Guvernul României analizează un proiect de act normativ prin care Autostrada Sibiu – Pitești ar putea fi declarată proiect de importanță națională, pentru a permite continuarea lucrărilor în zonele aflate pe teritoriul Parcului Național Cozia și al siturilor Natura 2000.
Decizia este urgentă, întrucât România riscă să piardă 17 miliarde de lei din fonduri europene dacă lucrările la secțiunile 2 și 3 nu continuă. Acestea traversează porțiuni montane unde legislația de mediu a blocat temporar construcția.
Autostrada care leagă sudul țării de Lugoj și frontiera de vest
Autostrada Sibiu – Pitești, cu o lungime de 122 de kilometri, este singurul tronson lipsă al Coridorului „Transcarpați”, care va lega Constanța de Nădlac, trecând prin București, Pitești, Sibiu, Sebeș, Deva, Lugoj, Timișoara și Arad.
Odată finalizată, această autostradă va asigura cea mai rapidă legătură rutieră între Muntenia, Ardeal și Banat, facilitând accesul spre Lugoj și vestul țării.
Lucrări în zone dificile
Traseul include 9 tuneluri și 2 ecoducte, numeroase viaducte și poduri peste râul Olt, iar autoritățile susțin că măsurile de protecție a mediului vor fi respectate integral, în paralel cu solicitarea derogărilor necesare.
Dacă derogările nu vor fi aprobate în timp util, România riscă nu doar pierderea finanțării, ci și blocarea definitivă a Coridorului rutier est–vest, care trece prin Lugoj și asigură legătura cu granița de la Nădlac II.
Autostrada Sibiu – Pitești: parte a Coridorului „Transcarpați” – Constanța – București – Pitești – Sibiu – Sebeș – Deva – Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac II.