Connect with us

Social

Sfaturi despre sănătate, cu dr. Iren Alexoi: Despre fibre și rolul lor în alimentație​​

Publicat

în

Medicii ne atrag tot mai des atenția că trebuie să mâncăm alimente care conțin fibre dacă vrem să fim sănătoși. De ce lucrul acesta este atât de important și care este rolul fibrelor în prevenția bolilor?

Honeywell

Fibrele sunt părți din alimetele de origine vegetală (fructe, legume, cerale, nucifere, semințe) care nu se digeră propriu-zis în tubul nostru digestiv. Bine, bine și atunci la ce folosesc?

Fibrele sunt de două feluri:

-solubile: (interacționează în mediu lichid – absorb lichidul și își măresc volumul) – pulpa fructelor și legumelor (ex: mere, pere, prune, roșii,castraveți etc.), tărâte de psillium, tărâțe de ovăz, semințe de chia, etc..

– insolubile: sunt mai dure și nu își modifică structura – coaja fructelor și legumelor, coaja semințelor (de ex: coaja semințelor de in, de cânepă), morcovi, varză, căpșuni.

Fibrele:

  •  ajută digestia
  •  reglează scaunul (recomandate pentru cei care suferă de constipație)
  • refac flora bacteriană (sunt alimente prebiotice)
  •  reglează glicemia (blochează absorbția rapidă a glucidelor) – Recomandate  diabeticilor
  •  scad colesterolul rău – LDL COLESTEROL
  •  încetinesc absorbția grăsimilor – recomadate în bolile de ficat și fiere

Fibrele sunt benefice în curele de slăbire si detoxifiere. Fibrele solubile îsi cresc volumul în contact cu lichidele din tubul digestiv, asigurând rapid senzația de sațietate.

Volumul alimentelor consumate se reduce – nu mai au loc – așa că porțiile de mâncare vor fi mai mici.

Fibrele solubile și insolubile ajută la formare bolului fecal și la curățirea colonului de reziduri și toxine.

Un colon curat ne ajută să ne pastrăm sănătosi, energici și plini de vitalitate.

O rețetă pe care o recomand cu încredere pentru  slăbit și reglarea tranzitului:

Și care este de mare ajutor mai ales pentru cei care mănâncă mult seara la cină, în mod special dacă e folosită cu minim 30 minute înainte de masă.

O lingură tărâțe de psillium (se găsesc în magazinele naturiste) + o linguriță de semințe de in pisate (altfel nu au nici un efect) – se pun în 100 ml de lichid – iaurt, kefir, apă, ceai și se consumă repede,repede  – (ele absorb lichidul și se transfomă într-o pastă), apoi se beau cel puțin 300 ml apă dacă nu vrem să ne deshidratăm.

Peste 30 minute putem servi masa. Amestecul se mai numeste BALONUL GASTRIC VEGETAL.

În medie se recomandă un consum de 25-35 g fibre pe zi pentru adulți.

Un  exemplu de cum adunăm cantitatea repectivă:

– 3 linguri de fulgi integrali – 3 g fibre

– o cană de pere – 5,1 g fibre

– o jumătate de cană de mazăre uscată – 8,1 fibre

– 2 căni legume – 10g de fibre

– 30 g nucifere – 4 g fibre

– 2 felii pâine de secară – 4,6 g fibre

TOTAL = 34,8 G FIBRE

Chiar dacă fibrele sunt benefice, trebuie păstrat un echilibru și nu trebuie să exagerăm cu consumul lor

Pentru cei care nu sunt obișnuiți cu ele (de exemplu: marii carnivori sau cei care nu consumă cantitațile recomandate de fructe și legume), atunci când se crește cantitatea de fibre poate apărea balonarea, flatulența si scaunul accelerat. Organismul are nevoie să se adapteze la o cantitate mai mare de fibre.

Fibrele trebuie să provină din alimente vegetale variate și nu doar din concentrate de tărâțe (tărâțe de grâu, tărâțe de secară). Acestea din urmă trebuie consumate pe termen scurt pentru că nu au valoare nutritivă.

Citiți etchetele și faceți diferența între fulgi și tărâțe. Fulgii aduc în organism nutrienți necesari. Tărâțele sunt doar fibre.

Consumul excesiv inteferă cu absorbția vitaminelor liposolubile (vitamina D și vitamina A) sau a unor minerale (fier, calciu, etc.).

Aveți grijă la persoanele care suferă de gastrite sau boli digestive, intoleranțe digetive, la cei cu anemie, iar cei cu diabet zaharat să fie foarte atenți să nu scadă prea brusc glicemia.

În concluzie, totul trebuie să fie în echilibru.

Consumul adecvat de fibre ne ajută să ne menținem greutatea, să avem un scaun regulat și o bună digestie, ne ajută să scădem colesterolul rău și să reglăm glicemia.

Consumați fructe și legume zilnic, cerale integrale, nucifere și semințe crude și învățați să citiți etichetele.

Pentru mai multe sfaturi urmărește filmulețul cu sfaturi ușor de pus in practică care nu numai că te ajută să fii sănătos și în formă, dar te ajută să ajungi la silueta dorită fără prea mari eforturi.

Va sfătuiește cu drag,

Dr. Iren Alexoi

Citiţi mai departe
Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Social

Proiect transfrontalier al Institutul Intercultural Român, defăşurat la Măguri

Publicat

în

Zeci de copii din localitatea timișeană Măguri, acolo unde trăiește una dintre cele mai mari comunități de romi din Timiș, au fost incluși într-un proiect româno – sârb, cu finanțare europeană.

Honeywell

Proiectul își propune să faciliteze accesul tinerilor și copiilor din medii defavorizate la cultură și artă. În cadrul proiectului, astăzi a fost organizată o expoziție a lucrărilor realizate de copiii din Măguri.

 “În ultimele săptămâni, 30 de copii din Măguri au creat şi decorat căsuţe de păsări, cutiuţe pentru bijuterii, semne de carte, rame pentru fotografii şi alte obiecte care sunt foarte frumoase şi le dau mai multă încredere în ei şi în ceea ce pot să facă”, Oana Bajka, reprezentant al Institutului Intercultural Timișoara.

Ateliere de creație similare celor de la Măguri au mai avut loc în cadrul proiectului transfrontalier și în cartierele timișorene Kuntz și Iosefin, dar și în Banloc. Parteneri ai proiectului sunt Institutul Intercultural Timișoara, Asociația Nevo Parudimos  din Reșița, Primăria orașului Zrenjanin din Serbia și Centrul pentru Arte Fine și Aplicate Terra din Kikinda, Serbia.

Citiţi mai departe

Social

Cât de mult rău ne face zahărul. Care sunt cele mai simple metode să-l înlocuim

Publicat

în

Dacă ne gândim la zahăr asociem imediat gustul lui dulce cu plăcerea, voia bună, serotonina (hormonul fericirii), prăjituri, bomboane, ciocolată – fără să ne gândim la ce se ascunde de fapt în spatele acestui ”aliment minunat” – obezitate, diabet zaharat, probleme digestive, risc de Alzheimer și lista e lungă. Se pare că balanța atârnă pe partea negativă.

Honeywell

Adevărul și cruda realitate este că este foarte greu să renunți astăzi la zahăr pentru că alimentația modernă îl adaugă aproape la orice.

Chiar dacă nu-l mai folosim noi propriu-zis, el apare în compoziția multor alimente pe care le cumpărăm din comerț. Așa că ar fi bine să învățăm să citim bine etichetele produselor alimentare.

Ce avem de făcut, pentru că în mintea noastră apare sincer întrebarea: „De ce să renunțăm la ceva „atat de bun”?, când corpul nostru și gustul îl cer cu atâta ardoare?

Aici intervine conștiința umană și MĂSURA.

Daca nu poți renunța cu totul la zahăr încearcă să îl folosești pe post de „condiment” – o linguriță, maxim două pe zi și asta doar în caz de necesitate

– fii atent la etichete și evită produsele care au adaos de zahăr – protejați-vă singuri!

– daca doriți să mâncați o prăjtură de poftă – încercați să nu depășiți maxim 40g sau 80g variantele de prăjiturele mici.

E o luptă cu tine însuți să mănânci doar puțin cât să te bucuri de gust. Dar este o luptă din care tu ieși învingător!

Căutați variantele de dulce natural:

– Fructe uscate – acum gasești rețete multe și ușor de făcut.

– Mierea de abine cu toate proprietățile ei benefice. Atenție însă – alegeți doar varianta naturală cumpărată de la un producător de încredere sau de la magazine naturiste unde puteți cere referințe exacte despre calitățile mierii.

– Îndulcitor din extract de ștevie – are proprietăți terapeutice, reglează glicemia și reduce pofta de dulce, este săracă în calorii. Poate fi folosită pentru prăjituri, îndulcit ceaiuri sau cafea, există și ciocolată îndulcită cu ștevie.

– Siropul de agave (extras din unele specii de fructe de cactus). Este mai dulce decât zahărul, deci cantitatea utilizată va fi mai mică pentru îndulcire. Conține inulina, prebiotic ce reface flora bacteriană și protejează de cancerul de colon.

Atenție! Specialiștii ne sfătuiesc să nu depășim 25 g zaharuri pe zi dacă vrem să ne ținem sănătatea sub control.

În concluzie – nu renunțăm la gustul de dulce dar îl ținem sub control prin ajustare cantităților, atenția pe care o acordăm produselor cu conținut de zahăr și încercarea de a alege dulcele din variante naturale – miere, sirop de agave, fructe uscate – alimente care pe lângă faptul că au gust bun au și proprietăți terpeutice atâta timp cât sunt consumate cu măsură!!!

Urmărește video-ul mai jos:

Vă sfătuiește cu drag, dr.Iren Alexoi

Citiţi mai departe

Social

Doi lugojeni, tată și fiu, atacaţi de doi câini pitbull în timp ce se plimbau pe malul Timișului

Publicat

în

Seară nefastă pentru doi lugojeni, tată și fiu, care au ieșit la plimbare pe malul Timișului. Miercuri seară, ajunși în zona Podului de Beton, cei doi au observat că pe faleză stătea un tânăr cu doi câini pitbull în lesă, însă fără botnițe. Fără să-i provoace în vreun fel, câini au sărit dintr-o dată spre ei, reușind să îi muște pe cei doi.

Honeywell

“Din senin, câinii ne-au atacat. Însoțitorul a încercat să îi țină, dar pe unul dintre ei l-a scăpat. Pe copil l-a mușcat de coapsă și de piept, dar nu a reușit să îl prindă, are doar tricoul sfâșiat, iar pe mine de mâna dreaptă și la un genunchi, unde am o vânătaie. Nu i-am provocat, pur și simplu am trecut pe lângă ei și ne-am trezit cu ei sărind la noi. Până și cel care îi însoțea a fost surprins de gestul câinilor”, a declarat pentru Lugojeanul.ro Dan Bînă, unul dintre lugojenii mușcați.

Bărbatul a mai spus că, dacă cei doi câini ar fi avut botniță, cel mai probabil că incidentul ar fi fost cu totul evitat.

“Din câte am înțeles, proprietarul câinelui îi lăsase în grija prietenului său, plecând la spital pentru că i se făcuse rău. Eu îl înțeleg și pe el, însă acești câini trebuie ținuți în lesă și mai ales scoși la plimbare cu botniță. La spital am primit îngrijirile medicale, vaccin antitetanos. Am încercat să vorbesc cu proprietarul să văd dacă sunt vaccinați, însă nu am reușit. Intenționez să depun și o plângere la poliție”, a mai declarat lugojeanul.

Potrivit OUG 55/2002 privind regimul de detinere al cainilor periculosi sau agresivi, republicată, “accesul cainilor prevazuti la art. 1, lit. b), precum si al exemplarelor cu potential agresiv in localurile publice, in mijloacele de transport in comun, in locurile publice, precum si in partile comune ale imobilelor este permis numai daca acestia poarta botnita si sunt tinuti in lesa de catre o persoană care îndeplinește condițiile prevăzute de lege.” Câinii considerați periculoși sunt cei din rasele Pit Bull, Boerbull, Bandog si metisii lor în categoria I, precum și American Staffordshire Terrier, Tosa, Rottweiller, Dog Argentinian, Mastino Napolitano, Fila Brazileiro, Mastiff, Ciobanesc Caucazian, Cane Corso si metisii lor în categoria II.

Citiţi mai departe
Publicitate

Cele mai citite

%d blogeri au apreciat: