Connect with us


Lugoj

Primul tau zbor cu avionul? Cum rezervi biletul, ce inseamna check-in, ce faci la aeroport

Publicat

în

Trendul zborului in detrimentul trenului, masinii sau autocarului cuprinde Romania din ce in ce mai tare. Companiile low-cost precum Wizz Air, Ryanair sau Blue Air, care mai nou leaga Timisoara de Bucuresti, Cluj-Napoca si Iasi, precum si de Constanta din vara lui 2017 au facut zborul cu avionul accesibil pentru toate clasele sociale. Totusi, in Romania zborul cu avionul e o mare necunoscuta pentru majoritatea populatiei si, cum nu am gasit pe internet niciun ghid complet despre cum sa zbori cu avionul, o sa il scriu eu si o sa salvez din nou omenirea.

RETIM

Cum cumperi (cel mai ieftin) bilet
ghid-prima-data-cu-avionul-9
Cu destinatia in minte, primul pas inainte de a calatori cu avionul, ca de altfel cu oricare alt mijloc de transport, este sa iti cumperi biletul. Trebuie sa urmezi doi pasi pentru a te asigura ca faci cea mai buna alegere pentru nevoile tale.

In primul rand, intri pe Skyscanner si cauti biletul. Acolo vei gasi cele mai ieftine bilete de avion, insa nu sunt chiar cele mai cele mai ieftine. O sa va explic imediat. Revenind, sa zicem ca vreti sa mergeti de la Timisoara la Bucuresti pentru un weekend. Cel mai indicat este sa va rezervati biletul cat mai din timp, cu o luna inainte de datele pe care veti zbura.

De exemplu cu Ryanair, zborul va va costa 19,90 de euro dus-intors, cu doua bagaje incluse pe care le luati cu voi in avion. Am scris aici in detaliu despre cursa TSR-OTP a celor de la Ryanair. Acum, nu la toate biletele veti gasi cel mai mic pret pe Skyscanner, pentru ca si ei au un comision.

Asa ca, odata ce gasiti cel mai ieftin pret, pasul doi este sa intrati pe site-ul oficial al companiei pe care v-o da portalul si rezervati biletele de acolo. Atentie: motoarele de cautare de bilete, precum si site-urile companiei folosesc cookies, asa ca intrati ca sa vedeti cat costa un bilet doar de pe modul incognito. E foarte important, pentru ca daca veti intra a doua oara sa cautati acelasi bilet, veti gasi un pret mai mare, chiar daca cel mai probabil pretul oficial e exact acelasi ca cel de la ultima cautare.

Check-in
ghid-prima-data-cu-avionul-8
Dupa ce ati cumparat biletul, cu 30 de zile inainte de zbor puteti face check-in online, caz valabil la aproape toate companiile. La cele low-cost, check-in-ul se face online gratuit, pentru ca la aeroport ar costa o mica avere. Tot ce aveti de facut este sa intrati in contul de pe site-ul companiei, sa va logati si sa completati sectiunea de check-in. Mare atentie, trebuie sa va asigurati ca datele sunt corecte inainte de a printa boarding pass-ul, pentru ca daca gresiti datele din buletin si vreti sa schimbati ceva, din nou, va va costa o mica avere.

Cu boarding pass-ul printat, va duceti direct la aeroport, fara sa mai trebuie sa treceti pe la biroul companiei. Daca aveti bagaje de cala, atunci da, veti merge la desk pentru a le imbarca, dar despre asta vorbim mai pe larg mai jos.

Ziua zborului
ghid-prima-data-cu-avionul-2
Pe fiecare bilet de avion exista mai multe informatii pe care trebuie sa le aveti in vedere. In ziua zborului, biletul de avion, care de obicei este printat inainte de a ajunge la aeroport, va spune la cat pleaca avionul, dar si o informatie mai importanta: la cat se inchide poarta de imbarcare. De exemplu, pentru zborul Ryanair catre Bucuresti, poarta se inchide la 8:20, desi avionul decoleaza efectiv la 8:50, deci peste 30 de minute. Ne axam doar pe ora la care se inchide imbarcarea, iar o regula generala este sa ajungem la aeroport cu 60 de minute inainte de ora indicata.

Daca vorbim de un aeroport mai mare sau daca avem si bagaje de lasat la biroul companiei, pentru a fi urcate in cala avionului, atunci mai adaugam jumatate de ora. De asemenea, adaugam o jumatate de ora si fara sa avem bagaj de cala, in cazul in care compania cu care zburam nu ofera serviciu de check-in online sau necesita sa ne prezentam si cu check-in online la biroul din aeroport. De exemplu, Blue Air ofera check-in online, dar si la aeroport in mod gratuit, compania printand boarding pass-urile in aeroporturi. Asa ca daca mergem la Cluj sau Iasi cu Blue Air, vom ajunge la „Traian Vuia” cu o ora si jumatate inainte de ora inchiderii portii, ca sa fim siguri ca nu avem nicio problema.
ghid-prima-data-cu-avionul-3
La intrarea in aeroport exista un tabel urias cu toate zborurile care sunt aproape sa aiba loc pe pistele acestuia, de obicei cele din urmatoarele trei sau patru ore, precum si televizoare mai mici care ofera aceleasi informatii, vizibile din cafenele sau din zonele de stat pe scaune. Ne uitam atent si ne cautam zborul, dupa care urmarim numarul portii de imbarcare, GATE, care apare undeva in dreapta zborului. De exemplu, de la Otopeni la Timisoara Ryanair isi preia pasagerii de la poarta 55, desi la intrarea in aeroport scrie ca pasagerii se imbarca de la 53. Mai mereu, portile nu se gresesc sau, daca se intampla asta, sunt foarte aproape de cele indicate. Chiar daca se fac confuzii din cand in cand, intr-un final le veti gasi cu siguranta.

Dupa ce gasiti poarta de imbarcare, urmariti semnele care indica pe unde sa o luati pentru a ajunge la ele. Imediat, veti ajunge la controlul de securitate, acolo unde veti da jos de pe voi cureaua, geaca, cateodata papucii, veti pune rucsacul sau trollerul pe banda, alaturi de obiectele personale, buletin, telefoane si asa mai departe. Un ofiter vamal o sa va invite sa treceti prin scanner si, daca nu aveti metale sau arme sau bombe la voi, veti trece, va veti prelua lucrurile de pe banda si veti putea pleca spre poarta de imbarcare.

Daca nu, ofiterul va poate cere sa deschideti bagajul, sa va controleze corporal si chiar sa va caute de praf de pusca. Mi s-a intamplat la aeroportul din Treviso, la 50 de kilometri de Venetia. A piuit dracia aia de vreo 3 ori, chiar daca mai aveam putin si ramaneam cum m-a facut mama si veneau domnii de la vama cu tot cu catelusii antitero.

Cu ajutorul unor bucati de material special, controlorii mi-au frecat mainile, dupa care hainele, dupa care prin rucsac. Cautau efectiv praf de pusca, materiale explozive, orice ar fi putut sa constituie o bomba care sa explodeze in aer. M-au lasat sa plec, nu mai aveam bani nici de un citro la suprapret in dutty-free, daramite sa fac o nucleara.

Imbarcarea
ghid-prima-data-cu-avionul-8
Ati ajuns la poarta indicata la intrarea in aeroport. Veti gasi un televizor pe care va aparea numarul zborului, compania si bineinteles orasul in care veti zbura. Felicitari, ati facut totul corect si da, veti ajunge cu bine la destinatie. Nu mai aveti decat sa asteptati cuminti pana se deschide imbarcarea, timp in care puteti servi un senvis sau un cappuccino enorm de scump la o cafenea din zona de siguranta.

Atentie, din zona asta nu veti mai putea merge nicaieri pana la zbor, in afara unei urgente medicale. Sunteti intr-o zona neutra a aeroportului, desi sunteti in Romania, in acel moment aveti voie sa stati doar acolo, nu mai puteti merge nici inapoi la intrare in aeroport, nici inainte, pe pista, decat la deschiderea portii. Sunteti un fel de no-zone-man, ceva de genul, care asteapta cuminte sa reintre in tara, desi e in tara. Weird, stiu. O regula buna este sa stati relaxati, dar sa va uitati in jur, pentru ca atunci cand incepe sa se faca valva, inseamna ca se da drumul imbarcarii.

In majoritatea cazurilor, veti merge la avion cu un autobuz sau pe jos, acesta fiind modul in care se opereaza la companiile low-cost sau pe aeroporturile mici. Reprezentantii companiei va vor scana biletul, va vor ura zbor placut si cam asta e, dupa un scurt drum cu autobuzul, veti urca la bordul avionului si, cat ai zice peste, vezi urca deasupra norilor.

In avion
Fiind primul tau zbor cu avionul, e normal sa ai emotii. Fiecare miscare ti se va parea de 10 ori mai intensa, fiecare turbulenta ti se va parea ca o tura cu un rollercoaster, insa ceea ce trebuie sa intelegi este ca toate miscarile pe care avionul le face sunt normale.

Turbulentele sunt asemanatoare cu atunci cand un autobuz da intr-o groapa. Avionul se misca usor in sus si in jos sau la stanga si la dreapta. Un gol de aer, pe de alta parte, e ceva mai intens, pentru ca avionul „cade” pentru cateva momente, din cauza ca da de un loc in „ceruri” unde efectiv aerul este inexistent sau foarte foarte rarefiat, moment in care „pica”. Isi revine foarte repede, asa ca desi va veti panica si veti ameti, in toate cazurile senzatia va trece imediat.

Pentru a va relaxa, va puteti umple telefonul de melodii care va plac, care va relaxeaza si va binedispun. Nu uitati sa puneti telefonul pe modul avion inainte de decolare. Ca sa fie o experienta autentica, puteti cere un suc, o punga de chipsuri sau o ciocolata cand domnisoarele stewardese trec cu caruciorul pe coridor. Vor fi de 10 ori mai scumpe ca la sol, dar hei, de cate ori poti spune ca ai baut o Cola la 10 kilometri altitudine?

Aterizarea si transferul
ghid-prima-data-cu-avionul-6
La aterizare, care de obicei e smooth, cateodata nu, adica ai impresia ca pilotul e suparat pe nevasta si da cu tine de nu te vezi, veti mai sta cateva minute in avion pana ce angajatii aeroportului preiau bagajele de cala, pun scarile la iesiri si delimiteaza perimetrul, ca sa nu permita unor pasageri mai aventurosi sa ajunga, Doamne fereste, pe pista. Daca e un zbor intern, iesiti din aeroport fara alte formalitati. Daca zburati dincolo, veti prezenta pasaportul sau buletinul la vama.

Cand iesiti din aeroport, de obicei veti dori sa ajungeti in oras, pentru ca aerogara e undeva la periferie. Cautati o statie de taxi autorizata, chemati un Uber sau luati autobuzul. Samsarii taximetristi nu exista doar in Romania, sunt peste tot in lume, asa ca intrebati la un birou de informatii pentru a evita sa platiti un pret de cateva ori mai mare pentru o cursa de 30 de lei.

Si cu taximetrul rezolvat, felicitari, tocmai ai dus la bun sfarsit primul tau zbor. La cat mai multe!

P.S.: Majoritatea pozelor sunt luate de pe internet, pentru ca lene si pentru ca nu credeam ca o sa scriu in detaliu pe tema asta, asa ca daca va vedeti pozele aici, va rog sa imi dati un semn si voi pune imediat sursa (cu link) spre site-ul sau pagina de Facebook a autorului.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Lugoj

Șofer rupt de beat, cascador cu mașina în stația peco, nu departe de Lugoj

Publicat

în

RETIM

Luni dimineață, în jurul orei 09:00, în timp ce efectuau serviciul de patrulare, polițiștii au depistat, un bărbat în vârstă de 58 de ani, care a condus un autoturism sub influența băuturilor alcoolice. În apropierea unei stații de combustibil din orașul Făget, acesta a lovit o bordură și s-a rasturnat.

În urma impactului au rezultat doar pagube materiale. În urma testării cu aparatul etilotest, a rezultat o alcoolemie de 1,12 mg/l alcool pur în aerul expirat. Cel în cauză, a fost condus la spital pentru recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

Pe numele șoferului a fost deschis un dosar penal pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice.

foto: arhiva Lugojeanul

Citiţi mai departe

Lugoj

De ce este vinul de Porto unul dintre cele mai prestigioase vinuri din Europa

Publicat

în

Vinul de Porto este cel mai prestigios și cunoscut dintre vinurile portugheze și unul dintre cele mai consumate din Europa. Își primește numele de la orașul de coastă Porto de unde este expediat, dar, de fapt, este produs cu struguri crescuți în interiorul muntos al Alto Douro (regiunea viticolă). Să aflăm de ce este atât de special!

RETIM

Porto, oraș al vinului

Am putea numi Porto orașul vinului, deoarece pe de o parte te poți bucura de „vinho verde”. Vinul acela proaspăt, de vârstă fragedă, care nu este de fapt verde! Și, pe de altă parte, poți găsi faimosul „vin de Porto”, care este cel mai exportat vin din Portugalia în toate părțile lumii.
Dar nu a fost exportat întotdeauna de aici.

Centrul comerțului cu vin a fost elegantul oraș Viana do Castelo, de pe coasta de nord a țării. Ceea ce s-a întâmplat a fost că terenul montan nu le-a permis să transporte vinurile pe uscat de pe Valea Douro. Așadar, au început să le transporte de-a lungul râului Douro până în orașul Porto. Și de acolo, în lume!

Istoria vinului de Porto

Negustorii englezi au ajuns în orașul Porto în căutarea unui substitut pentru vinul francez când, în 1678, Anglia și Franța au intrat în război. Guvernul francez lansase o serie de măsuri pentru restricționarea importurilor de bunuri britanice în țara lor, iar guvernul britanic a oprit comerțul cu Franța. Deci, Porto a fost această sursă alternativă de aprovizionare pe care doreau să o găsească.

Dar vinul a plecat într-o ​​lungă călătorie spre Anglia și nevoia de a-l păstra i-a determinat pe negustori să adauge rachiu. Acest lucru a stabilizat vinul și i-a permis să reziste la temperaturile și umiditatea excursiilor cu barca. Acest amestec i-a entuziasmat pe englezi, încurajându-i să se stabilească în oraș și să-și deschidă propriile pivnițe acolo. De aceea există atât de multe nume britanice în mărci.

Un secol mai târziu, în 1756, prim-ministrul portughez, Marqués de Pombal, a stabilit limitele geografice ale podgoriilor de vinuri de Porto, creând „Regiunea delimitată a Duoro”. Podgoriile au fost clasificate în funcție de calitatea lor și au fost stabilite standardele de producere a vinului.

Prezent

Există aproximativ 33.000 de cultivatori de struguri certificați în regiunea Douro și peste 30 de soiuri de struguri acceptate pentru a produce acest vin. Sunt cultivate pe o terasă abruptă, ceea ce face foarte dificilă mecanizarea procesului. Dar condițiile climatice, solul și soiul de struguri din regiunea viticolă Douro nu pot fi reproduse în altă parte a lumii!

Există o întreagă afacere de turism în jurul acestei afaceri: degustare de vinuri, excursii cu trenul cu aburi, croazieră pe Douro, participarea la culesul recoltei, suveniruri de vin, etc.

De ce e vinul de Porto special

Caracteristicile vinului de Porto îl disting de vinurile obișnuite. Toate soiurile de vin de Porto au arome și savori bogate, intense și foarte persistente, cu un conținut ridicat de alcool (de obicei între 19% și 22% vol.). vin într-o varietate de culori și niveluri diferite de dulce.

Una dintre cele mai importante calități ale unui vin de Porto adevărat este amestecul unic de struguri indigeni portughezi. Strugurii de Porto includ Touriga Franca, Touriga Nacional, Tinta Roriz (sau Tempranillo), Tinta Barroca și Tinta Cão și se spune că există cel puțin 52 de soiuri! Fiecare strugure adaugă o aromă unică amestecului. De exemplu, Touriga Nacional adaugă note de afine și vanilie, iar Touriga Franca adaugă note de zmeură și scorțișoară.

Stiluri de vin de Porto

Există multe categorii oficiale diferite de vin de Porto, dar cele mai multe se încadrează în aceste 4 categorii:
Vin de Porto Ruby (roșu): un vin de Porto roșu profund, care include vinul de Porto Vintage, târziu îmbuteliat (LBV), Crusted și Ruby
Tawny: un vin foarte dulce, îmbătrânit în butoi, cu arome oxidante de nuci și caramel
Alb: realizat cu struguri albi indigeni, inclusiv Rabigato, Viosinho, Gouveio și Malvasia
Roze: Acesta este un nou stil de vin de Porto făcut ca vin rosat cu arome de căpșuni, violete și caramel.

Vintage, cel mai bun vin de Porto

Vintage este cea mai înaltă clasificare a vinului de Porto. Vintage este un vin de calitate excelentă produs dintr-o singură recoltă. Este considerat regele vinurilor de Porto, reprezentând doar un mic procent din producția totală.

Este îmbuteliat între 1 iulie al celui de-al doilea an și 31 decembrie al celui de-al treilea an după recoltare. Deși poate fi consumat imediat, este de obicei păstrat în pivnițe de îmbătrânire pentru o perioadă care poate dura până la 40 de ani.
Este un vin rosu foarte închis la culoare, care devine mai moale după îmbătrânirea în sticlă.

Servirea vinului de Porto

Vinul de Porto trebuie servit chiar sub temperatura camerei, la aproximativ 16°C.
Vinurile de Porto se potrivesc minunat cu brânzeturi cu aromă bogată (inclusiv brânzeturi albastre), deserturi de ciocolată și caramel, nuci sărate și afumate și chiar și carne dulce-afumată.

Citiţi mai departe

Lugoj

Dezvoltăm România! Dezvoltăm Timișul European! (P)

Publicat

în

În 6 decembrie, timișenii se vor afla în fața unei mari oportunități. Este pentru prima dată după foarte mulți ani, când există posibilitatea ca toți factorii decizionali de la nivel local și național să aibă o viziune comună pentru dezvoltarea județului. Votul din 6 decembrie va fi cel care va da semnificație rezultatului de la alegerile locale. Autoritățile locale au nevoie de sprijin consistent din partea Guvernului și a Parlamentului pentru ca proiectele de care Timișul are nevoie să se concretizeze.

RETIM

”Guvernul PNL a reușit să atragă într-un an fonduri europene cât toate guvernările PSD la un loc. Președintele Klaus Iohannis a obținut la Bruxelles o sumă record pentru investiții, 80 miliarde de euro. Dezvoltarea Timișului va fi posibilă doar cu un parteneriat puternic administrație locală-Guvern-Președinte și un Parlament sănătos ca liant. Dacă noua conducere a Consiliului Județean nu va avea de partea sa, un Guvern liberal, dezvoltarea Timișului va fi pusă sub semnul incertitudinii”, susține Ionuț Gaiță, candidatul PNL Timiș pentru Senatul României.

Dezvoltarea Timișului la nivel european este deviza liberalilor pentru alegerile parlamentare din 6 decembrie. Guvernul PNL a pornit deja pe acest drum, dar au existat foarte multe situații în care majoritatea toxică din Parlament, reprezentată de PSD, a pus piedici.
”Suntem singura țară din europeană care nu a intrat în recesiune tehnică. Economia a crescut, in trimestrul III, cu 5,6%. Este rezultatul măsurilor bune luate de Guvern: am eliminat supra-acciza la carburant și suprataxarea contractelor part-time, introduse de PSD, am reușit să scădem inflația de la 5,4% la 2,8%. Am mărit alocațiile cu 20% și pensiile cu 14%. Sunt fapte evidente care se simt direct în buzunarele românilor. Am reușit toate aceste lucruri într-o perioadă extrem de dificilă. Dar, toate aceste rezultate sunt confirmarea faptului că în ultimul an am creat premisele pentru dezvoltarea României. De aici înainte, cu un guvern responsabil și cu măsuri deștepte, avem baza pe care putem construi”, afirmă deputatul liberal, Marilen Pirtea.

Programul propus de Alin Nica, noul președinte liberal al Consiliului Județean, a câștigat încrederea oamenilor și a adus în discuție, după foarte multă vreme, obiectivele mari pe care acum candidații PNL le-au integrat pe lista priorităților pentru următorii 4 ani. Iată câteva dintre proiectele pe care aceștia le consideră obligatorii pentru dezvoltarea Timișului, la nivel european:
Centura Timișoarei și legătura cu autostrada A1 sunt două proiecte văzute ca un întreg. Centura este o prioritate pentru întreg județul, care va asigura pentru cetățeni și transportatori noi legături cu drumurile de mare viteză și care va fluidiza traficul în Timișoara. De asemenea, o nouă legătură rutieră cu două benzi pe sens, între Arad, Timișoara și DN 69 va fi cea de-a treia descărcare de pe autostradă, după Remetea Mare și Giarmata.

Autostrada Timișoara-Moravița ne va lega de Belgrad. Timișoara poate deveni singurul mare centru universitar din țară înconjurat de autostrăzi cu legături rapide directe spre Europa, prin două rute (Timișoara-Belgrad-Atena și Timișoara-Nădlac-Budapesta-Milano).
Sala Polivalentă cu 16. 000 de locuri. Este un obiectiv care poate da Timișoarei cel mai mare spațiu multidisciplinar din zona de vest a țării. De aici se va da tonul vieții cultural-sportive în România. Noua sală va putea găzdui evenimente, târguri și expoziții naționale și internaționale de mare amploare.

Un stadion nou cu o capacitate de aproximativ 32.000 de locuri. Noua Arenă sportivă poate fi ridicată pe vechiul amplasament ”Dan Păltinișanu”. Timișul are nevoie de infrastructură sportivă de nivel european pentru a putea găzdui evenimente sportive cu relevanță națională și internațională, dar și pentru a da un imbold puternic revigorării sportului bănățean.
Un nou spital modern în Lugoj. Noua structură va avea între 250 și 300 de paturi și va deservi peste 200.000 de cetățeni din estul județului Timiș. Investiția se va ridica la aproximativ 60 de milioane de euro și are șansa de a fi finanțată prin Programul Național de Reziliență, din fonduri europene.

Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Anul 2023 va fi un regal cultural de succes pentru Timișoara și pentru întreg județul, dar pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie ca în următorii 2 ani, publicul timișean să-și recupereze spațiile culturale și patrimoniul cartierului Cetate.

Comandat de PNL Timiș. Executat de SC BANAT PRESS SRL Cod mandatar financiar: 11200025

Citiţi mai departe

Lugoj

Noaptea Muzeelor …pe rețele de socializare. Muzeul din Lugoj va difuza un film realizat de elevi

Publicat

în

Foto destepti.ro

Cea de-a șaisprezecea ediție a Nopții Europene a Muzeelor, ce trebuia să se desfășoare, ca de obicei, în luna mai a acestui an, a fost reprogramată de organizatorul european pe 14 noiembrie din cauza contextului pandemic pe care îl traversăm.

RETIM

Pentru că siguranța vizitatorilor este cea mai importantă, multe muzee și spații culturale abordează acest eveniment în mediul virtual, propunând publicului activități pe rețelele sociale.

Muzeul din Lugoj se înscrie în acest concept, prin realizarea unui proiect digital, în colaborare cu elevii Liceului Teoretic “Iulia Hașdeu”, coordonați de doamna profesor Ibolya Șipoș. Făcând apel la creativitatea elevilor, i-am încurajat să exploreze, în mod activ, colecţiile muzeale de istorie locală și etnografie. Ei au creat un film de prezentare, ce va fi publicat pe pagina de Facebook a Muzeului de Istorie și Etnografie din Lugoj, referitor la obiectele, personalitățile lugojene și evenimentele istorice care i-au impresionat cel mai mult. Așadar, manifestările din acest an prilejuite de Noaptea Muzeelor se desfășoară în mediul online – o reflectare a schimbărilor interesului public pentru consumul cultural în binecunoscuta manieră clasică, o modificare tributară circumstanțelor pe care le trăim.
În ideea fidelizării publicului nostru și în mediul online, o importantă preocupare a muzeului lugojean reprezintă adaptarea la noile realități ale comportamentului cultural”, arată reprezentanții muzeului, într-un comunicat de presă.

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite