Connect with us

Social

Unde ne vaccinăm de coronavirus la Lugoj. Răspunsuri la întrebările celor care urmează să se imunizeze

Publicat

în

RETIM

La Lugoj, așa cum Lugojeanul anunța în urmă cu câteva săptămâni, ar urma să funcționeze două centre de vaccinare anti-coronavirus. Acestea vor fi puse în funcțiune cel mai probabil la două dintre sălile de sport din oraș, însă decizia finală va fi luată în curând de către DSP și Ministerul Sănătății.

Între timp, populația începe să își pună câteva întrebări despre vaccinul ce ar urma să reducă în mod considerabil răspândirea virusului SARS-Cov 2. Autoritățile au venit cu o listă de răspunsuri la cele mai comune 15 întrebări pe care românii le au legate de campania de imunizare. 

  1. De ce să mă vaccinez împotriva COVID-19?

Vaccinarea împotriva COVID-19 este importantă pentru că reduce riscul de îmbolnăvire și riscul de a dezvolta o formă severă de boală. Vaccinarea este un instrument important pentru a opri răspândirea pandemiei, scădea supraîncărcarea unităților sanitare, permițând, astfel, redeschiderea unităților sanitare pentru pacienții non-COVID. Astfel, vor fi create condițiile pentru redeschiderea activităților socio-economice și înlesnirea liberei circulații.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

  1. Cum sunt protejate datele cu caracter personal privind vaccinarea împotriva COVID-19?

Monitorizarea nivelului de acoperire vaccinală, a siguranței și eficacității vaccinurilor împotriva COVID-19 se realizează cu ajutorul platformelor electronice, respectându-se legislația cu privire la protecția datelor cu caracter personal. Conform strategiei privind vaccinarea împotriva COVID-19 în România se va dezvolta un modul dedicat vaccinării împotriva COVID-19 în cadrul Registrului Electronic Național de Vaccinare (RENV), care va constitui baza de date electronică referitoare la vaccinare, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal.

  1. Ce document se va elibera în momentul vaccinării?

Fiecare persoană care se va vaccina va primi o adeverință doveditoare de vaccinare care va cuprinde următoarele informații: numele și prenumele persoanei vaccinate, data nașterii, vârsta, județul de domiciliu, număr și serie CI, date despre vaccin: doza 1 (tip vaccin, produs, serie/lot, data expirării), doza 2 (tip vaccin, produs, serie/lot, data expirării), date despre centrul de vaccinare (nume centru de vaccinare, județ, medic coordonator/vaccinator), semnătura electronică a Registrului Electronic Național al Vaccinărilor.

Dovada vaccinării este pusă la dispoziția persoanei vaccinate fie electronic, fie pe suport de hârtie pentru a-i permite acesteia să își țină evidența între cele două vizite la centrul de vaccinare (doză inițială și rapel) și pentru a-i pune la dispoziție informațiile esențiale despre caracteristicile vaccinului administrat. Precizăm că vaccinarea este gratuită, voluntară/ neobligatorie, iar adeverința doveditoare nu este eliberată cu scopul de a condiționa sau restricționa ulterior drepturile persoanelor vaccinate.

  1. Dacă am fost infectat cu SARS-CoV-2, mai este necesară vaccinarea?

În studiile clinice, vaccinul a fost administrat și unor persoane care prezentau un nivel detectabil de anticorpi anti SARS-CoV-2 și nu s-au detectat efecte adverse, ci doar o creștere a nivelului de răspuns imun. Vaccinarea este disponibilă, pe baza consimțământului, indiferent dacă a existat sau nu infectarea.

  1. De unde mă pot informa cu privire la vaccinurile candidate?

La nivelul Uniunii Europene, vaccinurile care vor fi folosite în campaniile de vaccinare împotriva COVID-19 sunt cele care au primit aprobarea din partea Agenției Europene a Medicamentului. Toate detaliile cu privire la procesul de evaluare și aprobare sunt disponibile și actualizate constant pe site-ul Agenției Europene a Medicamentului.

  1. Cu cine iau legătura dacă vreau să mă vaccinez?

Conform Strategiei pentru vaccinarea împotriva COVID-19 în România, vaccinarea se va realiza în etape, respectând grupele populaționale. Pentru etapa I, vaccinarea se va organiza la locul de muncă și prin centrele de vaccinare fixe și mobile, iar pentru etapele II și III vaccinarea se va organiza prin centre de vaccinare fixe și mobile, echipe mobile, rețeaua de medicină de familie, centre drive-through.

  1. Pot refuza să mă vaccinez?

Da, conform strategiei pentru vaccinarea împotriva COVID-19 în România vaccinarea este voluntară și ne-obligatorie.

  1. Vaccinarea este gratuită?

Da, conform strategiei pentru vaccinarea împotriva COVID-19 în România vaccinarea este gratuită.

  1. Dacă mă vaccinez, mai este necesar să respect celelalte măsuri igienico-sanitare?

Administrarea unui vaccin împotriva COVID-19 reprezintă unul dintre instrumentele critice pentru limitarea efectelor pandemiei, alături de celelalte instrumente: respectarea restricțiilor și a măsurilor igienico-sanitare (purtarea măștii, spălatul pe mâini și distanțarea fizică).

  1. Persoanele cu condiții medicale preexistente sunt eligibile pentru vaccinare?

Conform strategiei naționale de vaccinare împotriva COVID-19, persoanele aflate în evidență cu boli cronice, indiferent de vârstă, sunt prioritare în vederea vaccinării, luându-se în considerație indicațiile și contraindicațiile vaccinurilor utilizate.

  1. O persoană care a fost infectată cu SARS-CoV-2 se poate vaccina?

Da, o persoana care a fost infectată cu SARS-CoV-2 poate fi vaccinată în mod voluntar, atunci când întrunește criteriile legate de prioritizare. Nu se are în vedere excluderea de la vaccinare a persoanelor cu infecție anterioară cunoscută și nici testarea persoanelor înaintea vaccinării.

În momentul de față nu se știe pentru cât timp după infecție suntem protejați și nici nivelul de anticorpi necesar pentru a fi protejați. Studii recente arată că la majoritatea persoanelor, anticorpii neutralizanți (cei care pot bloca infectarea celulelor) persistă cel puțin câteva luni de la infecția inițială. De asemenea, studiile arată că răspunsul imun în urma infecției naturale poate varia foarte mult în funcție de individ și de severitatea bolii.

Autoritățile de reglementare nu recomandă excluderea participanților la studiile clinice din Faza 3 pe baza dovezilor despre o infecție anterioară astfel încât majoritatea producătorilor au vaccinat deja și persoane care au trecut prin boală, fără a fi raportate reacții adverse severe.

  1. Ce sunt centrele de vaccinare drive-through?

Centrele de vaccinare drive-through sunt centre de vaccinare fixe amenajate în mod special pentru etapa a III-a a procesului de vaccinare care este adresată populației generale. Conform recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății, organizarea și amenajarea acestor centre se vor face în marile aglomerări urbane, în zone care permit accesul persoanelor cu mijloace auto proprii. 

Organizarea și amenajarea centrelor de vaccinare drive-through se vor face cu respectarea tuturor normelor de siguranță și a normelor igienico-sanitare, pentru a facilita accesul persoanelor la vaccinare, a eficientiza procesul de vaccinare, a evita supraaglomerarea sau sacrificarea dozelor de vaccin. Organizarea unor astfel de centre drive-through este propusă prin strategia Organizației Mondiale a Sănătății.

  1. Ce sunt centrele mobile de vaccinare?

Centrele mobile de vaccinare sunt centre de vaccinare/caravane mobile organizate în diferite etape ale procesului de vaccinare. Organizarea și amenajarea acestor centre mobile de vaccinare se vor face, atunci când este necesar, pentru a facilita accesul la vaccinare al persoanelor ce deservesc activități esențiale, al persoanelor aflate în centre rezidențiale și medico-sociale și, după caz, al persoanelor din rândul populației generale pentru care accesul la vaccinare este limitat. 

Organizarea și amenajarea centrelor mobile de vaccinare se vor face cu respectarea tuturor normelor de siguranță și a normelor igienico-sanitare, pentru a facilita accesul persoanelor la vaccinare, a eficientiza procesul de vaccinare, a evita supraaglomerarea sau sacrificarea dozelor de vaccin.

  1. Ce este o autorizație condiționată de punere pe piață (CMA)?

În cadrul Uniunii Europene, o autorizație condiționată de punere pe piață permite autorizarea unor medicamente care se adresează unei nevoi neacoperite încă, pe baza unor date mai puțin complete decât cele solicitate în mod uzual. Acest lucru se întâmplă în condiții de urgență de sănătate publică, precum pandemia de Covid-19, doar dacă beneficiile cântăresc mult mai mult decât posibilele riscuri create de faptul că nu sunt disponibile încă toate datele. 

Autorizațiile condiționate sunt utilizate în cazul pandemiei de Covid-19 pentru a răspunde urgenței legate de sănătatea publică. Chiar și așa, datele furnizate trebuie să indice în mod clar faptul că beneficiile medicamentului sau ale vaccinului prevalează în fața posibilelor riscuri. 

Cerința ca beneficiile să fie mult mai mari în raport cu posibilele riscuri este cu atât mai explicită în cazul vaccinurilor ce se vor administra persoanelor sănătoase. O dată ce o astfel de autorizație condiționată a fost emisă, companiile trebuie să furnizeze mai multe date, din studii aflate în desfășurare sau din studii noi, la termene prestabilite, pentru a demonstra, în continuare, că beneficiile sunt mai mari decât riscurile.

  1. Ce se întâmplă după ce o companie depune cererea de autorizare de punere pe piață a unui vaccin?

În cazul în care Agenția Europeană a Medicamentului va ajunge la concluzia că beneficiile vaccinului sunt mai mari decât riscurile, va recomanda Comisiei Europene acordarea autorizației condiționate de punere pe piață. Comisia va accelera apoi procedurile de decizie și, în câteva zile, autorizația ar putea fi adoptată la nivelul statelor membre UE și al statelor EEA.

Ca și pentru alte medicamente, autoritățile de reglementare ale UE vor continua să adune și să evalueze noi informații și după punerea pe piață și să ia măsuri dacă și atunci când este nevoie. Respectând planul european pentru monitorizarea siguranței vaccinurilor împotriva COVID-19, monitorizarea se va face mai des și va include activități specifice pentru aceste vaccinuri. 

De exemplu, în plus față de actualizările periodice cerute de legislație, companiile vor furniza rapoarte lunare care monitorizează siguranța și vor realiza studii pentru monitorizarea siguranței și eficacității vaccinurilor COVID-10, chiar și după autorizarea lor. Aceste măsuri le vor permite autorităților de reglementare să evalueze date care provin din surse diferite și să ia măsurile care se impun pentru protejarea sănătății publice, dacă este cazul.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

Un renumit artist de muzică etno și de petrecere vine la Lugoj să cânte de sărbători

Publicat

în

RETIM

Unul dintre cei mai populari artiști de muzică etno și de petrecere din țară vine la Lugoj să cânte în această iarnă. Apariția va fi una cu acces pentru toată lumea, fără ca publicul să fie nevoit să plătească bilet. Evenimentul va avea loc pe scena Regatului Serbărilor de Iarnă din Piața „Drăgan”.

