ 2008 (categoria de calitate, categoria de greutate, o indicație a metodei de creștere a găinilor, o explicație a semnificației codului producătorului și data durabilităţii minimale) ;

– utilizarea unor spații de depozitare sau de expunere la vânzare improprii, neigienizate sau deteriorate

– vopsea de ouă cu data durabilității minimale depășită de 5-7 luni;

– ciocolată, ciocolată de casă și figurine din ciocolată, atât cu data durabilității minimale depășită cât și cu abateri de informare referitoare la produsul ciocolată de casă;

– existenţa unor afișe cu informația “cozonac tradițional”, “pască tradițională”, fără ca operatorii economici să dețină atestat pentru produse tradiționale;

– pască și cozonaci ambalați în folie de plastic având etichetele cu elementele de identificare ilizibile și fără a se specifica data durabilității minimale de consum;

– se comercializau sub denumirea de vopsea de ouă coloranţi fără elemente de identificare și caracterizare;

– nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, care prevede evidenţierea substanțelor cu efecte alergene incluse în lista ingredientelor, printr-un set de caracteristici grafice care să le diferenţieze clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond (la produse din carne, de patiserie și ciocolata și produse din cacao). De exemplu la produsul rahat, producţie Bulgaria, componentul alergen, respectiv amidon din grâu, nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor și nu erau specificate categoriile ingredientelor carmoizină şi acid citric, iar pentru ciocolata de menaj, ingredientul alergen soia nu era pus în evidenţă prin caracteristici grafice diferite de restul ingredientelor;

– neindicarea componentelor cu potențial alergen dioxid de sulf pentru vinul (alb și roșu) comercializat vrac;

– înscrierea de informații ce puteau induce în eroare consumatorul: prezentarea preparatelor din carne ca fiind „produse țărănești”, dar la care s-au folosit de fapt dextroză, conservanți (azotit de sodiu), antioxidanți (acid ascorbic), potențiator de gust (monoglutamat de sodiu);

– se comercializau produse de patiserie cu umplutura de ciocolată, dar de fapt se utiliza ca ingredient „choco filling decoration”. În lista de ingrediente erau înscrise zahăr, ulei vegetal rafinat de floarea-soarelui, palmier, cacao 10-12% și având în vedere faptul că nu conțineau min. 35% substanță uscată totală de cacao, umplutura nu era ciocolată;

– se comercializa cozonac utilizând ca denumirea produsului “cozonac cu nucă 30%”, în realitate se utiliza umplutură de nucă 12%;

– la produsele prapor congelat și limbă vită s-a constatat schimbarea stării termice din produse refrigerate în produse congelate;

– s-au găsit la comercializare părți de carcasă miel netoaletată, cu urme de blană, organe de miel congelate ambalate la pungi de 1 kg expuse, în vederea comercializării, în ambalaje deteriorate (sparte) şi fără clipsuri care să închidă ambalajul.

Citiţi mai departe

Social

Nereguli alarmante la ambalarea și depozitarea lactatelor pe care le cumpărăm din magazine

Publicat

în

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a raportat rezultatele alarmante ale controalelor efectuate în perioada 16 – 29 martie 2024, dezvăluind numeroase nereguli și încălcări grave în sectorul produselor lactate comercializate pe piața din România.

RETIM

ANSVSA a desfășurat aproape 1.000 de acțiuni de control în depozite alimentare, unități de reambalare a produselor lactate și platforme logistice care aprovizionează supermarketurile, magazinele alimentare și unitățile de alimentație publică. Conform rapoartelor, au fost constatate nerespectarea normelor sanitare veterinare esențiale referitoare la ambalare, etichetare și depozitare.

În urma controalelor efectuate, au fost constatate o serie de nereguli, printre care: nerespectarea normelor sanitare veterinare privind ambalarea, etichetarea şi depozitarea; purtarea echipamentelor de protecţie sanitară incomplete de către personalul ce manipulează produse alimentare; utilizarea mijloacelor de transport neautorizate sanitar veterinar pentru transportul de produse alimentare. Mai mult, analizele efectuate asupra produselor lactate au relevat discrepanțe alarmante între valorile reale și cele declarate pe etichetă, inclusiv un procent mai mic de grăsime, conținut crescut de cloruri/sare și niveluri scăzute de proteină față de specificațiile furnizate de producători.

Autoliv - Paște Binecuvântat!

„În intervalul 16 – 29 martie 2024, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) a dispus continuarea controalelor pentru verificarea autenticităţii şi a parametrilor de calitate ai unor produse alimentare obţinute prin procesarea laptelui şi/sau a unor produse lactate comercializate pe piaţa din România. Astfel, în perioada menţionată, reprezentanţii Direcţiilor Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Judeţene, precum şi cea a Municipiului Bucureşti au efectuat 996 de controale în depozite alimentare autorizate/înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, unităţi de reambalare a produselor lactate, platforme logistice/terminale de distribuţie care aprovizionează lanţurile de unităţi de tip supermarket/hypermarket, magazine alimentare, unităţi de alimentaţie publică, pieţe en gros, magazine alimentare amenajate în incinta unor pieţe şi/sau complexuri comerciale şi în unităţi de tip supermarket/hypermarket. Cu ocazia acestor controale au fost verificate şi loturile de produse alimentare obţinute prin procesarea laptelui şi/sau a unor produse lactate provenite din state membre UE/ţări terţe, care au fost reambalate în unităţi din România, autorizate sanitar veterinar pentru desfăşurarea activităţii de reambalare, modul de marcare şi etichetare”, informează ANSVSA

Ca urmare a acestor descoperiri, ANSVSA a impus sancțiuni contravenționale în valoare totală de 703.200 de lei și a emis 4 decizii de suspendare a activității și 2 decizii de interzicere a activității. De asemenea, au fost puse sub sechestru 14.443 de kilograme de produse lactate, în scopul protejării sănătății publice.

În cadrul acțiunilor de control, au fost recoltate 148 de probe din produse lactate pentru analize de laborator, având ca obiectiv identificarea corespunderii acestora cu informațiile de pe etichetă și depistarea adaosurilor incorecte, cum ar fi grăsimile de origine vegetală sau proteinele de soia.

Citiţi mai departe

Social

Populare cu peste 10 tone de puiet de pește, în bălțile și râurile din județ. O parte ajung și la Lugoj

Publicat

în

Peste 10 tone de puiet de pește vor ajunge, anul acesta, în râurile și bălțile administrate de AJVPS Timiș. Acțiunea de repopulare se desfășoară pe toată durata perioadei de prohibiție care se încheie în data de 7 iunie, arată Radio Timișoara.

RETIM

Anul trecut, 11 tone au fost aduse pentru populare, spune directorul Asociației Județene a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi, Cornel Lera.

Până în prezent am populat o cantitate de 7.800 kg din care 95% din specia crap și 5% din specia caras, pe cursurile de apă gestionate de noi. Este vorba despre Bega, Timiș, Mureș, Ranka, Bârzava Aranca, Birda, Bega Veche, precum și pe bălțile Topolovăț, Buziaș, Lățunaș și cele două bălți din complexul Pescărușul Lugoj. Zilele următoare populăm barajele Surduc și Satchinez”, spune Cornel Lera.

Autoliv - Paște Binecuvântat!

AJVPS Timiş are peste 8.500 de membri pescari, cu aproximativ 700 mai mulți decât anul trecut.

Citiţi mai departe

Social

Cum să îți educi copiii în era tehnologiei. Conferință pe o temă de mare actualitate la Biserica „Harul” din Lugoj

Publicat

în

Biserica Baptistă „Harul” din Lugoj organizează sâmbătă 20 aprilie 2024 de la ora 18.00 o conferință dedicată părinților care vor să știe cum să își educe copiii în era tehnologiei. Conferința va fi susținută de profesorul Emanuel Țundrea, pastor și doctor în inginerie software.

RETIM

Specialiștii care au studiat modul în care copiii sunt influențați de tehnologie au constatat că în momentul de față creierul unui copil este forțat să proceseze în doar șase ani un volum de informații pe care creierul părinților l-a procesat în 40 de ani.

În același timp, inteligența artificală face ca sistemele de recomandare să fie tot mai eficiente, iar puterea de seducție a rețelelor sociale și a jocurilor video să fie tot mai mare. Specialistul în tehnologie va explica ce discipline trebuie să dezvolte părinții și ce discipline trebuie să dezvolte apoi în copiii lor.

Autoliv - Paște Binecuvântat!

Emanuel Țundrea s-a alăturat în 2001 echipei didactice și de cercetare a Universității Emanuel din Oradea, unde predă și în prezent. În 2009 a primit titlul de doctor în inginerie software de la Universitatea Politehnica din Timișoara în cotutelă cu Universitatea din Nisa și Sophia-Antipolis, Franța, iar în 2011 master în teologie pastorală de la Universitatea Emanuel din Oradea.
Din 2010 este membru al Cambridge Scholars Network și, de asemenea, membru în comitetul de conducere al European Leadership Forum.

În 2021 a fost bursier Fulbright Visiting Scholar la Universitatea Biola din USA pentru o cercetare în domeniul bioinformaticii: dezvoltarea unor algoritmi de identificare a genelor orphan, iar acum construiește modele de inteligență artificială care să ajute la identificarea genelor orphan și a funcțiilor acestora.

Citiţi mai departe

Cele mai citite