Connect with us

Administrație

Detaliile incredibile care au dus la anularea licitației pentru construcția noului spital. Când se va relua licitația

Publicat

în

Claudiu Buciu, managerul proiectului pentru construcția noului spital municipal „Dr. Teodor Andrei” din Lugoj, ne-a transmis un comunicat în care face o serie de clarificări legate de anularea licitației pentru execuția lucrărilor. Buciu spune că toată procedura de achiziție publică s-a făcut sub stricta supraveghere a Agenției Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

Reprezentantul Primăriei Lugoj arată că autoritatea contractantă (Municipiul Lugoj), a solicitat potențialilor ofertanți îndeplinirea următoarelor condiții esențiale:

RETIM

⁃ cifra medie de afaceri pentru ultimii trei ani (2020, 2021, 2022) să fie minimum 200 milioane RON;
⁃ ducerea la bun sfârșit (a construirii), în ultimii 5 ani, a unui contract care a presupus realizarea unui spital în valoare de cel puțin 100 milioane RON;
⁃ ducerea la bun sfârșit (a proiectării), în ultimii 5 ani, la nivelul a minimum 5 milioane RON (cumulat), în cadrul a maximum 5 contracte de proiectare de spitale.

„Aceste condiții au fost stabilite astfel încât autoritatea contractantă să se asigure că ofertantul câștigător are capacitatea financiară și are experiența necesară în domeniul proiectării și al construirii de spitale, astfel încât să poată duce la bun sfârșit (din punct de vedere al calității și volumului lucrărilor), în termenul stabilit, construcția Noului Spital de la Lugoj. În plus, prin stabilirea acestor condiții s-a avut în vedere și obligația de a nu îngrădi concurența, respectiv am avut în vedere să ne asigurăm că orice ofertant capabil să ducă la bun sfârșit aceste lucrări poate participa la această licitație”, spune Buciu

Unde au apărut problemele – documente false

În cadrul procedurii au fost depuse două oferte: una din partea unei societăți din Turcia (prezentă pe piețele din Turcia, România, Ungaria, Austria și Germania) și una din partea unei asocieri constituite din două societăți din România (cu lucrări realizate exclusiv în România) și o altă societate din Turcia.

„Din cauza faptului că doar una dintre ofertele financiare s-a încadrat în valoarea estimată a contractului (oferta depusă de asociere), următoarea etapă a evaluării s-a desfășurat doar cu privire la această ofertă. În această ultimă etapă, ofertantul a trebuit să facă dovada experienței similare. Din păcate, asocierea nu a putut face dovada experienței similare solicitate. Mai mult, în ceea ce privește experiența în domeniul construirii de spitale, asocierea a depus documente prin care a încercat să inducă în eroare comisia de evaluare, respectiv a depus documente neconforme cu realitatea. Aceste documente au provenit de la societatea din Republica Turcia, dar au fost asumate pentru conformitate cu originalul de către liderul asocierii, o importantă societate ce activează în domeniul construcțiilor din România. Certificarea pentru conformitatea cu originalul a documentelor prezentate a ridicat suspiciuni rezonabile că liderul asocierii are cunoștință despre caracterul nereal al documentelor prezentate”, susține Claudiu Buciu.

Societatea din Republica Turcia a depus în susținere, pentru a dovedi experiența similară în domeniul construcției de spitale, un contract de antrepriză încheiat între aceasta și beneficiarul declarat al proiectului în vederea construirii unei clinici medicale în cadrul unei baze militare de pe teritoriul republicii Turcia, contract în valoare de peste 61.548.488,24 milioane USD.

„Multiplele neconcordanțe dintre diversele documente depuse în susținerea experienței similare (contracte, recomandări, recepții, facturi, detalieri ale prețului prestațiilor, detalieri ale perioadei contractuale), erorile grosolane de redactare a documentelor înaintate, folosirea de ștampile la date la care acestea nu puteau exista, utilizarea de documente standard cu coduri de generare legate de momentul creării acestora, utilizarea de semnături identice pe mai multe documente, precum și faptul că proiectul prezentat în ofertă (trei fotografii) este realizat în realitate în SUA, într-o altă bază militară și de către un alt constructor, ne-au întărit în mod rezonabil convingerea că ofertantul a încercat să inducă în eroare comisia de evaluare, prin utilizarea de documente neconforme cu realitatea.  În demersul nostru de lămurire cu privire la veridicitatea documentelor depuse de către această societate, am accesat baze de date oficiale din Republica Turcia, din SUA dar și din România”, mai arată reprezentantul Primărie Lugoj.

În consecință și această ofertă a fost respinsă, iar procedura, din lipsă de oferte corespunzătoare, a fost anulată. Procesele verbale prin care s-au evaluat ofertele, respectiv procesul verbal de anulare a licitației au fost validate de către ANAP prin emiterea unui Aviz Conform Necondiționat.

Când se va relua licitația

Buciu a explicat că toate cheltuielile efectuate de Municipiul Lugoj până în prezent pentru obținerea finanțării, inclusiv costurile pentru studii de fezabilitate și asistență tehnică, au fost rambursate integral de către finanțator. De asemenea, s-au îndeplinit toate condițiile pentru demararea procedurilor de achiziție conform contractului de finanțare semnat cu Ministerul Sănătății.

Managerul proiectului a precizat că în perioada următoare, după aprobarea bugetului local, lictația va fi reluată (după data de 12 februarie 2024).

„Faptul că asocierea care a participat la această procedură nu a putut dovedi că deține experiența similară solicitată este regretabil și nu poate fi imputat nici consultanților și nici colegilor din comisia de evaluare. Este cel puțin penibil faptul că diverse structuri politice locale, ori indivizi limitați în capacitatea de a gândi în interes public, caută vina cuiva în acest moment. Un asemenea proiect nu poate fi tratat din punct de vedere electoral, în acest stadiu. Există voci care spun că poate ar fi trebuit să “închidem ochii” și că, astfel, în prag de alegeri, spitalul ar fi fost deja ridicat. Riscul de a porni la drum cu un ofertant care nu-și poate demonstra experiența similară nu poate fi asumat în mod responsabil. Este mai important să pornim la drum, într-un asemenea proiect, cu un ofertant solid, capabil și cu experiență similară dovedită fără dubii, decât să plecăm la drum cu un ofertant incapabil și dispus să înșele și să ne trezim că proiectul se oprește din senin. Acest proiect nu este al lui Buciu, Blidariu sau al actualei administrații, el este exclusiv al comunității noastre, indiferent de cine o reprezintă din punct de vedere administrativ acum sau după alegeri”, a mai spus Buciu.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Digul din centrul Lugojului, grav afectat de inundațiile din urmă cu patru ani, e încă în stare precară

Publicat

în

FOTO Arhiva

Digul din centru municipiului Lugoj, grav afectat de inundațiile devastatoare din urmă cu patru ani, rămâne într-o stare precară și astăzi, deși autoritățile promiteau repararea acestuia imediat după inundațiile din iunie 2020. Situat în cartierul Ștrand, digul de beton în lungime de aproape un kilometru continuă să fie o amenințare pentru comunitate.

Responsabilii de la Apele Române anunțau acum doi ani că Administrația Bazinală de Apă Banat (ABA Banat) va începe procedura de achiziție pentru reparații, iar proiectul tehnic a fost deja remis. Cu toate acestea, digul rămâne nereparat până în prezent.

RETIM

Proiectul tehnic prevedea refacerea părților deteriorate ale parapetului, etanșarea rosturilor și fisurilor, și asigurarea unei permeabilități reduse la apă pe o lungime de 970 de metri. Cu toate acestea, lucrările nu au început din lipsă de acoperire bugetară.

Sorina Neaga, purtătorul de cuvânt al ABA Banat, a confirmat că investiția este prinsă în bugetul de investiții și că anul acesta se vor executa lucrările de refacere a digului.

Refacerea digului din centrul Lugojului, pe tronsoanele avariate de viituri, face parte din lucrarea complexă de investiții propusă de ABA Banat, și anume consolidare și reprofilare râu Timiș pe sector Lugoj, frontieră Serbia, județul Timiș. Este vorba de o lucrare foarte mare, întinsă până la granița cu Serbia. Achiziția execuției lucrărilor a fost finalizat anul trecut, în decembrie 2023, când a fost semnat și contractul de execuție al lucrărilor propuse. Lucrările prevăzute în această investiție vastă vor începe până în luna aprilie a acestui an. Nu ne putem pronunța cu exactitate când anume vor începe efectiv lucrările la parapetul de beton din municipiul Lugoj, dar putem spune vor demara anul acesta”, a declarat purtătorul de cuvânt, pentru Lugojeanul.ro.

În lipsa unei intervenții rapide și eficiente, cartierul Ștrand rămâne expus riscului de noi inundații și pagube materiale semnificative.

Citiţi mai departe

Administrație

Cât mai întârzie ieșirea autobuzelor electrice pe traseu? Data avansată de primar ca termen pentru noua rețea

Publicat

în

Noile autobuze electrice sunt gata să-și facă apariția pe traseele din Lugoj. Conform declarațiile primarului interimar Bogdan Blidaru, „luna aprilie” e dată ca sigură pentru apariția celor nouă mijloace de transport în comun pe străzile municipiului.

În acest sens, a început amplasarea provizorie a trei stații de încărcare lentă și a unei stații de încărcare rapidă, până când va fi finalizată auto-autobaza de pe strada Timișorii, unde vor fi amplasate stațiile permanente de încărcare.

RETIM

De asemenea, în cadrul bugetului pentru anul în curs s-a prevăzut și suma de 1.150.000 lei pentru achiziția de noi stații pentru călători, care vor înlocui cele vechi și aflate în stare de degradare. Cu privire la momentul exact al intrării autobuzelor electrice pe traseu, primarul interimar a indicat luna aprilie drept termen estimativ.

În momentul de față se fac demersurile necesare pentru ca aceste mijloace de transport destinate serviciului public fie puse în cel mai scurt timp în circulație. S-au amplasat provizoriu trei stații de încărcare lentă și o stație de încărcare rapidă. Se continuă demersurile în vederea realizării autoautobaze de pe strada Timișorii, unde vor fi amplasate stațiile de încărcare, iar în ședința ordinară a Consiliului Local din cursul acestei luni se va transpune trecerea din inventarul domeniului public a municipiului Lugoj și predarea efectivă în gestiunea operatorului Serviciului Public de Transport Local, operator care de la mijlocul anului 2023 este Societatea de Transport Local Lugoj SRL, societate a Consiliului Local al Municipiului Lugoj”, a declarat Bogdan Blidariu.

Costul biletelor este de: 3 lei pentru o călătorie, 5 lei pentru două călătorii. Pentru traseele Tapia-Măguri, 8 lei o călătorie, 15 lei pentru 2 călători.

Citiţi mai departe

Administrație

Consilierii județeni au aprobat modernizarea drumului de descărcare de pe autostradă. Se fac și piste pentru bicicliști

Publicat

în

Consiliul Județean Timiș a aprobat declanșarea procedurii de expropriere pentru Modernizarea DJ 691, sector Nod de descărcare A1 – limită Județ Arad. Starea actuală a drumului DJ 691 este degradată și impune o intervenție pentru asigurarea în bune condiții a desfășurări fluxului actual de trafic.

Principala componentă a proiectului constă în modernizarea și reabilitarea drumului județean DJ 691 Giarmata-Dumbrăvița. Acest lucru implică refacerea stratului de asfalt, consolidarea structurii drumului și corectarea altor deficiențe pentru a asigura o suprafață de rulare sigură și durabilă.

RETIM

Un aspect inedit al proiectului este construirea de piste dedicate pentru bicicliști de-a lungul DJ 691. Aceste piste sunt proiectate să ofere o rută sigură și confortabilă pentru cicliști, contribuind la promovarea mobilității active și la reducerea impactului negativ asupra mediului înconjurător. În intravilanul localităților, pistele vor fi dispuse pe ambele părți ale drumului, câte una pentru fiecare sens de circulație, pentru a asigura o circulație sigură și eficientă. În extravilan, pista pentru biciclete se va situa pe o singură parte a drumului, dar va permite circulația în ambele direcții.

Proiectul va fi inclus în Programul Regional Vest 2021-2027 pentru finanțare. În plus, pentru a obține terenurile necesare pentru implementarea proiectului, va fi necesară exproprierea în conformitate cu legislația în vigoare, urmând să se inițieze procedura legală în acest sens. valoarea totală a exproprierilor se ridică la circa 200.000 de lei.

Citiţi mai departe

Administrație

DOCUMENT Întreaga listă a investițiilor pentru 2024, în Lugoj. Pentru ce se cheltuie banii bugetului local

Publicat

în

Consilierii locali au aprobat, în urmă cu trei zile, bugetul local al Lugojului. Potrivit declarațiilor primarului interimar, suma totală a bugetului, care include secțiunea de funcționare și dezvoltare, se ridică la aproximativ 90 de milioane de euro.

„Suma totală ce cuprinde secțiunea de funcționare și dezvoltare este de 437. 474.000 lei. Pentru secțiunea de funcționare e cuprinsă suma de 143.605.000 lei, iar pentru secțiunea de dezvoltare 293. 868.000 lei. Fac precizarea sumele prevăzute pentru dezvoltare reflectă doar lucrările de execuție care vor fi realizate strict în cursul acestui an”, a declarat Bogdan Blidariu, primarul interimar al Lugojului.

RETIM

Cum cei mai mulți dintre lugojeni nu au acces la lista de investiții, am decis să o publicăm în întregime, ca toată lumea să poată vedea pentru ce se cheltuie bugetul anului 2024. Sunt 15 paginii de rubrici, cu direcțiile în care merg banii lugojenilor. Cele mai mari sume merg la reabilitarea energetică a școlilor, achiziția de autobuze electrice, realizare și extindere sisteme de alimentare cu apă și canalizare, construirea de locuințe pentru tineri și construirea și reabilitarea de creșe și grădinițe etc. Iată, mai jos, întreaga listă a investiților:

Citiţi mai departe

Cele mai citite