Connect with us

Lugoj

Primul tau zbor cu avionul? Cum rezervi biletul, ce inseamna check-in, ce faci la aeroport

Publicat

în

Trendul zborului in detrimentul trenului, masinii sau autocarului cuprinde Romania din ce in ce mai tare. Companiile low-cost precum Wizz Air, Ryanair sau Blue Air, care mai nou leaga Timisoara de Bucuresti, Cluj-Napoca si Iasi, precum si de Constanta din vara lui 2017 au facut zborul cu avionul accesibil pentru toate clasele sociale. Totusi, in Romania zborul cu avionul e o mare necunoscuta pentru majoritatea populatiei si, cum nu am gasit pe internet niciun ghid complet despre cum sa zbori cu avionul, o sa il scriu eu si o sa salvez din nou omenirea.

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Cum cumperi (cel mai ieftin) bilet
ghid-prima-data-cu-avionul-9
Cu destinatia in minte, primul pas inainte de a calatori cu avionul, ca de altfel cu oricare alt mijloc de transport, este sa iti cumperi biletul. Trebuie sa urmezi doi pasi pentru a te asigura ca faci cea mai buna alegere pentru nevoile tale.

In primul rand, intri pe Skyscanner si cauti biletul. Acolo vei gasi cele mai ieftine bilete de avion, insa nu sunt chiar cele mai cele mai ieftine. O sa va explic imediat. Revenind, sa zicem ca vreti sa mergeti de la Timisoara la Bucuresti pentru un weekend. Cel mai indicat este sa va rezervati biletul cat mai din timp, cu o luna inainte de datele pe care veti zbura.

De exemplu cu Ryanair, zborul va va costa 19,90 de euro dus-intors, cu doua bagaje incluse pe care le luati cu voi in avion. Am scris aici in detaliu despre cursa TSR-OTP a celor de la Ryanair. Acum, nu la toate biletele veti gasi cel mai mic pret pe Skyscanner, pentru ca si ei au un comision.

RETIM

Asa ca, odata ce gasiti cel mai ieftin pret, pasul doi este sa intrati pe site-ul oficial al companiei pe care v-o da portalul si rezervati biletele de acolo. Atentie: motoarele de cautare de bilete, precum si site-urile companiei folosesc cookies, asa ca intrati ca sa vedeti cat costa un bilet doar de pe modul incognito. E foarte important, pentru ca daca veti intra a doua oara sa cautati acelasi bilet, veti gasi un pret mai mare, chiar daca cel mai probabil pretul oficial e exact acelasi ca cel de la ultima cautare.

Check-in
ghid-prima-data-cu-avionul-8
Dupa ce ati cumparat biletul, cu 30 de zile inainte de zbor puteti face check-in online, caz valabil la aproape toate companiile. La cele low-cost, check-in-ul se face online gratuit, pentru ca la aeroport ar costa o mica avere. Tot ce aveti de facut este sa intrati in contul de pe site-ul companiei, sa va logati si sa completati sectiunea de check-in. Mare atentie, trebuie sa va asigurati ca datele sunt corecte inainte de a printa boarding pass-ul, pentru ca daca gresiti datele din buletin si vreti sa schimbati ceva, din nou, va va costa o mica avere.

Cu boarding pass-ul printat, va duceti direct la aeroport, fara sa mai trebuie sa treceti pe la biroul companiei. Daca aveti bagaje de cala, atunci da, veti merge la desk pentru a le imbarca, dar despre asta vorbim mai pe larg mai jos.

Ziua zborului
ghid-prima-data-cu-avionul-2
Pe fiecare bilet de avion exista mai multe informatii pe care trebuie sa le aveti in vedere. In ziua zborului, biletul de avion, care de obicei este printat inainte de a ajunge la aeroport, va spune la cat pleaca avionul, dar si o informatie mai importanta: la cat se inchide poarta de imbarcare. De exemplu, pentru zborul Ryanair catre Bucuresti, poarta se inchide la 8:20, desi avionul decoleaza efectiv la 8:50, deci peste 30 de minute. Ne axam doar pe ora la care se inchide imbarcarea, iar o regula generala este sa ajungem la aeroport cu 60 de minute inainte de ora indicata.

Daca vorbim de un aeroport mai mare sau daca avem si bagaje de lasat la biroul companiei, pentru a fi urcate in cala avionului, atunci mai adaugam jumatate de ora. De asemenea, adaugam o jumatate de ora si fara sa avem bagaj de cala, in cazul in care compania cu care zburam nu ofera serviciu de check-in online sau necesita sa ne prezentam si cu check-in online la biroul din aeroport. De exemplu, Blue Air ofera check-in online, dar si la aeroport in mod gratuit, compania printand boarding pass-urile in aeroporturi. Asa ca daca mergem la Cluj sau Iasi cu Blue Air, vom ajunge la „Traian Vuia” cu o ora si jumatate inainte de ora inchiderii portii, ca sa fim siguri ca nu avem nicio problema.
ghid-prima-data-cu-avionul-3
La intrarea in aeroport exista un tabel urias cu toate zborurile care sunt aproape sa aiba loc pe pistele acestuia, de obicei cele din urmatoarele trei sau patru ore, precum si televizoare mai mici care ofera aceleasi informatii, vizibile din cafenele sau din zonele de stat pe scaune. Ne uitam atent si ne cautam zborul, dupa care urmarim numarul portii de imbarcare, GATE, care apare undeva in dreapta zborului. De exemplu, de la Otopeni la Timisoara Ryanair isi preia pasagerii de la poarta 55, desi la intrarea in aeroport scrie ca pasagerii se imbarca de la 53. Mai mereu, portile nu se gresesc sau, daca se intampla asta, sunt foarte aproape de cele indicate. Chiar daca se fac confuzii din cand in cand, intr-un final le veti gasi cu siguranta.

Dupa ce gasiti poarta de imbarcare, urmariti semnele care indica pe unde sa o luati pentru a ajunge la ele. Imediat, veti ajunge la controlul de securitate, acolo unde veti da jos de pe voi cureaua, geaca, cateodata papucii, veti pune rucsacul sau trollerul pe banda, alaturi de obiectele personale, buletin, telefoane si asa mai departe. Un ofiter vamal o sa va invite sa treceti prin scanner si, daca nu aveti metale sau arme sau bombe la voi, veti trece, va veti prelua lucrurile de pe banda si veti putea pleca spre poarta de imbarcare.

Daca nu, ofiterul va poate cere sa deschideti bagajul, sa va controleze corporal si chiar sa va caute de praf de pusca. Mi s-a intamplat la aeroportul din Treviso, la 50 de kilometri de Venetia. A piuit dracia aia de vreo 3 ori, chiar daca mai aveam putin si ramaneam cum m-a facut mama si veneau domnii de la vama cu tot cu catelusii antitero.

Cu ajutorul unor bucati de material special, controlorii mi-au frecat mainile, dupa care hainele, dupa care prin rucsac. Cautau efectiv praf de pusca, materiale explozive, orice ar fi putut sa constituie o bomba care sa explodeze in aer. M-au lasat sa plec, nu mai aveam bani nici de un citro la suprapret in dutty-free, daramite sa fac o nucleara.

Imbarcarea
ghid-prima-data-cu-avionul-8
Ati ajuns la poarta indicata la intrarea in aeroport. Veti gasi un televizor pe care va aparea numarul zborului, compania si bineinteles orasul in care veti zbura. Felicitari, ati facut totul corect si da, veti ajunge cu bine la destinatie. Nu mai aveti decat sa asteptati cuminti pana se deschide imbarcarea, timp in care puteti servi un senvis sau un cappuccino enorm de scump la o cafenea din zona de siguranta.

Atentie, din zona asta nu veti mai putea merge nicaieri pana la zbor, in afara unei urgente medicale. Sunteti intr-o zona neutra a aeroportului, desi sunteti in Romania, in acel moment aveti voie sa stati doar acolo, nu mai puteti merge nici inapoi la intrare in aeroport, nici inainte, pe pista, decat la deschiderea portii. Sunteti un fel de no-zone-man, ceva de genul, care asteapta cuminte sa reintre in tara, desi e in tara. Weird, stiu. O regula buna este sa stati relaxati, dar sa va uitati in jur, pentru ca atunci cand incepe sa se faca valva, inseamna ca se da drumul imbarcarii.

In majoritatea cazurilor, veti merge la avion cu un autobuz sau pe jos, acesta fiind modul in care se opereaza la companiile low-cost sau pe aeroporturile mici. Reprezentantii companiei va vor scana biletul, va vor ura zbor placut si cam asta e, dupa un scurt drum cu autobuzul, veti urca la bordul avionului si, cat ai zice peste, vezi urca deasupra norilor.

In avion
Fiind primul tau zbor cu avionul, e normal sa ai emotii. Fiecare miscare ti se va parea de 10 ori mai intensa, fiecare turbulenta ti se va parea ca o tura cu un rollercoaster, insa ceea ce trebuie sa intelegi este ca toate miscarile pe care avionul le face sunt normale.

Turbulentele sunt asemanatoare cu atunci cand un autobuz da intr-o groapa. Avionul se misca usor in sus si in jos sau la stanga si la dreapta. Un gol de aer, pe de alta parte, e ceva mai intens, pentru ca avionul „cade” pentru cateva momente, din cauza ca da de un loc in „ceruri” unde efectiv aerul este inexistent sau foarte foarte rarefiat, moment in care „pica”. Isi revine foarte repede, asa ca desi va veti panica si veti ameti, in toate cazurile senzatia va trece imediat.

Pentru a va relaxa, va puteti umple telefonul de melodii care va plac, care va relaxeaza si va binedispun. Nu uitati sa puneti telefonul pe modul avion inainte de decolare. Ca sa fie o experienta autentica, puteti cere un suc, o punga de chipsuri sau o ciocolata cand domnisoarele stewardese trec cu caruciorul pe coridor. Vor fi de 10 ori mai scumpe ca la sol, dar hei, de cate ori poti spune ca ai baut o Cola la 10 kilometri altitudine?

Aterizarea si transferul
ghid-prima-data-cu-avionul-6
La aterizare, care de obicei e smooth, cateodata nu, adica ai impresia ca pilotul e suparat pe nevasta si da cu tine de nu te vezi, veti mai sta cateva minute in avion pana ce angajatii aeroportului preiau bagajele de cala, pun scarile la iesiri si delimiteaza perimetrul, ca sa nu permita unor pasageri mai aventurosi sa ajunga, Doamne fereste, pe pista. Daca e un zbor intern, iesiti din aeroport fara alte formalitati. Daca zburati dincolo, veti prezenta pasaportul sau buletinul la vama.

Cand iesiti din aeroport, de obicei veti dori sa ajungeti in oras, pentru ca aerogara e undeva la periferie. Cautati o statie de taxi autorizata, chemati un Uber sau luati autobuzul. Samsarii taximetristi nu exista doar in Romania, sunt peste tot in lume, asa ca intrebati la un birou de informatii pentru a evita sa platiti un pret de cateva ori mai mare pentru o cursa de 30 de lei.

Si cu taximetrul rezolvat, felicitari, tocmai ai dus la bun sfarsit primul tau zbor. La cat mai multe!

P.S.: Majoritatea pozelor sunt luate de pe internet, pentru ca lene si pentru ca nu credeam ca o sa scriu in detaliu pe tema asta, asa ca daca va vedeti pozele aici, va rog sa imi dati un semn si voi pune imediat sursa (cu link) spre site-ul sau pagina de Facebook a autorului.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Lugoj

OFICIAL Orășelul Siguranței din Lugoj va fi finanțat cu 500 de mii de lei, de către CJT

Publicat

în

Consiliul Județean Timiș a demarat în acest an, pentru prima dată în istoria județului, bugetarea participativă, program în cadrul căruia Comisia de validare a declarat eligibile 16 proiecte din cele 69 înscrise. În perioada 5 – 21 iunie 2021, timișenii au putut să voteze online unul dintre proiectele publicate pe platforma instituției, procedura de vot încheindu-se cu un total de 11.493 voturi exprimate. Persoanele care au votat și-au asumat pe proprie răspundere că au domiciliul sau reședința în județul Timiș și că au votat o singură dată.

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Valoarea estimată pentru un proiect propus a trebuit să se încadreze în suma maximă de 500.000 lei, proiectele eligibile urmând a fi finanțate până la concurența sumei prevăzute pentru bugetul participativ în anul 2021.

În baza criteriului celui mai mare număr de voturi au fost selectate două proiecte câștigătoare care, împreună, se încadrează în plafonul de 1 milion de lei alocați: Pistă de biciclete Timișoara – Dumbrăvița – Giarmata (4.538 voturi, sumă solicitată 500.000 lei) și Orășelul Siguranței – MINI-LUG (3.199 voturi, sumă solicitată 431.278 lei).

Acestea urmează să fie incluse în bugetul de venituri și cheltuieli al Consiliului Județean Timiș și implementate de aparatul de specialitate al instituției, cu sprijinul voluntar al echipei de inițiatori. Consiliul Județean Timiș își rezervă dreptul de a verifica exactitatea și corectitudinea datelor/informațiilor furnizate de către utilizatori și de a modifica proiectele în sensul adaptării din punct de vedere tehnic sau financiar.

RETIM

Orășelul Siguranței

Asociația Civilug a intrat în competiție pentru finațarea proiectelor din bugetul participativ al județului Timiș, cu Orășelul Siguranței – MINI-LUG. Proiectul propus de către asociația lugojeană este unul educativ și unic în această parte a țării. Concret, inițiativa Civilug constă în crearea unui orășel în miniatură care va include semafoare, semne de circulație, treceri de pietoni, treceri de cale ferată, trotuare și clădiri reprezentative pentru orice oraș.

„Conceput din dorința de a îmbunătăți aspectul urban și calitatea vieții cetățenilor, „Orășelul Siguranței” a fost proiectat ca un parc de distracții tematic, unde copiii se vor putea bucura de plimbări cu bicicleta, trotineta, rolele sau kartul, pe un traseu special amenajat, într-un mediu sigur, atractiv și cu multiple posibilități de a petrece timpul liber. Din punctul nostru de vedere, educația rutieră ar trebui să reprezinte un pilon important în viața oricărei familii, cu atât mai mult cu cât foarte mulți copii străbat zilnic, singuri, drumul spre școală și se află într-un pericol permanent. Pentru aceștia este foarte importantă cunoașterea comportamentului ce trebuie avut în trafic, inclusiv a drepturilor și obligațiilor pentru toate părțile implicate: pietoni, șoferi sau bicicliști”, arată reprezentanții asociației.

Proiectul are și o componentă civică, plasând pe spațiul amenajat în afara carosabilului diferite clădiri importante, care se pot întâlni în orice localitate (primărie, școală, poliție, spital, magazin/piață, fabrică). Menirea acestora poate fi înțeleasă prin desfășurarea unor activități agreabile, organizate în grup: jocuri de rol, proiecții, jocuri de societate, expoziții, prezentări, creații literar-artistice, etc.

 

 

 

 

Citiţi mai departe

Lugoj

Cele mai importante avantaje ale draperiilor opace

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Dacă sunteți în căutare de o draperie nouă pentru casa dvs., în special draperii pentru un dormitor, ar trebui să luați în considerare beneficiile draperiilor opace. Draperiile opace sunt o alegere foarte practică, care vă va oferi un somn mai bun în timp ce economisiți bani. Dacă aveți copii mici, aceste draperii sunt deosebit de importante de luat în considerare. Draperiile opace vor îmbunătăți orice dormitor sau spațiu de locuit.

Cel mai mare beneficiu al unei draperii opace este capacitatea sa de a bloca intrarea luminii într-o cameră. Acest lucru este important pentru copiii mici și pentru persoanele care lucrează în schimburi de noapte. Dormitul în timpul zilei poate fi dificil din cauza luminii solare; cu toate acestea, draperiile opace pot opri pătrunderea a până la 99% din lumina soarelui într-o cameră. Persoanele care lucrează în ture de noapte sunt expuse riscului de probleme de sănătate din cauza obiceiurilor lor neregulate de somn. Trecerea la draperiile opace va reduce riscul pentru sănătate, creând o atmosferă propice somnului.

Un alt beneficiu al draperiilor opace este capacitatea lor de a reduce costurile de energie electrică. În majoritatea locuințelor, 10-25% din pierderile de energie termică provin din ferestre. Cu toate acestea, folosind draperii opace, factura dvs. de energie ar putea fi redusă cu până la 25%. În timpul iernii, draperiile opace vor ajuta la menținerea căldurii în cameră, în timp ce vara, acestea au capacitatea de a reflecta căldura din cameră. Ambele circumstanțe vă asigură că economisiți bani la factura de energie electrică.

RETIM

Jaluzele opace

Similar cu draperiile opace, jaluzelele opace sunt alegerile perfecte pentru acoperirea ferestrelor mai mici. Beneficiile jaluzelelor sunt comparabile cu cele ale draperiilor opace. Cu toate acestea, jaluzelele opace vă oferă controlul asupra cantității de lumină care intră în cameră.

Draperiile opace fac o diferență surprinzătoare în orice cameră și reprezintă o investiție utilă. Înainte de a cumpăra draperii opace, acordați-vă timp pentru a căuta recenzii pentru orice model pe care îl luați în considerare, pentru a vă asigura că acest tip de draperie vă vor satisface nevoile.

Întrebări frecvente despre draperii și jaluzele opace

Draperiile opace funcționează cu adevărat?

După cum sugerează și numele lor, draperiile opace sunt panouri din țesătură care împiedică intrarea luminii într-o cameră. Acestea sunt una dintre cele mai eficiente modalități de a vă asigura că dormiți mai bine. Dar beneficiile lor depășesc somnul mai bun – ele pot reduce costurile energetice prin reducerea razelor solare fierbinți care vă pot încălzi casa. În plus, pot proteja mobilierul și pardoseala de expunerea la razele solare excesive și razele UV. În acest caz, acestea reprezintă o alternativă mai accesibilă la jaluzelele care sunt menite să economisească energie. Draperiile opace sunt, de asemenea, perfecte pentru persoanele care amenajează o sală de divertisment sau de film sau chiar un fotograf care creează o cameră întunecată. Jaluzelele opace pot fi, de asemenea, foarte eficiente în blocarea luminii nedorite.

La ce ar trebui să fiu atent când cumpăr draperii și jaluzele opace?

Cele mai bune draperii opace sunt cele care funcționează. Multe draperii și jaluzele comercializate ca opace nu elimină toată lumina, ci doar filtrează o parte din ea. Jaluzelele opace de înaltă calitate au modele care reduc spațiile prin care poate pătrunde lumine, cum ar fi cusăturile, au țesături complet opace și, de asemenea, reduc căldura. Țesătura unor astfel de jaluzele are o tehnologie în curs de brevetare, care are canale laterale suprapuse în formă de U pe partea din față și din spate. Aceste canale laterale au fiecare micro creastă, care absoarbe / reflectă lumina, făcând aceste jaluzele mai bune la blocarea luminii decât alte modele de întunecare a încăperii.

Care este diferența dintre draperiile termice și cele opace?

Scopul principal al draperiilor termice este izolarea. Spre deosebire de perdelele sau draperiile  opace, acestea merg un pas mai departe cu izolația din spumă acrilică integrată între mai multe straturi de țesătură. Acest lucru reduce efectiv mai mult zgomot și captează aerul fierbinte înăuntru și ține aerul rece afară (și invers). Draperiile opace sunt proiectate numai pentru a împiedica intrarea luminii exterioare.

Citiţi mai departe

Lugoj

O primărie de lângă Lugoj oferă bani pentru cei care îi pârăsc pe cei care aruncă gunoaie pe drumuri

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Măsură inedită luată de către o primărie de lângă Lugoj. Pentru a încerca să-i determine pe cetățeni să ajute la prinderea celor care aruncă ambalaje și gunoi pe drumurile publice, administrația locală a anunțat că fiecare persoană care trimite poze cu „infractorii” prinși în flagrant vor primi 200 de lei.

„Primăria Comunei Darova oferă 200 de lei recompensă persoanelor care ne trimit fotografii în care sunt surprinse persoanele care aruncă hârtii sau gunoi pe domeniul public. Amenzile pentru cei care vor fi prinși aruncând gunoi sunt cuprinse între 1000 și 5000 de lei”, au anunțat cei de la primărie.

Fotografiile pot fi trimise atât în mesaj privat pe pagina de Facebook a instituției, cât și pe adresa de email primariadarova@yahoo.com

RETIM

Citiţi mai departe

Lugoj

Lugojul va avea șapte stații de încărcare pentru mașini electrice

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Primăria Lugoj va amenaja mai multe stații de încărcare pentru vehiculele electrice. Proiectul este deocamdată în faza incipientă, administrația locală plătind 6000 de lei pentru un studiu de fezabilitate, unei firme din București specializată în domeniu, potrivit SEAP.

Potrivit administrației locale, vor exista șapte asemenea stații pe toată suprafața orașului, care vor fi plasate în puncte strategice pentru a acoperi întreaga zonă urbană. 

“Am prevăzut bani pentru studiul de fezabilitate. Vrem să amenajăm șapte asemenea stații, din studiul de fezabilitate vor rezulta și locațiile în care vor fi amplasate, și tot ce ține de utilizarea acestor stații”, a declarat primarul Claudiu Buciu pentru Lugojeanul.ro

RETIM

Administrația locală nu a decis unde vor fi amplasate stațiile, dar nici data la care proiectul ar urma să fie finalizat.

foto: Autoweek

Citiţi mai departe
Publicitate
Publicitate

Cele mai citite