Fidelity by Iulius Mall

Detaliile incredibile care au dus la anularea licitației pentru construcția noului spital. Când se va relua licitația

Claudiu Buciu, managerul proiectului pentru construcția noului spital municipal „Dr. Teodor Andrei” din Lugoj, ne-a transmis un comunicat în care face o serie de clarificări legate de anularea licitației pentru execuția lucrărilor. Buciu spune că toată procedura de achiziție publică s-a făcut sub stricta supraveghere a Agenției Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

Reprezentantul Primăriei Lugoj arată că autoritatea contractantă (Municipiul Lugoj), a solicitat potențialilor ofertanți îndeplinirea următoarelor condiții esențiale:

Publicitate

⁃ cifra medie de afaceri pentru ultimii trei ani (2020, 2021, 2022) să fie minimum 200 milioane RON;
⁃ ducerea la bun sfârșit (a construirii), în ultimii 5 ani, a unui contract care a presupus realizarea unui spital în valoare de cel puțin 100 milioane RON;
⁃ ducerea la bun sfârșit (a proiectării), în ultimii 5 ani, la nivelul a minimum 5 milioane RON (cumulat), în cadrul a maximum 5 contracte de proiectare de spitale.

„Aceste condiții au fost stabilite astfel încât autoritatea contractantă să se asigure că ofertantul câștigător are capacitatea financiară și are experiența necesară în domeniul proiectării și al construirii de spitale, astfel încât să poată duce la bun sfârșit (din punct de vedere al calității și volumului lucrărilor), în termenul stabilit, construcția Noului Spital de la Lugoj. În plus, prin stabilirea acestor condiții s-a avut în vedere și obligația de a nu îngrădi concurența, respectiv am avut în vedere să ne asigurăm că orice ofertant capabil să ducă la bun sfârșit aceste lucrări poate participa la această licitație”, spune Buciu

Unde au apărut problemele – documente false

În cadrul procedurii au fost depuse două oferte: una din partea unei societăți din Turcia (prezentă pe piețele din Turcia, România, Ungaria, Austria și Germania) și una din partea unei asocieri constituite din două societăți din România (cu lucrări realizate exclusiv în România) și o altă societate din Turcia.

„Din cauza faptului că doar una dintre ofertele financiare s-a încadrat în valoarea estimată a contractului (oferta depusă de asociere), următoarea etapă a evaluării s-a desfășurat doar cu privire la această ofertă. În această ultimă etapă, ofertantul a trebuit să facă dovada experienței similare. Din păcate, asocierea nu a putut face dovada experienței similare solicitate. Mai mult, în ceea ce privește experiența în domeniul construirii de spitale, asocierea a depus documente prin care a încercat să inducă în eroare comisia de evaluare, respectiv a depus documente neconforme cu realitatea. Aceste documente au provenit de la societatea din Republica Turcia, dar au fost asumate pentru conformitate cu originalul de către liderul asocierii, o importantă societate ce activează în domeniul construcțiilor din România. Certificarea pentru conformitatea cu originalul a documentelor prezentate a ridicat suspiciuni rezonabile că liderul asocierii are cunoștință despre caracterul nereal al documentelor prezentate”, susține Claudiu Buciu.

Societatea din Republica Turcia a depus în susținere, pentru a dovedi experiența similară în domeniul construcției de spitale, un contract de antrepriză încheiat între aceasta și beneficiarul declarat al proiectului în vederea construirii unei clinici medicale în cadrul unei baze militare de pe teritoriul republicii Turcia, contract în valoare de peste 61.548.488,24 milioane USD.

„Multiplele neconcordanțe dintre diversele documente depuse în susținerea experienței similare (contracte, recomandări, recepții, facturi, detalieri ale prețului prestațiilor, detalieri ale perioadei contractuale), erorile grosolane de redactare a documentelor înaintate, folosirea de ștampile la date la care acestea nu puteau exista, utilizarea de documente standard cu coduri de generare legate de momentul creării acestora, utilizarea de semnături identice pe mai multe documente, precum și faptul că proiectul prezentat în ofertă (trei fotografii) este realizat în realitate în SUA, într-o altă bază militară și de către un alt constructor, ne-au întărit în mod rezonabil convingerea că ofertantul a încercat să inducă în eroare comisia de evaluare, prin utilizarea de documente neconforme cu realitatea.  În demersul nostru de lămurire cu privire la veridicitatea documentelor depuse de către această societate, am accesat baze de date oficiale din Republica Turcia, din SUA dar și din România”, mai arată reprezentantul Primărie Lugoj.

În consecință și această ofertă a fost respinsă, iar procedura, din lipsă de oferte corespunzătoare, a fost anulată. Procesele verbale prin care s-au evaluat ofertele, respectiv procesul verbal de anulare a licitației au fost validate de către ANAP prin emiterea unui Aviz Conform Necondiționat.

Când se va relua licitația

Buciu a explicat că toate cheltuielile efectuate de Municipiul Lugoj până în prezent pentru obținerea finanțării, inclusiv costurile pentru studii de fezabilitate și asistență tehnică, au fost rambursate integral de către finanțator. De asemenea, s-au îndeplinit toate condițiile pentru demararea procedurilor de achiziție conform contractului de finanțare semnat cu Ministerul Sănătății.

Managerul proiectului a precizat că în perioada următoare, după aprobarea bugetului local, lictația va fi reluată (după data de 12 februarie 2024).

„Faptul că asocierea care a participat la această procedură nu a putut dovedi că deține experiența similară solicitată este regretabil și nu poate fi imputat nici consultanților și nici colegilor din comisia de evaluare. Este cel puțin penibil faptul că diverse structuri politice locale, ori indivizi limitați în capacitatea de a gândi în interes public, caută vina cuiva în acest moment. Un asemenea proiect nu poate fi tratat din punct de vedere electoral, în acest stadiu. Există voci care spun că poate ar fi trebuit să “închidem ochii” și că, astfel, în prag de alegeri, spitalul ar fi fost deja ridicat. Riscul de a porni la drum cu un ofertant care nu-și poate demonstra experiența similară nu poate fi asumat în mod responsabil. Este mai important să pornim la drum, într-un asemenea proiect, cu un ofertant solid, capabil și cu experiență similară dovedită fără dubii, decât să plecăm la drum cu un ofertant incapabil și dispus să înșele și să ne trezim că proiectul se oprește din senin. Acest proiect nu este al lui Buciu, Blidariu sau al actualei administrații, el este exclusiv al comunității noastre, indiferent de cine o reprezintă din punct de vedere administrativ acum sau după alegeri”, a mai spus Buciu.

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul SUBSCRIBE, confirmi că ai citit și ești de acord cu politica noastră GDPR și Termen și condiții
Publicitate