Administrație
Ce ai schimba la Podul lui Boldea?
Eu n-am trecut inca pe Podul lui Boldea de la un capat la celalalt. Am trecut aproape de la un capat la altul, dar complet, nu. De fapt, am fost pe el doar de cateva ori, ultima data la inaugurare, dar asta si pentru ca nu locuiesc in Lugoj si, daca vin in oras pentru altceva decat job, nu am prieteni sau drumuri in acea zona de obicei. Lugojenii sunt siguri ca il folosesc, insa multi dintre ei s-au plans in ultima perioada, de fapt de cand s-a inaugurat, ca nu a trecut foarte multa vreme, de cateva probleme pe care trecerea peste ape le are. Trei dintre ele mi s-au parut mai imporante, iar pe restul pe care le-ati descoperit o sa va invit sa le scrieti in comentariile de mai jos.
-handicapatii n-au acces pe pod, nu au avut si inca nu au, iar podul a fost inaugurat de multa vreme deja, cu mare fast, cu invitati de marca si cu Victor Ponta care, ce sa vezi, a zburat deasupra muritorilor de rand chiar in moment ce incepeau manifestarile dedicate lansarii trecerii de peste Timis;
-biciclist daca esti, iar la Lugoj stim ca avem cateva mii de persoane care se plimba des sau foarte des pe doua roti,iti vei cara bicicleta pe brate pana sus, asemenea unui ranit de razboi, pentru ca pista de biciclete e doar pe pod, nu si pana pe pod, iar un sistem de levitatie inca nu s-a inventat sa ne putem urca vehiculele cu doua roti pana la nivelul podului;
-instabilitatea podului daca este traversat de 15 sau mai multe persoane deodata. Nu stiu daca ati fost sau nu la inaugurare, dar atunci cand au fost poate 50 de persoane odata pe pod, acesta s-a miscat din toate partile, fapt ce se intampla, intr-adevar mai usor, chiar si la grupuri mai mici de oameni. Daca vine un grup de turisti de 60 de persoane, ca stim bine ca nemtii vin in hoarde la vizitat orase frumoase de provincie, cand trec podul sigur vor chema politia si pompierii, de frica sa nu cada in apa, pentru ca in Germania asa ceva nu au;
-culoarea. Verde, serios?
Tu ce ai schimba la marele, inegalabilul si de neclintitul Pod al lui Boldea?
Administrație
Renovarea unei clădiri din centrul Lugojului stârnește un nou scandal legat de distrugerea patrimoniului local
Lucrările de renovare și modernizare la clădirea în care funcționează școala Harul din Lugoj, clădire de patrimoniu construită în stil neoclasic în 1875-1876, au stârnit controverse majore în comunitate. Imobilul, fostă școală romano-catolică de fete și simbol al istoriei multiculturale și religioase lugojene, a fost subiectul unor intervenții care au atras atenția autorităților și locuitorilor.
Muzeograful Cristian-Oliviu Gaidoș, locuitor al Lugojului și activist pentru protejarea patrimoniului local, a trimis o sesizare oficială Inspectoratului de Stat în Construcții, în care semnalează distrugerea ornamentelor originale ale fațadei clădirii școlii Harul.
Conform reclamației sale, după demontarea schelelor de pe fațada secundară a clădirii, în octombrie 2023, s-a observat că elementele decorative din ipsos (frontoane, console, baluștri) au fost complet înlăturate, iar fațada a fost tencuită fără respectarea avizelor legale emise de Direcția Județeană pentru Cultură Timiș (DJCT). „Am anunțat autoritățile culturale și am sperat că se vor lua măsuri pentru a opri distrugerea acestui simbol al Lugojului. Din păcate, comanditarul a continuat lucrările, îndepărtând 60% din ornamentele fațadei principale”, a scris Gaidoș în plângerea sa.
Gaidoș cere o verificare detaliată a legalității lucrărilor și oprirea completă a șantierului, subliniind că decorațiile rămase ar putea fi salvate pentru o eventuală restaurare conform normelor contemporane de conservare.
„O să punem decorațiunile înapoi”
Pe de altă parte, Gigel Olaru, reprezentantul fundației care administrează clădirea, a subliniat că lucrările au fost motivate de degradarea avansată a fațadei, care punea în pericol siguranța elevilor.
„De trei ani, tencuiala era în pericol să cadă și să rănească copiii. Am decis să intervenim pentru a îndepărta zonele deteriorate și a tencui pereții, conform proiectului autorizat, pe care îl avem valabil până în 2026. Vom reface toate elementele decorative în a doua etapă a lucrărilor, dar siguranța copiilor a fost prioritatea noastră”, a explicat Olaru.
El a afirmat că fundația a avut responsabilitatea de a proteja elevii și că părinții au solicitat intervenții urgente pentru a preveni un posibil accident. Deși au fost eliminate ornamentele, administratorul a dat asigurări că acestea vor fi refăcute după standardele proiectului aprobat.
Direcția de Cultură: „O crimă împotriva patrimoniului”
Sorin Vlad Predescu, șeful Direcției Județene pentru Cultură Timiș, a fost mult mai critic în evaluarea lucrărilor, considerând intervențiile ilegale și destructive pentru o clădire de o importanță istorică majoră. Predescu a subliniat că avizul DJCT impunea conservarea ornamentelor originale, iar înlocuirea acestora cu versiuni din materiale de calitate inferioară, cum ar fi polistirenul, este „împotriva tuturor normelor de restaurare și conservare”.
„Am oprit lucrările în octombrie 2023, deoarece elementele artistice au fost înlăturate fără avizul nostru, deși era necesar. Intenția inițială era de a înlocui ornamentele originale cu altele din polistiren, dar am impus refacerea acestora din tencuială, conform standardelor. Din păcate, clădirea arată acum ca un bloc ANL, ceea ce este o rușine pentru Lugoj”, a declarat șeful Direcției Județene pentru Cultură Timiș.
Predescu a calificat intervențiile drept „o crimă împotriva patrimoniului local”, subliniind că imobilul, cu o istorie de peste 130 de ani, a fost un simbol al educației multiconfesionale din Lugoj, iar intervențiile neconforme au distrus o parte esențială a identității orașului.
Deși reprezentanții fundației care gestionează școala argumentează că lucrările au fost necesare pentru prevenirea unor accidente, autoritățile culturale și activiștii locali susțin că modul în care au fost efectuate a dus la mutilarea ireversibilă a unui simbol istoric.
Administrație
Rectificare bugetară pentru proiectul de construire a 25 de km de piste pentru biciclete și tronsonul doi din centrul civic
Consilierii locali lugojeni au fost convocați, joi, 5 septembrie, în ședință, în procedură „de îndată”, pentru a aproba o contribuție a Consiliului Local Lugoj la proiectul finanțat de ADR Vest, pentru „Îmbunătățirea condițiilor de deplasare pentru pietoni și bicicliști în Municipiul Lugoj, prin amenajarea, modernizarea și construirea de piste de biciclete și zone pietonale”.
„În ședința Consiliului Local al Municipiului Lugoj a fost aprobată suma de 30.816 lei, pentru proiectul finanțat din fonduri externe nerambursabile și din bugetul local”, a declarat Angelica Rus, purtător de cuvânt la Primăriei Lugoj.
Municipiul Lugoj a primit recent acceptul pentru finanțarea proiectului, din partea ADR Vest. Reabilitarea tronsonului doi din centrul civic – Strada Mocioni, între Strada Traian Grozăvescu și Gara CFR, face parte din acest proiect amplu.
Cu o valoare totală de peste 43.310.691,57 RON (8,6 milioane de EURO), lucrările vor include realizarea a 25,8 km de piste de biciclete pe următoarele străzi: Ep. Dr. Ion Bălan, Bucegi, Buziașului, Caraiman, Caransebeșului, Cloșca, Crișan, Făgetului, Gheorghe Doja, Horia, A. Mocioni, N. Titulescu, Padeșului, Plopilor, Timișorii, Ștrandului, Tapiei, Țesătorilor, Timotei Popovici și V.V. Delamarina.
De asemenea, proiectul presupune înființarea de stații de închiriere biciclete, contribuind astfel la îmbunătățirea infrastructurii urbane și la promovarea mobilității sustenabile în Lugoj.
Administrație
Cel mai vechi pod al Lugojului intră în lucrări pentru 6 luni. Localnicii trebui să ocolească chiar și 30 km, ca să ajungă acasă
Reabilitarea podului de pe drumul județean 680, de la intrarea în localitatea Tapia, a intrat în linie dreaptă, odată cu predarea amplasamentului la data de 29 august. Potrivit declarațiilor oferite de Alexandru Proteasa, vicepreședintele Consiliului Județean Timiș (CJT), lucrările efective de construcție vor începe săptămâna viitoare.
„Proiectul de reabilitare are un termen de execuție de șase luni și o valoare totală de 2,1 milioane de lei, inclusiv TVA. Podul se realizează de către o societate care este lider de proiect Ebens Blue Bau, în asociere cu Construct Pilon, ambele societăți având sediul în Lugoj”, a precizat Proteasa.
Construit în cadrul marelui proiect de sistematizare al Banatului al Imperiului Habsburgic, podul de la Tapia rămâne un element important al patrimoniului cultural, așteptând acum să fie restaurat pentru a putea fi utilizat din nou în condiții de siguranță. Doar că proiectul Consiliului Județean prevede construirea unui pod nou, ceea ce a stârnit discuții aprinse din partea unor organizații privind protejarea patrimoniului.
Decizia de reabilitare a podului a fost luată ca urmare a constatării apariției unei fisuri care a evoluat în diagonala structurii de rezistență a podului, fapt care pune în pericol siguranța celor care ar dori să-l traverseze, existând risc de prăbușire.
Lucrările vor bloca drumul de acces în satul Tapia și cel care duce în localitățile Măguri și Cireșu. Locuitorii vor fi nevoiți să folosească un drum ocolitor, prin localitatea Criciova, la 20 de kilometri distanță de Lugoj și 10 Km de Tapia.
Administrație
Un drum din Lugoj se închide temporar pentru lucrări
Primăria Municipiului Lugoj anunță că, în data de 3 septembrie 2024, între orele 10:00 și 14:00, circulația rutieră pe strada Smârdan va fi închisă temporar. Măsura este necesară pentru a permite desfășurarea lucrărilor de modernizare a liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 2: Lugoj – Timișoara Est.
Traficul va fi deviat pe ruta alternativă: str. Smârdan – str. V. Babeș – str. Oituz – E58A. Zona afectată va fi semnalizată corespunzător cu indicatoare rutiere pentru a asigura siguranța participanților la trafic.
Autoritățile locale solicită înțelegerea cetățenilor și recomandă evitarea acestei rute pe durata lucrărilor.
- Administrațieo săptămână în urmă
De când se închide Podul de Fier și câte luni vor dura reparațiile
- Administrațieo săptămână în urmă
CJT alocă bani pentru 14 localități care își vor actualiza PUG-urile. Lugojul este ocolit din nou
- Administrațieo săptămână în urmă
Consiliul Județean Timiș a depășit cifra de 2.500 de angajați. Viitorul președinte: „Ne dorim un organism mai suplu”
- Administrație5 zile în urmă
Un drum din Lugoj se închide temporar pentru lucrări
21 Comments