Connect with us

Lugoj

Primul tau zbor cu avionul? Cum rezervi biletul, ce inseamna check-in, ce faci la aeroport

Publicat

în

Trendul zborului in detrimentul trenului, masinii sau autocarului cuprinde Romania din ce in ce mai tare. Companiile low-cost precum Wizz Air, Ryanair sau Blue Air, care mai nou leaga Timisoara de Bucuresti, Cluj-Napoca si Iasi, precum si de Constanta din vara lui 2017 au facut zborul cu avionul accesibil pentru toate clasele sociale. Totusi, in Romania zborul cu avionul e o mare necunoscuta pentru majoritatea populatiei si, cum nu am gasit pe internet niciun ghid complet despre cum sa zbori cu avionul, o sa il scriu eu si o sa salvez din nou omenirea.

Meniul zilei, Octavian

Cum cumperi (cel mai ieftin) bilet
ghid-prima-data-cu-avionul-9
Cu destinatia in minte, primul pas inainte de a calatori cu avionul, ca de altfel cu oricare alt mijloc de transport, este sa iti cumperi biletul. Trebuie sa urmezi doi pasi pentru a te asigura ca faci cea mai buna alegere pentru nevoile tale.

In primul rand, intri pe Skyscanner si cauti biletul. Acolo vei gasi cele mai ieftine bilete de avion, insa nu sunt chiar cele mai cele mai ieftine. O sa va explic imediat. Revenind, sa zicem ca vreti sa mergeti de la Timisoara la Bucuresti pentru un weekend. Cel mai indicat este sa va rezervati biletul cat mai din timp, cu o luna inainte de datele pe care veti zbura.

De exemplu cu Ryanair, zborul va va costa 19,90 de euro dus-intors, cu doua bagaje incluse pe care le luati cu voi in avion. Am scris aici in detaliu despre cursa TSR-OTP a celor de la Ryanair. Acum, nu la toate biletele veti gasi cel mai mic pret pe Skyscanner, pentru ca si ei au un comision.

RETIM

Asa ca, odata ce gasiti cel mai ieftin pret, pasul doi este sa intrati pe site-ul oficial al companiei pe care v-o da portalul si rezervati biletele de acolo. Atentie: motoarele de cautare de bilete, precum si site-urile companiei folosesc cookies, asa ca intrati ca sa vedeti cat costa un bilet doar de pe modul incognito. E foarte important, pentru ca daca veti intra a doua oara sa cautati acelasi bilet, veti gasi un pret mai mare, chiar daca cel mai probabil pretul oficial e exact acelasi ca cel de la ultima cautare.

Check-in
ghid-prima-data-cu-avionul-8
Dupa ce ati cumparat biletul, cu 30 de zile inainte de zbor puteti face check-in online, caz valabil la aproape toate companiile. La cele low-cost, check-in-ul se face online gratuit, pentru ca la aeroport ar costa o mica avere. Tot ce aveti de facut este sa intrati in contul de pe site-ul companiei, sa va logati si sa completati sectiunea de check-in. Mare atentie, trebuie sa va asigurati ca datele sunt corecte inainte de a printa boarding pass-ul, pentru ca daca gresiti datele din buletin si vreti sa schimbati ceva, din nou, va va costa o mica avere.

Cu boarding pass-ul printat, va duceti direct la aeroport, fara sa mai trebuie sa treceti pe la biroul companiei. Daca aveti bagaje de cala, atunci da, veti merge la desk pentru a le imbarca, dar despre asta vorbim mai pe larg mai jos.

Ziua zborului
ghid-prima-data-cu-avionul-2
Pe fiecare bilet de avion exista mai multe informatii pe care trebuie sa le aveti in vedere. In ziua zborului, biletul de avion, care de obicei este printat inainte de a ajunge la aeroport, va spune la cat pleaca avionul, dar si o informatie mai importanta: la cat se inchide poarta de imbarcare. De exemplu, pentru zborul Ryanair catre Bucuresti, poarta se inchide la 8:20, desi avionul decoleaza efectiv la 8:50, deci peste 30 de minute. Ne axam doar pe ora la care se inchide imbarcarea, iar o regula generala este sa ajungem la aeroport cu 60 de minute inainte de ora indicata.

Daca vorbim de un aeroport mai mare sau daca avem si bagaje de lasat la biroul companiei, pentru a fi urcate in cala avionului, atunci mai adaugam jumatate de ora. De asemenea, adaugam o jumatate de ora si fara sa avem bagaj de cala, in cazul in care compania cu care zburam nu ofera serviciu de check-in online sau necesita sa ne prezentam si cu check-in online la biroul din aeroport. De exemplu, Blue Air ofera check-in online, dar si la aeroport in mod gratuit, compania printand boarding pass-urile in aeroporturi. Asa ca daca mergem la Cluj sau Iasi cu Blue Air, vom ajunge la „Traian Vuia” cu o ora si jumatate inainte de ora inchiderii portii, ca sa fim siguri ca nu avem nicio problema.
ghid-prima-data-cu-avionul-3
La intrarea in aeroport exista un tabel urias cu toate zborurile care sunt aproape sa aiba loc pe pistele acestuia, de obicei cele din urmatoarele trei sau patru ore, precum si televizoare mai mici care ofera aceleasi informatii, vizibile din cafenele sau din zonele de stat pe scaune. Ne uitam atent si ne cautam zborul, dupa care urmarim numarul portii de imbarcare, GATE, care apare undeva in dreapta zborului. De exemplu, de la Otopeni la Timisoara Ryanair isi preia pasagerii de la poarta 55, desi la intrarea in aeroport scrie ca pasagerii se imbarca de la 53. Mai mereu, portile nu se gresesc sau, daca se intampla asta, sunt foarte aproape de cele indicate. Chiar daca se fac confuzii din cand in cand, intr-un final le veti gasi cu siguranta.

Dupa ce gasiti poarta de imbarcare, urmariti semnele care indica pe unde sa o luati pentru a ajunge la ele. Imediat, veti ajunge la controlul de securitate, acolo unde veti da jos de pe voi cureaua, geaca, cateodata papucii, veti pune rucsacul sau trollerul pe banda, alaturi de obiectele personale, buletin, telefoane si asa mai departe. Un ofiter vamal o sa va invite sa treceti prin scanner si, daca nu aveti metale sau arme sau bombe la voi, veti trece, va veti prelua lucrurile de pe banda si veti putea pleca spre poarta de imbarcare.

Daca nu, ofiterul va poate cere sa deschideti bagajul, sa va controleze corporal si chiar sa va caute de praf de pusca. Mi s-a intamplat la aeroportul din Treviso, la 50 de kilometri de Venetia. A piuit dracia aia de vreo 3 ori, chiar daca mai aveam putin si ramaneam cum m-a facut mama si veneau domnii de la vama cu tot cu catelusii antitero.

Cu ajutorul unor bucati de material special, controlorii mi-au frecat mainile, dupa care hainele, dupa care prin rucsac. Cautau efectiv praf de pusca, materiale explozive, orice ar fi putut sa constituie o bomba care sa explodeze in aer. M-au lasat sa plec, nu mai aveam bani nici de un citro la suprapret in dutty-free, daramite sa fac o nucleara.

Imbarcarea
ghid-prima-data-cu-avionul-8
Ati ajuns la poarta indicata la intrarea in aeroport. Veti gasi un televizor pe care va aparea numarul zborului, compania si bineinteles orasul in care veti zbura. Felicitari, ati facut totul corect si da, veti ajunge cu bine la destinatie. Nu mai aveti decat sa asteptati cuminti pana se deschide imbarcarea, timp in care puteti servi un senvis sau un cappuccino enorm de scump la o cafenea din zona de siguranta.

Atentie, din zona asta nu veti mai putea merge nicaieri pana la zbor, in afara unei urgente medicale. Sunteti intr-o zona neutra a aeroportului, desi sunteti in Romania, in acel moment aveti voie sa stati doar acolo, nu mai puteti merge nici inapoi la intrare in aeroport, nici inainte, pe pista, decat la deschiderea portii. Sunteti un fel de no-zone-man, ceva de genul, care asteapta cuminte sa reintre in tara, desi e in tara. Weird, stiu. O regula buna este sa stati relaxati, dar sa va uitati in jur, pentru ca atunci cand incepe sa se faca valva, inseamna ca se da drumul imbarcarii.

In majoritatea cazurilor, veti merge la avion cu un autobuz sau pe jos, acesta fiind modul in care se opereaza la companiile low-cost sau pe aeroporturile mici. Reprezentantii companiei va vor scana biletul, va vor ura zbor placut si cam asta e, dupa un scurt drum cu autobuzul, veti urca la bordul avionului si, cat ai zice peste, vezi urca deasupra norilor.

In avion
Fiind primul tau zbor cu avionul, e normal sa ai emotii. Fiecare miscare ti se va parea de 10 ori mai intensa, fiecare turbulenta ti se va parea ca o tura cu un rollercoaster, insa ceea ce trebuie sa intelegi este ca toate miscarile pe care avionul le face sunt normale.

Turbulentele sunt asemanatoare cu atunci cand un autobuz da intr-o groapa. Avionul se misca usor in sus si in jos sau la stanga si la dreapta. Un gol de aer, pe de alta parte, e ceva mai intens, pentru ca avionul „cade” pentru cateva momente, din cauza ca da de un loc in „ceruri” unde efectiv aerul este inexistent sau foarte foarte rarefiat, moment in care „pica”. Isi revine foarte repede, asa ca desi va veti panica si veti ameti, in toate cazurile senzatia va trece imediat.

Pentru a va relaxa, va puteti umple telefonul de melodii care va plac, care va relaxeaza si va binedispun. Nu uitati sa puneti telefonul pe modul avion inainte de decolare. Ca sa fie o experienta autentica, puteti cere un suc, o punga de chipsuri sau o ciocolata cand domnisoarele stewardese trec cu caruciorul pe coridor. Vor fi de 10 ori mai scumpe ca la sol, dar hei, de cate ori poti spune ca ai baut o Cola la 10 kilometri altitudine?

Aterizarea si transferul
ghid-prima-data-cu-avionul-6
La aterizare, care de obicei e smooth, cateodata nu, adica ai impresia ca pilotul e suparat pe nevasta si da cu tine de nu te vezi, veti mai sta cateva minute in avion pana ce angajatii aeroportului preiau bagajele de cala, pun scarile la iesiri si delimiteaza perimetrul, ca sa nu permita unor pasageri mai aventurosi sa ajunga, Doamne fereste, pe pista. Daca e un zbor intern, iesiti din aeroport fara alte formalitati. Daca zburati dincolo, veti prezenta pasaportul sau buletinul la vama.

Cand iesiti din aeroport, de obicei veti dori sa ajungeti in oras, pentru ca aerogara e undeva la periferie. Cautati o statie de taxi autorizata, chemati un Uber sau luati autobuzul. Samsarii taximetristi nu exista doar in Romania, sunt peste tot in lume, asa ca intrebati la un birou de informatii pentru a evita sa platiti un pret de cateva ori mai mare pentru o cursa de 30 de lei.

Si cu taximetrul rezolvat, felicitari, tocmai ai dus la bun sfarsit primul tau zbor. La cat mai multe!

P.S.: Majoritatea pozelor sunt luate de pe internet, pentru ca lene si pentru ca nu credeam ca o sa scriu in detaliu pe tema asta, asa ca daca va vedeti pozele aici, va rog sa imi dati un semn si voi pune imediat sursa (cu link) spre site-ul sau pagina de Facebook a autorului.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Lugoj

Lugojul va avea șapte stații de încărcare pentru mașini electrice

Publicat

în

Meniul zilei, Octavian

Primăria Lugoj va amenaja mai multe stații de încărcare pentru vehiculele electrice. Proiectul este deocamdată în faza incipientă, administrația locală plătind 6000 de lei pentru un studiu de fezabilitate, unei firme din București specializată în domeniu, potrivit SEAP.

Potrivit administrației locale, vor exista șapte asemenea stații pe toată suprafața orașului, care vor fi plasate în puncte strategice pentru a acoperi întreaga zonă urbană. 

