Connect with us

Social

Unde ne vaccinăm de coronavirus la Lugoj. Răspunsuri la întrebările celor care urmează să se imunizeze

Publicat

în

Meniul zilei Octavian

La Lugoj, așa cum Lugojeanul anunța în urmă cu câteva săptămâni, ar urma să funcționeze două centre de vaccinare anti-coronavirus. Acestea vor fi puse în funcțiune cel mai probabil la două dintre sălile de sport din oraș, însă decizia finală va fi luată în curând de către DSP și Ministerul Sănătății.

Între timp, populația începe să își pună câteva întrebări despre vaccinul ce ar urma să reducă în mod considerabil răspândirea virusului SARS-Cov 2. Autoritățile au venit cu o listă de răspunsuri la cele mai comune 15 întrebări pe care românii le au legate de campania de imunizare. 

  1. De ce să mă vaccinez împotriva COVID-19?

Vaccinarea împotriva COVID-19 este importantă pentru că reduce riscul de îmbolnăvire și riscul de a dezvolta o formă severă de boală. Vaccinarea este un instrument important pentru a opri răspândirea pandemiei, scădea supraîncărcarea unităților sanitare, permițând, astfel, redeschiderea unităților sanitare pentru pacienții non-COVID. Astfel, vor fi create condițiile pentru redeschiderea activităților socio-economice și înlesnirea liberei circulații.

RETIM

  1. Cum sunt protejate datele cu caracter personal privind vaccinarea împotriva COVID-19?

Monitorizarea nivelului de acoperire vaccinală, a siguranței și eficacității vaccinurilor împotriva COVID-19 se realizează cu ajutorul platformelor electronice, respectându-se legislația cu privire la protecția datelor cu caracter personal. Conform strategiei privind vaccinarea împotriva COVID-19 în România se va dezvolta un modul dedicat vaccinării împotriva COVID-19 în cadrul Registrului Electronic Național de Vaccinare (RENV), care va constitui baza de date electronică referitoare la vaccinare, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal.

  1. Ce document se va elibera în momentul vaccinării?

Fiecare persoană care se va vaccina va primi o adeverință doveditoare de vaccinare care va cuprinde următoarele informații: numele și prenumele persoanei vaccinate, data nașterii, vârsta, județul de domiciliu, număr și serie CI, date despre vaccin: doza 1 (tip vaccin, produs, serie/lot, data expirării), doza 2 (tip vaccin, produs, serie/lot, data expirării), date despre centrul de vaccinare (nume centru de vaccinare, județ, medic coordonator/vaccinator), semnătura electronică a Registrului Electronic Național al Vaccinărilor.

Dovada vaccinării este pusă la dispoziția persoanei vaccinate fie electronic, fie pe suport de hârtie pentru a-i permite acesteia să își țină evidența între cele două vizite la centrul de vaccinare (doză inițială și rapel) și pentru a-i pune la dispoziție informațiile esențiale despre caracteristicile vaccinului administrat. Precizăm că vaccinarea este gratuită, voluntară/ neobligatorie, iar adeverința doveditoare nu este eliberată cu scopul de a condiționa sau restricționa ulterior drepturile persoanelor vaccinate.

  1. Dacă am fost infectat cu SARS-CoV-2, mai este necesară vaccinarea?

În studiile clinice, vaccinul a fost administrat și unor persoane care prezentau un nivel detectabil de anticorpi anti SARS-CoV-2 și nu s-au detectat efecte adverse, ci doar o creștere a nivelului de răspuns imun. Vaccinarea este disponibilă, pe baza consimțământului, indiferent dacă a existat sau nu infectarea.

  1. De unde mă pot informa cu privire la vaccinurile candidate?

La nivelul Uniunii Europene, vaccinurile care vor fi folosite în campaniile de vaccinare împotriva COVID-19 sunt cele care au primit aprobarea din partea Agenției Europene a Medicamentului. Toate detaliile cu privire la procesul de evaluare și aprobare sunt disponibile și actualizate constant pe site-ul Agenției Europene a Medicamentului.

  1. Cu cine iau legătura dacă vreau să mă vaccinez?

Conform Strategiei pentru vaccinarea împotriva COVID-19 în România, vaccinarea se va realiza în etape, respectând grupele populaționale. Pentru etapa I, vaccinarea se va organiza la locul de muncă și prin centrele de vaccinare fixe și mobile, iar pentru etapele II și III vaccinarea se va organiza prin centre de vaccinare fixe și mobile, echipe mobile, rețeaua de medicină de familie, centre drive-through.

  1. Pot refuza să mă vaccinez?

Da, conform strategiei pentru vaccinarea împotriva COVID-19 în România vaccinarea este voluntară și ne-obligatorie.

  1. Vaccinarea este gratuită?

Da, conform strategiei pentru vaccinarea împotriva COVID-19 în România vaccinarea este gratuită.

  1. Dacă mă vaccinez, mai este necesar să respect celelalte măsuri igienico-sanitare?

Administrarea unui vaccin împotriva COVID-19 reprezintă unul dintre instrumentele critice pentru limitarea efectelor pandemiei, alături de celelalte instrumente: respectarea restricțiilor și a măsurilor igienico-sanitare (purtarea măștii, spălatul pe mâini și distanțarea fizică).

  1. Persoanele cu condiții medicale preexistente sunt eligibile pentru vaccinare?

Conform strategiei naționale de vaccinare împotriva COVID-19, persoanele aflate în evidență cu boli cronice, indiferent de vârstă, sunt prioritare în vederea vaccinării, luându-se în considerație indicațiile și contraindicațiile vaccinurilor utilizate.

  1. O persoană care a fost infectată cu SARS-CoV-2 se poate vaccina?

Da, o persoana care a fost infectată cu SARS-CoV-2 poate fi vaccinată în mod voluntar, atunci când întrunește criteriile legate de prioritizare. Nu se are în vedere excluderea de la vaccinare a persoanelor cu infecție anterioară cunoscută și nici testarea persoanelor înaintea vaccinării.

În momentul de față nu se știe pentru cât timp după infecție suntem protejați și nici nivelul de anticorpi necesar pentru a fi protejați. Studii recente arată că la majoritatea persoanelor, anticorpii neutralizanți (cei care pot bloca infectarea celulelor) persistă cel puțin câteva luni de la infecția inițială. De asemenea, studiile arată că răspunsul imun în urma infecției naturale poate varia foarte mult în funcție de individ și de severitatea bolii.

Autoritățile de reglementare nu recomandă excluderea participanților la studiile clinice din Faza 3 pe baza dovezilor despre o infecție anterioară astfel încât majoritatea producătorilor au vaccinat deja și persoane care au trecut prin boală, fără a fi raportate reacții adverse severe.

  1. Ce sunt centrele de vaccinare drive-through?

Centrele de vaccinare drive-through sunt centre de vaccinare fixe amenajate în mod special pentru etapa a III-a a procesului de vaccinare care este adresată populației generale. Conform recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății, organizarea și amenajarea acestor centre se vor face în marile aglomerări urbane, în zone care permit accesul persoanelor cu mijloace auto proprii. 

Organizarea și amenajarea centrelor de vaccinare drive-through se vor face cu respectarea tuturor normelor de siguranță și a normelor igienico-sanitare, pentru a facilita accesul persoanelor la vaccinare, a eficientiza procesul de vaccinare, a evita supraaglomerarea sau sacrificarea dozelor de vaccin. Organizarea unor astfel de centre drive-through este propusă prin strategia Organizației Mondiale a Sănătății.

  1. Ce sunt centrele mobile de vaccinare?

Centrele mobile de vaccinare sunt centre de vaccinare/caravane mobile organizate în diferite etape ale procesului de vaccinare. Organizarea și amenajarea acestor centre mobile de vaccinare se vor face, atunci când este necesar, pentru a facilita accesul la vaccinare al persoanelor ce deservesc activități esențiale, al persoanelor aflate în centre rezidențiale și medico-sociale și, după caz, al persoanelor din rândul populației generale pentru care accesul la vaccinare este limitat. 

Organizarea și amenajarea centrelor mobile de vaccinare se vor face cu respectarea tuturor normelor de siguranță și a normelor igienico-sanitare, pentru a facilita accesul persoanelor la vaccinare, a eficientiza procesul de vaccinare, a evita supraaglomerarea sau sacrificarea dozelor de vaccin.

  1. Ce este o autorizație condiționată de punere pe piață (CMA)?

În cadrul Uniunii Europene, o autorizație condiționată de punere pe piață permite autorizarea unor medicamente care se adresează unei nevoi neacoperite încă, pe baza unor date mai puțin complete decât cele solicitate în mod uzual. Acest lucru se întâmplă în condiții de urgență de sănătate publică, precum pandemia de Covid-19, doar dacă beneficiile cântăresc mult mai mult decât posibilele riscuri create de faptul că nu sunt disponibile încă toate datele. 

Autorizațiile condiționate sunt utilizate în cazul pandemiei de Covid-19 pentru a răspunde urgenței legate de sănătatea publică. Chiar și așa, datele furnizate trebuie să indice în mod clar faptul că beneficiile medicamentului sau ale vaccinului prevalează în fața posibilelor riscuri. 

Cerința ca beneficiile să fie mult mai mari în raport cu posibilele riscuri este cu atât mai explicită în cazul vaccinurilor ce se vor administra persoanelor sănătoase. O dată ce o astfel de autorizație condiționată a fost emisă, companiile trebuie să furnizeze mai multe date, din studii aflate în desfășurare sau din studii noi, la termene prestabilite, pentru a demonstra, în continuare, că beneficiile sunt mai mari decât riscurile.

  1. Ce se întâmplă după ce o companie depune cererea de autorizare de punere pe piață a unui vaccin?

În cazul în care Agenția Europeană a Medicamentului va ajunge la concluzia că beneficiile vaccinului sunt mai mari decât riscurile, va recomanda Comisiei Europene acordarea autorizației condiționate de punere pe piață. Comisia va accelera apoi procedurile de decizie și, în câteva zile, autorizația ar putea fi adoptată la nivelul statelor membre UE și al statelor EEA.

Ca și pentru alte medicamente, autoritățile de reglementare ale UE vor continua să adune și să evalueze noi informații și după punerea pe piață și să ia măsuri dacă și atunci când este nevoie. Respectând planul european pentru monitorizarea siguranței vaccinurilor împotriva COVID-19, monitorizarea se va face mai des și va include activități specifice pentru aceste vaccinuri. 

De exemplu, în plus față de actualizările periodice cerute de legislație, companiile vor furniza rapoarte lunare care monitorizează siguranța și vor realiza studii pentru monitorizarea siguranței și eficacității vaccinurilor COVID-10, chiar și după autorizarea lor. Aceste măsuri le vor permite autorităților de reglementare să evalueze date care provin din surse diferite și să ia măsurile care se impun pentru protejarea sănătății publice, dacă este cazul.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

VIDEO Lugojul de acum 35 de ani, surprins în imagini video pe care trebuie să le vezi

Publicat

în

Meniul zilei Octavian

Cum arăta Lugojul acum 35 de ani? Un clip video postat pe YouTube, cu imagini surprinse tocmai în 1986, răspunde la întrebare. Autorul canalului unde a fost publicat, Emil Mateial, spune despre video că este un reportaj realizat în cadrul cineclubului ”Lugojtext” cu câteva aspecte din orașul Lugoj.

Astfel, clipul prezintă imagini cu și despre Corul Ion Vidu,noua sală de sport a orașului, actuala sală de pe strada Timișorii, Cântarea României, aspecte din oraș, tratarea bolnavilor și chiar o intervenție chirurgicală cu anestezie, dar și multe altele. 

Potrivit aceleiași surse, digitalizarea clipului a fost făcută de către ”Muzeul Cineastului Amator” din Reșița, iar prelucrarea digitală și sonorizarea de către Emil Mateiaș.

RETIM

 

Citiţi mai departe

Social

Campanie de sterilizare și castrare gratuită a câinilor și pisicilor

Publicat

în

Adăpostul de câini al Asociației Free Amely 2007, situat între satele Tapia și Măguri, organizează în 23-24-25 Aprilie 2021, între orele 10:00 – 19:00, încă o campanie de sterilizare și castrare gratuită a câinilor și pisicilor.

Meniul zilei Octavian

Echipa medicală va fi condusă de Dr. Maria Magyar, iar sponsorul acțiuni este Asociația Strassenhunde-Rumänien-in-Not e.V. Programările se fac la numărul de telefon 0731973866 sau 0726692964.

„În ziua în care aveți programarea pentru sterilizare / castrare, să nu dați mâncare câinilor și pisicilor cu care veniți la operat. Câinii și pisicile care se pot castra, femele și masculi, trebuie să aibă vârsta de cel puțin 6 luni. Femelele care au fătat deja, trebuie să aibă cel puțin 8 săptămâni de la fătare. Femelele împerecheate deja se pot steriliza”, anunță organizatorii.

Campania se va desfășura în condiții de siguranță specifice situației de pandemie. Conform legii, în România este obligatorie castrarea câinilor, excepție făcând doar câinii cu valoare chinologică.

RETIM

Citiţi mai departe

Social

De ce să alegi un Echipament Profesional de Protecție la Sablare

Publicat

în

Echipamentele de protecție a muncii, precum și măsurile de protecție a angajaților sunt un etalon care evidențiază nivelul de dezvoltare și maturitate al unei companii, precum și un mod de a reflecta conduita angajatorilor în raport cu angajații lor. Aceste echipamente sunt fundamentale în ceea ce privește sănătatea angajaților, cu implicații majore asupra vieții și productivității acestora, ce se reflectă în viața de zi cu zi: în viața de familie, în bunăstarea oamenilor și a societății, precum și în nivelul de civilizație al unei țări.

Meniul zilei Octavian

În România, tranziția de la economia de tip centralizat la economia liberă de piață s-a realizat cu dificultate și cu pași mărunți aproape exclusiv în fiecare aspect al vieții de antreprenoriat, protecția angajaților în câmpul muncii nefiind o excepție de la această regulă. La început, patronii români, neinstruiți și zgârciți, și pe fondul unui cadru legislativ lacunar, acordau prea puțină importanță protecției muncii, făcând un minimum de efort în ceea ce privește protecția angajaților lor, nedorind să facă cheltuieli cu echipamentele de protecție a muncii sau cu alte programe de instruire în acest sens.

Ulterior, piața muncii a evoluat, lăsând loc unor noi viziuni de abordare a problematicii protecției muncii în cadrul companiilor. În prezent, angajatorii sunt mult mai atenți în acest domeniu și caută măsuri adecvate de protecție a angajaților lor datorită obligativității respectării unui cadru legislativ mult mai strict față de cel existent în trecut, fie din rațiuni ce țin de ordinul interior, sau – mai ales – din rațiuni economice.

Echipamentele de protecție la sablare au o importanță majoră prin însăși natura și specificul activităților realizate. Fiind un mediu de lucru desfășurat în condiții deosebite, calitatea echipamentelor de protecție la sablare este primordială pentru a asigura cu adevărat protecția atât de necesară în acest domeniu. Avantajele unui echipament de protecție profesional în domeniul sablării sunt multiple, printre ele numărându-se:

RETIM

(1) Echipamentele profesionale de protecție la sablare asigură o protecție reală pentru angajați în timpul lucrului. Protecția și măsurile împotriva accidentelor de muncă au ajuns în conștiința socială, iar necesitatea lor nu mai poate fi pusă la îndoială. Pe lângă drama provocată în viața angajatului implicat într-un accident de muncă, angajatorii riscă sancțiuni economice dure în cazul în care nu pun la dispoziție proceduri și echipamente de protecție a muncii. Echipamentele profesionale de protecție la sablare sunt un mijloc eficient de prevenire a accidentelor de muncă.

(2) Un echipament de protecție profesional de sablare este mai fiabil decât unul obișnuit, oferind protecție angajaților mai mult timp și generând costuri mai mici. Într-o perioadă în care „ieftinul” a devenit „scump”, trebuie avute în vedere modalități reale de scădere a costurilor cu echipamentele de protecție, pe termen lung. Totodată, de cele mai multe ori, echipamentele ieftine de protecție nu oferă protecția necesară și pot expune angajații la pericole datorită faptului că sunt confecționate din materiale de slabă calitate, producătorii lor având ca obiectiv principal, menținerea costului de producție la un nivel cât mai scăzut, fără să existe o preocupare majoră pentru sănătatea și integritatea celui care le folosește în timpul lucrului.

(3) Un echipament adecvat de protecție la sablare este proiectat având în vedere eficiența și un grad ridicat de protecție în cazul unui accident de muncă, precum și confortul în timpul purtării acestuia. Spre exemplu, casca de sablare trebuie să aibă o distribuție uniformă a greutății pentru a nu pune presiune pe gâtul, capul și/sau umerii operatorului, ceea ce duce la oboseală inutilă și la un randament scăzut în cazul operațiilor lungi sau medii de sablare.

La fel ca în orice domeniu, în prezent, există pe piață două tipuri de furnizori și distribuitori de echipamente de protecție la sablare: companiile specializate pe comerț și desfacere, precum și companiile de profil; cu alte cuvinte, un costum de sablare găsești și la un mare retailer, alături de multe alte unelte și echipamente din aproape toate domeniile de activitate, dar un costum de sablare găsești și la o companie de profil. Prin ce se deosebesc, totuși, unele de celelalte? Companiile mari de retail nu pot cuprinde în detaliu atât de multe domenii de activitate, de aceea, nu pot cunoaște nivelul de calitate al tuturor produselor oferite de către multitudinea de furnizori aflați pe piață. În aceste condiții, marii retaileri pun spre vânzare aproape orice fel de produse despre care nu dețin prea multe informații, cu scopul de a obține cât mai multe vânzări și de a maximiza marja de profit. În schimb, companiile de profil vând echipament dedicat și adecvat domeniului în care activează, și ca orice companie care vinde sub brandul propriu, este atentă la calitatea și durata de viață a produselor, nu numai pentru a face vânzări, dar și pentru a fideliza clienții și, mai important, pentru a aduce în timp valoare adăugată brandului propriu. În aceeași optică, se poate sabla și cu nisip cuarțos, dar acesta este ineficient și toxic, punând în pericol sănătatea operatorilor datorită expunerii la un volum mare de particule de dioxid de siliciu liber cristalin (SiO2 l.c.), una dintre principalele cauze ale îmbolnăvirilor de silicoză. O companie de profil pune spre vânzare materiale de sablare non-toxice și ecologice, cu eficiență ridicată, specializate pe tipuri de operațiuni de sablare de interior sau exterior, în multiple granulații, precum: alice angulare de oțel, alice sferice de oțel, alice angulare de inox, alice cilindrice de inox, electrocorindon alb, electrocorindon maro, bile de sticlă, granat roșu, zgură de cupru, olivină, dar și servicii complete de recuperare și reciclare a deșeurilor de materiale de sablare, pentru un impact cât mai mic asupra mediului înconjurător.

GritSablare este compania de profil numărul 1 în România în domeniul sablării și pune la dispoziția clienților săi o gamă largă de materiale de sablare profesionale, echipamente de sablare (instalații de sablare, cabine și camere de sablare, filtre de praf) la cele mai înalte standarde tehnice, precum și echipamente de protecție la sablare specializate, multe dintre aceste echipamente de protecție fiind oferite GRATUIT partenerilor comerciali pe termen lung ai companiei, la achiziția de echipamente de sablare și/sau materiale de sablare. Prin acest articol, am încercat să scoatem în evidență pericolele și costurile ascunse din spatele utilizării unor echipamente de protecție nespecializate, dar și avantajele utilizării unor echipamente de protecție pe măsura așteptărilor, pentru că – de ce nu – în viață, așteaptă-te să primești ceea ce oferi!

 

Citiţi mai departe

Social

Cele mai frumoase lucrări participante la concursul  3R- Reducere, Refolosire, Reciclare a deșeurilor sunt expuse la Iulius Town

Publicat

în

Între 14 -27 aprilie 2021, organizatorii concursului de creație „3R – Reducere, Refolosire, Reciclare a deșeurilor” aduc la Iulius Town cele mai frumoase lucrări realizate de către elevii participanți.  Ajuns acum la final, concursul educativ, organizat de către RETIM Ecologic Service SA şi Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș (ADID Timiș), împreună cu partenerul Zona de Dezvoltare Lions Dinamic Plus Timisoara, are parte de o expoziție în cadrul celui mai mare centru comercial din Timișoara, astfel încât mesajul ecologist al lucrărilor să ajungă direct la cât mai mulți cetățeni.

Meniul zilei Octavian

Concursul de creație „3R – Reducere, Refolosire, Reciclare a deșeurilor”  s-a bucurat de înscrierea a peste 1000 de elevi ai școlilor primare, gimnaziale și liceale, iar, prin lucrările realizate, aceștia au demonstrat că au înțeles conceptul 3R și modul cum acesta trebuie aplicat.

De exemplu, copiii au răspuns la întrebările: Ce pot face cu o cutie din metal? Cum pot să reduc cumpărăturile inutile, implicit risipa? Unde trebuie să depunem hârtia?  Ghidându-se după principiul 3R: Reduc, Refolosesc și Reciclez toți au înțeles că pot:

  • contribui la protejarea mediului înconjurător
  • îmbunătățirea aerului pe care îl respirăm cu toții
  • respecta resursele pe care ni le oferă natura

Din cauza restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus nu a fost posibilă realizarea unei ceremonii de premiere cu prezența fizică a copiilor și a cadrelor didactice implicate. Organizatorii vor să își demonstreze și prin această expoziție aprecierea pentru calitatea desenelor, picturilor, a lucrărilor de arte plastice pe care le-au primit si jurizat.

RETIM

Vizitatorii centrului comercial Iulius Town pot admira o selecție a celor mai bune lucrări timp de două săptămâni – în perioada 14-27 aprilie, spațiul alocat fiind Piațeta Intersport – la baza scărilor rulante către Food Court. Pentru siguranța publicului, organizatorii recomandă păstrarea distanței fizice, iar purtarea măștii de protecție este obligatorie.

Menționăm că cele mai bune lucrări au fost recompensate cu premii în valoare totală de 32.000 de lei, acestea fiind structurate pe următoarele categorii:

Premiul I – 21 x biciclete

Premiul II – 21 x trotinete

Premiul III – 21 x set role

Mențiune – 100 x rucsac timp liber

Premii de participare –150 bidoane de apă de 0,5 l, 150 şepcuţe, 100 de sacoşe din material reciclabil.

Lista cu câștigătorii premiilor I, II, III și a mențiunilor este disponibilă pe site-urile www.retim.ro și www.adidtimis.ro  .

Pentru a contribui și dvs. la un mediu mai bun, mai curat trebuie doar să respectați Ghidul de colectare separată a deșeurilor disponibil online aici : https://retim.ro/utile/ghid_tm/ .

Vă așteptăm la expoziție de la Iulius Town!

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite