Connect with us

Administrație

Decizie importantă pentru Lugoj. Boldea nu îşi mai poate construi podul, lângă Podul de Fier

Publicat

în

Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a aprobat solicitarea Asociației Culturale Salvați Patrimoniul Timișoarei de clasarea de urgență a Podului de Fier din Lugoj şi declararea obiectivului ca monument istoric. Din acest moment, Podul de Fier din Lugoj are un cu totul alt statut, ceea ce influenţează orice decizie legată de această construcţie şi zona învecinată. Astfel, proiectul primarului Francisc Boldea de a construi un alt pod, în vecinătatea Podului de Fier, nu mai este posibil. Administraţia locală trebuie să găsească un alt loc pentru construirea unui nou pod.

RETIM

„Pe o rază de o sută de metri în zona urbană nu se poate construi nimic, pentru că Podul de Fier devine monument istoric. După ce se încheie campania electorală vom începe să facem măsurătorile, releveul, studiul istioric şi tot ce trebuie. Nu înţeleg de ce se supără cei de la Primăria din Lugoj, pentru că acel pod ar fi trebuit să fie de mult clasat. Este o capodoperă şi a rezistat atât de mult, la toate indundaţiile. Este o aberaţie proiectul respectiv (n.r.  – construirea unui nou pod în vecinătatea actualului). Noi avem acest proiect de foarte mult timp. Suntem sprijiniţi de celealte ONG-uri de profil, din Timişoara şi Bucureşti, pentru că nu se poate să ne trezim cu cineva care nu nici măcar nu ştie ce vrea să facă”, a spus Ilie Sîrbu, preşedintele Asociației Culturale Salvați Patrimoniul Timișoarei.

Podul de Fier din Lugoj  a fost un martor tăcut al procesului de urbanizare prin care a trecut Lugojul la începutul secolului XX, podul de fier peste râul Timiș reprezintă astăzi un reper arhitectural, atât pentru localnici, cât și  pentru turiștii dornicii să se familiarizeze cu istoria fostei “capitalei culturale a românilor bănățeni”  din periaoda dualistă. La sfârșitul secolului al XIX-lea, pe fondul dezvoltării economice a Lugojului, respectiv creșterea traficului dintre cele două comunități despărțite de râul Timiș, română și germană, s-a simțit nevoia înlocuirea punții de lemn, veche de două secole. Deși chestiunea unui pod nou a fost ridicată în 1887 în mandatul primarului Constantin Rădulescu, proiect s-a materializat abia la începutul anilor 1900, grație unui împrumut de 320.000 de coroane, pe care primăria l-a făcut pentru ridicarea efectivă a podului.

AUTOLIV

Licitația, la care s-au înregistrat 17 oferte, a fost câștigată de firma „MANDEL (Julius), HOFFMANN (Sándor) & QUITTNER (Vilmos)” din Budapesta (Nádor-u. 20), cu suma de 187. 807 coroane, restul banilor (din cei 320.000) fiind utilizati pentru construirea celor patru căsuțe de vămă, montarea lămpilor electrice, astfaltarea trotuarelor etc.  Lucrările au început în luna iulie 1901, circulația fiind deviată pe celălalt pod de lemn, numit al Economilor (unde se află podul de beton astăzi).

Podul de Fier are două deschizături de 35 metri fiecare, susţinute de un pilon central si cele două rambleuri. Are o structură din grinzi cu zăbrele, iar partea carosabilă, dublată de două trotuare, este aşezată pe legăturile ce unesc traversele (platelajul). Piesele din fier au fost fabricate la Uzinele StEG din Reșița și montate ulterior la Lugoj. Cantitatea de fier folosită la realizarea podului a fost de 185.554 tone. Inaugurarea solemnă  a avut loc  în  data de 31 august 1902, într-o zi de duminică la ora 11.

Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

„Dorel” a dat prima lovitură în centrul Lugojului. Când trebuie finalizată lucrarea și cum ar trebui să arate zona VIDEO

Publicat

în

Au fost reluate lucrările la centrul orașului Lugoj, demarate în urmă cu patru ani de zile în urmă. Conform declarațiilor primarului interimar Bogdan Blidariu, acestea ar trebui să fie finalizate în 75 de zile, dar sunt așteptări pentru încheierea lor mai devreme de termenul din contract.

RETIM

„După finalizarea proiectării în septembrie 2023, a demarat licitația pentru desemnarea executantului. La sfârșitul lunii ianuarie, a fost desemnată câștigătoare o asociere de firme locale, cu EBens Blue Bau SRL lider de asociere. Contractul a fost semnat la finele lui februarie, iar lucrările vor începe efectiv pe 22 martie”, a precizat Blidariu, declara săptămâna trecută primarul Blidariu.

Constructorul a surprins pe toată lumea și a demarat lucrările la începutul acestei săptămâni. Dar cum graba nu este întotdeauna bună, muncitorii au reușit deja să spargă o rețea de apă. E de preferat ca aceasta să fie singura greșeală, și să fie doar o întâmplare izolată fără nicio legătură cu profesionalismul firmei constructoare.

AUTOLIV

Cum ar trebui să arate centrul finalizat

Valoarea lucrărilor, conform noului contract, este de 2.900.000 de lei, față de 4.900.000 de lei, cât era semnat de fosta administrație. Blidariu spune că această nouă valoare a contractului va aduce economii semnificative în bugetul municipalității.

Noul spațiu central va fi format din două trotuare pietonale și o alee pe care se va putea circula și auto, ocazional. Suprafața va fi pavată cu lespezi de piatră naturală. Spațiul va fi dotat cu mobilier urban: bănci, coșuri de gunoi, cișmele și jardiniere, fiind o copie a centrului istoric care a existat la Lugoj.

„Suprafața care va fi realizată conform noului contract va fi integral din piatră naturală, comparativ cu vechiul contract care prevedea doar beton pe cea mai mare parte a suprafeței. Pe partea carosabilă, grosimea pietrei naturale va fi de 10 cm, iar pe partea pietonală, de 8 cm”, a mai explicat primarul interimar.

Lucrările de refacere a pavajului din centrul orașului Lugoj s-au blocat după alegerile locale, când s-a schimbat conducerea Primăriei Lugoj. Noua conducere a constatat că proiectul începuse fără avizele necesare și fără mutarea unor rețele de gaz și electricitate, aflate în zonă. Locul a rămas decopertat și îngrădit în ultimii ani, perioadă în care edilii locali susțin că au încercat să obțină avizele necesare și să realizeze lucrările de subteran.

 

Citiţi mai departe

Administrație

O singură firmă vrea să repare Podul de Fier din Lugoj. Când încep lucrările și cât durează

Publicat

în

FOTO eyeinthesky.rio

S-a încheiat licitația pentru desemnarea unui constructor care să repare Podul de Fier din Lugoj, considerat o emblemă a orașului. O singură firmă și-a depus oferta, care în momentul de față se află în procedura de evaluare. Dacă îndeplinește toate condițiile, lucrările sunt programate să înceapă în luna iunie și vor dura circa 10 luni de zile. Bogdan Blidariu, primarul interimar al Lugojului, spune că traficul va fi blocat, dar nu pe toată această perioadă.

RETIM

„În acest moment, este în curs de evaluare singura ofertă depusă, deci a fost depusă o singură ofertă. Estimăm că evaluarea se va finaliza în cursul săptămânii viitoare. În paralel, s-au făcut demersurile pentru desemnarea dirigintelui de șantier pentru acest obiectiv de investiții”, a declarat Blidariu.

Proiectul este finanțat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny” și are o valoare de 11,2 milioane de lei fără TVA. Cuprinde nu doar reabilitarea structurală a podului, ci și restaurarea celor patru clădiri-anexă, precum și implementarea unui sistem de iluminat arhitectural și refacerea instalațiilor existente. Podul de Fier, inaugurat în 1902, a devenit o parte integrantă a peisajului urban al Lugojului. În ultimele decenii, însă, a suferit degradări accentuate.

AUTOLIV

Citiţi mai departe

Administrație

Ultima strigare, poate acum e adevărat! Primăria anunță data exactă când încep lucrările pentru centrul Lugojului

Publicat

în

RETIM

După peste patru ani de la începerea proiectului, lucrările la centrul civic al Lugojului, pe primul tronson, vor fi, în sfârșit, reluate. Primarul interimar al Lugojului, Bogdan Blidariu, a anunțat data la care se va da ordinul de începere a lucrărilor pentru reabilitarea străzii Alexandru Mocion.

„După finalizarea proiectării în septembrie 2023, a demarat licitația pentru desemnarea executantului. La sfârșitul lunii ianuarie, a fost desemnată câștigătoare o asociere de firme locale, cu EBense Blue Bau SRL lider de asociere. Contractul a fost semnat la finele lui februarie, iar lucrările vor începe efectiv pe 22 martie”, a precizat Blidariu.

AUTOLIV

Valoarea lucrărilor, conform noului contract, este de 2.900.000 de lei, față de 4.900.000 de lei, cât era semnat de fosta administrație. Blidariu spune că această nouă valoare a contractului va aduce economii semnificative în bugetul municipalității.

„Suprafața care va fi realizată conform noului contract va fi integral din piatră naturală, comparativ cu vechiul contract care prevedea doar beton pe cea mai mare parte a suprafeței. Pe partea carosabilă, grosimea pietrei naturale va fi de 10 cm, iar pe partea pietonală, de 8 cm”, a mai explicat primarul interimar.

Termenul pentru execuția lucrărilor este de 75 de zile.

Citiţi mai departe

Administrație

Luna aceasta încep lucrările de modernizare pe segmentul Lugoj-Timișoara Est. Termenul de execuție este estimat la 3 ani

Publicat

în

Autoritățile au anunțat că din luna martie încep lucrărilor de modernizare pe segmentul Lugoj-Timișoara Est al Magistralei CFR București-Timișoara. Proiectul, finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), va aduce îmbunătățiri semnificative în infrastructura feroviară a României.

RETIM

Cu o lungime de 54 de kilometri, acest tronson va fi modernizat pentru a permite trenurilor de călători să atingă o viteză maximă de 160 km/h, sporind eficiența și confortul călătoriei. Contractul pentru aceste lucrări a fost semnat cu un constructor din Spania, valoarea acestuia ridicându-se la aproape 2 miliarde de lei, iar autoritățile sunt hotărâte să respecte acest grafic strâns.

Această investiție face parte dintr-un proiect mai amplu, care vizează modernizarea a aproximativ 160 de kilometri de linie de tren între Caransebeș, Timișoara și Arad. Toate cele patru loturi au beneficiat de finanțare din PNRR.

AUTOLIV

Citiţi mai departe

Cele mai citite