“Am prevăzut bani pentru studiul de fezabilitate. Vrem să amenajăm șapte asemenea stații, din studiul de fezabilitate vor rezulta și locațiile în care vor fi amplasate, și tot ce ține de utilizarea acestor stații”, a declarat primarul Claudiu Buciu pentru Lugojeanul.ro

RETIM

Administrația locală nu a decis unde vor fi amplasate stațiile, dar nici data la care proiectul ar urma să fie finalizat.

foto: Autoweek

Citiţi mai departe

Lugoj

Organizatorii concursului 3R- Reducere, Refolosire, Reciclare anunță câștigătorii

Publicat

în

Între 1 martie și 31 martie a avut loc concursul „3R – Reducere, Refolosire, Reciclare a deșeurilor”, un concurs educativ, organizat de RETIM Ecologics Service SA şi Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș (ADID Timiș), împreună cu partenerul Zona de Dezvoltare Lions Dinamic Plus Timisoara. Ajuns acum la final, după verificări amănunțite și deliberări complicate, juriul compus din reprezentanții organizatorilor a decis câștigătorii pentru toate cele trei secțiuni anunțate.

Meniul zilei, Octavian

Concursul s-a bucurat de mulți participanți din partea școlilor primare, gimnaziale și liceale, iar prin lucrările realizate, elevii au demonstrat că au înțeles conceptul 3R – Reducere, Refolosire, Reciclare a deșeurilor și modul cum acesta trebuie aplicat.
Din cauza restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, nu a fost posibilă organizarea ceremoniei de premiere cu prezența fizică a copiilor și a cadrelor didactice implicate, aceasta fiind organizată în cadru restrâns cu organizatorii concursului.
Concursul a avut un real succes, organizatorii fiind încântați de numărul mare de participanți înscriși – peste 1000 de elevi din zona 1 Timișoara și zona 0 Ghizela.

Elevii au dat dovadă din nou de creativitate în diverse forme, realizând desene, video-uri, eseuri sau obiecte ilustrate prin care au demonstrat că știu aplicarea principiului 3R.

Lucrările au fost expuse pe panourile din Foaierul de lângă Sala Multifuncțională – Palatul Administrativ.
Premiile concursului au fost în valoare totală de 32.000 de lei, fiind structurate pe următoarele categorii:
Premiul I – 21 x biciclete
Premiul II – 21 x trotinete
Premiul III – 21 x set role
Mențiune – 100 x rucsac timp liber
Premii de participare –150 bidoane de apă de 0,5 l, 150 şepcuţe, 100 de sacoşe din material reciclabil.

RETIM

În perioada următoare, partenerul concursului Lions Club Timișoara Dinamic Plus va distribui premiile elevilor prin unitățile de învățământ.
„Compania RETIM investește constant resurse financiare și umane în proiecte care au ca scop educarea copiilor în domeniul reciclării deșeurilor. Încercăm să învățăm acești copii că o latură foarte importantă a comportamentului social îl reprezintă grija pentru mediu, iar campania actuală – 3R -a însemnat o platformă accesibilă prin care elevii au demonstrat că înțeleg și aplică aceste principii simple. Succesul acestui concurs este încă o dovadă că tinerii sunt o categorie foarte receptivă și atentă la tot ce înseamnă reducere, refolosire și reciclare a deșeurilor” a punctat Dan PASCU, Director General Marketing – Economic RETIM.
„Mă bucură faptul că numărul elevilor participanți la concursurile organizate de noi crește de la un concurs la altul, acum fiind peste 1000 de elevi .Ca de fiecare dată, suntem surprinși de ingeniozitatea și creativitatea lucrărilor realizate. Toți trebuie să acordăm o importanță deosebită protecției mediului și mă bucură să văd cu ce responsabilitate și seriozitate este tratat acest subiect de elevii din județul nostru. Vor urma și alte concursuri unde vom provoca elevii și la alte activități la fel de interesante și educative, toate având ca scop deprinderea regulilor de gestionare corectă a deșeurilor și protecție a mediului. Mulțumesc pentru partipare elevilor, profesorilor coordonatori pentru implicare. Felicitări câștigătorilor! Mulțumim pentru susținere Inspectoratului Școlar al județului Timiș și Consiliului Județean Timiș ” a declarat Romeo Petru URSU, director executiv ADID Timiș.

„Ca de fiecare dată, s-au înscris în concurs foarte mulți elevi, cu lucrări creative și diversificate și doresc să mulțumesc atât lor cât și conducerii unităților de învațămănt, profesorilor coordonatori și parinților care i-au susținut. Mulțumesc RETIM și ADID TIMIȘ pentru sponsorizarea premiilor și totodată pentru contribuția adusă la dezvoltarea personală a elevilor. Mulțumesc de asemenea membrilor Clubului pentru implicare în organizarea Concursului, Inspectoratului Școlar al județului Timiș și Consiliului Județean Timiș pentru susținere” a spus Ana CRĂSNEANU, președinte fondator Lions Club Timișoara Dinamic Plus.
Lista cu câștigătorii premiilor I, II, III și a mențiunilor este disponibilă pe site-urile www.retim.ro și adidtimis.ro. Toți elevii înscriși în concurs vor primi o diplomă din partea organizatorilor, iar premiile de participare constând în bidoane de apă, șepcuțe și sacoșe vor fi acordate în limita stocului disponibil anunțat în regulamentul de organizare.

Câștigătorii concursului 3R – Reducere, Refolosire, Reciclare

 

Citiţi mai departe

Lugoj

Două accidente grave, dintre care unul soldat cu moartea a două persoane, în mai puțin de 24 de ore lângă Lugoj

Publicat

în

Meniul zilei, Octavian

Două accidente grave, dintre care unul soldat cu două persoane care și-au pierdut viețile, au avut loc în mai puțin de 24 de ore pe același drum de lângă Lugoj. Este vorba despre drumul European 70, DN6, spre Caransebeș, acolo unde nu de puține ori au loc accidente grave din cauza neadaptării vitezei și a oboselii șoferilor.

Primul accident a avut loc sâmbătă spre duminică, aproape de miezul nopții. Un șofer care ar fi adormit la volan pe raza satului Gavojdia, potrivit polițiștilor, a intrat cu mașina pe care o conducea într-un autotren. Impactul frontal a fost devastator, două persoane decedând pe loc.

„Azi-noapte, în jurul orelor 23.35, un bărbat în vârstă de 41 ani, a condus un autoturism pe DN 6, dinspre municipiul Lugoj spre municipiul Caransebeș, iar la km 488+200m a intrat în coliziune cu o autoutilitară ce circula regulamentar condusă de un bărbat în vârstă de 49 ani. În urma impactului a rezultat decesul bărbatului în vârstă de 41 de ani și a unei femei în vârstă de 37 de ani, pasageră în autoturism. În cauză a fost întocmit un dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă”, au declarat reprezentanții IPJ Timiș.

RETIM

În al doilea accident, mai ușor, care a avut loc duminică dimineața la Jena, un șofer al unei mașini mici nu a păstrat distanța între autovehicule, acroșând din spate un TIR. În urma impactului a rezultat rănirea șoferului, care a fost dus de urgență la spital. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili circumstanțele exacte ale celor două accidente rutiere.

Citiţi mai departe

Lugoj

Șofer rupt de beat, cascador cu mașina în stația peco, nu departe de Lugoj

Publicat

în

Meniul zilei, Octavian

Luni dimineață, în jurul orei 09:00, în timp ce efectuau serviciul de patrulare, polițiștii au depistat, un bărbat în vârstă de 58 de ani, care a condus un autoturism sub influența băuturilor alcoolice. În apropierea unei stații de combustibil din orașul Făget, acesta a lovit o bordură și s-a rasturnat.

În urma impactului au rezultat doar pagube materiale. În urma testării cu aparatul etilotest, a rezultat o alcoolemie de 1,12 mg/l alcool pur în aerul expirat. Cel în cauză, a fost condus la spital pentru recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

Pe numele șoferului a fost deschis un dosar penal pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sub influența băuturilor alcoolice.

RETIM

foto: arhiva Lugojeanul

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite