Fidelity by Iulius Mall

TrenItalia, cum arata un sistem functional de trenuri intr-o tara normala si cat de usor e de folosit

excursie venetia 2015 foto san marco ponturi obiective canal grande trenitalia ghid how to (19)A.S.: Aici puteti citi 22 de ponturi pentru o excursie la Venetia

Nu trebuie sa ajungi in Statele Unite sau Japonia sa iti dai seama cat de inapoiati suntem ca popor, ca dezvoltare, infrastructura, economie si asa mai departe. Italia nu e nici pe departe cea mai dezvoltata tara din Europa, dar cateva zile intr-un oras din tara in forma de cizma sunt de ajuns pentru a realiza ca mai avem mult, extrem de mult, infinit pana departe. Un simplu exemplu ar fi sistemul de transport feroviar din Italia.

Publicitate

TrenItalia e compania de stat care se ocupa de bunul mers al trenurilor si duce dintr-o parte in alta a tarii sute de mii de persoane, multe dintre ele turisti. Sistemul pus la punct de acestia e impecabil, aproape complet automatizat si fara probleme. Trenurile sunt majoritatea bine intretinute, multe dintre ele noi, iar cele de mare viteza arata, dupa cum bine stiti, ca niste nave spatiale.

Fiecare gara mijlocie sau mare e dotata cu automat de bilete, in mai multe limbi de circulatie internationala, cumpararea unui bilet fiind floare la ureche. Apesi pe engleza, selectezi gara de destinatie, alegi trenul care iti convine cel mai bine, alegi cum sa platesti, cash sau cu card, bagi banii sau pui cardul in dreptul senzorului si gata, in 10 secunde ai biletele. Odata biletul luat, acesta trebuie validat.

Dacă nu introduceți biletele în mașinărie înainte de îmbarcare și vine controlul... amendă usturătoare
Dacă nu introduceți biletele în mașinărie înainte de îmbarcare și vine controlul… amendă usturătoare

In tren urci dupa ce iti verifici garnitura pe una dintre zecile de tabele din gara sau de pe peroane. Fiecare gara, cat de mica, are tabele de afisaj functionale, clare, dar si punct de informare la care angajatii chiar stau si chiar raspund la intrebarile calatorilor, politicos, cu rabdare, in italiana, engleza si chiar spaniola, am auzit in gara din Mogliano Veneto, un satuc de langa Venetia. La fel se intampla si pe peron, unde stau angajatii companiei, gata sa iti raspunda la intrebari.
Fiecare peron are afisaj, cum fiecare gara are tabele electronice cu trenurile care urmeaza sa treaca prin statie
Fiecare peron are afisaj, cum fiecare gara are tabele electronice cu trenurile care urmeaza sa treaca prin statie

Preturile biletelor sunt in functie de ce tren alegi. Exista regional, regional de viteza, intercity, dar si sagetile albe sau rosii, trenurile lor de foarte mare viteza.
Frecciabianca, ajunge la peste 250 de kilometri, dar e totusi un tren mediu ca viteza
Frecciabianca, ajunge la peste 250 de kilometri, dar e totusi un tren mediu ca viteza

Frecciarossa/Frecciargento, 300 de kilometri la ora si peste, are classa exclusive, opt scaune in tot vagonul, fiecare cu servitorul lui
Frecciarossa/Frecciargento, 300 de kilometri la ora si peste, are classa exclusive, opt scaune in tot vagonul, fiecare cu servitorul lui

Nu stau rau nici regionalele si regionalele de viteza, care sunt trenuri normale, dar extrem de curate si precise.
Un Regionale Veloce, nimic impresionant din afara...
Un Regionale Veloce, nimic impresionant din afara…

... in interior insa, gasesti curatenie, eleganta si bun gust
… in interior insa, gasesti curatenie, eleganta si bun gust

Cat poate sa prinda un asemenea tren? Poza asta spune totul. Sa spunem doar ca, la viteza asta, un regio romanesc s-ar plimba de mult pe langa sine, nicidecum pe ele.
Un Regionale Veloce intre Mestre si Treviso, lejer, la 134 de km/h, viteza la care un InterRegio ar sari de pe sine
Un Regionale Veloce intre Mestre si Treviso, lejer, la 134 de km/h, viteza la care un InterRegio ar sari de pe sine

Vrei sa mananci ceva in tren. Nu o faci in poala, ca la Romania, ci pe masute, ca in avion.
Mananci un covrig, bei o cafea, citesti ziarul, totul civilizat, nu in brate sau pe calatorul din fata ta
Mananci un covrig, bei o cafea, citesti ziarul, totul civilizat, nu in brate sau pe calatorul din fata ta

Revenind la garile italiene, in Mestre de exemplu, un oras de 80.000 de locuitori, pe langa ca aveau McDonalds si alte cafenele, dar si o librarie, infopoint si vreo 10 automate de bilete, existau nu mai putin de 16 linii, iar accesul la acestea se faceau exclusiv prin subteran.
Stazione Mestre, 16 linii, acces prin subteran cu lift pentru cei cu multe bagaje sau bicicleta
Stazione Mestre, 16 linii, acces prin subteran cu lift pentru cei cu multe bagaje sau bicicleta

Majoritatea celor care stau in Mestre au o singura destinatie, Venezia Santa Lucia, statie a carui nume il veti auzi non-stop din difuzoarele garii, pentru ca zeci de trenuri merg spre Venetia in fiecare zi din orice gara din regiune. Cum ajungi in gara venetiana, te intampina semnele albastre pe care scrie numele statiei, dar si anuntul de la bordul trenului. Astfel, esti constient in fiecare secunda de unde te afli, fara sa existe sansa sa treci printr-o gara si sa ratezi o oprire.
Un moment de neuitat, prima intrare in Venezia Santa Lucia
Un moment de neuitat, prima intrare in Venezia Santa Lucia

Credeti ca doar in orasele mari e asa organizare? La fel am gasit si la Mogliano Veneto, unde gara, desi mica, e la fel de bine pusa la punct, dar si la Treviso, unde exista panouri de afisaj mari, 12 lini, accesibile tot prin subteran si 6 case de bilete, dintre care patru deschise in dimineata de sambata, cand dupa cum puteti vedea, nu era chiar foarte aglomerat.
Gara din Treviso, cam ca aeroportul din Timisoara de bine dotata
Gara din Treviso, cam ca aeroportul din Timisoara de bine dotata

Un bilet de tren intre Stazione Mestre si Venezia Santa Lucia costa 1,25 de euro, cu 25 de centi mai putin decat cel de autobuz. Pe langa ca e mult mai curat si mai punctual decat un autobuz, in tren ai loc sa stai jos, poti citi un ziar si poti admira privelistea in liniste pana la destinatie, iar pe aceasta ruta, cum de altfel in toata Italia, chiar ai ce vedea.
Pe drumul ce trece din Mestre in Venetia, deasupra lagunei, privelistea, mai ales la prima tura, te va da gata garantat
Pe drumul ce trece din Mestre in Venetia, deasupra lagunei, privelistea, mai ales la prima tura, te va da gata garantat

Daca vrei sa fumezi, in tren nu ai voie, iar daca esti prins, ai pus-o urat de tot. In schimb, exista locuri special destinate in gari pentru fumatori, astfel ca toata lumea e fericita, cei care fumeaza se strang in jurul locului, in timp ce nefumatorii il evita.
Vrei sa fumezi? Stai locului langa stalp si iti fumezi tigara, dupa care te urci in tren, unde fumezi doar daca ai bani... de amenda
Vrei sa fumezi? Stai locului langa stalp si iti fumezi tigara, dupa care te urci in tren, unde fumezi doar daca ai bani… de amenda

Facand o paralela cu CFR, nu am decat cuvinte de lauda pentru cei de la TrenItalia, desi vineri seara, cand aveam mare nevoie de un tren, au decis sa intre in greva si sa opreasca pana si regionalele in gari pana la 18:00, dar pe buna dreptate. Daca ofera servicii de o asemenea calitate, au tot dreptul sa isi ceara ceea ce li se cuvine cu ajutorul unei greve.

P.S.: Daca va pregatiti sa vedeti Italia cu trenul sau va folositi de sistemul feroviar italian, faceti un click aici pentru toate detaliile.

P.P.S.: Trenul (cel din Italia, evident) a devenit al doilea cel mai placut mijloc de transport pentru mine. Pana data viitoare…

I'll be back, Italy, soon... I promise!
I’ll be back, Italy, soon… I promise!

1 comments
  1. daca cumperi biletul de tren cu 4 luni inainte ii la pret foarte redus iar cel de personal biletul ii valabil 4 ore pe tot traseul, deci poti sa bei cate o cafea in fiecare satuc si sa mergi cu acelasi bilet pana la destinatia finala, parca intre Florenta [Firenze] si Bolognia pe tot traseul mergi aproape printr-un tunel neintrerupt de ex. cand a fost eu intre Florenta si Venetia an luat biletul cu 19 euro dus pe Freciargento si faci vreo 3 ore si ceva, si la „nas” trebuia sa ii spui doar numele fara sa ii arati nici un bilet

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul SUBSCRIBE, confirmi că ai citit și ești de acord cu politica noastră GDPR și Termen și condiții
Publicitate