Iulius Mall

Primăria Lugoj a “pierdut” aproape 200 de hectare de păşune, majoritatea transformate în balastiere

FOTO arhiva

Raportul Curţii de Conturi scoate la iveală grave nereguli asupra modului de organizare și ținerea la zi a evidenței patrimoniului, la Primăria Lugoj, deoarece nu s-au respectat cerințele cadrului legal în privința evidenței cadastrale și contabile a pășunilor. Acestea nefiind evaluate, înregistrate în evidența contabilă și nici înscrise integral în cartea funciară.

192,8 de hectare au ajuns la diferiţi beneficiari

Publicitate

Pe baza propunerilor comisiei județene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, a fost emis de prefectul judeţului, în anul 1994, un ordin privind trecerea în proprietatea Municipiul Lugoj şi administrarea Consiliului Local a păşunii comunale în suprafață totală de 972,65 hectare păşune. Deși acest teren aparține entității publice verificate, respectiv domeniului privat al Municipiului Lugoj, acesta nu a fost evaluat și nu se regăsește în patrimoniul acesteia, fiind astfel încălcate, atât reglementările contabile în vigoare, cât și prevederile privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.       

Din cauza diferenţei dintre suprafaţa de teren atribuită prin ordinul prefectului de 972,65 hectare păşune şi suprafaţa de 779,8114 hectare pentru care a fost realizat amenajamentul pastoral, auditorii Curţii de Conturi au solicitat personalului de specialitate din cadrul unităţii administrativ teritoriale, argumentarea acestor diferenţe.

Reprezentanţii Primăriei Lugoj au arătat că au acordat suprafeţe din păşune pentru construirea centurii municipiului Lugoj, persoanelor fizice la Legea 18/1991 şi pentru efectuarea unor lotizări în vederea realizării de construcţii de locuinţe. Din suprafaţa totală de 972,65 hectare păşune, suprafaţa totală de 192,8708 hectare se susţine că a fost scoasă din păşune, suprafaţă rămasă ca păşune fiind de 779,8114 hectare.

După verificări, inspectorii au ajuns la că concluzia că: “Pentru suprafaţa de 6,83 ha păşune (din suprafaţa totală de 192,8708 hectare ) nu au fost puse la dispoziţia echipei de audit, documente care să susţină scoaterea din evidenţă a suprafeţei de păşunat, cu toate acestea, această suprafaţă nu a fost cuprinsă în amenajamentul pastoral. Suprafaţa de 20,9 ha. păşune care a făcut obiectul H.C.L.M. Lugoj nr. 42/18.02.2003, modificată prin H.C.L.M. Lugoj nr. 83/18.03.2003, care ulterior a făcut obiectul unor dezmembrări în serie, dreptul de administrare fiind în favoarea Consiliului local al Municipiului Lugoj, este evidenţiat în planul cadastral ca păşune, suprafaţa de 1.823 mp de teren este destinată pentru drum. Terenul situat pe DN 6, spre Caransebeş a făcut obiectul Contractului de asociere dintre Consiliul Local Municipal Lugoj şi S.C. AEGEF GRUP S.R.L. La art. 33 din contract a fost prevăzut ca „după încetarea contractului de asociere, OFERTANTUL se obligă să predea ACCEPTANTULUI terenul ce face obiectul asocierii, în condiţii care asigură exploatarea în siguranţă în cadrul unei activităţi din domeniul agricol (exemplu piscicol) şi în condiţii impuse de Inspectoratul pentru protecţia mediului, prin acordul de mediu.” Se constată că nici această suprafaţă de teren nu a fost cuprinsă în amenajamentul pastoral şi nu a fost inventariată în conformitate cu destinaţia înscrisă în actele cadastrale şi în conformitate cu prevederile legale. Suprafaţa totală de 41,40 ha care a făcut obiectul H.C.L.M. Lugoj nr. 29/23.02.2006, prin care s-a aprobat schimbarea temporară a destinaţiei unor terenuri din păşune în terenuri pentru exploatare produse balastiere, nu se regăsesc de asemenea în amenajamentul pastoral.”, se arată în raportul curţii de conturi.

Conform aceluiaşi document, concesionarea terenurilor a fost aprobată prin hotărâri ale consiliului municipal. În anul 2006, o suprafaţă de 159.000 mp a fost concesionată în favoarea SC ”COMPACT PRODUCT” SRL pentru o perioada de 5 ani, întocmindu-se contracte de concesiune a terenului pentru exploatare produse de balastieră. În anul 2007, a fost aprobată concesionarea terenului în suprafaţă de 163.500 mp, pentru exploatare balastieră,  în favoarea SC DAMINIX SRL pentru o perioada de 5 ani.

La art. 9 litera h)  din contract a fost prevăzut ca „după încetarea contractului de concesiune, concesionarul are obligaţia să redea concedentului terenul ce face obiectul concesiunii, în condiţii care asigură exploatarea în siguranţă în cadrul unei activităţi din domeniul agricol (exemplu piscicol) şi în condiţii impuse de Inspectoratul pentru protecţia mediului, prin acordul de mediu.” Articolul 20 din contractul de concesiune prevede: „ În situaţiile de încetare a contractului prevăzute la art.19 bunurile imobile construite de concesionar pe terenurile proprietate de stat trec la sfârşitul concesiunii în proprietatea concedentului, potrivit regulilor referitoare la accesiunea imobiliară artificială.”

Primăria „a uitat” să-şi mai ia terenurile înapoi

În timpul verificării, Curtea de Conturi a solicitat Primăriei Lugoj prezentarea autorizaţiilor de construire pentru deschiderea activităţii de exploatare a produse de balastieră, conform prevederilor contractuale stipulate în contractele mai sus menţionate, însă reprezentanţii entităţii susţin că nu au fost emise astfel de autorizaţii. De asemenea nu s-a pus la dispoziţia auditorilor, documente din care să rezulte încetarea activităţii de exploatare balastieră, şi nici documente prin care se predă terenul în cauză Primăriei Lugoj, în condiţii care să asigure exploatarea în siguranţă a unei activităţi din domeniul agricol (exemplu piscicol) şi în condiţii impuse de Inspectoratul pentru protecţia mediului, prin acordul de mediu.

Din centralizatorul agregatelor exploatate de Compact Product S.R.L. şi Daminix S.R.L., întocmit de Compartimentul comercial din cadrul entităţii auditate, rezultă că cele două societăţi care au concesionat teren în vederea realizării activităţii de exploatare produse de balastieră, au realizat venituri din această activitate şi în consecinţă se dovedeşte că au exploatat aceste terenuri.

Pentru verificarea realităţii în teren, auditorii Curţii de Conturi, împreună cu reprezentanţii Primăriei Lugoj, s-au deplasat la trupurile de păşune care au făcut obiectul celor două contracte de concesiune pentru exploatarea produselor balastiere. La momentul deplasării nu s-a constatat activitate de exploatare balastieră activă; trupurile de păşune prezintă taluzuri, cu denivelaţii şi excavări ca urmare a activităţii de exploatare balastieră; terenurile în cauză sunt acoperite de vegetaţie spontană, inclusiv arbori şi arbuşti; la faţa locului, pe terenul identificat cu număr cadastral  Ps 999 şi Ps 998 s-a  observat o porţiune excavată , având o adâncime de aproximativ 4 m, în formă ovală, având un diametru de aproximativ 100 m, iar altul de aproximativ 40 m, fiind prezentă vegetaţie.

Din cele constatate, se reţine faptul că la încheierea exploatării de agregate minerale, nu a fost realizată amenajarea spaţiilor verzi, nu a fost asigură exploatarea în siguranţă în cadrul unei activităţi din domeniul agricol (exemplu piscicol), conform prevederilor contractuale.

Faţă de cele prezentate, se constată pe de o parte faptul că nu s-a procedat la evaluarea, înregistrarea în evidența contabilă și nici la înscrierea integral în cartea funciară a suprafeţelor de păşunat, precum şi la neinventarierea suprafeţelor de păşune în conformitate cu situaţia reală şi documentele care atestă proprietatea acestora. Neîndeplinirea prevederilor stipulate la art. 9 litera h) din contractele de concesiune mai sus menţionate, a condus la, neincluderea în categoria exploatărilor agricole (piscicole) a celor 32,25 ha. care aparţin Consiliului Local Lugoj, precum şi la nerealizarea de venituri acestuia. Prin neintroducerea terenului în circuitul agricol se diminuează veniturile unităţii administrativ teritorială. Cauzele şi împrejurările care au condus la producerea abaterii: ordonatorul de credite, primarul municipiului, nu a asigurat funcționarea corespunzătoare a formelor de control intern;

Consecinţele economico-financiare, care rezultă din neaplicarea prevederilor legale privind proprietate publică/privată, regimul juridic al acesteia și cele referitoare la inventarierea și evidența contabilă a bunurilor din domeniul public/privat al localității se concretizează în prezentarea de situații financiare eronate prin denaturarea valorii activelor necurente și a capitalurilor proprii.

Echipa de audit a cerut  Reglementarea situației juridice a terenurilor (păşune), ţinând cont de clauzele contractuale, aferente contractelor de concesiune, respectiv de asociere şi Efectuarea demersurilor necesare și legale în vederea evaluării şi înregistrării în evidenţa contabilă şi cadastrală a tuturor terenurilor – păşuni, care sunt în proprietatea Municipiul Lugoj.

 

 

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul SUBSCRIBE, confirmi că ai citit și ești de acord cu politica noastră GDPR și Termen și condiții
Publicitate