Reabilitarea Podului de Fier din Lugoj stagnează, în ciuda unei finanțări substanțiale de aproape 17 milioane de lei prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Proiectul, considerat esențial pentru infrastructura rutieră a municipiului, se află de peste o lună într-un blocaj aparent, generat de temeri financiare ale constructorului, potrivit administrației locale.
Lucrările au fost demarate inițial în vara anului 2023, iar după o pauză prelungită, reluate timid în toamna anului 2024, imediat după alegerile locale. Însă, în prezent, șantierul este din nou în standby – o situație care generează frustrare atât în rândul autorităților, cât și al cetățenilor.
„S-au reluat lucrările la partea de structură, la bază, la pilon. Este o situație delicată, însă, pentru că firma constructoare nu are curajul să demareze în forță, ținând cont de bugetul alocat”, a declarat primarul municipiului Lugoj, Călin Dobra.
Contractul a fost semnat în august 2024 cu o asociere de firme condusă de Ebens Blue Blau, companie cunoscută pentru modernizarea centrului civic din Lugoj. Totuși, în ciuda experienței antreprenorului, proiectul bate pasul pe loc.
„Știau foarte bine la ce se înhamă”, a punctat primarul Dobra, adăugând că nu își dorește rezilierea contractului, dar nici nu poate accepta amânarea nejustificată a lucrărilor într-o perioadă favorabilă executării acestora. Edilul susține că le-a reamintit constructorilor obligațiile contractuale pe care și le-au asumat.
Unul dintre cele mai mari reproșuri aduse constructorului este ratarea ferestrei de lucru ideală pentru intervențiile de infrastructură.
„Acum era perioada cea mai propice pentru a închide podul și a lucra la partea de infrastructură și de asfalt. Din păcate, din cauza temerilor privind subfinanțarea, lucrările se desfășoară în ritm de melc”, a precizat primarul municipiului.
Situație tensionată, în așteptarea unui restart
Potrivit informațiilor anterioare, constructorul a invocat în trecut condițiile meteo nefavorabile și nesiguranța în privința decontărilor ca motive pentru întreruperea lucrărilor. De asemenea, autoritățile au respins solicitările de modificare a proiectului tehnic, invocând respectarea strictă a caietului de sarcini.
În luna mai, lucrările au fost din nou puse „pe pauză”, iar autoritățile locale au anunțat (vezi AICI) că urmează o întâlnire tehnico-financiară cu reprezentanții firmei pentru a debloca situația.
În paralel, administrația a anunțat deja închiderea temporară a podului în vara lui 2025 pentru lucrări programate, ceea ce va afecta circulația și alimentarea cu utilități în zonă. Măsuri de fluidizare a traficului sunt în analiză în cadrul Comisiei de Circulație.
Podul de Fier din Lugoj este una dintre cele mai vechi și importante structuri de trecere peste râul Timiș. Modernizarea sa presupune intervenții la structura de rezistență, asfaltare, consolidarea pilonilor și reamenajarea carosabilului și trotuarelor.
În lipsa unui ritm de lucru adecvat, proiectul riscă să se transforme dintr-o oportunitate pentru Lugoj într-un șantier abandonat.