Connect with us

Actualitate

Patronul de la Casa Funerară Octavian: procedura la moartea Covid, TIR frigorific pentru 50 de decedați, pregătiri de scenarii sumbre

Publicat

în

RETIM

Un TIR frigorific cu o capacitate de 50 de locuri pentru decedați stă parcat, de câteva săptămâni, lângă morga spitalului din Lugoj, condusă de Octavian Batori, patronul firmei de pompe funebre și catering cu același nume. Chiar dacă pare o scenă desprinsă dintr-un film de groază, acest lucru este cât se poate de real. În interviul oferit publicației Lugojeanul.ro, Octavian explică pregătirile pe care le-a făcut în cadrul firmei pe care o manageriază în plină criză a pandemiei de Covid-19.

Apariția TIR-ului care a speriat un oraș întreg este doar o măsură preventivă. Autoritățile iau în calcul nu doar scenarii pozitive, în care România să treacă prin această pandemie cu bine și cu foarte puține cazuri, ci și acele scenarii sumbre și extrem de sumbre, cu mii de morți și zeci de mii de infectați. Așa se explică și prezența spațiului frigorific de tip TIR de lângă morga unității medicale lugojene.

“Prin prima comunicare din partea DSP față de firmele funerare, de circa acum trei săptămâni, au fost date normativele unui deces Covid. Noi evident că ne-am pregătit cu tot echipamentul adecvat și biocidele de dezinfectare necesare. Mașină, oameni, care sunt izolați la domiciliu și efectuează cazurile Covid. Pentru a efectua un caz Covid, există niște echipamente speciale și niște proceduri mult diferite față de un deces normal. 

Plecând de la faptul că am achiziționat un container TIR de circa 50 de locuri pentru decedați, să depozităm până la întocmirea actelor și până la pregătirea serviciului, care înseamnă săparea la trei metri la groapă. Camionul are capacități de răcire de până la -20 de grade Celsius. Importantă este separarea cadavrelor Covid. Noi am vorbit cu angajații, avem experiență în tot ce ține de înmormântări. 

Din fericire, nu prezintă riscuri așa de mari după momentul sigilării sicriului. Sicriul se sigilează direct în morga Victor Babeș, sau la Lugoj, depinde de caz. Procedura e așa: se ia de la morgă, se duce direct la cimitir. Acolo poate familia să facă slujba până în opt persoane. Noi la evaluările noastre avem o capacitate de maxim 6 decese pe zi”, a declarat pentru Lugojeanul.ro Octavian Batori, patronul firmei de pompe funebre Octavian.

Cum se înhumează persoanele decedate confirmatei cu Covid-19

Fiecare persoană care moare după ce este infectată cu noul coronavirus va fi înmormântată într-un mod special. Decedații sunt îngropați la o adâncime mai mare față de restul persoanelor care trec în neființă.

“A venit o altă directivă, primăriile au fost înștiințate printr-un Plan Alb că trebuie să desemneze fiecare primărie un loc, la capătul cimitirului, acolo unde groapa va fi săpată la trei metri cu un excavator, omul nu poate să sape la trei metri, e prea riscant. Trebuie susținute malurile, trebuie să intrăm cu excavator. Primăria Timișoara s-a organizat deja în cimitirul de pe Buziașului. 

La Lugoj se va desemna un loc în cimitirul de pe Hezerișului, că este cimitirul cel mai mare disponibil, care nu este ocupat, iar toate celelalte primării vor desemna un loc unde va fi acces pentru rapiditatea serviciului care se cere astăzi. Și costurile sunt mari, o înmormântare Covid ajunge între 7.500 și 9.000 de lei”, a explicat Octavian Batori pentru Lugojeanul.ro

Decesele Covid-19, manevrate cu maximă precauție

Angajații firmei patronate de lugojeanul care a acaparat piața de pompe funebre și catering din vestul României au fost instruiți despre fiecare pas pe care trebuie să îl ia atunci când au de-a face cu un deces al unei persoane infectate cu noul coronavirus. Trei dintre lugojenii confirmați cu Covid-19 la Lugoj, o femeie și doi bărbați, au murit după ce au contactat virusul. 

“Am mai luat și noi niște măsuri auxiliare, eu și cu personalul meu, fiind manipulatori ai cadavrului ș îngropării. Noi, ca să avem o precauție majoră, am destinat sicrie ca și în occident, cu tablă și cu lemn, exact pentru situația aceasta. Ceea ce legislația nu cere, tabla, însă noi, în protocolul intern al firmei, am adoptat acest protocol: doi saci septici, formol deasupra, nu se face tanatopraxia pe decedații Covid, plus sicriu de tablă și lemn pentru protejarea personalului nostru”, a explicat Octavian pentru publicația noastră.

“Doamne feri de un scenariu Italia sau Spania”

În timp ce lugojenii se relaxează și ies la plimbare prin oraș fără să țină cont de ordonanțe militare, autoritățile au prelungit starea de urgență și continuă să dea amenzi. Temerile sunt că această relaxare va avea efectul pe care l-a avut în Italia și Spania, acolo unde ignorarea măsurilor inițiale de distanțare socială a dus la o explozie de cazuri și decese. Batori spune că, în cazul unui scenariu de tipul celor din Italia sau Spania, unde numărul de decese pe zi este încă unul îngrijorător, nimeni nu ar putea face față la o astfel de urgie.

“Trebuie o organizare mai amplă a tuturor firmelor din județ. La un scenariu greu, cum sunt Italia, Spania, evident că sunt apocaliptice. Doamne feri de așa ceva. Un decedat în crematoriu arde undeva la 3 ore jumate. Peste 100 de kilograme, până la 5 ore jumate. E o problemă. În România sunt trei crematorii active, Sibiu, Oradea și București. Situația e foarte grea în anumite scenarii. 

În Franța, un decedat a stat până la 24 de ore să vină firma să-l ia din casă. În Italia, în nord, până la 48 de ore a stat mortul în casă. Până a venit cineva să ridice, până a găsit o firmă disponibilă. Scenarile sunt apocaliptice în țările occidentale, chiar dacă ei sunt mai pregătiți ca noi, ca societate, structură, firme, și totuși e dezastru”, a concluzionat Octavian Batori.

Peste 6.300 de cazuri au fost confirmate până duminică, 12 aprilie, în România, 318 persoane pierzându-și viețile. La Lugoj, trei persoane confirmate cu coronavirus au murit.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Eșec la Lugoj în prima zi de vaccinare COVID -19, din etapa a doua. De ce au stat oamenii la coadă

Publicat

în

FOTO Arhiva

A început și la Lugoj vaccinarea persoanelor din etapa a doua. Cum pe platforma de vaccinare apar trei centre, înscrierile permise au fost pentru cele trei fluxurile de vaccinare. Din păcate, la Lugoj funcționează, în momentul de față, doar un centru, la spital. Încă două, care sunt pregătite la Sala de sport „Lavinia Milosevici” nu au fost deschise încă, ceea ce a dus la o situația neplăcută. La centrul de la spitalul din Lugoj, zeci de persoane au așteptat să le vină rândul la vaccinare, personalul nu a reușit însă să facă față la toate programările.

RETIM

Ionuț Cocoș, directorul unității medicale din Lugoj a transmis că toate persoanele înscrise vor fi vaccinate.

„Vom face eforturi ca toate persoanele înscrise pe platformă să fie vaccinate. Dacă situația o impune, o să fie contactate telefonic pentru reprogramare în timp util. Pentru orice informații suplimentare, oamenii ne pot suna la 0786.397.206”, ne-a transmis conducerea Spitalului „Dr. Teodor Andrei”.

Cele două centre de la Sala de sport „Lavinia Milosovici”, ar urma să fie deschise la sfârșitul săptămânii, atunci când vor avea asigurat și personalul necesar.

Citiţi mai departe

Actualitate

Lugojenii se implică în sprijinirea lui Aris, care se confruntă cu cea mai mare încercare a vieții lui

Publicat

în

RETIM

Aris, un lugojean pentru care viața s-a schimbat radical după ce a fost diagnosticat cu limfom non-Hodgkin (cancer limfatic) are nevoie de ajutorul nostru. Pe rețelele sociale a început o strângere de fonduri pentru o operație care îi va salva viața lugojeanului, însă care costă 40.000 de euro. Tratamentul post-operator costă încă 30.000 de euro, intervenția urmând să aibă loc la Viena.

Răspunsul lugojenilor a fost unul rapid și impresionant. Pe lângă cei care donează de la sine, există și licitații online prin care unii dintre lugojeni își pun la vânzare anumite obiecte dragi, doar pentru a strânge cât mai repede suma necesară.

Unul dintre lugojenii care au decis să se implice în strângerea de fonduri este Silviu Cadia. Tânărul, cunoscut pentru călătorille prin toată lumea, a scos la vânzare mai multe obiecte pe care le-a adunat în timpul cât a vizitat India.

“Daca doriti sa faceti o fapta buna, eu pun la vanzare ce mi-a mai ramas de prin India, cu mentiunea ca tot ce vedeti este nou iar toti banii merg catre Aris.

3 x shaluri din pashmina la 220RON/buc

4 x shaluri din lână de yac la 120RON/buc

2 x geci de copii (yak si polar) la 150RON si 100RON buc

1 x geaca tibetana XL (yak si polar) la 170RON

1 x haina dama cu motive traditionale din Kashmir, cusute manual 1000RON negociabil”, scrie Silviu Cadia pe pagina lui de Facebook.

O altă lugojeancă, ce se implică în acțiunea de strângere de fonduri, este Cătălina Muntean, o artistă care vinde picturi pentru a sprijini inițiativa.

“D-na Cătălina Muntean ofera spre vanzare câteva tablouri pictate de ea pentru a veni în ajutorul lui Aris. Dimensiune tablouri 50 ×40 pret 70 lei /tablou. Doamna Catalina Muntean împreună cu mine ne vom ocupa de livrarea tablourilor”, scrie Henrieta Szabo, care s-a implicat de la început în campania de strângere de fonduri, pe Facebook.

Mai mulți lugojeni cu situație financiară bună au decis să îl ajute pe Aris. Primarul Claudiu Buciu, la rândul său, a cerut ajutorul lugojenilor și a donat la rândul său bani pentru sprijinirea inițiativei.

Aris Marta are 41 de ani și este cunoscut ca fiind un om liniștit, bun și care obișnuia să sară în ajutorul semenilor lui de fiecare dată când a avut șansa. Povestea lui o găsiți aici, alături de documente și fotografii care explică situația dificilă în care se află. Îl puteți ajuta donând o sumă de bani direct în contul său, la: 

Iban: RO36BRDE360SV32355313600

Brd – Cod Swift BRDEROBU

Moneda : Lei

Titular cont : Marta Aris Richard

Citiţi mai departe

Actualitate

Deșeurile periculoase se colectează SEPARAT de celelalte tipuri de deșeuri din gospodărie

Publicat

în

RETIM Ecologic Service SA și ADID Timiș informează cetățenii din zons 0 a județului Timiș că deșeurile periculoase se colectează separat de celelalte tipuri de deșeuri din gospodărie – reciclabile, reziduale și voluminoase. Astfel, deșeurile periculoase NU se pun în recipientele ridicate în sistem din „poartă în poartă” de către RETIM.

RETIM

Deșeurile periculoase se păstrează în gospodărie, nu se depun în recipientele de colectare a deșeurilor menajare sau pe domeniul public și se vor preda în cadrul campaniilor trimestriale de colectare.

CÂND SE ORGANIZEAZĂ CAMPANII DE COLECTARE A DEȘEURILOR PERICULOASE
În zona 0 a judeţului Timiş – localitățile Lugoj, Buziaș, Recaș, Balinț, Bara, Belinț, Bogda, Boldur, Brestovăț, Chevereșu Mare, Costeiu, Criciova, Darova, Găvojdia, Ghizela, Nădrag, Nițchidorf, Racovița, Sacoșu Turcesc, Secaș, Știuca, Topolovățu Mare și Victor Vlad Delamarina – se vor colecta deșeuri periculoase în cadrul unor campanii trimestriale în perioadele:
• 1 februarie – 15 martie 2021
• 19 aprilie – 3 iunie 2021
• 12 iulie – 23 august 2021
• 11 octombrie – 22 noiembrie 2021

RETIM va anunța în prealabil datele la care se efectuează aceste campanii prin intermediul canalelor mass media și prin distribuirea de fluturași și afișe în fiecare localitate. De asemenea, toate primăriile locale sunt informate despre efectuarea acestor campanii și pot oferi detalii despre calendarul organizării acestora.

CARE SUNT DEȘEURILE PERICULOASE
DEŞEURILE PERICULOASE sunt:
⦁ ambalaje care conţin reziduuri de substanţe periculoase sau sunt contaminate cu substanţe periculoase
⦁ ambalaje metalice care conţin o matrica poroasă solidă formată din materiale periculoase (ex. azbest), inclusiv containerele goale pentru stocarea sub presiune, absorbanţi, materiale filtrante (inclusiv filtre de ulei nespecificate in altă parte),
⦁ materiale de lustruire şi îmbrăcăminte de protecţie contaminate cu substanţe periculoase
⦁ vopsele, cerneluri, adezivi şi răşini cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ baterii şi acumulatori cu plumb, mercur, Ni-Cd, alcaline sau baterii şi acumulatori nesortate conţinând aceste baterii
⦁ solvenţi, acizi, alcali
⦁ uleiuri şi grăsimi, altele decât cele comestibile
⦁ detergenţi cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ butelii de gaz sub presiune (inclusiv haloni), cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ deşeuri din lemn cu conţinut de substanţe periculoase
⦁ pesticide
⦁ deşeuri de vopsele şi lacuri cu conţinut de solvenţi organici sau alte substanţe periculoase.

ATENŢIE! Deșeurile periculoase nu trebuie amestecate cu alte categorii de deșeuri (reziduale, reciclabile, de construcții, etc.)!
ATENŢIE! Nu se colectează în cadrul acestor campanii deșeurile electrice și electrocasnice (televizoare, mașini de spălat, frigidere, computere, etc.)!

CINE poate preda deşeuri periculoase
Cetățenii din localităţile menţionate mai sus pot depune prin aport voluntar deșeurile periculoase în containerele special puse la dispoziție în punctele de colectare.

Detalii despre efectuarea acestor campanii pe www.retim.ro si www.adidtimis.ro/stiri.
De asemenea, operatorii serviciului de Call Center sunt disponibili la numărul +40 374 885 692, de luni până vineri, între orele 07.00 – 19.00.

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite