Educație
Lugojeanca Flavia Cut-Lupulescu, printre finaliștii Galei Profesorul Anului din mediul rural
Prima ediție a Galei Profesorul Anului din mediul rural o are printre finaliști pe profesoara lugojeană Flavia Cut-Lupulescu. Ea se află printre cei mai buni trei profesori ai anului, din întreaga țară, la secțiunea Implicare în comunitate.
Flavia Cut-Lupulescu este din 2020 directorul Scolii Gimnaziale Boldur, având în subordine patru școli și patru grădinițe. În paralel își continuă activitatea la Liceul Tehnologic ”Valeriu Braniste” din Lugoj, pe catedra de Alimentație publică și turism, unde se află din 2009. Este absolventă a Facultății de Economie și de Administrare a Afacerilor, specializarea Management, din cadrul Universității de Vest, și a Facultății de Jurnalism, specializarea Comunicare și relații publice, a Universității Tibiscus Timișoara. Are un master în Management financiar și unul în Alimentație publică și agroturism, dar și un doctorat în Agronomie.
În 2018, a înființat Asociația Miracolul Vietii, asociație care sprijinea femeile aflate în dificultate datorită unei crize de sarcină. În iunie 2018 a implementat un proiect obținut prin programul național de finanțare Start Up Nation, ce presupunea înființarea unui laborator de cofetărie-patiserie. ”Pană la debutul pandemiei a fost o afacere de familie reușită, pe care deocamdată nu o mai continuăm”, spune Flavia.
Din septembrie 2020 este consilier local PNL, în Consiliul Local al Municipiului Lugoj. Este căsătorită și are trei copii. De-a lungul anilor de catedră s-a remarcat în relația pe care a avut-o cu elevii săi, dar și prin implicarea în diferite proiecte alături de colegii ei.
Votată, cel mai îndrăgit cadru didactic
În anul 2012, a fost votată cel mai îndrăgit cadru didactic din Lugoj, în urma unui sondaj la care au participat toate școlile din oraș. Din postura de director de școală a încercat o altă abordare a conceptului de management, reușind să convingă și să implice atât elevii cât și comunitatea.
”Cred în educația de la țară, eu însămi absolvind la o școală gimnazială din mediul rural. Am vizitat Școala Gimnazială din Ciugud, am încheiat un parteneriat de colaborare și încercăm să le urmăm modelul de bună practică în școala noastră. Copiii mei personali Filip, Gloria și Fineas sunt motivația mea de a lupta pentru copii, de a face ceva mai mult pentru ei, de a le putea ridica greutățile de pe umeri. De aceea mă simt foarte împlinită, mai energică și chiar știu că mi-am îndeplinit misiunea atunci când văd că un copil pleacă din școală cu zâmbetul pe buze, mă îmbrățișează sau îmi pune un bilet cu o inimioara sub ușa biroului. Eu sunt un om de echipă, îmi place să discut cu colegii mei diferite cazuri și să ne consultăm. Sunt enorm de mulțumita atunci când după o discuție cu colegii avem o soluție bună pentru un proiect sau problema apărută în școală. Acest lucru mă face să fiu mândră de echipa cu care lucrez. Știu că într-o școală, fiecare angajat are un rol extrem de important și doar dacă munca fiecăruia este îndeplinită devenim, împreună, un organism care funcționează perfect. Mulțumesc colegilor din școala Boldur care au răspuns afirmativ diferitelor provocări lansate de mine, unele chiar contra cronometru și s-au implicat foarte serios în activitățile și proiectele școlii”, spune Flavia Cut-Lupulescu.
Printre proiectele implementate în cadrul Școlii Gimnaziale Boldur, se numără trei proiecte Erasmus +, de formare profesionala a profesorilor, mobilități pentru elevi și profesori(unele aprobate, unele în curs de aprobare), dotarea laboratorului de informatică, renovarea grădinițelor din Jabăr, Boldur, Sinersig, proiectul național Școală după școală- program de after-school pentru elevii școlii, proiectul Masa caldă, parteneriate de colaborare cu diferite instituții, obținerea de sponsorizări pentru activități și concursuri școlare, înscrierea școlii în diferite programe și proiecte(Programul Național Școala Încrederii, proiectul Asociația Ovidiu-Citește-mi 100 de povești, Educația la Înălțime, lecții în direct filmate cu drone, organizarea de campanii umanitare pentru elevii defavorizați ai școlii, înființarea și dotarea Cabinetului de limbi străine, dar și dotarea cu boilere pentru apă caldă în toate școlile arondate unității Boldur. Toate acestea, dar și multe alte proiecte au adus-o în atenția comunității
”M-am bucurat, evident, să primesc această nominalizare, apreciez că într-o perioadă scurtă de timp, aproximativ 1,6 ani am reușit alături de colegi și comunitatea locală să implementez o serie de activități care au crescut prestigiul Școlii Gimnaziale din Boldur. Voi participa la Gala Profesorului Anului din mediul rural cu bucurie și emoție, joi, 24 martie. Această nominalizare mă obligă la mari performanțe pentru școala din Boldur în viitor”, a declarat pentru Lugojeanul Flavia Cut-Lupulescu.
Printre proiectele pe termen scurt pe care le are pentru școala pe care o conduce se numără modernizarea și crearea de noi laboratoare de fizică-chimie, biologie, geografie, sala de sport, finalizarea spațiului noii biblioteci, implementarea proiectelor cu finanțare europeană, dar și depunerea altora noi spre aprobare, precum și digitalizarea școlii din Boldur.
Gala Profesorul Anului din mediul rural, prima ediție
Gala Profesorul Anului din mediul rural este organizată în premieră de către Teach for Romania, ”organizație non-guvernamentală, care de 8 ani recrutează și pregătește oameni valoroși să devină profesori și învățători în școlile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunități”, așa cum se caracterizează.
În etapa de preselecții au fost implicați 50 de profesori și membri ai echipei Teach for Romania care au jurizat cele 310 de nominalizări din toată țara, iar în ultima etapă de jurizare au făcut parte 25 de specialiști din: societatea civilă, experți în educație, reprezentanți ai sectorului business, elevi, parteneri instituționali și parteneri media, printre care Paula Herlo, Tudor Chirilă ori Bianca Balea, de la Fundația Noi Orizonturi. Nominalizații sunt profesori din medii dezavantajate care reușesc să găsească soluții și să creeze școală relevantă pentru elevii lor. Nominalizările au fost făcute de către părinți, elevi, foști elevi, cadre didactice, directori și parteneri. Evenimentul, care se va desfășura la Iași, are cinci categorii: Prevenirea abandonului școlar, Dezvoltarea literației, Dezvoltarea abilităților socio-emoționale, Dezvoltarea leader-shipului la elevi și Implicarea în comunitate.
Educație
VIDEO Clip cu mesaj despre violența între elevi, într-o școală de lângă Lugoj
Elevii unei școli dintr-o comună de lângă Lugoj au realizat un clip impresionant despre violența în școli și posibilele efecte ale acesteia. De la un simplu joc copilăresc, elevii ajung nu de puține ori la acte de violență, unele dintre ele nedorite, care pot avea urmări grave pentru sănătatea acestora și viitorul lor ca oameni.
Ideea clipului a venit de la Silviu Boian, profesor la școala din Gavojdia. Acesta, alături de elevii din clasa a șaptea, au pus în scenă mai multe activități care, deși aparent nevinovate, pot duce la accidentări care să aibă repercusiuni pe viață pentru unii elevi. Clipul a fost realizat cu ocazia Zilei Internaționale a Nonviolenței.
„Am venit cu ideea clipului după ce am realizat câte tragedii se pot întâmpla de la un joc nevinovat. Copiii răspund acum mai bine la clipuri decât la orice altă formă de informație, așa că am zis să le vorbim pe limba lor cu acest clip inedit. Mesajul nostru este nu să nu se bucure de copilărie, ci să o facă în mod cât mai sigur și responsabil”, a declarat Silviu Boian, profesor de limba română la Școala Gimnazială Gavojdia.
Educație
Lumea Oceanelor „se deschide” pentru cei mici, la Iulius Town Timișoara
Cum erup vulcanii, cum „respiră oceanele”, cum și de ce se formează fluxul și refluxul și ce legătură are Luna cu cele două fenomene? Poate unul dintre cele mai captivante mistere de pe Pământ este însuși Oceanul Planetar. În perioada 21 – 29 ianuarie 2023, copiii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani sunt așteptați să afle „Misterele Oceanelor”, la Iulius Town. Participarea la proiecțiile video este gratuită, fiind necesară înscrierea.
Multe dintre secretele din adâncurile Oceanului Planetar au fost descoperite de către exploratori, iar acum sunt prezentate la Iulius Town, în Atrium, prin intermediul proiectului educațional „Misterele Oceanelor”. Proiecțiile video se vor vedea într-un dom special și urmăresc aventura a doi peștișori care luptă să-și salveze reciful de corali, aflând informații interesante despre casa lor. În drumul lor, aceștia se vor întâlni cu mai multe animale subacvatice: rechini, balene, bancuri de pești, pisici de mare etc. Cei doi prieteni le vor povesti copiilor cât de important este să protejeze natura și să recicleze, iar la finalul proiecției va fi și o sesiune de întrebări și răspunsuri.
La spectacole sunt așteptați copiii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani. Intrarea este gratuită, în limita locurilor disponibile, iar înscrierile se fac la numărul de telefon 0790.431.733. Fiecare proiecție durează 40 de minute; spectacolele au loc de luni până vineri, în intervalul orar 10.00 – 18.00, iar sâmbătă și duminică, de la ora 12.00, până la ora 20.00. La fiecare spectacol pot participa maximum 30 de copii.
Nu uita: înscrierile se fac la numărul de telefon 0790.431.733, iar proiecțiile vor avea loc în perioada 21 – 29 ianuarie!
Educație
Elevii lugojeni au revenit în bănci în ciuda numărului mare de viroze
De luni, 9 ianuarie, elevii lugojeni au revenit în bănci, așa cum s-a întâmplat cu toți elevii din România. În contextul epidemiologic, Ministerul Sănătății a transmis ce măsuri trebuie instituie la nivelul școlilor, pentru a limita cât mai mult răspândirea infecțiilor virale care au pus stăpânire pe întreaga țară.
În fiecare zi se va realiza triajul elevilor, ca o primă măsură, iar părinții vor fi informați de îndată dacă aceștia prezintă semne de infecție respiratorie. Totodată, școlile trebuie să asigure materialele necesare pentru dezinfecția periodică a mâinilor elevilor și cadrelor didactice, precum și a suprafețelor unde aceștia îș desfășoară activitatea.
Sălile de clasă și încăperile trebuie aerisite periodic. Purtarea măștii – de către elevi și cadrele didactice – nu este obligatorie, însă este recomandată. Conform reprezentanților Ministerului Educației, accentul va fi pus pe prevenție.
În același timp, se va ține legătura permannetă cu Direcțiile de Sănătate Publică și școlile din tot județul, ținându-se cont de recomandările făcute de acestea.
Educație
Ştiinţescu Timişoara anunţă rezultatele proiectelor finanţate în 2022. Printre ele, un proiect din Lugoj și unul din Boldur
Fondul Ştiinţescu Timişoara este un program de finanţare derulat de Fundaţia Comunitară Timişoara. Aflat în al cincilea an de implementare, fondul a avut în 2022 un buget de 152.646 RON şi a fost dedicat ONG-urilor şi grupurilor de inițiativă din judeţele Timiş şi Arad interesate să promoveze domeniile STEAM (ştiinţă, tehnologie, inginerie, artă şi matematică) în rândul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 6 şi 19 ani.
Astfel, peste 1.150 de copii şi tineri au fost implicaţi direct în activităţi STEAM, susţinute de 49 de mentori Ştiinţescu, pasionaţi de domenii variate cum ar fi: fizică şi chimie, arte vizuale şi teatrale, grădinărit urban sau programare, robotică şi imprimare 3D. În total peste 2.280 de ore de voluntariat au fost oferite educaţiei de către echipele de proiect.
De asemenea, peste 1.500 de pasionaţi de ştiinţe şi tehnologie au vizitat Târgul de ştiinţe de la Observatorul Seismologic Timişoara, co-organizat cu ocazia Nopţii Cercetătorilor Europeni, unde echipele de mentori Ştiinţescu au desfăşurat activităţi demonstrative şi experimente pentru publicul larg, pentru a celebra în comunitate rezultatele activităţilor lor.
Cele 10 proiecte implementate anul acesta au fost:
- „STEAM-ability – Caravana CoderDojo”, proiectul propus de grupul de iniţiativă CoderDojo@UVT s-a desfăşurat în mai multe şcoli rurale din judeţul Timiş;
- „Grădina de pe Uranus”, o iniţiativă ce a avut loc la Liceul Waldorf Timişoara;
- „LABORATORUL MICULUI SAVANT BOLDUREAN”, un proiect implementat la Şcoala gimnazială din Boldur;
- „Micro grădina mobilă”, propus de grupul de iniţiativă Microgrădinarii, proiectul a fost dedicat copiilor beneficiari ai Fundației „Rudolf Walter” şi elevilor de la Liceul Tehnologic Special „Gheorghe Atanasiu” din Timișoara;
- „SUMMER CAMP LIEBLING 2022”, o tabără de vară pentru elevii din Liebling;
- „ArtDen” implementat de Asociaţia de intervenție și regenerare comunitară, un proiect care s-a desfăşurat la Liceului Tehnologic „Valeriu Braniște” din Lugoj;
- „Teatrul şi meseriile sale” implementat de Asociaţia Solidart;
- Proiectul „Micul Inginer Agronom” implementat de grupul de iniţiativă EcoAgri Timişoara pentru copii preşcolari;
- „Științe și tehnologie pentru elevii Liceului Teoretic Special Iris” implementat de Asociaţia pentru sprijinirea copiilor şi tinerilor ambliopi şi nevăzători „IRIS” Timişoara;
- „Viitorul în 3D” implementat de Asociația pentru dezvoltarea profesională continuă-PRAEDU, proiect ce s-a desfăşurat în Chișineu-Criș, judeţul Arad.
Obiectivele programului Științescu la Timișoara sunt:
- să încurajeze pasiuni și cariere în domeniile științelor și tehnologiei pentru cât mai mulți copii și tineri, prin intermediul unor procese de învățare bazate pe abordări practice, interdisciplinare și de colaborare;
- să stimuleze creativitatea, autonomia și implicarea în crearea de conținut educațional a cât mai multor copii și tineri;
- să contribuie la dezvoltarea și diversificarea educației STEAM în școli, dar și în cât mai multe contexte în comunitate;
- să încurajeze filantropia, voluntariatul și consolidarea unei comunități locale de suporteri și oameni de acțiune pentru educația STEAM modernă.
Detalii despre programul de finanțare pot fi accesate pe website-ul programului (www.timisoara.stiintescu.ro), pe site-ul Fundației Comunitare Timişoara (www.fctm.ro) și pe pagina de Facebook locală a programului (www.facebook.com/StiintescuTm).
Programul Ştiinţescu Timişoara 2022 este implementat de Fundația Comunitară Timişoara, finanţat la nivel local de Hamilton Central Europe şi Hella România (Forvia), la nivel naţional de Romanian-American Foundation şi Fundaţia Bosch România şi este susţinut de Federația Fundațiile Comunitare din România – FFCR.
Despre Fundația Comunitară Timișoara
Fundația Comunitară Timișoara aduce împreună donatori, ONG-uri sau grupuri de inițiativă pentru a dezvolta comunități în care să ne simțim ca acasă. Construiește mecanisme de donație, fonduri de finanțare sau incubatoare de idei pentru oraș. În 6 ani de activitate, a adunat fonduri de la companii și donatori individuali și a finanțat peste 200 de proiecte din Timișoara și regiune. Fundația Comunitară Timișoara este parte dintr-o mișcare națională, alături de alte 17 fundații comunitare din România și peste 2.000 din întreaga lume.
- Administrație5 zile în urmă
Consiliul Județean Timiș primește finanțări din PNRR pentru încă trei proiecte. Unul este la Lugoj
- Lugoj5 zile în urmă
Aproximativ un milion de euro costă reabilitarea centrului. Când spun edilii locali că se termină lucrările
- Opinii4 zile în urmă
EDITORIAL Nu ne mai trageți pe dreapta!
- Actualitate4 zile în urmă
Două accidente pe autostrăzile de lângă Lugoj în doar câteva ore