Bogdan Gașpar și Ovidiu Codilă sunt din Lugoj, iar una dintre preocupărilor lor, din ultimii ani, a fost construcția unei drone unice pe piață. Toată povestea dronei minune a început „la o bere”, însă s-a întins pe ani de studiu și muncă.
Tinerii lugojeni și-au investit toți banii, circa 120 de mii de euro, în acest proiect și sunt deja în teste cu prototipul dronei. Cei doi au pus bazele unei companii, StoolTechnologies, care, pe lângă activitatea de consultanță IT, pe care o desfășoară de peste cinci ani pentru Comisia Europeană, a dezvoltat în ultimii trei ani, drone de mari dimensiuni, care să ridice 80 kg sarcina utilă pentru 1 oră de zbor neîntrerupt sau 10 kg, pentru 3 ore.
Trei ani de muncă, pentru o dronă unicat
„Eu m-am întors din Belgia, unde lucram și m-am întâlnit cu Ovidiu, la o bere, să mai povestim. Am făcut noi și niște calcule și am văzut că e posibil să facem drona asta, care să ridice de la sol o greutate mult mai mare decât există pe piață, undeva la 40 de Kilograme. După toate calculele și testele, drona noastră e undeva la 70-80 de kilograme”, povestește Bogdan despre începuturile proiectului.
Băieții s-au apucat de lucru și inițial au dezvoltat proiectul unui hexacopter electric, însă au realizat că e mai performant un model cu două elice, cu motor cu reacție, pe kerosen.
„Pe produsul pe care îl construim noi, mai există un singur producător, o subdivizie SAAB, dar care s-a oprit la 46 de kilograme sarcină utilă, la un preț de 300 de mii de euro. Deci, noi am fi singurii pe piață, care am putea să ducem 80 de kilograme. Mai sunt drone electrice, care pot să care o asemenea greutate, dar durata de zbor este undeva la maxim 20 de minute, pe când a noastră zboară până la trei ore. Drona noastră mai are o particularitate unică, faptul că am gândit-o modular. E infrastructura care zboară și modulele care se pot atașa, în funcție de domeniul în care este folosită: pentru stropit în agricultură, pentru stingerea de incendii, pentru supraveghere – filmare și așa mai departe. Partea extraordinară este că drona noastră poate sta la punct fix trei ore, dacă e nevoie, ceea ce nu poate face niciun model care există acum”, spune Ovidiu Codilă.
Drona poate fi folosită în extrem de multe domenii, de la agricultură, până la domeniul militar.
„Fiind modulară se poate folosi în orice domeniu. Avem de exemplu o firmă care ne-a contactat fiind interesată să o folosească pentru vopsitul podurilor rulante, fără ca acestea să-și întrerupă activitatea, pentru că înregistrează pierderi. Putem face module pentru orice activitate. Chiar mergem în septembrie la Londra, la o expoziție, unde ne-au acceptat ca speakeri, tocmai datorită acestui sistem de module”, susține Bogdan.
Experiență eșuată la PRO TV. Au primit 400 de mii de euro, „doar teoretic”
Bogdan și Ovidiu ar avea nevoie de un investitor, pentru a trece de la faza de prototip la producția de masă. Au avut o experiență la PROTV, unde au participat la cunoscuta emisiune „Imperiul leilor” și au primit o finanțare de 400 de mii de euro. Doar că aceasta nu s-a materializat.
„Am fost la emisiune și am primit banii, teoretic. Practic nu am primit nimic! Acolo sunt trei părți: noi, milogii, sunt investitorii și PRO TV. Noi ne-am achitat foarte bine de ceea ce aveam de făcut, PRO TV s-a achitat impecabil, dar s-a rupt totul după emisiune, pentru că nu ne-a mai căutat nimeni. Noi eram fericiți, gata să semnăm! Ne-au spus că nu așa se face, că trebuie să mergem acasă și ne contactează ei, investitorii. După trei-patru luni, după ce s-a difuzat emisiunea, am văzut că nu ne-a căutat nimeni, am făcut rost de numărul lui Bogdan(n.r. Bogdan Micu, investitor Imperiul Leilor) și l-am sunat noi. Am avut vreo două ședințe cu el, după care ne-a spus că el nu are încredere că noi putem să vindem produsul și că ar trebui să vindem noi prima dronă și pe urmă să mai vorbim. Ori noi pentru asta aveam nevoie de sprijin să trecem la producția de masă, să începem să vindem. Dacă ajungem să vindem noi prima dronă, atunci nu mai avem nevoie de investitor pentru că vom obține banii din vânzare”, povestesc cei doi tineri, care sunt încrezători că, în scurt timp, o să găsească sprijinul de care au nevoie pentru a finaliza proiectul.
Bogdan și Ovidiu au mai construit până acum și alte aparate de zbor, electrice sau pe benzină. Toate acestea sunt realizate complet de compania celor doi, fără investitor din afară, fără licență din străinătate, deci produse complet românești.