Connect with us

Actualitate

Lugojul votează: Regulile pe care votanții trebuie să le respecte la urne în pandemie

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Lugojul votează deja de mai bine de o oră și jumătate, la alegerile locale pentru primar, consiliu local, dar și consiliu județean și respectiv președinte de consiliu județean. Până acum, nu au fost raportate incidente la secțiile de vot. Lugojeanul.ro a adunat cele mai important informații pe care trebuie să le cunoști despre votarea în sine, care se desfășoară în acest an pe timp de pandemie.

Cetăţenii cu drept de vot care se vor prezenta duminică la urne trebuie să respecte anumite reguli de protecţie sanitară în contextul pandemiei de COVID-19. Autorităţile au instituit măsuri care privesc accesul şi fluxul alegătorilor în sediul secţiei de votare, dar şi exercitarea propriu-zisă a dreptului de a alege.

Persoanele cu risc mare de îmbolnăvire pot solicita acces prioritar în localul de vot, iar în cazul în care un alegător prezintă simptome respiratorii evidente sau este febril va fi organizat accesul prioritizat al acestuia la urne.

RETIM – Colectarea separată a deșeurilor, obligație legală

Accesul alegătorilor în sediul secţiei de votare se va face eşalonat spre a evita aglomerările din interiorul acestuia. Alegătorii sunt obligaţi să poarte masca de protecţie şi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare şi la ieşirea din acesta.

Distanțarea și persoanele cu risc ridicat

În situaţia în care se formează aglomerări la intrarea în sediile secţiilor de votare, personalul de pază va asigura distanţarea de minimum un metru între persoane. Persoanele care prezintă un risc crescut de a dezvolta o formă gravă de COVID-19 (de exemplu vârsta de peste 65 de ani, persoane ce se declară cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară) pot solicita acces prioritar în localul de vot. Accesul va fi dispus de preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare prin măsuri organizatorice.

Distanţarea de minimum un metru poate fi asigurată şi prin marcarea acesteia între persoanele ce aşteaptă în curtea sau în faţa sediului secţiei de votare. Este recomandabil ca şi în curtea sau în faţa sediului secţiei de votare alegătorii să poarte masca de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, precizează autorităţile.

La intrarea în sediul secţiei va fi organizat un filtru, asigurat de personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare desemnat, dotat cu termometru, materiale de protecţie sanitară şi flacon cu dezinfectant, iar alegătorii vor fi supuşi unui triaj observaţional şi vor fi termometrizaţi cu ajutorul unui termometru noncontact.

Dacă nu sunt evidenţiate temperatura de peste 37,3 grade C şi/ sau simptome respiratorii evidente (de exemplu tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie), alegătorul îşi va dezinfecta mâinile, va intra în sediul secţiei de votare, păstrând distanţa de minimum un metru faţă de celelalte persoane şi evitând atingerea pe cât posibil a suprafeţelor. În cazul în care un alegător nu dispune de masca de protecţie, acestuia i se va pune la dispoziţie una, pe care o va purta pe tot parcursul prezenţei în interiorul sediului secţiei de votare şi în localul de vot.

Ce se întâmplă dacă ai febră sau tușești?

În cazul în care un alegător prezintă simptome respiratorii evidente (de exemplu tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie) sau este febril (este depistat cu temperatura de peste 37,3 grade C), personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare va organiza accesul prioritizat al acestuia în localul de vot astfel:

– alegătorul va purta mască, astfel încât să acopere nasul şi gura, şi va fi menţinut la distanţă de celelalte persoane în exteriorul sediului secţiei de votare;

– se va identifica rapid numărul secţiei de votare la care alegătorul este arondat şi va fi anunţat preşedintele biroului electoral al secţiei de votare de existenţa cazului unui alegător ce necesită acces prioritizat;

– în localul de vot se vor face pregătirile necesare, astfel încât respectivul alegător să stea cât mai puţin timp în interiorul acestuia;

– alegătorul îşi va dezinfecta mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare;

– va fi condus în interiorul sediului secţiei de votare până la intrarea în localul de vot, evitând contactul fizic cu suprafeţele sau cu alte persoane;

– după îndeplinirea cu celeritate a formalităţilor prevăzute de lege, alegătorul va vota în cabina de vot care este mai apropiată de intrarea în local;

– după finalizarea procedurilor de votare prevăzute de lege, alegătorul va fi condus în afara sediului secţiei de votare;

– cabina de vot va fi dezinfectată prin ştergerea suprafeţelor prin pulverizare cu un dezinfectant pe bază de alcool şi prin ştergere cu o lavetă curată ce va fi aruncată după folosire; acolo unde este posibil, după primul alegător febril şi/ sau cu simptome respiratorii, cabina va fi rezervată până la sfârşitul zilei de votare doar alegătorilor febrili şi/ sau cu simptome respiratorii;

– alegătorului i se va recomanda purtarea măştii de protecţie până la domiciliu, evitarea transportului în comun, contactarea medicului de familie sau a serviciului 112, după caz;

– în cazul în care starea medicală a alegătorului este deteriorată, se va contacta serviciul 112, iar acesta va fi izolat într-o sală separată, evitând contactul cu alţi alegători sau cu alte persoane, şi va fi supravegheat până când va fi preluat de personalul medical.

*** Accesul alegătorilor în localul de vot se va face eşalonat, astfel încât în sala unde se votează să nu fie prezenţi, în acelaşi timp, mai mult de 5 alegători şi să se respecte distanţarea de minimum un metru între persoane.

Alegătorii sunt obligaţi să poarte masca de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, şi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în localul de vot şi la ieşirea din acesta.

Procedura de vot: buletin, ștampile, semnătură

Potrivit ordinului emis de ministrul Sănătăţii şi cel al Afacerilor Interne, alegătorul va fi instruit să poziţioneze actul de identitate sau documentul de identitate în suportul terminalului informatic, astfel încât datele sale de identificare să poată fi preluate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal – SIMPV; dacă acest lucru nu este posibil, operatorul de calculator va realiza această procedură, după care îşi va dezinfecta mâinile prin aplicarea unei soluţii dezinfectante pe baza de alcool sau va schimba mănuşile.

În vederea identificării de către operatorul de calculator şi de către membrii biroului electoral al secţiei de votare, alegătorul va fi instruit să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca spre a fi identificat, la o distanţă de minimum 1,5 metri faţă de operatorul de calculator şi membrii biroului electoral al secţiei de votare; după identificare, alegătorul îşi va repoziţiona masca, astfel încât să acopere nasul şi gura.

Alegătorul se va îndrepta către biroul sau banca la care se află membrul biroului electoral al secţiei de votare care îi va prelua semnătura în lista electorală şi va poziţiona actul de identitate sau documentul de identitate, după caz, pe biroul sau banca respectivă, astfel încât atingerea acestuia de către membrii biroului electoral al secţiei de votare să nu fie necesară.

Totodată, se va evita contactul fizic cu membrii biroului electoral al secţiei de votare în timp ce alegătorul semnează în lista electorală, la preluarea buletinelor de vot şi a ştampilei cu menţiunea ”Votat”. Pe cât posibil, buletinele de vot, ştampila şi pixurile ce vor fi utilizate de către alegători pentru semnare vor fi dispuse astfel încât alegătorul să le poată prelua singur, fără a avea contact direct cu membrii biroului electoral, sub supravegherea şi la indicaţia acestora.

Dacă alegătorul şi-a dezinfectat mâinile la intrarea în localul de vot şi a purtat masca de protecţie pe durata staţionării în localul de vot, ştampila cu menţiunea ”Votat”, buletinele de vot, pixul şi documentele atinse vor fi considerate necontaminate.

După exercitarea dreptului de vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, timbrul autocolant ori ştampila cu ”Votat”, după caz, pe actul de identitate sau documentul de identitate.

Câte buletine de vot primești

La urne, fiecare alegător va primi patru buletine de vot: unul pentru primar, unul pentru consiliul local, unul pentru consiliul judeţean şi unul pentru preşedintele consiliului judeţean.

În Bucureşti, fiecare votant va primi patru buletine de vot: unul pentru primarul de sector, unul pentru consiliul local al sectorului, unul pentru primarul general al municipiului Bucureşti şi unul pentru Consiliul General.

Alegătorii votează separat, în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea ”Votat” în patrulaterul care cuprinde lista de candidaţi sau numele candidatului pe care îl votează.

După ce a votat, alegătorul îndoaie buletinele de vot astfel încât pagina albă care poartă ştampila de control să rămână în afară şi introduce fiecare buletin de vot în urna corespunzătoare. Îndoirea greşită a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, dacă secretul votului este asigurat.

În cazul în care buletinul de vot se deschide în aşa fel încât secretul votului nu mai este asigurat, acesta se anulează şi se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal al operaţiunilor de votare.

Alegătorul restituie preşedintelui ştampila cu menţiunea ”Votat”, care se aplică pe actul de identitate, menţionând şi data scrutinului. În cazul celor care votează pe baza cărţii de identitate, pe versoul acesteia se aplică un timbru autocolant cu menţiunea ”Votat” şi data scrutinului.

În situaţia în care alegătorul, din motive bine întemeiate, constatate de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate semna în lista electorală, preşedintele face o menţiune în lista electorală, confirmată prin semnătura sa şi a încă unui membru al biroului electoral.

De asemenea, persoana care, din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate să voteze singură are dreptul să cheme în cabina de votare, în scopul de a o ajuta, un însoţitor ales de ea. Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate, al membrilor biroului electoral al secţiei de votare sau al candidaţilor. 

Până la orele 21 și chiar și după ora închiderii urnelor, Lugojeanul.ro te va ține la curent cu cele mai importante evenimente ale zilei. Aici vei afla cum decurge procesul electoral, care sunt cele mai noi informații de la urne, care este prezența la vot la Lugoj, precum și cine va conduce orașul de pe Timiș în următorii patru ani. Dacă vrei să ne semnalezi un eveniment care poate deveni o știre, te rugăm să ne lași un mesaj pe pagina noastră de Facebook.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Cum să ai grijă de noua ta saltea

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Este foarte important să știi cum să ai grijă de noua ta saltea, astfel încât să poți dormi cât mai bine. Prin îngrijirea noii tale saltele, acesta te va ajuta să o menții în stare bună pentru o perioadă mai lungă, ceea ce înseamnă o durată de viață mai extinsă. 

Dacă tocmai ai cumpărat o saltea nouă, poate fi o experiență cu adevărat extraordinară să dormi în sfârșit bine. Cu toate acestea, există persoane care nu reușesc să aibă grijă de saltele. Cel mai adesea, asta înseamnă că salteaua lor se deteriorează mult mai repede și că sunteți în căutarea unui pat nou, în doar câțiva ani. Acest ghid îți va oferi sfaturi pentru a îți face salteaua să reziste cât mai mult posibil.

1. Aerisește și ventilează-ți salteaua

Aerisirea saltelei este adesea trecută cu vederea și te poate ajuta cu adevărat să îți păstrezi patul într-o stare fantastică. Dacă nu reușești să îți aerisești și să îți ventilezi salteaua, poți ajunge la o durată de viață mai scurtă, deoarece umezeala poate începe să îți deterioreze salteaua. Aerisirea este, de asemenea, esențială în momentul sosirii noii tale saltele.

RETIM – Colectarea separată a deșeurilor, obligație legală

Imediat după livrare, salteaua trebuie să fie aerisită timp de cel puțin 8 ore, pentru a fi reîmprospătată după depozitare și transport. În mod ideal, acest lucru ar trebui făcut la sosirea saltelei sau a doua zi.

Permiterea saltelei să respire periodic va ajuta la menținerea acesteia în stare bună. Ar trebui să încerci să îți aerisești salteaua săptămânal.

2. Folosește întotdeauna un topper sau o protecție de saltea

Îți recomandăm cu tărie utilizarea unei protecții sau a unui topper de saltele. Tipul de topper sau protecție pe care le utilizezi va depinde de rezultatele de care ai nevoie. Unele persoane optează pentru o protecție simplă care poate fi spălată cu lenjeria de pat, pentru a proteja salteaua. Alții optează pentru un topper mai gros, pentru o senzație mai moale.

Folosind un topper sau o protecție la alegere, vei prelungi durata de viață a saltelei. Acest lucru se datorează faptului că o protecție de saltea va acționa ca o barieră de apărare împotriva factorilor precum:

  • Sudoare
  • Umiditate
  • Pielea moartă
  • Bacterii
  • Vărsări și scurgeri

O protecție pentru saltele este o necesitate pentru a vă ajuta să profitați la maximum de salteaua ta. Modelele detașabile sunt relativ ieftine și le poți spăla săptămânal, pentru a te asigura că murdăria este păstrată la distanță de noua ta saltea.

3. Întoarce salteaua și rotește-o

Toate saltelele cu două fețe trebuie întoarse și rotite în mod regulat. Unele saltele au straturi substanțiale de umplutură de tapițerie și trebuie să fie întoarse pentru a asigura o așezare uniformă pe întreaga suprafață a patului. Întorcându-ți noua saltea, ajuți la uniformizarea umpluturii și la prevenirea scufundărilor în saltea. Dacă nu îți întorci salteaua, riști ca toate urmele de uzură să apară în același loc. Acesta este motivul pentru care te sfătuim întotdeauna împotriva alegerii saltelelor unilaterale, care te limitează doar la posibilitatea de a utiliza o singură parte.

  • Întoarce salteaua complet în fiecare lună
  • Rotește salteaua la fiecare două luni
  • Dacă nu este întoarsă regulat, se vor forma indentări în zona pe care dormi
  • Este recomandat ca două persoane să întoarcă salteaua, deoarece orice saltea de calitate va fi grea
  • Rotirea și întoarcerea vor uniformiza așezările naturale
  • Îngrijirea lunară a saltelei poate prelungi semnificativ durata de viață a saltelei

Așezarea naturală va avea loc mai ales dacă nu îți întorci și rotești salteaua! Vei observa că zona pe care dormi se va așeza mai mult decât zona în care nu o faci. Acesta este cazul tuturor saltelelor și se remarcă în special la saltelele mai mari, în care utilizatorii dorm pe părțile opuse ale patului. O saltea nouă se va comprima mai mult în zonele cele mai utilizate, motiv pentru care întoarcerea este atât de importantă. Cu toate acestea, întoarcerea și rotirea neregulată a saltelei va duce la o așezare inegală.

Citiţi mai departe

Actualitate

Nu abandonați deșeurile în spații neautorizate! 

Publicat

în

În perioada 17 septembrie – 4 octombrie 2021, RETIM împreună cu ADID Timiș derulează o nouă campanie de informare și conștientizare a cetățenilor cu privire la prevenirea  abandonării deșeurilor în spații neautorizate, pentru evitarea formării rampelor ilegale. 

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

În tot județul există mii de locații în care se formează în mod constant rampe ilegale de deșeuri. Din aceste puncte sunt colectate în mod constant mii de tone de către operatorul de salubritate în fiecare lună. Aceste operațiuni de colectare costă în plus, de fapt ne costă pe noi, cetățenii,  SUTE DE MII de lei, bani care ar putea fi folosiți mai eficient în alte scopuri. Pentru lucruri care contează cu adevărat într-o comunitate!

Pe lângă banii risipiți, aceste rampe ilegale de deșeuri prezintă următoarele riscuri:

  • Risc epidemiologic
  • Risc pentru mediul înconjurător
  • Risc de perturbare a circulației pietonale și auto

Aceste situații, în loc să se restrângă, se perpetuează de ani de zile! Dar, acum a venit momentul să spunem STOP acestui fenomen. Cu ajutorul dvs. putem reduce mult numărul rampelor clandestine.

RETIM – Colectarea separată a deșeurilor, obligație legală

Ce puteți face dvs când observați persoane care aruncă deșeuri în locuri neautorizate?

  • Fotografiați sau filmați incidentul și indicati locația pe GPS cu ajutorului telefonului, dacă este posibil
  • Sesizați incidentul, anunțând autoritățile competente din domeniu. Incercati sa descrieți situatia la care sunteți martori cu cat mai multe detalii care pot fi de folos la identificarea persoanei.
  • Ce puteți face dvs când descoperiți rampe ilegale?
  • Fotografiați sau filmați rampa și indicati locația cu ajutorul cu GPS-ului, daca este posibil

Trimiteți aceste fotografii pe email către autoritățile competente de pe raza localitatii unde se gaseste rampa.

Soluții oferite de RETIM si ADID pentru debarasarea in mod legal de deseuri voluminoase si periculoase.

Deșeurile voluminoase si periculoase se colectează în cadrul campaniilor organizate de RETIM si ADID Timis trimestrial și anunțate în prealabil. Nu le abandonati pe spațiile publice sau lângă pubele!

Acestea trebuie păstrate în gospodării până la momentul sosirii în fiecare localitate a containerului dedicat colectării lor.

Pentru a afla unde pot sa depună deșeurile din construcții sau alte deșeuri care nu se colectează de catre RETIM, cetățenii sunt rugați să contacteze primăria de care aparțin.

 REȚINEȚI! ! Conform OUG 92/2021  abandonul si eliminarea deşeurilor în afara spaţiilor autorizate în acest scop este interzisă si constituie o contravenție și se sancționează cu amenzi de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru persoanele fizice şi de la 50.000 lei la 70.000 lei, pentru persoanele juridice.

Găsiți mai multe informații despre campania in derulare pe www.retim.ro, Call Center +40 374 885 692 sau pe

www.adidtimis.ro.

 

Citiţi mai departe

Actualitate

Poliția Timiș caută șefi de post adjuncți pentru comunele din zona Lugoj

Publicat

în

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Timiş organizează concurs pentru ocuparea a 14 posturi vacante de ajutor șef de post, specialitatea ordine publică, prin încadrare directă din sursă externă a persoanelor cu studii corespunzătoare cerinţelor postului şi care îndeplinesc condiţiile legale, după cum urmează:

  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Bogda, poziția 1194;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Ghiroda, poziția 1220;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Mașloc, poziția 1225;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Pișchia, poziția 1233;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Becicherecu Mic, poziția 1282;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Giulvăz, poziția 1322;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Criciova, poziția 1383;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Găvojdia, poziția 1386;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Mănăștiur, poziția 1494;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Tomești, poziția 1504;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Saravale, poziția 1530;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Saravale, poziția 1531;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Lenauheim, poziția 1581;
  • ajutor șef post la  Postul de Poliție Tormac, poziția 1587;

Important de precizat este că cei care doresc să se înscrie la concurs trebuie să aibă studii corespunzătoare cerinţelor postului, respectiv studii medii, absolvite cu diplomă de bacalaureat. Înscrierea se realizează, în perioada 13.09 – 24.09.2021 (inclusiv în zilele nelucrătoare, pe data de 24.09.2021 doar până la orele 16:00), online la adresa de e-mail sursaexterna@tm.politiaromana.ro

Cererile de înscriere însoțite de documentația solicitată transmise după data de 24.09.2021, orele 16:00, nu vor fi luate în considerare.

RETIM – Colectarea separată a deșeurilor, obligație legală

Citiţi mai departe

Actualitate

Lugojenii, chemați la dezbatere publică pe tema îmbunătăţirii calităţii spaţiilor publice din oraş

Publicat

în

Primăria Municipiului Lugoj, împreună cu UrbanizeHub România, invită lugojenii la o dezbatere publică, în cadrul campaniei „Noi revitalizăm orașul”, pe tema îmbunătăţirii calităţii spaţiilor publice din oraşul Lugoj.

Meniul zilei Vara 2021, Octavian

Evenimentul are loc în data de 20 septembrie 2021, de la ora 17:00, în fosta piață din cartierul Micro IV. Cetățenii sunt invitați vină cu opinii și sugestii despre îmbunătățirea spațiilor publice din oraș. Întâlnirea face parte din campania, în care, la începutul lunii august, Primăria Municipiului Lugoj a lansat un chestionar online, unde lugojenii au votat un „Top 5 spaţii publice din Lugoj, care au nevoie de intervenție”. Peste 300 de persoane au răspuns la acest chestionar, iar rezultatele vor fi comunicate pe pagina web oficială și pagina de Facebook a Primăriei Lugoj.

Campania „Noi revitalizăm orașul” are ca scop consultarea și implicarea cetățenilor în procesul de decizie al administrației locale și a debutat în iunie, anul trecut, când Primăria Municipiului Lugoj şi Urbanize Hub România s-au întâlnit cu locuitorii din cartierul „Eftimie Murgu”, pentru prima consultare publică, pe tema „Transformăm zona într-un loc plăcut pentru comunitate”.

Această întâlnire poate fi urmărită aici: https://youtu.be/6-tGUbVz8rM

RETIM – Colectarea separată a deșeurilor, obligație legală

UrbanizeHub România este una dintre cele mai importante grupări de specialiști în dezvoltare urbană, de la noi din țară și din Europa. În colaborarea cu Primăria Lugoj UrbanizeHub implică o echipă interdisciplinară, formată din specialiști în comunicare, facilitare și design thinking, în peisagistică, în geografie economică, arhitectură și urbanism. În portofoliul UrbanizeHub se află colaborări importante cu Comisia Europeană, Banca Mondială, Ministerul Dezvoltării, EIT Climate-KIC Europe, dar și cu mai multe orașe din România.

Citiţi mai departe
Publicitate
Publicitate

Cele mai citite