Connect with us


Social

O nouă acţiune de donare de sânge. Lugojenii sunt aşteptaţi la spital să se programeze

Publicat

în

Rotary Lugoj împreună cu Spitalul Municipal din Lugoj organizează în 26 şi 27 noiembrie o nouă acţiune pentru donare de sânge. Acţiunea va începe de la ora 9 dimineaţa, iar organizatorii fac apel la lugojeni să se implice şi să doneze sânge pentru persoanele care au nevoie.

PMP

„Dacă au trecut 90 zile de la ultima donare şi doriţi să donaţi, vă puteţi programa din nou. Dacă doriţi să vă implicaţi şi dumneavoastră în aceasta campanie, trimiteţi informaţia cunoştintelor care doresc să doneze sânge. Un ajutor mare, cu un minim de efort!”, a declarat Mariana Agache de la Clubul Rotary Lugoj.

USR

Informaţii utile

Ce trebuie sa stii pentru a putea dona sange
• Sa ai la tine cartea de identitate si o copie xerox dupa ea
• Sa ai vârsta: 18 – 60 de ani
• Sa ai greutate intre: 50 – 100 kg la femei, 50 – 110 kg la bărbati
• nu trebuie sa fi consumat alcool ( nici macar bere) cu 24 de ore înainte de donare
• nu trebuie sa fi consumat o masă bogată in grăsimi (maioneza, frisca, smantana, inghetata) cu 12 ore inaintea donării
• Sa ai tensiunea arterial sistolica intre 110 – 180 mmHg
• femeile sunt admise la donare cu conditia să nu fie însărcinate, sǎ nu alǎpteze, sa nu fie la menstruatie (cel mai indicat ar fi sa vina la 5 zile dupa oprirea sangerării)
• să nu fi suferit în ultimele 6 luni intervenţii chirurgicale, piercing sau tatuaje
• să fi trecut 2 săptămâni de la ultima vizită stomatologică si 6 luni de la implantul dentar
• sa nu fii racit, sa nu fi luat antibiotice in ziua dinaintea donarii
• să nu fi suferit de: TBC, sifilis, ulcer gastric sau duodenal acut, diabet zaharat decompensat, boli de inimă, epilepsie, boli de piele, bruceloză, malarie, miopie (-) 6 dioptrii

Ce este important in ziua donarii

• trebuie sa mananci inainte de a veni la donare un mic dejun usor (pȃine prǎjitǎ, biscuiți, fructe, cereale, etc)
• sǎ fii bine hidratat, adica sa bei apă, cafea sau ceai
• sǎ fii odihnit,, dupa un somn de minim 6 ore, in nici un caz dupa tura de noapte
• NU fuma cel putin 2 ore înainte şi după donare (recomandǎm sǎ nu se fumeze deloc ȋn ziua donǎrii, pentru asigurarea confortului fizic și psihic post-donare)

Ce cantitate de sange se donează:

• la o donare se recoltează 410-450 ml de sânge, cantitate care se reface: ca si volum in câteva ore (ȋn funcție de volumul de lichide ingerat post-donare) iar din punct de vedere biologic în 2 săptămâni
• Actiunea propriu zisa de donare dureaza 10 minute, dar ea trebuie sa fie obligatoriu precedata de completarea formularului si de consultatia medicala
Numǎr de donǎri pe an, ȋn conditii de maximǎ protecție, la un donator aflat ȋntr-o stare bunǎ fizicǎ și psihicǎ:
– pentru bǎrbați de 4- 5 ori de an (minim de 70 de zile ȋntre 2 donǎri)
– pentru femei de 3-4 ori pe an (minim de 90 de zile intre 2 donǎri)

Siguranţa actului donǎrii:

• trusa utilizată pentru fiecare donare este sterilă şi de unică folosinţǎ (este exclusa orice fel de contaminare)

Avantajele donării:
• monitorizarea stǎrii de sǎnǎtate cu ocazia fiecǎrei donǎri, prin evaluare clinicǎ și de laborator
• donatorul beneficiaza de următoarele analize: hemoglobina, grup sanguin OAB/Rh(D), probe hepatice (ALT), teste pentru hepatita B, C, pentru HIV, HTLV, sifilis, (rezultatele acestor analize sunt eliberate la cererea donatorului și sunt confidentiale)
• donatorul care doneazǎ mai mult de 3 ori pe an, beneficiaza de un panel extins de analize hematologice și de biochimie)
• ȋnregistrarea ȋn Registrul Național al Potențialilor Donatori de celule Stem
• 1 zi liberă
• la cei cu domiciliul in Timisoara, se acorda reducere de 50% pe mijloacele de transport în comun, pentru 30 de zile (pentru eliberare vă rugăm să aduceți copie xerox după pe buletin)
• satisfacția gestului altruist, deoarece cu o donare de sange poti sa salvezi 3 vieti!
• regenerarea sangelui induce o stare de bine fizica si mentala, cu totul aparte
• atribuire (la cerere) a 7 tichete valorice, fiecare a 9,57 RON

Ce este recomandat după donare:
• mentinerea pozitiei orizontale, ȋn scaunul de donare (5 – 10 minute post donare)
• ziua donǎrii este o zi „de rǎsfǎț” ȋn care se consumǎ multe lichide, de preferat necarbogazoase și se evitǎ eforturile fizice intense, consumul de alcool si tutun.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

FOTO Cât de diferit arăta Lugojul acum 30 de ani. Imagini istorice cu orașul după Revoluție

Publicat

în

PMP

Lugojul arăta foarte diferit acum 30 de ani față de cum arată astăzi. Dovadă stau fotografiile postate de internauți pe rețelele sociale. Mai exact, utilizatorii de Facebook au postat mai multe imagini cu Lugojul din 1991, la doar doi ani după Revoluție, în care au fost surprinse mai multe zone importante din oraș, precum și forfota unei zile normale în orașul de pe Timiș.

USR

Zona centrului pietonal, tribunalul, platoul de la Casa de Cultură a Sindicatelor, strada către piața agroalimentară, dar și o imagine din fața fostei IURT, toate au stârnit emoții pentru lugojenii trecuți de prima tinerețe, dar și curiozități pentru cei mai tineri dintre locuitorii orașului.

Privind imaginile, oamenii își aminteau de restaurantul Dacia, acolo unde petreceau după-amiezile după muncă, dar și de magazinele din centru, de bicicletele cu duiumul, dar și de faptul că puteai să te plimbi și după 12 noaptea pe stradă fără să îți fie teamă că o să pățești ceva. Lugojenii au comparat imaginile cu zilele noastre, în care carantina ne ține în case pe mulți dintre noi.

“Un oraș mai îngrijit și mai curat decât în 2020”, sau “Oamenii erau mai simpli și mai fericiți”, scriu doi dintre utilizatorii de Facebook, la postarea de pe grupul “Ești din Lugoj dacă…”

Citiţi mai departe

Social

Cum explică fostul director al spitalului din Lugoj diferența de 1,3 milioane de lei în stocul de medicamente

Publicat

în

Fostul director al spitalului din Lugoj susține că problema pe care a sesizat-o Curtea de Conturi(despre care am scris aici), în legătură cu stocul de medicamente și materiale sanitare nu se poate rezolva. Erwin Floroni afirmă că o soluție ar fi achiziționarea, pentru fiecare secție, a cel puțin a unui dulap cu cod de bare. Fostul director spune că această achiziție este extrem de costisitoare și foarte puține spitale din țară au asemenea dotări.

PMP

„Nu există diferențe în gestiunea de medicamente. Medicamentele pe pacienți se descarcă prin două modalități: pe CNP, pe foaia de observație, medicamentele pe care le dai direct pacientului și cele de pe aparat, adică medicamentele care se duc în aparatul de urgență a secției și se dau pacientului la nevoie. Aparatele nu se descarcă direct în gestiune, se descarcă la final de an, din gestiunea farmaciei și se scad din financiar. Neregulile care sunt acum, sunt de fapt pentru că medicamentele par consumate, cumpărate în financiar, dar ele nu se regăsesc niciunde. Pentru că, în primul rând, la final de an se face inventarul și atunci ce rămâne în aparat se scade din ce ți-o dat farmacia pe aparat, abia atunci se bagă în financiar. Deci ele sunt reale, nu sunt pierdute sau dispărute. Situația asta, la Spitalul Județean din Timișoara, din 2014 le-a dat Curtea, în fiecare an, să rezolve treaba asta. Nu se poate în România, decât achiziționând dulapuri cu cod de bare pe medicament. Așa se face în Germania. Și asta a fost soluția și la noi. Eu am făcut o solicitare de oferte, dar nu am avut niciodată banii pentru această achiziție, pentru că sunt extrem de scumpe”, spune Floroni.

USR

Fostul director al spitalului susține că, până la cumpărarea acestor dulapuri, Curtea de Conturi va sesiza la fiecare control această diferență în stocul de medicamente.

Citiţi mai departe

Social

Patron de pompe funebre din Lugoj, acuzat că își bate joc și profită de pe urma morților de Covid

Publicat

în

PMP

Octavian Batori, patronul firmei de pompe funebre Octavian din Lugoj, este acuzat că-și bate joc și profită de pe urma morților de Covid 19. Acuzația vine de la o familie din Deva, care a fost anunțată că o rudă internată la spitalul din Lugoj a pierdut lupta cu teribila boală. 

USR

Potrivit jurnaliștilor de la Ziar de Hunedoara, contactați de familia îndoliată, cadavrul rudei lor a avut parte de un tratament batjocoritor, pentru care aceștia au fost puși să plătească o sumă uriașă, de 1200 de lei, pentru că a fost depozitat puțin peste jumătate de zi într-un TIR frigorific.

“Pe lângă durerea provocată de pierderea persoanei dragi, familia deveanului a trecut prin momente traumatizante. A doua zi, după ce rudele bărbatului au fost anunțate despre deces, au mers să-i ridice trupul neînsuflețit pentru a-l înhuma. Ceea ce au văzut, însă, la spitalul din Lugoj, cu greu poate fi descris în cuvinte. O dovada pură că în acea unitate medicală nu se acordă respectul minimum cuvenit unei ființe umane. O cerință care, de altfel, este prevăzută de lege.

De la spital li s-a spus că decedatul a fost predat unei firme de pompe funebre, care are un TIR în curtea spitalului.

Acolo, într-adevăr, au găsit o remorcă de TIR neînmatriculată, înconjurată de mormane de gunoaie. La nivel declarativ, remorca ar aparține unei firme de pompe funebre. Însă, din scripte reiese că aparține unei firme care are activitate în domeniul alimentației publice, respectiv restaurante/catering. Sau cine știe.

Pentru faptul că au ținut cadavrul în remorcă 14 ore, angajații firmei SC Bom Mecanica SRL le-au cerut aparținătorilor 1.200 de lei (foto factura)”, scriu cei de la Ziar de Hunedoara.

Taxa de depozitare este doar una dintre umilințele pe care familia îndoilată le-a suferit în acest caz. Angajații de la firma de pompe funebre au folosit un limbaj dezgustător, atunci când au vorbit despre trupul neînsuflețit al defunctului, în dialogul avut cu familia bărbatului mort. Decedatul a fost pus într-un sac de cadavre cu tot cu tuburile folosite la ATI, fiind legat la gât cu un cearșaf și plin de sânge, susțin rudele bărbatului.

Ascultați înregistrarea audio a dialogului dintre familia îndoliată și reprezentații firmei lugojene de pompe funebre, citiți reacția fostului manager al spitalului din Lugoj legat de caz, reacția DSP privind condițiile de depozitare a persoanelor moarte de Covid 19, dar și alte detalii despre acest caz în relatarea jurnaliștilor de la Ziar de Hunedoara.

Citiţi mai departe

Pro

Publicitate

Cele mai citite