Connect with us

Administrație

Plătești pentru cât gunoi arunci! Ce înseamnă de fapt plata la volum

Publicat

în

ADID Timiș împreună cu RETIM Ecologic Service SA doresc să informeze persoanele fizice (gospodării și asociații de locatari) despre implementarea în următoarea perioadă a unui nou sistem de colectare și de calcul al facturii pentru salubritate, în funcție de volum.

Până acum, calculul facturii de salubritate s-a realizat în funcție de numărul de persoane din gospodărie sau din asociația de proprietari, cu un tarif fix per persoană și fără să se țină cont de cantitatea totală de deșeuri colectată.

Acest sistem de calcul va fi schimbat ca urmare a adoptării Ordonanței de Urgență 74 din luna iulie 2018, prin care se solicită implementarea unor instrumente economice care să ajute România să atingă țintele de reciclare și de reducere a cantităților de deșeuri depozitate în deponiile ecologice, ținte stabilite de legislația Uniunii Europene și agreate ca obiective ale Româniaei pentru anul 2020.

Primul instrument este taxa de depozitare. Orice tonă de deșeuri care ajunge să fie depozitată duce la plata către Fondul pentru Mediu a unei taxe de depozitare (actualmente redenumită contribuția pentru economia circulară) care este de 30 de lei per tonă în anul 2019 și care va crește la 80 de lei per tonă în anul 2020. Scopul acestei taxe este să crească costul depozitării. În conformitate cu legea acest cost se reflectă în toate tarifele de gestionare a deșeurilor inclusiv în tariful plătit de cetățeni, rolul ei fiind să dea un semnal că deșeurile costă și să inducă către cetățean comportamente precum evitarea generării de deșeuri, reutilizarea ambalajelor și creșterea gradului de reciclare a deșeurilor, având ca scop final reducerea cantităților depozitate. Această taxă este în vigoare din ianuarie 2019 și este deja reflectată în tariful plătit de utilizator.

„Plătește pentru cât arunci„, este un alt instrument economic care țintește tot înspre conștientizarea populației cu privire la faptul că deșeurile costă având de asemenea ca obiectiv inducerea acelorași comportamente precum reducerea deșeurilor generate, creșterea gradului de reciclare și reducerea cantităților depozitate.

Sistemul de colectare existent a pus la dispoziția utilizatorilor o capacitate excedentară nevoilor acestora, inducând un comportament contrar celui dorit. În acest moment, în medie, gospodăriile individuale (case) din județul Timiș depozitează în pubela destinată deșeurilor reziduale de cel puțin 7 ori mai multe deșeuri decât plătesc și colectează de 2-3 ori mai puțin deșeuri reciclabile decât au fost prognozate.

Capacitatea excedentară se datorează deopotrivă frecvenței de colectare ridicate și a volumului mare al recipientelor de colectare puse la dispoziție. Astfel, în zona de case, o colectare care presupune golirea pubelei negre, pentru deșeuri reziduale, de 240l, de două ori pe săptămână în mediul urban sau o colectare a pubelei de 120l o dată pe săptămână în mediul rural, este mult mai mare decât nevoia reală a cetățenilor. Mesajul implicit care se transmite este că în pubela neagră se poate depozita oricât și orice, întrucât există loc.

Astfel, în acest recipient destinat exclusiv deșeurilor reziduale ( = deșeuri biodegradabile de tipul resturilor alimentare din gospodărie și alte resturi nereciclabile) își găsesc în mod frecvent loc și deșeurile reciclabile care ar trebui sa fie colectate separat în pubela sau sacul galben, deșeuri din construcții, deșeuri vegetale și chiar deșeuri voluminoase care nu ar trebui depozitate în pubele.

Pentru a schimba acest comportament este nevoie de reducerea capacității de colectare a cetățenilor și tarifarea diferențiată a celor două tipuri de deșeuri (reziduale și reciclabile).

Acest lucru se va realiza prin reducerea frecvenței de colectare și prin punerea la dispoziția utilizatorilor a unei game variate de recipiente, introducând în sistemul de colectare și recipiente de dimensiuni mici cum ar fi pubela de 60l și cea de 80l. Astfel, în oraș, frecvența de colectare a deșeurilor reziduale va fi redusă de la 2 colectări la 1 colectare pe săptămână, gospodăriile putând să opteze pentru recipientele de 60l, 80l, 120l și 240l în funcție de cantitatea efectiv generată de fiecare gospodărie. De exemplu, pentru o gospodărie de 2 persoane ar trebui sa fie suficientă o pubelă de 60l, iar pentru o gospodărie de 4 persoane cel mult o pubelă de 120l colectată o dată pe săptămână.

Tarifele de colectare vor fi stabilite în lei per recipient/ lună fiind influențate de frecvența de colectare și de volumul recipientelor. De asemenea, vor fi introduse tarife diferențiate pentru deșeurile reziduale și deșeurile reciclabile (pubela sau sacul galben), tariful de colectare per mc fiind de 4 ori mai mic pentru deșeurile reciclabile decât cel pentru deșeurile reziduale.

Noul sistem de colectare și tarifare este unul simplu de înțeles și de administrat întrucât presupune ca cetățenii să opteze pentru recipientul de deșeuri reziduale care se potrivește cel mai bine cantității de deșeuri reziduale generate, plătind abonamentul aferent. Pentru a oferi flexibilitatea necesară, utilizatorilor pot suplimenta capacitatea de depozitare în caz de nevoie prin achiziționarea sacilor preplătiți (costul colectării este plătit la momentul achiziționării sacului).

În ceea ce privește colectarea deșeurilor reciclabile va exista un abonament lunar care include colectarea în zona urbană a unui sac de 120l pe săptămână, iar în zona rurală a unui sac de 120l la două săptămâni. Pentru a preveni utilizarea în alte scopuri a sacilor galbeni și totodată pentru a reflecta instrumentul plătește pentru cât arunci, există posibilitatea ca utilizatorii să achiziționeze saci preplătiți în aceeași manieră ca sacii preplătiți pentru deșeuri reziduale.

Și în cazul asociațiilor de proprietari facturarea se va face in funcție de volumul de deșeuri colectate fiind necesar să solicite dotarea cu recipientele necesare pentru a evita depozitarea deșeurilor în afara recipientelor.

Pentru toate categoriile de utilizatori colectarea se va face doar din recipentele înregistrate în evidența operatorului de colectare. Nu vor fi colectate deșeurile depozitate lângă pubele sau în recipiente neînregistrate. Legea prevede sancțiuni aplicate deopotrivă de către operator și autoritățile publice pentru nerespectarea regulilor de colectare selectivă și pentru abandonarea deșeurilor.

Pentru a plăti mai puțin pentru factura de salubrizare, ADID Timiș împreună cu RETIM Ecologic Service SA le recomandă cetățenilor să evite risipa de alimente, să colecteze separat deșeurile reciclabile (care reprezintă 60-70% din totalul volumulului deșeurilor generate) și să nu depoziteze alte tipuri de deșeuri decât cele reziduale în pubela neagră (este interzisă depozitarea unor deșeuri precum deșeuri voluminoase, deșeuri verzi sau deșeuri din construcții în pubela neagră). De asemenea, strivirea deșeurilor reciclabile, care reprezintă majoritatea ambalajelor din gospodărie, economisește spațiu în recipientul galben.

Tarifele vor fi comunicate în perioada imediat următoare, după ce Consiliul Director al ADID Timiș le va aproba.

 

 

Gammet 2000
Citiţi mai departe
Click pentru comentarii

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Administrație

Toboganele din ștrand au fost închise. Primăria le-a dat drumu fără să facă recepția lucrării

Publicat

în

Toboganele de la ștradul din Lugoj au fost oprite și nu au mai funcționat în minivacanța care tocmai s-a încheiat. Reprezentanții administrației locale au luat decizia de a le închide, deoarece nu au recepționat lucrarea de la constructorul din Constanța.

Nefiind recepționată lucrarea, legal aceasta nici nu putea fi pusă în funcțiune deoarece nu are avizele necesare de funcționare. Primarul Francisc Boldea susține însă că a fost doar o perioadă de probă, pentru care primăria s-a înțeles cu constructorul.

„Firma din Constanța mai are termen de execuție până în octombrie.  Dar noi am făcut niște probe și probele merg bine. Urmează ca să ne trimită hârtiile, ca să facem recepția zilele astea. După ce se face recepția putem merge mai departe. Îi ca și când vrei să cumperi o Dacia și te lasă să te plimbi cu ea prin oraș”, spune primarul Boldea.

Edilul nu știe exact când va recepționa lucrarea și când vor putea toboganele intra legal în funcțiune. „Cât de curând. Noi le-am făcut o adresă, de ieri. Așteptăm să vină. Toboganele vor începe să funcționeze din nou doar după ce vom face recepția”, a mai spus primarul Lugojului.

Chiar dacă a fost pus în funcțiune în această vară, la ștrand mai sunt și acum lucrări de realizat, după cinci ani de șantier la acest obiectiv. Sauna și bazinul cu jacuzzi nu funcționează nici la această oră.

Citiţi mai departe

Administrație

Încă o lucrare blocată. Cum explică primarul Francisc Boldea situația

Publicat

în

pongratz-lugojStrada Pongratz din Lugoj a intrat în programul de reabilitare la jumătate lunii iunie. Primăria a dat ordinul de începere a lucrărilor şi constructorul a ras asfaltul existent, a început să spargă trotuarele și să toarne rigolele, însă brusc şi-a luat utilajele şi a plecat.

De mai bine de o săptămână nu se mai lucrează. Localnicii sunt revoltaţi mai ales pentru că înainte de oprirea lucrărilor, aproape toate podeţele au fost demolate, iar acum nu mai pot intra cu maşinile în curţi. Primarul Francisc Boldea spune că totul s-a oprit din cauză că locuitorilor de pe stradă nu le-au convenit rigolele, care sunt exagerat de mari.

“Zilele acestea se întâlneşte constructorul cu proiectantul şi o să se pună de acord să găsească o soluție. Acolo, proiectul spune că trebuie rigole,dar oamenii ar vrea să nu fie rigolă. Că e prea mare, prea lată…rigolele sunt stas, nu pot să fie altfel. Ăsta este motivul pentru care s-au oprit lucrările. Proiectantul şi constructorul trebuie să decidă”, a declarat primarul Lugojului.

O altă lucrare blocată este ce de pe Spl. Morilor -bazar- fosta autogară, unde constructorul și-a luat utilajele și a plecat pentru că nu ar fi fost plătit. Săptâmâna trecută, primarul Francisc Boldea a negat conflictul cu constructorul, însă după doar câteva zile i-a transmis o somație să reia lucrările.

Citiţi mai departe

Administrație

Consilierii locali au transmis o scrisoare MApN. Documentul ar putea rezolva un conflict vechi din administrația Lugojului

Publicat

în

Consilierii liberali şi independentul Liviu Brînduşoni au transmis Ministerului Apărării Naţionale o scrisoare prin care solicită un model de hotărâre pentru transmiterea drumului din Cartierul Militari. Demersul aleşilor locali vine după ce, în şedinţa de luna trecută, au prezentat un răspuns din partea MapN, prin care reprezentanţii ministerului anunţau că drumul se poate transfera gratuit.

“Vă rugăm să analizați prezenta solicitare și să ne transmiteți care este modelul de Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Lugoj, necesar a fi adoptat astfel încât drumul de acces în cartier să intre în domeniul public al Municipiului Lugoj, cu sau fără o plată din partea Municipiului Lugoj, urmând ca transferul restului de imobil să fie făcut în viitor, astfel putând fi rezolvată această situație în cel mai scurt timp”, se arată în scrisoarea transmisă MApN.

Drumul respectiv face parte din imobilul de 8.250 mp, pe care primarul Francisc Boldea insistă să-l preia de la MApN, în schimbul a 30 de apartamente. Consilierii au respins de mai multe ori acest proiect, considerând că valoarea apartamentelor este mult mai mare decât cea imobilului cedat de minister. Aleşii locali nu au fost de acord cu acest schimb nici în momentul în care Primăria Lugoj a anunţat că a obţinut promisiunea Agenţiei Naţionale a Locuinţelor să finanţeze 150 de aparatemente în zona respectivă, în felul acesta degrevând bugetul local de cheltuielile pentru acest proiect.

Povestea transferului din MApN și Primria Muncipiului Lugoj este mai veche de un an de zile. Proiectul inițiat de primarul Francisc Boldea a fost supus la vot de zeci de ori și tot de atâtea ori a fost și respins. Au fost ședințe în care Francisc Boldea a fost sprijinit de adevărate comandouri de presiune, formate din membrii unor organizații obscure care s-au autointitulat societatea civilă a Lugojului. În mai multe ședințe aceștia au făcut circ, jignind și amenințând consilierii locali care s-au opus transferului.

 

Iată, mai jos, scrisoarea trimisă către MApN:

Către

Ministerul Apararii Nationale,

Directia Domenii si Infrastructuri

Bucuresti, strada Izvor, numarul 110, sector 5, CP 050561

 

Domnului General de Brigada Gheorghe Nistor,

Seful Direcției Domenii și Infrastructuri,

 

Stimate Domnule General de Brigada,

Subsemnații,

Consilieri Locali în cadrul Consiliului Local al Municipiului Lugoj,

Având în vedere faptul că în ultimii doi ani, în atenția Consiliului Local al Municipiului Lugoj, a fost adusă situația unei părți din imobilul 1252 (aflat în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale), în sensul transferării acestei părți în domeniul public al Municipului Lugoj (conform Adresei numărul A13058 din 19 octombrie 2017 emisă de către instituția dvs. în atenția Primăriei Municipiului Lugoj),

Având în vedere că acest Proiect de Hotărâre a fost respins în Consiliul Local al Municipiului Lugoj de nenumărate ori, în principal datorită faptului că, bunurile de schimb (30 de locuințe) care ar trebui oferite de către Municipiul Lugoj Minsiterului Apărării Naționale au o valoare prea mare (1.000.000 euro conform estimării Primăriei Municipiului Lugoj – în cazul reabilitării construcției existente) față de valoarea părții de imobil primite,

Având în vedere că partea de imobil ce ar urma să fie primită este afectată de restricții ample de construire, generate, pe de o parte, de proximitatea față de calea ferată, iar pe de altă parte, de dispozițiile Planului Urbanistic Zonal – Zona MAN Lugoj, aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Lugoj prin Hotărârea numărul 260 din 26 noiembrie 2009 (PUZ intrat în vigoare prin construirea a nenumărate locuințe individuale în zona de reglementare), dispoziții care, pentru zona în care Primăria Municipiului Lugoj estimează că ar putea construi locuințe colective (fie și prin finanțarea ANL), prevăd deasemenea o interdicție de construire, zona fiind reglementată ca spațiu verde,

Având în vedere faptul că instituția dvs. a avizat acest PUZ prin Avizul numărul D/6320 din 13 septembrie 2007,

Având în vedere faptul că instituția dvs. a avizat și construirea tuturor locuințelor individuale edificate în baza acestui PUZ,

Luând în considerare faptul că Primăria Municipiului Lugoj a construit drumul de acces în cartierul nou creat, fără a respecta dispozițiile PUZ-ului mai sus invocat, construcția drumului fiind realizată în perioada în care partea de imobil în cauză era în proprietatea Municipiului Lugoj (conform PUZ accesul era prevăzut astfel încât să fie evitată traversarea acestei părți de teren),

Având în vedere Adresa numărul A6493 din 15 mai 2019 emisă de instituția dvs., prin care vă arătați în continuare disponibilitatea de a rezolva și ”situația drumului de acces, care trebuie amenajat corespunzător și introdus în rețeaua de drumuri publice de interes local, în condițiile legii”,

Luând în considerare faptul că, prin Adresa A1210 din 28 mai 2019 instituția dvs. comunică Primăriei Municipiului Lugoj faptul că ”În situația în care nu vor fi inițiate demersurile necesare și autoritatea publică nu va adopta o Hotărâre privind transferul imobiliar mai sus menționat, structura noastră este obligată să dispună măsuri pentru închiderea drumului de acces prin cazarmă în termen de 90 de zile de la data înregistrării prezentei Notificări.”,

Având în vedere Schița anexată Minutei A407 din 1 aprilie 2010 încheiată la UM 01220 din Lugoj, între Primarul Municipiului Lugoj și reprezentanții instituției dvs., potrivit căreia, partea de imobil ce urma a fi transferată nu conține teren în zona din spatele Blocului A4, deci nu există nicio posibilitate de a se construi locuințe ANL pe această parte de imobil,

Având în vedere Adresa Răspuns numărul T-399 emisă de instituția dvs. prin UM 02523 București (Șef Unitate Colonel Inginer Traian Daniel Popa) la solicitarea locuitorilor din Cartierul Militari, situat limitrof UM 01220 din Lugoj, prin care transmiteți faptul că: ”în situația în care nu se adoptă Hotărârea Consiliului Local al Muncipiului Lugoj, prin care se va asigura și accesul locuitorilor, acest lucru se va putea soluționa prin acordarea unui drept de servitute la cererea celor interesați…”,

Având în vedere Adresa Răspuns numărul 99 din 26 iunie 2019 transmisă de către instituția dvs., prin Direcția informare și relații publice unei instituții locale de presă locale, prin care transmiteți faptul că ”M.Ap.N. și-a manifestat disponibilitatea transferului fără plată a terenului pe care este construit acest drum de acces, cu condiția ca autoritatea publică locală să adopte o hotărâre care să aibă ca obiect transmiterea acestuia în domeniul public al Municipiului Lugoj”,

În scopul rezolvării acestei situații de incertitudine și exclusiv în interesul rezolvării problemei accesului reglementat al locuitorilor în Cartierul Militari,

Vă rugăm să analizați prezenta solicitare și să ne transmiteți care este modelul de Hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Lugoj, necesar a fi adoptat astfel încât drumul de acces în cartier să intre în domeniul public al Municipiului Lugoj, cu sau fără o plată din partea Municipiului Lugoj, urmând ca transferul restului de imobil să fie făcut în viitor, astfel putând fi rezolvată această situație în cel mai scurt timp.

Vă mulțumim pentru înțelegere și vă asigurăm de respectul nostru    

    

 

 

 

Citiţi mai departe

Cele mai citite