Este vorba despre Tinu Vereșezan, un interpret de muzică etno și de petrecere cu milioane de urmăritori din toată țara. Acesta ajunge la Lugoj pe 20 decembrie, urmând să îi încânte pe cei care vin la eveniment la finalul serii.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Săptămâna aceasta, mai exact joi, pe 12 decembrie, de la orele 18, va urca pe scenă Ami, o altă româncă din topurile naționale și mondiale, cu sute de milioane de vizualizări la melodiile pe care le interpretează. De Revelion, la Lugoj va ajunge un alt mare artist român.

Citiţi mai departe

Social

Târgul caritabil „Fii mai bun, Fii Moș Crăciun” ajunge la ediția a XIII-a în Lugoj

Publicat

în

Pe 12 decembrie, începând cu ora 17:00, Piața Constantin Drăgan din Lugoj va găzdui ediția a XIII-a a târgului caritabil „Fii mai bun, Fii Moș Crăciun”. Evenimentul, devenit deja o tradiție a comunității, aduce speranță și sprijin pentru un copil aflat în dificultate.

RETIM

Copiii din comunitatea locală au realizat cu multă dăruire și talent diverse produse handmade, care vor fi puse în vânzare în cadrul târgului. Toate fondurile obținute vor fi direcționate către un copil cu nevoi speciale, oferindu-i șansa la o viață mai bună. Fiecare obiect cumpărat devine astfel mai mult decât un simplu cadou – este un gest de solidaritate și iubire.

Organizatorii îi invită pe lugojeni să participe la acest eveniment de suflet, să achiziționeze produse și să contribuie la împlinirea unui vis. „Fiecare achiziție, fiecare gest contează. Împreună putem transforma acest Crăciun într-un moment de neuitat pentru un copil care merită dragostea noastră”, au transmis organizatorii.

Evenimentul nu ar fi posibil fără sprijinul școlilor, liceelor, ONG-urilor, Clubului Copiilor și centrelor implicate, care de-a lungul anilor au demonstrat solidaritate și dedicare. Organizatorii au ținut să mulțumească tuturor celor care au contribuit la succesul acestei inițiative, subliniind că „gesturile voastre de sprijin au făcut diferența și au adus lumină în viețile celor care aveau nevoie de ajutor”.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Pe 12 decembrie, Piața Constantin Drăgan vă așteaptă cu brațele deschise și atmosfera de sărbătoare. Fii parte din această lecție de compasiune și ajută la scrierea unei povești de Crăciun cu final fericit!

Citiţi mai departe

Social

Titluri de campioni naționali pentru crescătorii de iepuri și păsări din Lugoj

Publicat

în

În perioada 29 noiembrie – 1 decembrie 2024, localitatea Caransebeș a găzduit o nouă ediție a Expoziției Județene Fauna Cărășană, un eveniment care în fiecare an atrage iubitori ai animalelor din toate colțurile țării. Expoziția a reunit aproximativ 750 de exemplare de păsări de curte, porumbei de rasă, păsări exotice și iepuri, oferind publicului o demonstrație impresionantă a diversității și frumuseții faunei domestice.

RETIM

Printre participanții remarcabili s-au numărat Lucian Onujec și Cristian Petrescu, membri ai Asociației Fauna Lugoj, care au obținut rezultate deosebite la acest prestigios eveniment.

Performanțele lugojenilor

Lucian Onujec s-a evidențiat printr-o prestație extraordinară la rasa Uriaș german, varietate gri, unde a obținut titlul de Campion Mascul cu un punctaj de 96.5 puncte. De remarcat este că acesta a repetat succesul de anul trecut, când a câștigat atât cupa secției, cât și titlul de campion la aceeași rasă și varietate.

Cristian Petrescu a avut o prestație la fel de impresionantă, încununată de mai multe distincții la rasa Berbec pitic, varietate Agouti. Acesta a primit următoarele titluri:

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

  • Campion Mascul cu 97.5 puncte;
  • Cea mai bună colecție la iepuri de rasă;
  • Cupa secției pentru iepuri de rasă.

Asociația Fauna Lugoj a fost reprezentată cu succes și de președintele său, Ioan Hoban, care a obținut titlul de Campion la un cocoș din rasa Orpington, varietate galben.

Citiţi mai departe

Social

Rețele Electrice România oferă furnizorilor o nouă platformă modernă pentru accesarea datelor de consum ale clienților

Publicat

în

Rețele Electrice România a implementat o platformă informatică modernă care pune la dispoziția tuturor furnizorilor de energie electrică datele de consum ale clienților din cele 11 județe aflate în aria sa de responsabilitate, astfel încât furnizorii să își poată eficientiza activitatea prin accesul la date de măsură actualizate.

RETIM

Platforma preia datele a peste 1,6 milioane de contoare inteligente și le pune zilnic la dispoziția furnizorilor, pentru clienții pe care aceștia îi au în portofoliu, pe măsură ce acestea devin accesibile în baza de date a Rețele Electrice. Furnizorii au astfel acces direct la datele măsurate de către contoarele de energie electrică, în format primar ce poate fi cu ușurință prelucrat, beneficiind de flexibilitate în analiza, gestionarea și procesarea informațiilor.

În consecință, furnizorii de energie electrică beneficiază de acces constant la date de măsură actualizate, precum și la curbe de sarcină, ceea ce permite realizarea unor prognoze mai exacte și mai rapide privind consumul sau producția de energie. Accesul continuu la aceste date facilitează reacția promptă la fluctuațiile pieței, optimizarea proceselor interne și luarea de decizii informate, bazate pe date actuale, cu un grad mai ridicat de granularitate.

În plus, datele de măsură permit detectarea mai eficientă a anomaliilor în consum, personalizarea ofertelor în funcție de profilul clienților și îmbunătățirea gradului de acuratețe a facturării, reducând discrepanțele și erorile. Aceste beneficii contribuie la o gestionare mai eficientă a resurselor și la creșterea satisfacției clienților.

Lugoj: Concert de colinde cu Paula Hriscu

Platforma folosește tehnologii de ultimă generație în zona de data streaming, compatibile cu soluțiile cloud, permițând gestionarea unui volum mare de date într-un mod flexibil și scalabil.  Sistemul beneficiază de un nivel înalt de protecție a datelor, prin tehnologii avansate care garantează confidențialitatea și integritatea informațiilor. De asemenea, utilizarea unui software de tip open source și a unor solutii avansate pentru colectarea datelor asigură nu numai transparența tehnologică față de toți furnizorii, ci și compatibilitatea pe termen lung și adaptabilitatea la eventuale schimbări în viitor.

Echipa Rețele Electrice România a transmis furnizorilor informațiile privind acest serviciu, specificația tehnică detaliată, precum și modalitățile de asigurare a accesului doar de către persoane autorizate pentru a respecta confidențialitatea, integritatea și disponibilitatea datelor. În continuare, echipele de specialitate ale Rețele Electrice România vor răspunde la cererile de informații tehnice suplimentare, astfel încât beneficiile utilizării platformei să fie disponibile tuturor furnizorilor care doresc să își eficientizeze activitatea.

Companiile de distribuție a energiei electrice,  parte a grupului PPC în România, au fuzionat sub numele Rețele Electrice România. Noua societate asigură în continuare serviciul de distribuție a energiei electrice în București și judetele Ilfov, Giurgiu, Constanța, Tulcea, Ialomița, Călărași, Caraș-Severin, Timiș, Hunedoara și Arad. Clienții vor continua să beneficieze de servicii pe care le vom îmbunătăți continuu, de tehnologii avansate în distribuția de energie electrică și de soluții digitale tehnice și pentru interacțiunea cu compania.

Rețele Electrice România operează rețele cu o lungime totală de circa 134.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție, și dezvoltă un program de investiții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, siguranța și performanța rețelelor și implementarea locală a standardelor de mediu ale grupului PPC. Rețelele electrice operate de compania Rețele Electrice România numără 289 de stații de transformare și peste 25.000 de posturi de transformare.

 

 

Citiţi mai departe

Cele mai citite