Connect with us


Actualitate

Lugojul votează: Regulile pe care votanții trebuie să le respecte la urne în pandemie

Publicat

în

Lugojul votează deja de mai bine de o oră și jumătate, la alegerile locale pentru primar, consiliu local, dar și consiliu județean și respectiv președinte de consiliu județean. Până acum, nu au fost raportate incidente la secțiile de vot. Lugojeanul.ro a adunat cele mai important informații pe care trebuie să le cunoști despre votarea în sine, care se desfășoară în acest an pe timp de pandemie.

Cetăţenii cu drept de vot care se vor prezenta duminică la urne trebuie să respecte anumite reguli de protecţie sanitară în contextul pandemiei de COVID-19. Autorităţile au instituit măsuri care privesc accesul şi fluxul alegătorilor în sediul secţiei de votare, dar şi exercitarea propriu-zisă a dreptului de a alege.

Persoanele cu risc mare de îmbolnăvire pot solicita acces prioritar în localul de vot, iar în cazul în care un alegător prezintă simptome respiratorii evidente sau este febril va fi organizat accesul prioritizat al acestuia la urne.

Accesul alegătorilor în sediul secţiei de votare se va face eşalonat spre a evita aglomerările din interiorul acestuia. Alegătorii sunt obligaţi să poarte masca de protecţie şi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare şi la ieşirea din acesta.

Distanțarea și persoanele cu risc ridicat

În situaţia în care se formează aglomerări la intrarea în sediile secţiilor de votare, personalul de pază va asigura distanţarea de minimum un metru între persoane. Persoanele care prezintă un risc crescut de a dezvolta o formă gravă de COVID-19 (de exemplu vârsta de peste 65 de ani, persoane ce se declară cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară) pot solicita acces prioritar în localul de vot. Accesul va fi dispus de preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare prin măsuri organizatorice.

Distanţarea de minimum un metru poate fi asigurată şi prin marcarea acesteia între persoanele ce aşteaptă în curtea sau în faţa sediului secţiei de votare. Este recomandabil ca şi în curtea sau în faţa sediului secţiei de votare alegătorii să poarte masca de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, precizează autorităţile.

La intrarea în sediul secţiei va fi organizat un filtru, asigurat de personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare desemnat, dotat cu termometru, materiale de protecţie sanitară şi flacon cu dezinfectant, iar alegătorii vor fi supuşi unui triaj observaţional şi vor fi termometrizaţi cu ajutorul unui termometru noncontact.

Dacă nu sunt evidenţiate temperatura de peste 37,3 grade C şi/ sau simptome respiratorii evidente (de exemplu tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie), alegătorul îşi va dezinfecta mâinile, va intra în sediul secţiei de votare, păstrând distanţa de minimum un metru faţă de celelalte persoane şi evitând atingerea pe cât posibil a suprafeţelor. În cazul în care un alegător nu dispune de masca de protecţie, acestuia i se va pune la dispoziţie una, pe care o va purta pe tot parcursul prezenţei în interiorul sediului secţiei de votare şi în localul de vot.

Ce se întâmplă dacă ai febră sau tușești?

În cazul în care un alegător prezintă simptome respiratorii evidente (de exemplu tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie) sau este febril (este depistat cu temperatura de peste 37,3 grade C), personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare va organiza accesul prioritizat al acestuia în localul de vot astfel:

– alegătorul va purta mască, astfel încât să acopere nasul şi gura, şi va fi menţinut la distanţă de celelalte persoane în exteriorul sediului secţiei de votare;

– se va identifica rapid numărul secţiei de votare la care alegătorul este arondat şi va fi anunţat preşedintele biroului electoral al secţiei de votare de existenţa cazului unui alegător ce necesită acces prioritizat;

– în localul de vot se vor face pregătirile necesare, astfel încât respectivul alegător să stea cât mai puţin timp în interiorul acestuia;

– alegătorul îşi va dezinfecta mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare;

– va fi condus în interiorul sediului secţiei de votare până la intrarea în localul de vot, evitând contactul fizic cu suprafeţele sau cu alte persoane;

– după îndeplinirea cu celeritate a formalităţilor prevăzute de lege, alegătorul va vota în cabina de vot care este mai apropiată de intrarea în local;

– după finalizarea procedurilor de votare prevăzute de lege, alegătorul va fi condus în afara sediului secţiei de votare;

– cabina de vot va fi dezinfectată prin ştergerea suprafeţelor prin pulverizare cu un dezinfectant pe bază de alcool şi prin ştergere cu o lavetă curată ce va fi aruncată după folosire; acolo unde este posibil, după primul alegător febril şi/ sau cu simptome respiratorii, cabina va fi rezervată până la sfârşitul zilei de votare doar alegătorilor febrili şi/ sau cu simptome respiratorii;

– alegătorului i se va recomanda purtarea măştii de protecţie până la domiciliu, evitarea transportului în comun, contactarea medicului de familie sau a serviciului 112, după caz;

– în cazul în care starea medicală a alegătorului este deteriorată, se va contacta serviciul 112, iar acesta va fi izolat într-o sală separată, evitând contactul cu alţi alegători sau cu alte persoane, şi va fi supravegheat până când va fi preluat de personalul medical.

*** Accesul alegătorilor în localul de vot se va face eşalonat, astfel încât în sala unde se votează să nu fie prezenţi, în acelaşi timp, mai mult de 5 alegători şi să se respecte distanţarea de minimum un metru între persoane.

Alegătorii sunt obligaţi să poarte masca de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, şi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în localul de vot şi la ieşirea din acesta.

Procedura de vot: buletin, ștampile, semnătură

Potrivit ordinului emis de ministrul Sănătăţii şi cel al Afacerilor Interne, alegătorul va fi instruit să poziţioneze actul de identitate sau documentul de identitate în suportul terminalului informatic, astfel încât datele sale de identificare să poată fi preluate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal – SIMPV; dacă acest lucru nu este posibil, operatorul de calculator va realiza această procedură, după care îşi va dezinfecta mâinile prin aplicarea unei soluţii dezinfectante pe baza de alcool sau va schimba mănuşile.

În vederea identificării de către operatorul de calculator şi de către membrii biroului electoral al secţiei de votare, alegătorul va fi instruit să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca spre a fi identificat, la o distanţă de minimum 1,5 metri faţă de operatorul de calculator şi membrii biroului electoral al secţiei de votare; după identificare, alegătorul îşi va repoziţiona masca, astfel încât să acopere nasul şi gura.

Alegătorul se va îndrepta către biroul sau banca la care se află membrul biroului electoral al secţiei de votare care îi va prelua semnătura în lista electorală şi va poziţiona actul de identitate sau documentul de identitate, după caz, pe biroul sau banca respectivă, astfel încât atingerea acestuia de către membrii biroului electoral al secţiei de votare să nu fie necesară.

Totodată, se va evita contactul fizic cu membrii biroului electoral al secţiei de votare în timp ce alegătorul semnează în lista electorală, la preluarea buletinelor de vot şi a ştampilei cu menţiunea ”Votat”. Pe cât posibil, buletinele de vot, ştampila şi pixurile ce vor fi utilizate de către alegători pentru semnare vor fi dispuse astfel încât alegătorul să le poată prelua singur, fără a avea contact direct cu membrii biroului electoral, sub supravegherea şi la indicaţia acestora.

Dacă alegătorul şi-a dezinfectat mâinile la intrarea în localul de vot şi a purtat masca de protecţie pe durata staţionării în localul de vot, ştampila cu menţiunea ”Votat”, buletinele de vot, pixul şi documentele atinse vor fi considerate necontaminate.

După exercitarea dreptului de vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, timbrul autocolant ori ştampila cu ”Votat”, după caz, pe actul de identitate sau documentul de identitate.

Câte buletine de vot primești

La urne, fiecare alegător va primi patru buletine de vot: unul pentru primar, unul pentru consiliul local, unul pentru consiliul judeţean şi unul pentru preşedintele consiliului judeţean.

În Bucureşti, fiecare votant va primi patru buletine de vot: unul pentru primarul de sector, unul pentru consiliul local al sectorului, unul pentru primarul general al municipiului Bucureşti şi unul pentru Consiliul General.

Alegătorii votează separat, în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea ”Votat” în patrulaterul care cuprinde lista de candidaţi sau numele candidatului pe care îl votează.

După ce a votat, alegătorul îndoaie buletinele de vot astfel încât pagina albă care poartă ştampila de control să rămână în afară şi introduce fiecare buletin de vot în urna corespunzătoare. Îndoirea greşită a buletinului de vot nu atrage nulitatea votului, dacă secretul votului este asigurat.

În cazul în care buletinul de vot se deschide în aşa fel încât secretul votului nu mai este asigurat, acesta se anulează şi se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal al operaţiunilor de votare.

Alegătorul restituie preşedintelui ştampila cu menţiunea ”Votat”, care se aplică pe actul de identitate, menţionând şi data scrutinului. În cazul celor care votează pe baza cărţii de identitate, pe versoul acesteia se aplică un timbru autocolant cu menţiunea ”Votat” şi data scrutinului.

În situaţia în care alegătorul, din motive bine întemeiate, constatate de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate semna în lista electorală, preşedintele face o menţiune în lista electorală, confirmată prin semnătura sa şi a încă unui membru al biroului electoral.

De asemenea, persoana care, din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate să voteze singură are dreptul să cheme în cabina de votare, în scopul de a o ajuta, un însoţitor ales de ea. Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate, al membrilor biroului electoral al secţiei de votare sau al candidaţilor. 

Până la orele 21 și chiar și după ora închiderii urnelor, Lugojeanul.ro te va ține la curent cu cele mai importante evenimente ale zilei. Aici vei afla cum decurge procesul electoral, care sunt cele mai noi informații de la urne, care este prezența la vot la Lugoj, precum și cine va conduce orașul de pe Timiș în următorii patru ani. Dacă vrei să ne semnalezi un eveniment care poate deveni o știre, te rugăm să ne lași un mesaj pe pagina noastră de Facebook.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Actualitate

Șapte lugojeni, pe lista persoanelor urmărite a Poliției Române pentru droguri, trafic de carne vie și alte infracțiuni

Publicat

în

Șapte lugojeni se află pe lista persoanelor urmărite a Poliției Române. Aceștia au comis diverse infracțiuni pentru care au fost condamnați, însă polițiștii nu au mai apucat să pună în aplicare decizia judecătorească pentru că inculpații au dispărut fără urmă. 

IOANOVICI DOREL ZAMFIR – Condamnat 3 ani si 4 luni inchisoare pentru comiterea infractiunilor de fals material in inscrisuri oficiale, conducerea unui vehicul fara permis, furt calificat, lovire si alte violente;

GYAPYAS ADRIAN FLORIN – Persoana in cauza a fost condamnata la executarea unei pedepse de 2 ani si 7 luni inchisoare pentru comiterea mai multor infractiuni la regimul circulatiei. Pe numele acestuia Judecatoria Lugoj a emis MEPI nr 1186 din 16.01.2018;

GYAPJAS VALERIA MARIA – Persoana condamnata, Gyapjas Valeria-Maria, condamnata in baza MEPI nr. 308 din 23.06.2017, emis de Judecatoria Lugoj, la 290 zile de inchisoare pentru savarsirea infractiunii de loviri sau alte violente;

TODA DANIEL MIRCEA – Pe numele persoanei in cauza au fost emise doua mandate de executare a pedepsei cu inchisoarea: MEPI nr 553 din19.06.2017 emis de Judecatoria Lugoj in dosar nr 526/252/2017 fiind condamnat la 9 luni inchisoare pentru savarsirea infractiunii de conducere a unui autovehicul fara a detine permis de conducere si MEPI nr 720/2017 din 02.04.2018 emis de Tribunalul Timis in dosar nr 5080/30/2017 fiind condamnat la 1 an si 2 luni inchisoare pentru savarsirea infractiunilor de detinere de droguri de risc in vedereea consumului propriu fara drept si conducerea unui vehicul pe drumurile publice sub influenta unor substante psihoactive;

CIRPACI GAROFITA – Persoana in cauza este condamnata la executarea unei pedepse de 3 ani inchisoare pentru savarsirea infractiunii de trafic de persoane. Pe numele acesteia a fost emis MEPI nr 458 din 17.04.2013 de catre Tribunalul Arad;

SALVAN ANDREEA TEODORA – Condamnata la 5 ani inchisoare pentru savarsirea infractiunii de trafic de persoane;

ROSETI PAVEL – Persoana este condamnată la pedeapsa de 11 ani de închisoare pentru trafic de droguri.

Doi lugojeni, dați dispăruți

Potrivit portalului Poliției Române, doi lugojeni sunt declarați persoane dispărute. Unul dintre aceștia este un tânăr dispărut de acasă chiar din 1999. În ciuda eforturilor familiilor și a poliției, aceștia nu au mai putut fi găsiți până în acest moment.

GHEORGHE VASILE LAURENTIU – La 17.03.1999 a plecat de la domiciliu cu intentia de a ajunge in Turcia la lucru. Semnalmente: inaltime 1,75m, greutate 70 kg, par castaniu, ochi caprui. Semne particulare: Pe piciorul drept doua cicatrice post operatorii, tatuaj pe bratul stang reprezentand un craniu uman, pe omoplat are tatuata steaua lui David. Imbracaminte: geaca din piele culoare maro, blue jeans culoare neagra, ghete culoare maro;

CRISTIU PETRU – Semnalmente: inaltime 1,70 m, par grizonant, tuns scurt, ochi albastri, aprox. 84 kg, constitutie robusta, fata rotunda, gura usor stramba spre partea stanga. Imbracaminte: pantaloni de culoare neagra, tricou de culoare neagra, incaltamite sport de culoare gri si sapca de culoare inchisa. Data, locul, ora si imprejurarile disparitiei: Persoana in cauza a disparut in data de 06.11.2018, ora 11.00 de la domiciliu sau din Lugoj, judet Timis.

Citiţi mai departe

Actualitate

Polițiștii au găsit un lup, un mistreț și o căprioară, acasă la un pădurar din Ocolul Silvic Lugoj

Publicat

în

Poliţiştii Serviciului de Investigare a Infracţiunilor Economice (SICE) au descins miercuri dimineaţa la mai multe adrese din Timiş şi Arad pentru percheziţii, într-un dosar în care doi pădurari sunt acuzaţi de tăieri ilegale de lemn.

Este vorba despre pădurari din cadrul Ocolului Silvic Lugoj, care obțineau material lemnos din parchetele pe care le aveau în gestiune, marcând copacii cu marcă falsă. După ce erau tăiaţi, arborii erau vânduţi, banii revenindu-le pădurarilor.
Aceștia sunt acuzaţi şi de completarea în fals a unor avize de însoţire a lemnului recoltat pentru a asigura presupusa legalitate a transportului.

În casa unuia dintre pădurarii vizaţi de percheziţii a fost găsită o adevărată grădină zoologică, omul crescând în captivitate animale sălbatice (lup, mistreţ, căprioare).

Polițiștii au mai confiscat și peste 700 de litri de țuică și mai multe cartușe de la un pădurar care nu deținea permis de port armă.

Citiţi mai departe

Actualitate

Masca de protecție devine obligatorie în toate spațiile publice din Lugoj și restul județului Timiș

Publicat

în

Marți, județul Timiș a ajuns la o rată de infectare de peste 3 bolnavi la mia de locuitori. Din acest motiv, Prefectura, alături de DSP și restul autorităților au decis să ia măsură obligativității purtării măștii de protecție în toate spațiile publice deschise din județ, indiferent dacă vorbim despre orașe ca Lugojul și Timișoara, sau comune și sate precum Coșteiu, Belinț, Gavojdia sau Herendești. 

Practic, fiecare timișean trebuie să poarte masca de protecție oriunde s-ar afla afară din locuința sa. Pe stradă, la piață, la coadă la bancă, dar și în restul spațiilor închise în care era deja obligatorie, masca este acum indispensabilă.

Autoritățile iau măsura după ce cazurile de infectare cu noul coronavirus au crescut simțitor în ultima perioadă. La Lugoj, doar ieri au fost confirmate alte 14 cazuri, toate cu transmitere în comunitate, adică fără să facă parte de vreun focar. La nivel județean, 7826 de persoane au contactat virusul, până marți dimineața la ora 10. 

Citiţi mai departe

Cele mai citite